MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz

Forum dyskusyjne klubu właścicieli i miłośników samochodów marki Mercedes-Benz
Dzisiaj jest sob cze 21, 2025 12:06 am

Strefa czasowa UTC+02:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 15 ] 
Autor Wiadomość
Post: pn sty 26, 2004 8:56 pm 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr maja 14, 2003 7:54 pm
Posty: 164
Lokalizacja: Gliwice
Witam, mam pytanie i problem, nie swiecii sie lampka od grzannia swiec i tez najprawdopodobniej nie grzeje bo nie chce zapalac, a wczesniej - 20oC to nie bylo problemu z odpaleniem. Co to moze byc, bo raczej wszytskie swiece nie mogly sioe spalic!!!
Pozdrawiam

_________________
Pozdrawiam
Bartek W124 250 DT - sprzedałem


Na górę
 Tytuł:
Post: pn sty 26, 2004 9:55 pm 
Offline
wiarus junior
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt lis 19, 2002 3:18 am
Posty: 647
Lokalizacja: Gdynia
Na początek jednak bym sprawdził czy wszystkie świece są ok (5 min i po sprawie), potem przekaźnik, a na koniec stacyjka.


Na górę
 Tytuł:
Post: pn sty 26, 2004 10:15 pm 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob sty 17, 2004 3:27 pm
Posty: 228
Lokalizacja: Stęszew pod Poznaniem
ja tez jednak bym proponowal sprawdzic najpierw swieczki... niby malo prawdopodobne ze wszystkie naraz ale ja juz tez tak mialem... bym dal sie obedrzec ze nie swieczki a jednak...

_________________
MB W123 200D 79r. biały sprzedany... - :-(
MB W201 200 85r. czarny metalic automatic + gaz - sprzedany :-)
MB W124 230E czarny mafioso :-P


Na górę
 Tytuł:
Post: pn sty 26, 2004 10:20 pm 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob sty 17, 2004 3:27 pm
Posty: 228
Lokalizacja: Stęszew pod Poznaniem
jesli jednak by nie byly to swieczki to w beczce przy kolumnie kierowniczej jest taki przekaznik... ktory zreszta mi tez juz siadl... i on sie "klei" czasmai trzeba bylo go stuknac zeby zadzialal a teraz juz po prostu styki sa na tyle luzne ze musze go odpowiednio obrocic zeby zadzialal... (musialem go odkrecic od kolumny kierowniczej(tzn od prowadnicy tam jakiejs)) Natomiast nie wiem jak jest przy 124 ale obawiam sie ze podobnie... [zlosnik]

_________________
MB W123 200D 79r. biały sprzedany... - :-(

MB W201 200 85r. czarny metalic automatic + gaz - sprzedany :-)

MB W124 230E czarny mafioso :-P


Na górę
Post: wt sty 27, 2004 10:19 am 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn sty 19, 2004 4:19 pm
Posty: 53
Lokalizacja: Italia
Jesli potrzebujesz schemat albo opis dotyczacy swiec zarowych to mam cos w ksiazce, daj znac to ci wysle.Pozdrawiam Pawel.

_________________
W124 230E + Gaz 86' 4 biegi 400tys.km przebiegu.


Na górę
 Tytuł:
Post: pt sty 30, 2004 12:32 pm 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr maja 14, 2003 7:54 pm
Posty: 164
Lokalizacja: Gliwice
dzieki za odpowiedzi, sprawa jest nietypowa bo sprzedalem swojego mietka i gosc do mnie zadzwonil mowiac ze nie chce mu zapalic i nie swieci sie lampka z grzalka w srodku samochodu, dziwilo mnie to bo nigdy nie mialem problemow z zapalaniem nawet z najwieksze mrozy, a tu nagle ten telefon i chcialem pomoc gosciowi. Napisal mi ze dwie swiece sie spaliły (hmm) ale czemu ta lampka sie nie swieciła?????? I wydalo mi sie to podejrzane i njaprawdopodobniej gosc zaraz po zapaleniu na mocnym mrozie dawał po garach a w moim przypadku po zapaleniu w duzy mroz swieczki grzeja jeszcze przez około 20 sekund. Dajac duza dawke na swiece jest duzy gradient temperatury i poprostu pekaja. napisalem mu zeby w mrozy i nie tylko pozwolil z 3 minuty popracowac na biegu jałowym tymbardziej ze to turbo diesel a sprezarki nie lubia wysilku na zimno. Takze narazie rozwiazal sprawe, przynajmniej nic nie pisał ze sie cos zepsuło.
Pozdrawiam

