MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz

Forum dyskusyjne klubu właścicieli i miłośników samochodów marki Mercedes-Benz
Dzisiaj jest sob sie 09, 2025 7:52 am

Strefa czasowa UTC+02:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 6 ] 
Autor Wiadomość
Post: sob mar 14, 2009 6:59 pm 
Offline
weteran
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt maja 24, 2005 8:46 pm
Posty: 2195
Lokalizacja: [ZS] Szczecin
Witam.

Problem nastepujacy. Wioska, ogrodzenia i drogi wytyczone w latach 70tych. Niedawno sprzedano jedna z działek i okazało sie że powinna sie ona kończyć na środku drogi prowadzącej do trzech innych dzialek. Z drógiej strony oczywiście posesja zajmuje 1,5m które powinno należeć do innej posesji po której przebiega droga. Czyli sytuacja w której mamy droge która ma z jednej strony murek z lat 70 który defakto stoi na czyjejś posesji a z drugiej nowy właściciel własnie stawia plot ktory zamierza dociagnac do granicy posesji w efekcie czego droga istniejaca od lat 70tych nagle bedzie miala niecałe 2m szerokości co uniemozliwi dojazd do 3 innych działek.
Macie jakieś rozwiązanie tego problemu?

_________________
Toyota MR2 2,0 '93
Chrysler Voyager 3,8 auto na zakupy :)
ex: S124 300TE 4matic '87 w świni, patyku i leniuchu
ex: Ford Escort MK II 75' 1,3GL
ex: Nissan Micra 1,3 RR Edition
Ex: W124 300E 4matic '87
[url=http://www.w114-115.org.pl/jomla/content/view/145/52/]RR Auto Szczecin-Pilchowo, ul. Staroleśna 1A[/url]


