No wlasnie dotarlem do art. o ktorym piszesz me: how, warto go przytoczyc w calosci, bo punkt drugi jest tez bardzo interesujacy:
Art. 18. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do oznaczonego przystanku autobusowego (trolejbusowego) na obszarze zabudowanym, jest obowiązany zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby umożliwić kierującemu autobusem (trolejbusem) włączenie się do ruchu, jeżeli kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany pasa ruchu lub wjechania z zatoki na jezdnię.
2. Kierujący autobusem (trolejbusem), o którym mowa w ust. 1, może wjechać na sąsiedni pas ruchu lub na jezdnię dopiero po upewnieniu się, że nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Artykul nie reguluje o jakie autobusy chodzi, mowi po prostu o autobusach znajdujacych sie ne przystanku w terenie zabudowanym. Definicje autobusu i terenu zabudowanego latwo znalezc
Druga kwestia, to punkt pierwszy nie stwierdza, ze autobus wyjezdzajacy z zatoczki ma pierwszenstwo! Stwierdza natomiast, ze: autobus wlacza sie do ruchu: " aby umożliwić kierującemu autobusem (trolejbusem) włączenie się do ruchu", a z wczesniejszych art. wynika jasno, ze wlaczajacy do ruchu ma zachowac szczegolna ostroznosc, ustapic pierwszenstwa innym pojazdom i uczestnikom ruchu. (art. 17.2). I jednoczesnie art 18 stwierdza, ze: "jest obowiązany zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby umożliwić kierującemu autobusem (trolejbusem) włączenie się do ruchu, jeżeli kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany pasa ruchu lub wjechania z zatoki na jezdnię."
Czyli mamy maly galimatias, bo, autobus nie ma pierwszenstwa, ale jestesmy zobowiazani nawet zatrzymac sie aby autobus mogl wlaczyc sie do ruchu z przystanku. Na forum policyjnym znalazlem takie rozwiazanie tego problemu:
Jednak w każdym z powyższych przypadków kierujący, który nie umożliwił kierującemu autobusem włączenia się do ruchu popełnia tylko wykroczenie formalne, natomiast jeśli dojdzie do zderzenia winę za spowodowanie kolizji ponosi kierujący autobusem, ponieważ spowodował zagrożenie w ruchu drogowym podczas włączania się do ruchu. . Tu link:
http://www.ifp.pl/index.php?name=PNphpB ... 45&start=0
Wycofuje sie, ze stwierdzenia, ze przepisy mowiace o umozliwieniu wlaczenia sie do ruchu autobusu sa jedynie informacja dot. kultury jazdy. Jednak dalej twierdze, ze autobus wyjezajacy z zatoczki nie ma pierwszenstwa.