PK2 pisze:
Przypadek Kubicy z Grand Prix USA pokazał, jak można zabezpieczyć dzisiejszy samochód.
No nie do konca masz racje, F1 to prototypy za mln $, a autka na ulicach to masowka za pare tys $. Inne materialy, technologie itd. 2 rozne swiaty.
TrickyKid pisze:
W124 przy 55 km/h w podobną barierę jak powyżej - jak widać sztywność kabiny pozostawia bardzo wiele do życzenia mimo że prędkość była istotnie mniejsza niż w poprzednich testach :
Dolaczylbys chociaz opis od tej fotki, a nie tworzyl swoja teorie. Ponizej cytat w orginale: "A W124 E-Class offset crash test with a deformable barrier. The roof absorbs some energy and buckles a bit over the drivers' head. The door does not appear to jam. Good. "
A ponizej foto przy innym ustawieniu przeszkody (z boku wydaje sie ze to ten sam typ crash testu, a jednak nie...)
I jeszcze 1 seryjna w124 przy 50% uderzeniu w sztywna przeszkode:
Mimo ze wymagania normowe na przestrzeni ostanich lat sa coraz wyzsze, nie wzrastaja one jadnak z ta sama szybkoscia co moce silnikow, brak wyobrazni prowadzacych itd. Test czolowy przy 64 nie ma sie nijak do zderzenia bocznego z drzewen przy np 120 km/h. 2 razy wieksza predkosc, 4 x wieksza energia. Strefa zgnioty z przody, czy tuly to >1m, a z boku kilka cm. Facet mial farta ze sam jechal i uderzal prawa strona, czyli miejsce pasazera zadzialalo jak strefa zgniotu. Bublewicz uderzyl swoja strona w drzewo i nie pomogy sztywne klatki bezpieczenstwa.
Co to sztywnosci, to najmniej zginaja sie auta z rama, ale one wcale nie byly bezpieczne. Choc wtedy auta jezdzily wolniej, ale obrazenie wenwetrze od olbrzymich przeciazen, spotkania z twardymi przeszkodzami itd robily swoje.
Wspolczesny systemy bezpieczenstwa to nie tylko karoseria, kontrolowane strefy zgnioty, ale takze krzeselka, kolumny kierownicze itd. Maja sie giac, przesuwac w dopuszczalnych granicach, aby jak najwiecej energii pochlonac. Trzeba caly czas pamietac o tym ze sa testowane przy stosunkowo malych predkosciach. Producentow malo interesuje co sie dzieje przy, czy powyzej 100. Przy tych predkosciach wiekszosc systemow puszcza. Kiedys opisywalem zderzenie czolowe VW Santany z betonowym murem przy predkosci 120km/h. Film sie konczy w momencie zgniatania tylnej kanapy. Laguna zachowala by sie niewiele lepiej. Dlatego nalezy miec choc odrobine wyobrazni, a nie liczyc na 8 poduch itd.