_________________
Pozdrawiam

Bartek W124 250 DT - sprzedałem


Na górę
 Tytuł:
Post: sob sty 31, 2004 10:04 am 
Offline
swój chłop

Rejestracja: czw sty 08, 2004 4:15 pm
Posty: 62
Też znam ten problem w silniku 250D. Otóż jest tak, jeśli spali sie jedna lub więcej świeca to po przekręceniu stacyjki nie zapala się kontrolka.
Ale odliczasz czas ok 10-20s i zapalasz auto. Reszta świec po przekręceniu kluczyk i mimo nie świecącej kontrolki GRZEJE ! Po zapaleniu silnika po ok.1nim zapala sie kontrolka sama i po następnej minucie sama gaśnie. TO JEST WŁASNIE SYGNALIZACJA ŻE PRZEPALONA JEST ŚWIECA ! I tak to działa. Świece sprawdza sie bardzo prosto, odpinasz wtyczkę od automatu do świec i masz na niej numerki cylindrów. Kablem plusowym od akumulatora dotykasz kóry iskrzy i oznacza to że dana świeca jest dobra, można też przez żarówkę sprawdzać.

A teraz pytanie do kogoś kto się lepiej zna ode mnie. Jak zbudowana jest świeca krótkiego grzania (palcowa) ? Że to grzałka to wiem i że zwykle połączone są w nowszych równolegle (w starszych, pętelkowych połączenie było szeregowe, jak się jedna spaliła to reszta nie grzała).

Z tego co wiem to świeca ma poza grzałką jakiś termik który po nagrzaniu zabezpiecza ją przed przepaleniem. I ponoć, bo nie wiem tego dokładnie, niech ktoś mnie poprawi, prawidłowe sprawdzenie takiej świecy polega na podłączeniu jej przez amperomierz (dużego zakresu ok 20-50A) i sprawdzniu jaki pobiera prąd . Podczas grznia prąd powinien być duży ale po nagrzanu swiecy powinien zmniejszyć się do ok 10-20% prądu grzania. Czy się mylę ?
I czy po tym spadku prądu automat dowiaduje sie że świece sie nagrzały igasi kontrolkę ? Czy jest to zrobione jakoś inaczej, na czas zalęzny od temperatury silnika ?

W układzie szeregowym ważne jest by wszystkie świece były identyczne i tego samego producenta bo inaczej będą sie przepalać.

_________________
SławeK
--------------------------------
W201 2,5D 90r. jeszcze nie chrzczony
207 240D 88r. "Grzechotnik"


Ostatnio zmieniony sob sty 31, 2004 10:35 am przez SławeK, łącznie zmieniany 1 raz.

Na górę
 Tytuł:
Post: sob sty 31, 2004 10:14 am 
Offline
Klubowicz

Rejestracja: śr lis 27, 2002 6:40 pm
Posty: 4100
Lokalizacja: Polska
Tutaj jest text o sprawdzaniu swiec zarowych i instalacji:

http://macmerc.netium.com.pl/naprawa/na ... ml#szybkie


A tutaj o budowie i finkcjonowaniu, choc w sumie nie za wiele:

http://www.beru.com/deutsch/produkte/gl ... phasen.php

_________________
w123


Na górę
 Tytuł:
Post: sob sty 31, 2004 10:52 am 
Offline
swój chłop

Rejestracja: czw sty 08, 2004 4:15 pm
Posty: 62
Dzięki ale poza okresleniem prądu pobieranego przez sprawną świecę 8-15A nie znalazłem odpowiedzi na moje pytanie. Jest tam kilka małych błędów merytorycznych, choćby to że świece pętelkowe stosowane były napewno jeszcze po 80 roku, prawdzanie świecy omomierzem też mija się z celem, nie jest napisane że przysłabszym akumulatorze podczas grzania świec już następuje spadek napięcia i to warto zaznaczyć.
Brak opisu jak w 124 sygnalizowane jest przez przekażnik czasowy ktory na nazwalem automatem przepalenie świecy co opisałem w tym poscie.
Ale ogólnie to ten opis jest jak najbardziej OK. ;) I napewno wielu się przyda i zaoszczędzi czasu.