Na górę
 Tytuł:
Post: sob mar 14, 2009 7:13 pm 
Offline
weteran
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn cze 25, 2007 3:08 pm
Posty: 2149
Numer GG: 309237
Lokalizacja: Warszawa
Ustanowienie drogi koniecznej
Instytucja służebności drogi koniecznej została uregulowana w art. 145-146 k.c. Może mieć ona charakter służebności gruntowej (art. 285 i nast. k.c.) lub osobistej (art. 296 k.c).
W myśl art. 145 § 2 k.c, drogę konieczną przeprowadza się w odniesieniu do nieruchomości niemającej dostępu do drogi publicznej lub do budynków wzniesionych na tej nieruchomości. Przeprowadzenie to może się okazać niezbędne także wtedy, gdy wprawdzie wspomniany dostęp istnieje, ale nie jest odpowiedni. Uogólniając, można powiedzieć, że ratio legis służebności drogi koniecznej - tak jak każdej służebności gruntowej - jest umożliwienie lub ułatwienie korzystania z nieruchomości, jeżeli korzyści, które służebność przynosi właścicielowi nieruchomości władnącej, są większe od uszczerbku wynikającego dla właściciela nieruchomości obciążonej.
Źródłem powstania tej służebności jest umowa, akt administracyjny i niekiedy zasiedzenie. To ostatnie odnosi się wyłącznie do służebności gruntowej. Nabycie natomiast przez zasiedzenie drogi koniecznej, przybierającej formę służebności osobistej, nie może nastąpić.
Stworzenie drogi koniecznej za pośrednictwem umowy wymaga formy aktu notarialnego (art. 245 k.c).
Służebność drogi koniecznej może być również ustanowiona przez sąd w postępowaniu nieprocesowym. Podstawą tego ustanowienia jest art. 145 § 2 i 146 k.c. i art. 626 k.p.c.
Orzeczenia z powołanych przepisów mają charakter konstytutywny. Taki sam charakter mają zawarte przed sądem ugody, tworzące stosunek prawny w postaci służebności drogi koniecznej1.
Potrzeba ustanowienia służebności powstaje najczęściej w warunkach wiejskich, z powodu wadliwej konfiguracji gruntów rolnych. W związku z rozwijającą się tendencją do intensyfikacji produkcji rolnej należy uwzględniać interes społeczno-gospodarczy przy usytuowaniu omawianej drogi. Do respektowania tego interesu zobowiązuje wyraźnie art. 145 § 2 k.c. Uwzględniając jego treść, sąd powinien dokładnie rozważyć, czy w danych warunkach zachodzi potrzeba tworzenia drogi dojazdowej i czy ma ona być stała, czy wykorzystywana tylko czasowo, np. w okresie prac polnych (żniw, zbioru plonów z łąki itp.).
Do uzyskania pełnej informacji co do usytuowania nieruchomości, przez które ma być przeprowadzona droga, z reguły powinno się przeprowadzać dowód z oględzin wymienionych nieruchomości. Artykuł 626 § 2 k.p.c. zwalnia sąd od obowiązku przeprowadzenia tego dowodu tylko wtedy, gdy okoliczności istotne dla wytyczenia drogi koniecznej są niesporne i niewątpliwe albo gdy przeprowadzanie dowodu z innych przyczyn nie jest potrzebne, co zachodzi w sytuacji, w której wnioskodawca żąda jedynie zezwolenia na przechodzenie lub przejazd drogą wykorzystywaną wyłącznie przez właściciela gruntu sąsiedniego.
Oględzin należy dokonywać z udziałem biegłego geodety w celu umożliwienia mu sporządzenia mapy oznaczającej projektowany sposób ustanowienia drogi koniecznej. Mapa powinna być sporządzona według zasad obowiązujących przy opisie nieruchomości w księdze wieczystej (§ 180 regulaminu). Również przy oznaczaniu drogi koniecznej, w orzeczeniu i ugodzie sądowej należy uwzględniać te zasady.
Niekiedy umożliwienie dostępu do danej nieruchomości jest tak pilne, że wyczekiwanie na zakończenie postępowania nieprocesowego może doprowadzić do powstania szkody. Zajdzie to wówczas, gdy rolnik będzie musiał niezwłocznie wywieźć zboże z pola ze względu na grożącą powódź itp. W takim wypadku sąd może zabezpieczyć roszczenie o ustanowienie drogi koniecznej np. przez udzielenie zainteresowanemu rolnikowi zezwolenia na przejazd przez nieruchomość sąsiednią, w czasie toczącego się postępowania (art. 730 § 1 k.p.c.)2. Do ustanowienia drogi koniecznej może dojść nie tylko w odrębnym postępowaniu (art. 626 k.p.c), ale i przy okazji rozpoznawania spraw o zniesienie współwłasności (art. 617 k.p.c. i nast.), o dział spadku (art. 680 i nast.) oraz o podział majątku wspólnego po ustaniu wspólności ustawowej między małżonkami (art. 567 k.p.c). Artykuł 626 k.p.c. dotyczy jedynie ustanowienia drogi koniecznej. Ma więc węższy zakres stosowania niż poprzednio obowiązujący art. 19 i 20 dekretu o postępowaniu niespornym z zakresu prawa rzeczowego (Dz.U. z 1946 r. Nr 63, poz. 345). Te ostatnie przepisy uznawały postępowanie niesporne za właściwy tryb do ustanowienia wszelkich służebności gruntowych. Wykładnia historyczna i wzgląd na interes społeczno-gospodarczy przemawia w pewnych wypadkach za stosowaniem art. 145 k.c. i art. 626 k.p.c. w drodze analogii. Jej uwzględnienie umożliwia np. uznanie za dopuszczalne ustanowienie w postępowaniu nieprocesowym służebności gruntowej przez umieszczenie na danej nieruchomości urządzeń-przeprowadzenie linii elektrycznej, przewodów wodociągowych itp. Podobny pogląd wypowiada Sąd Najwyższy i przeważająca część literatury.
Ponieważ do postępowania nieprocesowego została przekazana tylko sprawa o ustanowienie drogi koniecznej (art. 145 § 2 k.c. i art. 626 k.p.c), inne sprawy z zakresu służebności gruntowych są rozpoznawane w procesie, poza rozstrzyganiem niektórych z nich w trybie nieprocesowym ze względu na dopuszczalność stosowania powołanych przepisów w drodze analogii.
W procesie są rozpoznawane spory o:

zmianę treści lub sposobu wykonywania wszelkich służebności, w tym i służebności drogi koniecznej (art. 291 k.c);
ustalenie w trybie art. 189 k.p.c. wygaśnięcia służebności (art. 293 k.c);
zniesienie drogi koniecznej i innych służebności (art. 294 i 295 k.c).
Z art. 145 k.c. wynika, że ustanowienie służebności drogi koniecznej jest odpłatne. Wynagrodzenie za ustanowienie tej służebności powinno stanowić równowartość korzyści, których właściciel nieruchomości obciążonej został pozbawiony w następstwie przeznaczenia jej na wspomnianą drogę. Sąd powinien zasądzić od właściciela nieruchomości władnącej wynagrodzenie na rzecz właściciela nieruchomości obciążonej, chociażby on nie zgłosił żądania. Koszty prac związanych z urządzeniem drogi koniecznej (niwelacja gruntu itp.) obciążają również osobę, na której rzecz ustanowiono drogę.
Z art. 42 i 43 ustawy z dnia 31.07.1923 r. o scaleniu gruntów (Dz.U. z 1927 r. Nr 92, poz. 833 ze zm.) wynikał zakaz prowadzenia postępowania sądowego ustanowienia drogi koniecznej do czasu zakończenia postępowania scaleniowego.
Dotychczasowa ustawa z dnia 24.01.1968 r. o scaleniu i wymianie gruntów (Dz.U. Nr 3, poz. 13) nie zawierała żadnych postanowień co do zawieszenia toczących się spraw sądowych. Ustawa ta została uchylona ustawą z dnia 26.03.1982 r. o scaleniu gruntów (tekst jedn.: Dz.U. z 1989 r. Nr 58, poz. 349 ze zm.). Jednakże i ona nie zawiera żadnych dyspozycji w przedmiocie obowiązku zawieszenia toczącego się postępowania o ustanowienie drogi koniecznej.
Powstaje pytanie, czy na tle nowej ustawy, o której mowa, w razie wszczęcia postępowania scaleniowego postępowanie sądowe o ustanowienie tej drogi powinno być zawieszone, czy nie. Na to pytanie należy odpowiedzieć twierdząco. W analizowanym wypadku podstawę zawieszenia postępowania sądowego będzie stanowił art. 177 § 1 pkt 3 k.p.c. Inny punkt widzenia jest nie do przyjęcia. Gdyby sąd ustanowił drogę konieczną przed zakończeniem postępowania scaleniowego, to mogłaby się okazać zbędna po zakończeniu tego postępowania.
Ponadto o wszczęciu postępowania scaleniowego czyni się - na wniosek właściwego organu administracyjnego - wzmiankę w księdze wieczystej lub składała wniosek o przeprowadzenie scalenia do zbioru dokumentów. Wzmianka w księdze wieczystej lub złożenie wniosku do zbioru dokumentów ma ten skutek, że wszystkie późniejsze zmiany stanu własności oraz obciążeń nie mają wpływu na przebieg postępowania scaleniowego, jeżeli zostały dokonane bez zgody terenowego organu administracji państwowej (art. 21 ust. 2 ustawy z dnia 26.03.1982 r. o scaleniu gruntów). Wymieniony skutek odnosi się również do orzeczenia sądowego ustanawiającego drogę konieczną w sposób kolidujący z decyzją o scaleniu gruntów. Należy podkreślić, że decyzja ta stanowi tytuł do ujawnienia nowego stanu własności w księgach wieczystych i podstawę do wprowadzenia uczestników scalenia w posiadanie ich gruntów (art. 29 ustawy z dnia 26.03.1982 r. o scaleniu gruntów). Nie ma natomiast przeszkód do ustanowienia drogi koniecznej, gdyby się okazało, że po ostatecznym zakończeniu postępowania scaleniowego któraś z nieruchomości nie miałaby dostępu np. do drogi publicznej.
Uprawnionymi do zgłoszenia wniosku o ustanowienie drogi koniecznej są:
właściciel nieruchomości izolowanej;
użytkownik wieczysty3;
samoistny posiadacz, z tym że jeżeli nie jest właścicielem, to na jego rzecz może być ustanowiona tylko służebność osobista (art. 146 k.c);
spółdzielnia produkcyjna (art. 286 k.c).
Gdy nieruchomość władnąca jest przedmiotem współwłasności, to wniosek o ustanowienie drogi koniecznej mogą złożyć zarówno wszyscy lub niektórzy współwłaściciele albo jeden z nich. W tych ostatnich dwóch wypadkach złożenie wniosku będzie skuteczne, jeżeli ma na celu zachowanie wspólnego prawa (art. 209 k.c.)4.
Inne osoby, poza wymienionymi, nie są uprawnione do żądania ustanowienia drogi koniecznej. W szczególności takiego uprawnienia nie mają np. dzierżawcy i użytkownicy. Wbrew jednak niektórym poglądom wypowiadanym w literaturze, krąg uczestników postępowania jest bardzo szeroki. Przede wszystkim w charakterze uczestników postępowania zmierzającego do ustanowienia drogi koniecznej winni wystąpić pozostali współwłaściciele, którzy nie zgłaszali wniosku o wszczęcie tego postępowania. Do grona uczestników będą należeli wszyscy właściciele nieruchomości, przez które droga mogłaby być przeprowadzona (art. 626 k.p.c), współwłaściciele niebędący wnioskodawcami, użytkownicy wymienionych nieruchomości itp. Innymi słowy, uczestnikiem postępowania w sprawie ustanowienia drogi koniecznej jest każda osoba, której może dotyczyć, chociażby pośrednio5, wynik postępowania.
Wniosek o wszczęcie postępowania powinien odpowiadać warunkom pisma procesowego. Powinien również dokładnie wskazać okoliczności uzasadniające potrzebę ustanowienia omawianej drogi. Sąd nie jest związany żądaniem wniosku i może przeprowadzić drogę w inny sposób, niż żądał wnioskodawca, jeżeli materiał dowodowy i wynik oględzin nieruchomości za tym będą przemawiały. Prawidłowe uzasadnienie wniosku ułatwi sądowi zajęcie właściwego stanowiska w kwestii ustanowienia drogi koniecznej.
Jak już zostało wykazane, właściwym do rozpoznania sprawy jest sąd położenia rzeczy (art. 606 k.p.c), a gdy nieruchomość jest położona w kilku okręgach sądowych - wybór sądu należy do wnioskodawcy (art. 43 § 2 w zw. z art. 13 § 2 k.p.c). Sąd rozstrzyga omawiane sprawy inaczej niż poprzednio, w składzie jednoosobowym - art. 509 (pierwszy człon zdania) k.p.c.

