TReneR pisze:
W Pl zdaje sie kolce sa niedopuszczone - a tylko w takim wypadku waska opona ma sens! Proste - czysta fizyka!
moze jednak wez sobie jakąś książkę do fizyki. pytanie pomocnicze: w jaki sposob kolce zmieniają nacisk statyczny i dynamiczny na podłoże, w jaki sposób zaburzają pożądane odkształcanie opony w koleinach, jak niweczą zalety krótszych kanałów odprowadzających wodę?
TReneR pisze:
tu jest oczywiscie manipulacja. jesli producent zestroił zawieszenie do opony o okreslonym rozmiarze do auta, to mozna sie spodziewac, ze kazdy inny rozmiar (w tym wezsza) pogorszy trakcje. Dopóki jednak istnieje tolerancja (np. w W126 jak najbardziej, były homologowane dwa rozmiary opon) węższa opona w zimie będzie w większości przypadków lepsza. W szczególności bardzo łatwo poddać w wątpliwość "większą przyczepność szerokiej opony w zakręcie", zadając pytanie "a w jakich warunkach"? bo na wodzie będzie gorsza, w zmarzniętym śniegu też.