Ciekawi mnie też problem przepalania się świec bez nadpalania grzałki.Czy moze być tego powodem zła temperatura spalania w cylindrze ? Mimo że świeca nie jest nadpalona ?

Drążę ten temat ponieważ jestem praktykującym elektronikiem i chciałbym wiedzieć dokładnie jak to się dzieje. Moze znadzie sie tutaj ktoś podobny. ;)

Dodam jeszcze że szczególnie w układzie szeregowym świec występują kłopoty i większosć tych układów jest przerabiana przez elektryków, moim zdaniem niesłusznie. Wyrzucany lub omijany jest termostat w bloku, czasem przełączana jest kontrolka ze styku na bimetalu ktory ją zapala podczas przepływy prądu grzania na styk zasilania świec tegoż automatu. Musiałbym zeskanować ten prosty schemacik i pokazać co najczęsciej jest prtzerabiane, po co i dlaczego niesłusznie. Jeśli znajdę chwilę spróbuję to zrobić.

_________________
SławeK

--------------------------------

W201 2,5D 90r. jeszcze nie chrzczony

207 240D 88r. "Grzechotnik"


Na górę
 Tytuł:
Post: sob sty 31, 2004 1:40 pm 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr maja 14, 2003 7:54 pm
Posty: 164
Lokalizacja: Gliwice
To cos mi rozjasniło, chociaz jak raz mi sie spaliła jedna swieca to lampka dalej swieciła, chyba ze jak sie spalą juz dwie to wtedy nie swieci, i u mnie nie zapalała sie lampka po zapaleniu silnika jak to napisałeś choc siwece grzeją bo widac było po stadku napiecia i tak było od zawsze, lampka tylko sygnalizowała kiedy moge krecic rozrusznikiem.
pozdrawiam

_________________
Pozdrawiam

Bartek W124 250 DT - sprzedałem


Na górę
 Tytuł:
Post: sob sty 31, 2004 2:00 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: czw sty 08, 2004 4:15 pm
Posty: 62
Wniosek ? Albo automat(przekaźnik czasowy) masz walnięty albo nie taki, ewentulanie świece od innego modelu lub jaką właśnie "k****, elektrków przeróbę". Mam silnik w swoim W201 prawie taki sam tylko bez turbo 2.5D czyli 602.911. I działa to jak należy, dokładnie jak to opisałem. Warto przeglądnąć automat czy nie ma ta tzw. zimnych lutów, jakiś przeróbek niefabrycznych bo "radosna tfurczość" elektryków jest ogromna i niezbadana.

_________________
SławeK

--------------------------------

W201 2,5D 90r. jeszcze nie chrzczony

207 240D 88r. "Grzechotnik"


Na górę
 Tytuł:
Post: sob sty 31, 2004 2:16 pm 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr maja 14, 2003 7:54 pm
Posty: 164
Lokalizacja: Gliwice
Znów nasunęła mi sie mysl w zwiazku z twoja odpowiedzią, gośc napisał ze świece ktore wymienił były o nieodpowiedniej mocy czy napieciu, ja za swijej kadencji wymieniałem jedna i ta była oryginalna i prawidłowa, widocznie wlasicciel przedemna polakomil sie o pare zlotych i jakies badziewie zalozyl i pewnie ten automat przy spaleniu jednej swieczki jeszcze jej nie widzial jako spalonej bo pere było na nieopowiednia moc, i to sie chyba potwierdza

_________________
Pozdrawiam

Bartek W124 250 DT - sprzedałem


Na górę
 Tytuł:
Post: sob sty 31, 2004 2:27 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: czw sty 08, 2004 4:15 pm
Posty: 62
Z tego co wiem to są swiece opisane jako na 11V, 11,5 i 12V. Wynika to ze spadku napięcia na akumulaorze podczas grzana (50-80A czyli tyle ile maluch potrzebuje na zakręcenie rozrusznikiem) a automat mierzy prąd plynący w obwodzie swiec i po tym prądzie dochodzi do wniosku że spalona jest świeca. A wiele sklepów posługuje się logiką że jeśli gwinty i wymiary pasuja to można wkładać dane swiece co nie zawsze jest prawdą.


