Sorki, że odkopuje taki stary temat...ale dostałem cosik takiego od przyjaciela co ma na Saabie żółte tablice
O samej rejestracji:
Chcąc zarejestrować SAAB’a jako pojazd zabytkowy musi ON spełniać dwa warunki konieczne:
a) posiadać co najmniej 25 lat i musi być (w modelu) nie produkowany od lat 15,
b) posiadać minimum 75% zachowanych części oryginalnych (w tym główne podzespoły).
Szerzej opisane kryteria oceny pojazdu jako zabytku oraz wyjątki od punktu „a)” znajdziecie w art. 6, ust. 1 pkt. 2, litera d ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. nr 162, poz. 1568)
Etapy rejestracji:
Tłumaczenie dowodu rejestracyjnego na język polski (jeśli będzie to pierwsza rejestracja pojazdu w Polsce, a pojazd był sprowadzony),
Wykonanie ekspertyzy przez uprawnionego rzeczoznawcę (z listy uprawnionych ekspertów z dziedziny historii motoryzacji i oceny pojazdów zabytkowych mogących wydawać takie opinie) przy zastosowaniu przedstawionych powyżej kryteriów. Listę lokalnych uprawnionych rzeczoznawców znajdziecie w najbliższej Delegaturze Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków.
Wykonanie karty ewidencyjnej zabytku techniki zwanej też „białą kartą” w trzech oryginalnych egzemplarzach zgodnie ze wzorem Krajowego Ośrodka Badań i Dokumentacji Zabytków.
Kartę ewidencyjną możecie wykonać sami, to nic trudnego – satysfakcja i kilkaset złotych „w kieszeni”. Jeśli jednak nie czujecie się na siłach możecie to zlecić rzeczoznawcy, który wykona ją dla Was wraz z ekspertyzą. Niektórzy rzeczoznawcy zastrzegają sobie nawet prawo do wykonania tej karty. Zanim umówicie się z rzeczoznawcą zapytajcie o to.
Pustą kartę (wraz z wkładką do zdjęć jako załącznik do karty) otrzymacie w najbliższej Delegaturze Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków lub możecie ją pobrać tutaj. Pamiętajcie by wydrukować ją w formacie A3 na papierze o min. grubości 200 g/m2 , wkładkę ze zdjęciami zaś w formacie A4.
Instrukcja „obsługi” karty i wkładki.
Następnym krokiem jest złożenie wniosku w Delegaturze o ujęcie pojazdu w Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków Techniki (WEZT).
Do wniosku załączamy :
3 egzemplarze karty ewidencyjnej. Jeden egzemplarz jest dla nas, drugi zostaje w Delegaturze, trzeci wysyłany jest do Krajowego Ośrodka Badań i Dokumentacji Zabytków w Warszawie.
ekspertyzę wykonaną przez uprawnionego rzeczoznawcę (patrz pkt. 2)
Na wniosek naklejamy znaczki opłaty skarbowej za 5 zł + 50 gr za każdy załącznik.
Po przyjęciu wymaganych dokumentów Wojewódzki Konserwator Zabytków włącza pojazd do ewidencji zabytków wydając stosowne potwierdzenie (trwa to ok. 7 dni).
Badanie techniczne
Z dokumentem z WEZT udajemy się do Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów, która posiada stosowne uprawnienia do wykonywania badań technicznych pojazdów zabytkowych. Przy sobie musimy mieć jeszcze dowód własności, dowód rejestracyjny, wniosek o badanie techniczne oraz 4 fotografie pojazdu (ujęcia z każdej strony).
Radzę wypełnić ten wniosek starannie i dokładnie - nie liczcie na to że pracownik stacji diagnostycznej będzie znał wszystkie parametry Waszego auta. To samo dotyczy wykonania opinii przez rzeczoznawcę (pkt 2) – radzę posiadać już te dane wcześniej by ułatwić i przyspieszyć ekspertyzę (najczęściej to Wy wiecie więcej nt Waszego SAAB’a niż sam ekspert-rzeczoznawca)
Po wizycie w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów jesteście bogatsi o nowe dokumenty:
Zaświadczenie o Przeprowadzonym Badaniu Technicznym Pojazdu (jest bezterminowe !),
Zaświadczenie o Przeprowadzonym Badaniu Zgodności Pojazdu z Warunkami Technicznymi,
Protokół z Oceny Stanu Technicznego Pojazdu zabytkowego,
Dokument Identyfikacyjny Pojazdu.
... i szczuplejsi o 250 zł
Następny krok to wizyta w Urzędzie Skarbowym (jeśli pojazd był sprowadzony)
VAT-24
Do US udajemy się z kompletem zdobytych już dokumentów. Tu po wypełnieniu stosownego wniosku VAT-24 otrzymamy zaświadczenie (VAT-25), że Szwecja jest państwem członkowskim UE i nie musimy z tego tytułu płacić VAT’u. Informacja ta jest naprawdę cenna gdyż kosztuje nas 150 zł !
Jeśli auto pochodzi z kraju, gdzie przy eksporcie wydawane są tablice tymczasowe, musimy dodatkowo posiadać przy sobie dokument potwierdzający wyrejestrowanie pojazdu w tym kraju. Nie dotyczy to min. pojazdów sprowadzonych ze Szwecji.
Wniosek o rejestrację w wydziale komunikacji
Ustawiamy się przy odpowiednim okienku dokładnie sprawdzając czy mamy przy sobie:
- dowód tożsamości,
- dowód własności pojazdu,
- dowód rejestracyjny wraz z tłumaczeniem (jeśli pojazd był wcześniej zarejestrowany za granicą),
- potwierdzenie umieszczenia pojazdu w WEZT oraz opinię rzeczoznawcy,
- dokumenty ze stacji kontroli pojazdów,
- VAT-25,
- wypełniony Wniosek o rejestrację pojazdu,
- potwierdzenie wpłaty za żółte tablice (100 zł) oraz za opłaty rejestracyjne (92,50 zł),
- znaczki skarbowe : na wniosek 5 zł i 0,50 zł za każdy załącznik,
- Tablice rejestracyjne, jeżeli pojazd był zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Należy tu jeszcze wspomnieć o zaświadczeniu z US o zapłacie podatku od czynności cywilnoprawnych jeśli nabyliście pojazd w Polsce. Podatek wynosi 2 % ceny zakupu.
Pojawić się na najbliższym i kolejnych zlotach SAAB KLUB POLSKA
Finanse:
Tłumaczenie dowodu rejestracyjnego = 70 zł (do negocjacji)
Wykonanie ekspertyzy przez uprawnionego rzeczoznawcę = 250 zł (do negocjacji)
Badanie techniczne = 250 zł
VAT-24 = 150 zł
Opłaty i tablice rejestracyjne = 190 zł
-------------
Razem = 910 zł
Za tą cenę mamy satysfakcję posiadania Saab’a na żółtych tablicach, Poza tym wieczyste badanie techniczne (co roku oszczędność z tego tytułu) oraz elastyczność w ciągłości ubezpieczenia OC o czym za chwilę. No i oczywiście oszczędzamy na akcyzie w przypadku auta sprowadzonego.
Ubezpieczenie:
Posiadanie żółtych tablic daje nam możliwość zawarcia czasowego ubezpieczenia OC, jednak na czas nie krótszy niż 30 dni. To oferta dla tych, którzy wyprowadzają swe pojazdy tylko na motoryzacyjne imprezy lub na sezon letni, a zimową porą pieszczą je w garażu.
Zniżkę 50% na OC otrzymamy przy ubezpieczaniu samochodu starszego niż 25 lat bez względu na kolor tablic. Ofertę dla weterana szos mają wszystkie liczące się na rynku ubezpieczeń towarzystwa. Jeśli mamy już „wypracowane” jakieś zniżki, to możemy liczyć w sumie na max. 70% zniżkę na OC. I tak np. w PZU dla pojemności 1,985 litra i roku produkcji 1973 wyliczona nam zostanie max. stawka ubezpieczenia 1493 zł (Bydgoszcz), co po zniżce 70% daje nam opłatę 448 zł/rok.
Ubezpieczenie Auto Casco na samochód zabytkowy jest trudne do zawarcia aczkolwiek możliwe. Niezbędna jest specjalistyczna wycena przez rzeczoznawcę samochodowego. Tu nie możemy liczyć na żadne zniżki.
Ograniczenia:
Jak każdy ginący gatunek, tak i wspaniała konstrukcja sprzed lat jest chroniona przez prawo by mogła stać się dokumentacją historii rozwoju motoryzacji dla pokoleń. Dlatego też, jeśli zdecydujemy się na posiadanie Weterana Szos musimy liczyć się z tym iż :
mamy ustawowy obowiązek do opieki nad zabytkiem aby utrzymać go w jak najlepszym stanie. Właściciel jest zobowiązany do tego pod rygorem kary grzywny bądź pozbawienia wolności,
pojazdu zabytkowego nie można modyfikować w żaden sposób bez zgody konserwatora zabytków (np. tuning) – bardzo trudno taką zgodę uzyskać,
wszelkie prace konserwatorskie, restauratorskie mogą być przeprowadzane jedynie za pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków,
pojazdem zabytkowym nie możemy wyjechać za granicę bez wcześniejszego uzyskania pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków.
Polecam styczniowy i marcowy numer dwumiesięcznika GT Classic, gdzie znajdziecie artykuły: „Żółte tablice” oraz „Wszystko o ubezpieczeniu samochodu zabytkowego”.
Nie wiem czy to się przyda...ale może...
Tutaj jeszcze o rejestracji motocykla cosik jest:
http://www.podkowa98.pl/strony/text02.htm