MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz

Forum dyskusyjne klubu właścicieli i miłośników samochodów marki Mercedes-Benz
Dzisiaj jest czw sie 07, 2025 7:41 pm

Strefa czasowa UTC+02:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 8 ] 
Autor Wiadomość
Post: czw paź 15, 2009 3:23 pm 
Offline
wiarus junior
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr paź 15, 2008 2:53 pm
Posty: 561
Lokalizacja: mazowiecka wieś (WPI)
Od jakiegos czasu nurtuje mnie takie zagadnienie: na oponach sa dwa istotne indeksy: predkosci oraz nosnosci. O ile wszedzie w Internecie mozna znalezc tabelki, ktore tlumacza oznaczenia na konkretne wartosci, o tyle nigdzie nie znalazlem znaczenia wartosci tych indeksow.
Jak rozumiem, istnieje jakas norma, okreslajaca metode wyznaczania owych wartosci, ale nawet sladu po niej... to moze oznaczac, ze te parametry wyznacza sobie kazdy z producentow na podstawie norm zakladowych, ktore sa niejawne. czyli - 99ZR moze nie znaczyc nic...

czy ktos moglby potwierdzic/zaprzeczyc?

_________________
Bartek Rybak
W126 420 SEL 1986 315 kkm


Na górę
 Tytuł:
Post: czw paź 15, 2009 4:42 pm 
Offline
weteran
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz paź 08, 2006 10:04 pm
Posty: 2233
Lokalizacja: Lublin
Chcesz produkowac opony, zeby korzystac z owych norm? ;) Na stronce ISO w zakladce komitetu technicznego pewnie bys znalazl to, co Cie interesuje, ale nie za darmo niestety. Zreszta pewnie wartosci tam podane nic zwyklemu smiertelnikowi nie powiedza, lepiej poszukaj prac inzynierskich traktujacych o tym albo napisz do OBR Stomil, to moze udostepnia Ci jakies materialy.

_________________
..technika idzie do przodu a dla mnie i tak czas sie zatrzymal w 98r..

*C124 E200 94r. brillantsilber *W124 250D 86r. taigabeige *W126 260SE 87r. nauticblau ex*W124 300D 92r. arcticweiss ex *S210 270CDI 01r. antrazitgrun *W202 C180 96r. brillantsilber ex


Na górę
 Tytuł:
Post: czw paź 15, 2009 4:59 pm 
Offline
wiarus junior
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr paź 15, 2008 2:53 pm
Posty: 561
Lokalizacja: mazowiecka wieś (WPI)
beet pisze:
Chcesz produkowac opony, zeby korzystac z owych norm? ;) Na stronce ISO w zakladce komitetu technicznego pewnie bys znalazl to, co Cie interesuje, ale nie za darmo niestety. Zreszta pewnie wartosci tam podane nic zwyklemu smiertelnikowi nie powiedza, lepiej poszukaj prac inzynierskich traktujacych o tym albo napisz do OBR Stomil, to moze udostepnia Ci jakies materialy.


chce wiedziec, jak indeksy przekladaja sie na bezpieczenstwo jazdy i czy sa sensownym parametrem przy wyborze.
nie wiem, czemu nie mialyby mi nic powiedziec. czy w PN to jest? moze. Ale szukalem glownie po angielsku - i NIC.

_________________
Bartek Rybak
W126 420 SEL 1986 315 kkm


Na górę
 Tytuł:
Post: czw paź 15, 2009 5:35 pm 
Offline
wiarus junior
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob paź 20, 2007 1:04 pm
Posty: 664
Lokalizacja: Łódź
Niewiem czego nie rozumiesz. Indeksy masz dwa: prędkości dopuszczalnej dla danej opny o danym indeksie i maksymalnego obciązenia również dla danej opony o konkretnym oznaczeniu.

Czyli: Jeździsz( twoj samochód potrafi) do 190 km/h wybierasz indeks predkości T i w zależności od masy auta odpowiedni indeks nośności wyrażony w kilogramach, np. 88.

Masz wtedy gwarancje,ze opona nie ulegnie zniszczeniu w trakcie normalnej eksploatacji, niestrzeli przy szbkiej jedzie, a auto nie straci kierowalności pod obciązeniem.

_________________
W126 280S
Smart 452 Roadster Coupe


Na górę
 Tytuł:
Post: czw paź 15, 2009 7:05 pm 
Offline
postmistrz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr mar 26, 2003 12:24 pm
Posty: 7489
Lokalizacja: WWL
McCoy pisze:
odpowiedni indeks nośności wyrażony w kilogramach, np. 88.