A apropos wczesniejszych postów. Gdy padnie jedna swieca a aku jest zdrowy to jest mniejsze obciążenie aku, mniejszy spadek napięcia i szybciej poleci następna i tak dalej coraz szybciej padną wszystkie jak po sznurku !!!

I tylko z powodu mniejeszego spadku napięcia a i też jeśli liczysz czas nie widząc kiedy powinna zgasnąć kontrolka.

_________________
SławeK

--------------------------------

W201 2,5D 90r. jeszcze nie chrzczony

207 240D 88r. "Grzechotnik"


Na górę
 Tytuł:
Post: sob sty 31, 2004 3:32 pm 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob sty 17, 2004 3:27 pm
Posty: 228
Lokalizacja: Stęszew pod Poznaniem
taka rada: w W 123 200D wszystkie swiecie byly petelkowe i dlugiego grzania jak go kupilem... ktoras byla padnieta i tak jak ktorys to z kolegow opisal polecialy za nią zaraz nastepne. Załozyłem BERU palcowe krotkiego grzania i nie wiem jak ale automat grzania wylacza sie po okolo 30s na duzym mrozie a jak jest cieplo to bardzo szybko... widocznie jakos podaje info do automatu(przekaznika). Zrobilem okolo 200tys km na tych swiecach i dalej są OK!!! warto czasami zainwestowac w cos lepszego... później dłużej służy...

_________________
MB W123 200D 79r. biały sprzedany... - :-(

MB W201 200 85r. czarny metalic automatic + gaz - sprzedany :-)

MB W124 230E czarny mafioso :-P


Na górę
 Tytuł:
Post: sob sty 31, 2004 3:45 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: czw sty 08, 2004 4:15 pm
Posty: 62
Pomyliłeś się albo nie rozumiesz ! Świece pętelkowe są swiecami szeregowymi, tzn jak padnie jedna to pozostałe nie grzeją więc nie mogą się same zepsuć ! No chyba że założyłeś zworkę która ominęła jedną świecę co jest dużym błędem.

Jeśli nie wiesz to ja już się z tym spotkałem, są zamienniki świec pętelkowych o kształcie podobnym do świec krótkiego grzania. Może są lepsze ale nie wiem. W każdym razie układ szeregowy poznasz po tym że świeca ma dwa kontakty, a świeca równolegla ma jeden kontakt do przewodu, drugi to masa silnika. Świeca krótkiego grzania może działać tylko kilka sekund (2-10s) po dłuższym czasie przepala się a po 30 to na 100% przepaliła by się !

A ciekaw jestem czy ktoś przerabiał układ grzania w starszym silniku na świece krótkiego grzania (równoległe) zmieniając przekażnik czasowy bo bez tego łatwo będzie przepalić swiece za długo grzając. Ciekaw jestem czy po takim zabiegu łatwiej będzie odpalał i czy jest to możliwe.

Aha, jak napisałem wcześniej swiece równoległe są na 11, 11,5 i 12V bo na wszystkich panuje to samo napięcie co na aku a świece równoległe są na 0.9V, 1,1 V i podobne bo na każdej odkłada się taki spadek napięcia. Dodajmy teraz 4x1,1V=4,4V a przecież podłączone jest to do 12V ( 11-13V czyli 6 ogniw aku po 2,1V po pełnym naładowaniu) .
A teraz dalej z prawa Ohma. Zakładamy spadek napięcia 4V na aku 12V zostaje 8V a od tego odejmiemy 4,4V i co zostaje ? Ano to co ma sie odłożyć na dwóch elementach w instalacji W123. Jeden to "automat" czyli opornica z kontaktronem w środku (lub bimetalem) która zapala kontrolkę grzania jeśli duży prąd płynie przez tą cewkę i drugi element, czyli czujnik temperatury bloku silnika z zestykiem który gasi kontrolkę po nagrzaniu świec. Chyba przerysuję ten prosty schemat z ksiązki.

_________________
SławeK

--------------------------------

W201 2,5D 90r. jeszcze nie chrzczony

207 240D 88r. "Grzechotnik"


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 15 ] 

Strefa czasowa UTC+02:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl