MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz

Forum dyskusyjne klubu właścicieli i miłośników samochodów marki Mercedes-Benz
Dzisiaj jest śr gru 04, 2024 8:15 pm

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Ten temat jest zamknięty. Nie można w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 2 ] 
Autor Wiadomość
Post: śr sty 02, 2013 4:13 pm 
Offline
wiarus senior

Rejestracja: pn lip 23, 2001 2:00 am
Posty: 1817
Witam.

Dzięki ciężkiej pracy brajtas'a i bmw mamy fotorelacje i szczegółowy opis
jak przystąpić do regulacji potencjometru przepływomierza i wypełnienia w silniku M103.


Regulacja potencjometru przepływomierza i wypełnienia w silniku M103

Przygotowania do regulacji możemy przeprowadzić na zimnym silniku a następnie na postoju go rozgrzewamy do 80ºC lub po krótkiej przejażdżce przygotowujemy się do regulacji a potem tylko dogrzewamy silnik do wymaganych 80ºC . Tym którzy będą przeprowadzali regulację po raz pierwszy proponuję przeprowadzić przygotowania do niej na zimnym silniku.

Zdejmujemy obudowę filtra powietrza: odkręcamy trzy śrubki (czerwone strzałki), zdejmujemy „odmę” (najpierw z filtra potem z pokrywy zaworów) przekręcamy w lewo i wyjmujemy z obudowy filtra czujnik temperatury zasysanego powietrza (niebieska strzałka) następnie podnosząc tył obudowy filtra wyciągamy całość w stronę podszybia (żółte strzałki)
Obrazek

W ten sposób uzyskujemy dostęp do elementów układu zasilania paliwem
Obrazek

kolejny etap to uzyskanie dostępu do potencjometru przepływomierza w tym celu zdejmujemy nakładkę znajdującą się na korytku (jest na zatrzaski) i ściągamy widoczne na zdjęciu korytko z przewodami elektrycznymi przez odkręcenie 3-ch śrub.

ObrazekObrazek

następnie otwieramy wlew paliwa aby w ten sposób zniwelować nadciśnienie panujące w zbiorniku, które to po odkręceniu przewodu na regulatorze ciśnienia paliwa spowodowałoby wyciek dużej ilości paliwa
Obrazek

Teraz możemy odkręcić regulator ciśnienia paliwa, który zasłania jedną ze śrubek przytrzymujących obudowę potencjometru
Obrazek

w tym celu popuszczamy lekko metalowy przewód paliwowy przy regulatorze aż zacznie wypływać paliwo,
Obrazek

czekamy chwilę aż paliwo przestanie wypływać, potem odkręcamy ten przewód (strony od regulatora ciśnienia całkowicie przy rozdzielaczu tylko popuszczamy) następnie od dołu regulatora odkręcamy drugi metalowy przewód paliwowy a potem śrubę od obejmy mocującej regulator paliwa do obudowy rozdzielacza (żółta strzałka). Nakrętki zakreślonej niebieskim kółkiem nie musimy odkręcać gdyż ten przewód paliwowy w dalszej części jest gumowy i pozwoli nam odsunąć regulator w dowolne miejsce.
Obrazek

po odkręceniu dwóch przewodów paliwowych i opaski mocującej regulator do obudowy przepływomierza możemy go odsunąć na bok
ObrazekObrazek

w ten sposób uzyskujemy dostęp do zasłoniętej śrubki potencjometru przepływomierza
Obrazek

z obudowy potencjometru wyjmujemy podważając cieniutkim śrubokrętem dwie plastykowe zaślepki z lewej i prawej strony obudowy, każda z nich zasłania po dwie śrubki. Poniżej zdjęcie wymontowanego potencjometru ze zdjętymi zaślepkami,
Obrazek

śrubki popuszczamy na tyle mocno żeby obudowa potencjometru mogła się przesuwać gdy będziemy w nią delikatnie uderzać śrubokrętem (śrubkę Nr 4 lepiej odkręcić trochę mocniej, żeby w trakcie regulacji nie okazało się, że nie można przesunąć potencjometru bo to będzie nas „kosztowało” przeprowadzenie kolejnego demontażu i montażu regulatora paliwa no i utratę tegoż paliwa),
Obrazek

miejsce gdzie w trakcie regulacji delikatnie uderzamy w obudowę potencjometru na zdjęciu poniżej zaznaczyłem zielonymi strzałkami. WAŻNE aby obudowa potencjometru nie była zbyt mocno odkręcona od przepływomierza, nie była zbyt luźna bo to nam utrudni regulację albowiem zmiana położenia potencjometru jest naprawdę niewielka (w lewo lub w prawo o przysłowiowy „włos”) a już samo dokręcanie śrubek zmienia dość mocno wskazania woltomierza.
Obrazek

Montujemy regulator paliwa podłączamy przewody paliwowe i przygotowujemy dwa kabelki (ja wykorzystałem kabelki z krokodylkami z zepsutego miernika a do wykonania oczek jako wzór wykorzystałem stary przekaźnik z MB na którego jeden z bolców nawinąłem drut odwzorowując jego średnicę a potem każde oczko „pocynowałem”)
ObrazekObrazek

Do pomiaru napięcia między górnym stykiem (masa) i środkowym stykiem (+) potencjometru zdejmujemy wtyczkę elektryczną i wsuwamy na górny i środkowy bolec przygotowane wcześniej kabelki (oczka)
ObrazekObrazek

następnie z powrotem na potencjometr zakładamy wtyczkę a kabelki podłączamy odpowiednio górny do minusa środkowy do plusa woltomierza.
Obrazek

W ten sposób w trakcie przestawiania potencjometru będziemy mogli cały czas obserwować wskazania woltomierza.

Uruchamiamy silnik, nagrzewamy go do temperatury 80ºC i w trakcie pracy silnika na wolnych obrotach dokonujemy pomiaru i ewentualnie zmieniamy położenie potencjometru tak aby wskazania woltomierza zbliżyły się do wartości 0,7V.
ObrazekObrazek

Operacja jest dość żmudna gdyż już niewielkie przesunięcie potencjometru dość mocno zmienia wskazanie woltomierza tak samo jak dokręcanie śrubek jego obudowy. Z tego powodu regulację trzeba kilkukrotnie powtarzać znajdując optymalną wartość napięcia przed dokręceniem śrubek, tak aby po ich dokręceniu zmieścić się w określonym przedziale napięcia 0,7V ±0,1V.

Ważne jest aby pomiar wykonać mając 100% pewność co do sprawności zaworu powietrza dodatkowego (jest ścisła zależność między wielkością otwarcia przysłony zaworu powietrza dodatkowego a kątem wychylenia klapy przepływomierza) jak również aby w trakcie regulacji silnik pracował na odpowiednich obrotach biegu jałowego. Wartości obrotów biegu jałowego dla poszczególnych modeli podane są w tabelce poniżej.
Obrazek

Gdy już udało się nam uzyskać prawidłowe napięcie możemy znów zdemontować regulator paliwa, dokręcić czwartą śrubkę obudowy potencjometru (nie za mocno) po czym ponownie zmontować regulator i podłączyć do niego przewody paliwowe. Następnie uruchamiamy silnik, sprawdzamy czy z przewodów paliwowych, które odkręcaliśmy nie wycieka paliwo jeszcze raz mierzymy napięcie potencjometru, jeśli wszystko jest ok. montujemy dwie zaślepki śrubek regulacyjnych potencjometru, trzema śrubami przykręcamy korytko z przewodami elektrycznymi wiązki silnika, zakładamy i przykręcamy filtr powietrza, wkładamy odmę, montujemy czujnik temperatury zasysanego powietrza i zamykamy wlew paliwa.

Przystępujemy do sprawdzenia i regulacji wypełnienia. W tym celu odkręcamy zaślepkę gniazda diagnostycznego umieszczonego na prawym nadkolu tuż nad modułem zapłonowym. Do 3-go pinu wkładamy minusową końcówkę pomiarową woltomierza a plusową do pinu 5-go.
ObrazekObrazek

Uruchamiamy silnik (80ºC, bieg jałowy, luz P lub N) i obserwujemy wskazania woltomierza. Z chwilą gdy sterownik rozpoczyna procedurę korekty składu mieszanki na podstawie danych otrzymanych z sondy lambda wskazania woltomierza zaczynają oscylować w okolicach pewnej wartości napięcia np.: min: 5,79V, max: 6,94V.
Obrazek Obrazek

Wartości dolną i górną tego napięcia dzielimy przez napięcie nominalne jakie w tym czasie występuje w instalacji samochodu (w czasie pracy silnika, mierzone między pinem 5 i masą pojazdu) np.: 14,32V a wynik mnożymy razy 100%

5,79V / 14,32V x 100% ≈ 40%

6,94V / 14,32V x 100% ≈ 48%

Średnia wartość to: 44% (40%+48%:2)

w ten sposób otrzymujemy wynik pomiaru % wypełnienia (który w tym przypadku dla 260E mieści się w przedziale 40±5%).

Wartości wypełnienia dla poszczególnych modeli określa tabelka:
Obrazek

Jeżeli w przypadku naszego silnika wynik pomiaru odbiega od tego prawidłowego, do otworu w filtrze powietrza wkładamy śrubokręt zakończony imbusem 3mm lekko naciskając nim w dół (pokonujemy opór sprężynki) pokręcamy śrubą w kominku a zarazem zmieniamy wartość tego napięcia w taki sposób aby uzyskać pożądane wypełnienie.
Obrazek Obrazek

Podobnie jak w przypadku regulacji napięcia potencjometru przepustnicy tak i tutaj wykonujemy niewielką korektę obracając śrubokrętem minimalnie w prawo (zmniejszając tym samym napięcie i wzbogacając mieszankę) lub w lewo (zwiększając napięcie zarazem zubożając mieszankę). Po przekręceniu śruby regulacyjnej w odpowiednim kierunku czekamy chwilę aż sterownik ustabilizuje obroty silnika, wykonujemy „przygazówkę” i po ponownym ustabilizowaniu się obrotów obserwujemy wskazania miernika, co najmniej trzy cykle wyświetlenia wartości dolnej i górnej napięcia da nam miarodajny wynik wprowadzonej korekty…… i tak, aż do skutku.

KONIEC

Panowie wielkie podziękowania za naprawdę dobrą robotę.
Pozdrawiam


Na górę
 
Post: pn paź 06, 2014 12:01 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: sob paź 02, 2010 8:51 pm
Posty: 372
Numer GG: 8740062
Lokalizacja: mazowieckie
Świetna robota, Panowie! Pytanie mam tylko takie: ustawię potencjometr i okaże się, że muszę podregulować mieszankę, dajmy na to zubożyć. Czyli położenie spoczynkowe klapy przepływomierza podniesie się (klapa "pójdzie" nieco do góry). Czy wówczas znów muszę przeregulować potencjometr (przecież jego wskazanie, tj. napięcie pomiędzy 1 i 2 pinem, zależy od wychylenia klapy)? :hmm:

_________________
S124 250D 12/91 manual, malachite metallic
W124 300E 08/89 automat, nautical blue metallic

Mercedes się nie psuje, Mercedes się zużywa!


Na górę
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Ten temat jest zamknięty. Nie można w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 2 ] 

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl