Witam Panowie
Zdecydowanie odradzam stosowanie silikonu. Szczególnie budowlanego. Jest, powiedzmy przezroczysty a po związaniu mleczny. Ma takie właściwości, że położony na dobrze odtłuszczoną twardą powierzchnię np. karoserię - trzyma dobrze. Gumy natomiast trzymać się nie chce. Efekt jest taki, że po jakimś czasie woda i tak leci do środka, a przy okazji silikon mocna ogranicza jej odparowywanie i odpływ z pod uszczelki. No, a wtedy zaczynają powstawać piękne ogniska korozji.
Powodem przeciekania wody mogą być skruszałe i mało już elastyczne uszczelki. Mogą to być również brud i błoto, które zbiera się pod uszczelką. Ale również dziury w podszybiu.
Co do poliuretanu. Klej do wklejania szyb jest właśnie poliuretanem. Jeżeli wtłoczycie go między uszczelkę i karoserię albo między uszczelkę i szybę to kto w razie konieczności wymiany szyby wyjmie Wam szybę. A co wtedy z samą uszczelką? Klej (poliuretan) po związaniu jest jak guma. Jeżeli zwiąże się z uszczelką, będą jedną całością (pod warunkiem, że miejsce klejenia jest dobrze przygotowane). Jeżeli wprowadzicie go pod uszczelkę bez odtłuszczenia efekt będzie podobny jak przy silikonie. Tak więc nie używajcie kleju do szyb do uszczelniania.
A teraz czym uszczelnić?
Moim zdaniem jeżeli coś robić to robić raz, a dobrze, czyli:
1. Zdemontować szybę
2. Usunąć korozję, jeżeli trzeba - wyspawać dziury
3. Polakierować, ewentualnie zabezpieczyć farbą antykorozyjną np. minią
4. Umyć uszczelkę
5. Zamontować szybę na starą uszczelkę lub jeżeli jest taka konieczność wymienić na nową
Teraz nie powinno przeciekać. Jeżeli jednak miałoby ochotę to:
6. Uszczelnić masą uszczelniającą
Polecam masę firmy SIKA, dostępną w punktach wymiany szyb JAAN na terenie całej Polski. Adresy dostępne na stronie:
www.jaan.com.pl
Dla nie cierpliwych i dla lubiących wracać do tematu wielokrotnie: można zacząć od pkt. 6
Pozdro
Maciej