Ten indeks nie jest wyrażony w kilogramach. Gdyby opona samochodowa miała 88kg nośności to by była masakra.

Myślę, że koledze właśnie o to chodziło - co oznacza to "88"?

_________________
pzdr - Maciek
41 Buick Special x2, 49 Chevy "Deratyzator", 50 Olds "Patton", 53 Chevy Bel Air, 55 Chevy 3800 panel, 70 Chevy Impala conv, 77 Chevy Monte Carlo, 87 Chevy G20, 89 Chevy K5, 03 Chevy S10 = 86 garow, 59.7 L, 2480KM


Na górę
 Tytuł:
Post: czw paź 15, 2009 7:09 pm 
Offline
wiarus junior
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob paź 20, 2007 1:04 pm
Posty: 664
Lokalizacja: Łódź
Żle to ująlem - 88 to przeciętnemu Kowalskiemu nic nie mowiacy numer,a po rozszyfrowaniu w tabeli indeksów nośności jest wartość wyrażona w Kg. Zanim mi ktoś przerwal tok myslenio/pisania mialo być: 88= 560 Kg na opone.

Pzdr!

_________________
W126 280S
Smart 452 Roadster Coupe


Na górę
 Tytuł:
Post: pt paź 16, 2009 8:32 am 
Offline
wiarus junior
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr paź 15, 2008 2:53 pm
Posty: 561
Lokalizacja: mazowiecka wieś (WPI)
McCoy pisze:
Niewiem czego nie rozumiesz. Indeksy masz dwa: prędkości dopuszczalnej dla danej opny o danym indeksie i maksymalnego obciązenia również dla danej opony o konkretnym oznaczeniu.

Czyli: Jeździsz( twoj samochód potrafi) do 190 km/h wybierasz indeks predkości T i w zależności od masy auta odpowiedni indeks nośności wyrażony w kilogramach, np. 88.


przeczytaj jeszcze raz ze zrozumieniem, co napisalem:
CO TO ZNACZY, ŻE MA INDEKS 88? nie, ile to jest kilogramow, bo odpowiedz na to pytanie jest dwa klikniecia stad.
chodzi mi o to, na jakiej podstawie producenci oznaczaja w ten sposob opony?
co do gwarancji, ze opona "nie strzeli" to, o ile te indeksy mają mieć sens, jest to niewystarczająca informacja. Sądzę, że w normie czy innych przepisach homologacyjnych oprócz wytrzymałości na "strzał" są znacznie istotniejsze parametry, jak np. zachowanie iluś tam % kontaktu bieżnika z drogą np. w zakręcie, uwzględnienie starzenia się gumy i kordu, jakichś tam założeń dynamicznych owej wytrzymałości.

Bo stawiam skrzynkę piewa, że opona o indeksie typu 300 kg nie strzeli pod dwutonowym samochodem, ani też opona o indeksie prędkości 160 km/h nie pęknie przy prędkości 200 km/h.

_________________
Bartek Rybak
W126 420 SEL 1986 315 kkm


Na górę
 Tytuł:
Post: pt paź 16, 2009 9:49 am 
Offline
postmistrz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr mar 26, 2003 12:24 pm
Posty: 7489
Lokalizacja: WWL
sneer pisze:
Bo stawiam skrzynkę piewa, że opona o indeksie typu 300 kg nie strzeli pod dwutonowym samochodem, ani też opona o indeksie prędkości 160 km/h nie pęknie przy prędkości 200 km/h.


Zapewne tak jest, jak w każdej inżynierii przyjmuje się zapas i tolerancję. Moim zdaniem jednak to dobrze, że przeciętny użytkownik nie wie jaka ta tolerancja w przypadku n.p. opon jest. Bo nasz oszczędny naród zaraz by stwierdził, że gumy od malucha mają taki zapas nośności, że do Żuka podejdą. Itp.

_________________
pzdr - Maciek
41 Buick Special x2, 49 Chevy "Deratyzator", 50 Olds "Patton", 53 Chevy Bel Air, 55 Chevy 3800 panel, 70 Chevy Impala conv, 77 Chevy Monte Carlo, 87 Chevy G20, 89 Chevy K5, 03 Chevy S10 = 86 garow, 59.7 L, 2480KM


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 8 ] 

Strefa czasowa UTC+02:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 11 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl