Schematy z 190D:
A do doplyw paliwa do termostatu-3 (termostat jest wlaczony w obieg za zgrubnym filterm, a przed pompka paliwa). W zakresie temp <8 stopni puszcza paliwo do obiegu C, w zakresie 8-25 stopni otwiera sie tylko czesciowo, powyzej >25 puszcza bezposrednio do B. Jak paliwo trawi do obiegu C jest pogrzewane przez wymiennik ciepla-4, zalozony na przewodach dochodzacych do nagrzewnicy.
Na tym schemacie widac dokladnie jak wygladaja czesci. Dostep do termostatu jest po zdjeciu obodowy filtra powietrza (4 sruby M6). Wymiennik ciepla znajduje sie za silnikiem, ale nie wiem, czy przed 1 przegroda czolowa, czy pomiedzy 1 i 2 przegroda czolowa.
Jako, ze nie chce wkladac 2 zbiornikow, zastanawiam sie nad zalozeniem elektrycznego el. grzejnego (tylko zapalenie i do nagrzania silnika do ok 40stopni) za glownym filtrem paliwa (ma dosc spora pojemnosc i za nim sie w nim OR nagrzeje, to moze minac dluzsza chwila). Znalazlem cos takiego:
http://cgi.ebay.de/Diesel-Pflanzenoel-R ... dZViewItem
Co myslicie o takim rozwiazaniu? Oprocz tego paliwo byloby puszczone przez wymiennik ciepla-4 z pominieciem termostatu-3.
Elemnt grzejny tez nie grzeje bezposrednio oleju. Podczciwa swieca precikowa, ma po 20sekundach temp okolo 600-900 stopni, wiec zagotowalaby olej. Nagrzewa sie aluminiowa obudowa i przeplywajacy przez nia olej. Bimetal pilnuje temp w zakresie od 70-80 stopni.
Porownianie lepkosci OR i ON w zaleznosci od temp.
Troche linkow do zachodnich sasiadow:
http://www.rapsoel.onlinehome.de/de_ind ... l_bild.htm - opis + fotki przerobek diesli MB (w123, w201) - mysle, ze moze stanowic spora inspiracje:)
http://www.rerorust.de/ - historia pewnego 200d (200tkm na OR) i 250d (130tkm na OR)
http://www.rerorust.de/ - badanie endoskopem po 73tkm na OR
http://www.3e-pflanzenoeltechnik.de/ - jest sklepik z roznymi ciekawymi gratami
http://www.diesel-therm.de/shop/ - kolejny sklep, miedzy innymi ze zbiornikami