MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz

Forum dyskusyjne klubu właścicieli i miłośników samochodów marki Mercedes-Benz
Dzisiaj jest czw wrz 11, 2025 8:00 pm

Strefa czasowa UTC+02:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 11 ] 
Autor Wiadomość
Post: sob cze 26, 2010 10:42 pm 
Offline
postmajtek

Rejestracja: ndz gru 27, 2009 8:44 pm
Posty: 38
Lokalizacja: Legnica
Witam!

Mam pytanie jak w temacie odnośnie regulacji ogrzewania.
Sytuacja wygląda następująco zawór ogrzewania na 100% sprawny, sprawdzone są cewki i wstawione nowiutkie elektromagnesy.
Brak prądu na wtyczce zasilającej zawór tzn. jest plus na 1 i 2 a na 3 i 4 brak masy (oczywiście leci gorące powietrze ciągle). Jak podłączę bezpośrednio z akumulatora to zawory działają. Potencjometry zostały rozebrane i wyczyszczone były mocno zabrudzone (klima manualna).
Czujnik temperatury przy oświetleniu i otwieraniu szyberdachu rozebrany i też wyczyszczony.

I gdzie dalej szukać problemu?
Ewentualnie, jeśli można spytać to jak jest to sterowanie podłączone może ktoś ma jakiś schemat?


Na górę
Post: ndz paź 03, 2010 1:17 pm 
Offline
postmajtek

Rejestracja: ndz gru 27, 2009 8:44 pm
Posty: 38
Lokalizacja: Legnica
Ponownie witam wszystkim, którzy zaglądają na ten post.
No cóż nic się takiego tutaj nie dzieje i nikt nie zabrał głosu w tej sprawie hymmm :(
Ja osobiście nie lubię, kiedy ktoś zaczyna pisać, pytać i prosząc o pomoc innych, a jak się upora z problemem to już nie pochwali się, co było przyczyną i jak przebiegała naprawa.

Moja historia naprawy awaria okazuje się bardzo skomplikowana i ciekawa. Na obecną chwilę trwa prawie trzy miesiące i kolejno się wyłożyli na nim dwaj elektrycy. Śmieszne, ale stwierdzam, że za kilka lat zginiemy bez dobrych doświadczonych elektryków. Najlepiej jest kupić komputer podłączyć wtyczkę do samochodu i opowiadać bajeczki. Do pierwszego trafiłem jako znawcy tematu z doświadczeniem w ASD Mercedesa. Moja prośba była na początku o udostępnienie schematów do klimatyzacji manualnej do C126 (W126). Nasłuchałem się historii na ten temat ojjjjj, a skończyło się na tym, że ja sam miałem więcej różnych ciekawych schematów i opisów do swojego samochodu. Napraw trwała kilka ładnych tygodni oczywiście wliczając urlop dwu tygodniowy elektryka odpadu momentu przyjęciu samochodu do siebie, (o którym mnie nie poinformował, a mówił, przez telefon, że pracuje ciężko nad rozpracowaniem usterki). Drugi czarodziej to już całkiem porażka totalna i szkoda słów na niego.

Dopiero w tej chwili spotkałem człowieka, który ma wiedzę i wie, co i jak robić.
Problem zaczął się od niedziałającego zaworu ogrzewania. Jak już pisałem wcześniej został naprawiony i wstawiłem całkowicie nowe elektromagnesy. Następnie dalej w samochodzie było bardzo gorąco a dalej zawór nie działał :( i brak masy sterującej.


Na górę
Post: ndz paź 03, 2010 1:36 pm 
Offline
postmajtek

Rejestracja: ndz gru 27, 2009 8:44 pm
Posty: 38
Lokalizacja: Legnica
Załącznik:
Komentarz: Bosch część nr 1 147 213 007
DSC_2068 elekt for.JPG
DSC_2068 elekt for.JPG [ 67.62 KiB | Przejrzano 1173 razy ]
Załącznik:
DSC_2065 elektro zaw p.JPG
DSC_2065 elektro zaw p.JPG [ 54.36 KiB | Przejrzano 1173 razy ]


Na górę
Post: ndz paź 03, 2010 2:32 pm 
Offline
wiarus senior

Rejestracja: wt gru 04, 2007 4:52 pm
Posty: 1454
Lokalizacja: ok.Cieszyna/Słupsk
Dysponuje schematem ogrzewania od W124, myślę, żę w W126 jest to tak samo rozwiązane. Ze schematu wynika, że potencjometry nie sterują bezpośrednio zaworami ogrzewania, nad wszystkim czuwa sterownik. Jak chcesz moge wysłac skan tego schematu, niestety jest on niewyraźny i nie odczytasz oznaczeń przewodów.

_________________
W124 200D - Śnieżyna
W124 300D - Menczysław (ex)
W123 240D - Kruszynka (ex)
Skoda Favorit 135L+LPG (ex) - pierwsza dziewczyna-przeinwestowana, dobrze, że z nią nie wpadłem


Na górę
Post: ndz paź 03, 2010 10:08 pm 
Offline
postmajtek

Rejestracja: ndz gru 27, 2009 8:44 pm
Posty: 38
Lokalizacja: Legnica
Dziękuję :)

Jeśli chodzi o działanie klimy jest różnica między W124 a W126 i to duża zaczynając bynajmniej od panelu sterowania.
Postanowiłem napisać c.d. może komuś posłuży i coś się przyda w przyszłości. Dla tego będę sukcesywnie dodawał informacje, co i jak się działo. Jak możesz to dodaj do tego wątku swoje schematy, może ktoś skorzysta. Ja mam PDF-y, ale nie za bardzo wiem jak je wrzucić jeszcze.

Cała praca układu nawiewu i klimatyzacji jest ze sobą połączona i ściśle zależna od ciśnienia i czy jest nabita gazem klima. Wszystko jest ok. Jak się okazało nie działa dalej nic. Dodatkowo przycisk otwierania i zamykania wewnętrznego obiegu powietrza (brak załączania), regulacja temperatury, zawór ogrzewania i klimatyzacja. W pierwszej kolejności ruszone zostały potencjometry do regulacji temperatury i o dziwo ktoś wcześniej źle założył wtyczki na dwie strony potencjometrów(napięcie zostało przełączone na inne piny). Więc nie było możliwości by coś działało dobrze. Przełożenie nie dało poprawy jednak idąc za tym tropem po przewodach dotarliśmy do modułu sterującego umieszczony z schowkiem. Po rozebraniu okazało się, że jest brak masy i spalona ścieżka na płytce w module. Lutowanie i sprawdzanie, co może być dalej - cała płytka sprawdzona diody, tranzystory itd. Jednak dalej nie wiadomo czy do końca jest dobra (jest zamówiony nowy moduł). Dalej coś jest nie tak. Idziemy, więc dalej i wracamy do potencjometrów. Rozbieramy i patrzymy, co i jak. Patrząc do mądrej książki (z antykwariatu) i sprawdzając po kolorach przewodów podłączenie okazuje się, że przewody w obydwu wtyczkach są pozamieniane miejscami oj ból niesamowity, co za pomysłowy człowiek tu swoje łapy włożył. Dwa przewody wychodzą do sterowania zaworu ogrzewania (podłączone do modułu), a trzy do sterowania potencjometrem (później umieszczę skany z całej tej książki elektrycznej dla was). Dopiero po tych zmianach patrząc co i jak zaczyna nam działać nadmuch zimnym powietrzem wraz z regulacja temperatury, działa przycisk otwierania obiegu zamkniętego :). Jednak klimatyzacja dalej nie działa i wentylator włącza się wraz z odpaleniem samochodu, co wskazuje na wysokie ciśnienie i w normalnych warunkach działania całego układu dopiero załącza ten wentylator przy temperaturze około 110 0C. Sprawdzamy podłączenie przy zaworach ciśnienia wysokiego i niskiego od klimatyzacji i są zamienione przewody pomiędzy czujnikami. Zamiana powoduje wyłączenie wentylatora i dopiero po zwarciu przewodów od czujnika wysokiego ciśnienia powoduje, że zaczyna działać wentylator, a nie jak wcześniej czujnik źle podłączony dawał informację, że ciśnienie w układzie klimatyzacji jest za duże, co automatycznie powodowało błąd w działaniu całego układu.
Teraz czekamy na nowy moduł by sprawdzić, co dalej będzie się działo, gdyż nie jesteśmy pewni działania tego modułu. Generalnie na tą chwile doprowadziliśmy do działania całego panelu sterującego, obiegu zamkniętego powietrza, przewody podłączone przy czujnikach ciśnienia od klimy, są na swoim miejscu i działanie wentylatora jest OK.

Następnym etapem będzie sprawdzenie pompy wodnej tej chyba przy zaworze ogrzewania na podszybiu (sterowana jest z tego samego modułu) i sprawdzenie, czemu nie załącza się agregat od klimatyzacja.

Sorki, ale wiem, że mój opis nie jest technicznym, gdyż elektryka dla mnie jest czarną magią. Wszystko, co opisuje tutaj dzieje się przy udziale Pana Edzia (naprawdę myślącego elektryka starej daty i szkoły). Dopiero jak wrzucę tu rozpisane wszystkie przełączniki, włączniki i opisy modułów, w jaki sposób są połączone przewodami na pewno ułatwi innym w szukaniu awarii w przyszłości.

c.d.n.
pozdrawiam Kolor


Na górę
Post: wt paź 05, 2010 10:36 pm 
Offline
postmajtek

Rejestracja: ndz gru 27, 2009 8:44 pm
Posty: 38
Lokalizacja: Legnica
to już jest koniec!!!

Dziś przyszedł nowy moduł. Wycieczka do Pana Edzia gdzie stoi Laleczka i chwila prawdy, co dalej będzie się działo. Po podpięciu klima zaczyna działać i wszystko wróciło do normy w całym ogrzewaniu :) Tak, więc jeden temat jest zakończony ;)

Za kilka dni wrzucę opisy przycisków i przewodów od 190, 124 i 126.

Pozdrawiam


Na górę
Post: śr paź 06, 2010 7:21 am 
Offline
wiarus junior

Rejestracja: pn maja 04, 2009 2:23 pm
Posty: 695
Lokalizacja: Tarnów
Chcesz powiedziec ze bez czynnika czy niedziałającej klimatyzacji ogrzewanie w aucie nei działa?? ja mam automatyczna klimę w 126 i ogrzewanie mi działa - tyle tylko ze z klimą działa lepiej bo klima je wspomaga.. a co do wiatraka klimy - w przypadku klimy automatycznej wiatrak zawsze załącza sie na 1 bieg wtedy kiedy załącza sie kompresor klimatyzacji - nie ciśnieniowo. [zlosnikok]


Na górę
Post: śr paź 06, 2010 11:03 am 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lis 01, 2006 1:13 pm
Posty: 2628
Lokalizacja: Jaktorów
Frytejro pisze:
Chcesz powiedziec ze bez czynnika czy niedziałającej klimatyzacji ogrzewanie w aucie nei działa?? ja mam automatyczna klimę w 126 i ogrzewanie mi działa - tyle tylko ze z klimą działa lepiej bo klima je wspomaga..

Ta klima nie odwraca obiegu i nie wspomaga ogrzewania - nie ma cudów. Klimatyzacja nie ma nic wspólengo z ogrzewaniem - chyba tylko to, że sterownik jest ten sam.
Frytejro pisze:
a co do wiatraka klimy - w przypadku klimy automatycznej wiatrak zawsze załącza sie na 1 bieg wtedy kiedy załącza sie kompresor klimatyzacji - nie ciśnieniowo. [zlosnikok]

Jesteś na 100% pewny, że układ nie jest "kombinowany". Wentylator włacza się wtedy kiedy potrzeba - a potrzeba jedynie kiedy ciśnienie na stronie tłocznej jest za wysokie. Bez sensu aby chodził non stop wraz z kompresorem - nawet przy odmglaniu w deszcz. Stałem obok kilku klim automatycznych ze 126 i wentylator włączał się od ciśnienia, - no ale może czegoś nowego nie wiem.

_________________
Pamiętaj, że Mercedes daje znać, że go coś boli. Nie bagatelizuj oznak słabości.
190E 2.6 - bez LPG - Megasquirt 3.
Chcesz coś naprawić? skonstruować? - www.ldl-elektronika.pl


Na górę
Post: śr paź 06, 2010 12:07 pm 
Offline
postmajtek

Rejestracja: ndz gru 27, 2009 8:44 pm
Posty: 38
Lokalizacja: Legnica
Kolega Frytejro chyba coś źle zrozumiał. Mi nie działało chłodzenie bez włączonej klimatyzacji, gdyż moduł nie sterował zaworem ogrzewania (był ciągle otwarty i było gorąco). Klima nic do tego nie ma. Jednak w lipcu przy wysokich temperaturach i działającym ogrzewaniu nie było możliwości jeżdżenia ;)

Co do wentylatora to u mnie teraz działa dokładnie tak samo jak pisze Ukaniu, czyli załącza się dopiero wtedy gdy czujnik wysokiego ciśnienia zaskoczy i to powoduje uruchomienie wentylatora.


Na górę
Post: śr paź 06, 2010 12:35 pm 
Offline
wiarus junior

Rejestracja: pn maja 04, 2009 2:23 pm
Posty: 695
Lokalizacja: Tarnów
A... teraz kumam :D heheh

Tzn Ukaniu o to wspomaganie mialem na mysli ze zeszlej zimy zauwazylem, że działanie ustawionej temp lepiej działało na przyciskach które również klima steruja , niż na EC. Na EC na ucho slychac było ze wiartak gorzej jest sterowany - wkręcał sie na wyższe obr niz na pozostałych przyciskach. Na tych pozostałych tak fajnie było slychac jak wiatrak chodzil, stawal, chodzil , stawał ( jak doszedl do zadanej temp ;) ) - poprostu lepiej dzialalo to u mnie na tych przyciskach.

Co do tego czy tak jest w automatycznej. Tego jestem pewny ze tak jest - tez myslalem ze mam zle, (przynajmniej w 126 tak jest) ale osoby mające 126 z klima automat to mi potwierdziły ze mam dobrze. Głownie o tym było na forum mercedes club polska. ;) To podobno w serwisuwce pisze i jeszcze pisze ze jak temp bedzie za wysoka (silnika) to klima się wyłącza a wiatraki od niej wciąż chłodzą ) .


Na górę
Post: śr paź 06, 2010 1:23 pm 
Offline
postmajtek

Rejestracja: ndz gru 27, 2009 8:44 pm
Posty: 38
Lokalizacja: Legnica
Wstawiam obiecane opisy do przełączników, modułów co gdzie idzie i jakimi przewodami jest połączone. Myślę, że wielu osobom się przyda ;)

Posiadam jeszcze takie inf. Do W190 i W124 jak ktoś ma chęć to proszę o wiadomość na priw.

Załącznik:
126 - 7 MB.JPG
126 - 7 MB.JPG [ 23.85 KiB | Przejrzano 1083 razy ]

Pozdrawiam

Kolor


Załączniki:
126 - 6 MB.JPG
126 - 6 MB.JPG [ 137.76 KiB | Przejrzano 1083 razy ]
126 - 5 MB.JPG
126 - 5 MB.JPG [ 40.88 KiB | Przejrzano 1083 razy ]
126 - 4 MB.JPG
126 - 4 MB.JPG [ 141.37 KiB | Przejrzano 1083 razy ]
126 - 3 MB.JPG
126 - 3 MB.JPG [ 146.52 KiB | Przejrzano 1083 razy ]
126 - 2 MB.JPG
126 - 2 MB.JPG [ 131.32 KiB | Przejrzano 1083 razy ]
126 - 1 MB.JPG
126 - 1 MB.JPG [ 41.34 KiB | Przejrzano 1083 razy ]
Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 11 ] 

Strefa czasowa UTC+02:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl