no i znalazłem
http://www1.gazeta.pl/gospodarka/1,33211,1168824.html
i delikatny cytat z atykułu:
Cytuj:
Zapraszamy do rdzewienia
Biokomponenty, a przede wszystkim tak preferowany przez nasze władze etanol, dodatkowo mają tę właściwość, że łatwo absorbują wodę, a spalając się - pozostawiają dużo osadów. Paliwa z biokomponentami (ale nie w tak dużej ilości, jak się proponuje u nas!) stanowiły kilka lat temu spory problem dla producentów aut w Brazylii. Dlaczego? Bo w rezultacie stosowania takiego paliwa bardzo szybko korodowały żelazne i stalowe podzespoły w silniku, a osady niszczyły delikatne urządzenia wtryskowe, zatykając je. Z materiałów Komisji Europejskiej jednoznacznie wynika, że etanol w benzynie pogarsza własności smarne (przyspiesza zużycie metalowych części) i przyspiesza korozję, a ponadto może reagować z materiałami odpowiedzialnymi w katalizatorach za oczyszczanie spalin.
Aby uniknąć odpowiedzialności za naprawy silników, sprzedawcy nowych aut mogą po prostu wyłączyć je z ochrony gwarancyjnej, uzasadniając to stosowaniem przez kierowców niewłaściwego paliwa. Mogą być do tego bardziej skłonni, ot choćby dlatego że w UE (i coraz częściej także w Polsce) gwarancja na nowe auto jest już bardzo wymagająca i opiewa na dwa lata bez ograniczenia przebiegu. Zrezygnować z ochrony gwarancyjnej koncernom przyjdzie tym łatwiej, że proponowane w nowej ustawie paliwa nie będą spełniać warunków określonych normą. Proponuje się co prawda zastępczo korzystać z norm dla wojskowych pojazdów, ale to zupełnie inna kategoria wozów...
Używane - na złom
Można cynicznie powiedzieć, że utrata gwarancji na silnik uderzy tylko w zamożniejszych kierowców, nabywców nowych aut. Jednak w jeszcze gorszej sytuacji mogą się znaleźć mniej zamożni kierowcy jeżdżący używanymi autami, zwłaszcza starszej konstrukcji. W przypadku tych pojazdów stosowanie paliw przyspieszających korozję i odkładanie się osadów może jeszcze szybciej doprowadzić do uszkodzenia napędów. Nie jest pewne, czy paliwa z tak dużą zawartością biokomponentów, jak się u nas proponuje, dodatkowo nie przyspieszą niszczenia uszczelek starych silników, co może powodować utratę ich szczelności (wycieki oleju). Prawdopodobnie na przyspieszone zużycie narażone będą także silniki w używanych maszynach (np. starych traktorach i kombajnach). Przyspieszone starzenie się paliwa z biokomponentami może również negatywnie wpływać na działanie urządzeń do ogrzewania mieszkań na olej opałowy (po zimie często przez wiele miesięcy przechowuje się olej, który po dodaniu biokomponentów będzie szybko wchłaniał wodę i tracił dobrą jakość).