_________________
V-ce Prezes MB/8 Club Poland
560SL, 560SEC, 280SEL 4.5, s115, 230C,W123 300usa, C111 5.0 puzzle, 1502, 635CSi, 840Ci, 911 3.0SC targa, XJS 4.0


Na górę
 Tytuł:
Post: ndz mar 15, 2009 12:24 pm 
Offline
wiarus junior
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz kwie 08, 2007 11:42 pm
Posty: 966
Lokalizacja: Wrocław
Zacznijmy od tego, że przy gruntach rolnych nie zawsze można stawiać ogrodzenie w granicy działki... Ale to już by trzeba było konketny przypadek rozważyć.

_________________
MB W126 560SEC Lorinser 1986 r.
MB W124 E320 Coupe 1995 r. - ex
Alfa Romeo Brera 2.4JTDM '07 -ex
MB W201 190E 2.0 KAT 1992 r.
Nissan 350z '08 (480KM TT)
Ferrari Testarossa '91
Intrall Lublin III '05
2oo: Honda CBR 1000RR '08
Aprilia RSV4


Na górę
 Tytuł:
Post: ndz mar 15, 2009 3:25 pm 
Offline
weteran
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt maja 24, 2005 8:46 pm
Posty: 2195
Lokalizacja: [ZS] Szczecin
Tu nie chodzi o grunty rolne tylko działki z przeznaczeniem pod zabudowę (usługową). A sumie 2 dzialki pomiedzy ktorymi biegne droga sa zwykle budowlane a 3 za nimi do których prowadzi droga są działkami pod usługi.
Dzialka z domem po lewej od drogi ma źle ustalona granicę (wyznacza ja murek z płotem) jesczez z lat 70tych która jest przesunięta około 2m w kierunku drogi. Dzialka po prawej od drogi na której również stoi domek ma rowniez źle wytyczona granice tyle. że to wlaśnie po niej biegnie droga ( w sumie chodzi o klin który wchodzi rogiem na drogę i zajmuje na niej nie wiecej niż 10m2 a reszta drogi biegnie juz po innej dzialce do której min. biegnie droga). Na jednej z trzech dzialek w głebi od 40 lat jest hala w ktorej jest prowadzona dzialalność gospodarcza, dwie pozostałe zostały niedawno kupione i latem maja zostac zabudowane. Zaplanowana jest też droga która bedzie doprowadzona bedzie do tych dzialek z drugiej strony i wtedy przedmiotowa droga straci swoje znaczenie.

_________________
Toyota MR2 2,0 '93
Chrysler Voyager 3,8 auto na zakupy :)
ex: S124 300TE 4matic '87 w świni, patyku i leniuchu
ex: Ford Escort MK II 75' 1,3GL
ex: Nissan Micra 1,3 RR Edition
Ex: W124 300E 4matic '87
[url=http://www.w114-115.org.pl/jomla/content/view/145/52/]RR Auto Szczecin-Pilchowo, ul. Staroleśna 1A[/url]


Na górę
 Tytuł:
Post: ndz mar 15, 2009 3:53 pm 
Offline
weteran
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn cze 25, 2007 3:08 pm
Posty: 2149
Numer GG: 309237
Lokalizacja: Warszawa
Skoro ten źle postawiony murek z płotem jest od lat 70-tych to nie da rady tego przesunąć, bo właściciel ma podstawy do zasiedzenia tego fragmentu działki nawet w złej wierze.

_________________
V-ce Prezes MB/8 Club Poland
560SL, 560SEC, 280SEL 4.5, s115, 230C,W123 300usa, C111 5.0 puzzle, 1502, 635CSi, 840Ci, 911 3.0SC targa, XJS 4.0


Na górę
 Tytuł:
Post: ndz mar 15, 2009 4:24 pm 
Offline
weteran
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt maja 24, 2005 8:46 pm
Posty: 2195
Lokalizacja: [ZS] Szczecin
Chodzi bardziej o to zeby sąsiad z prawej nie postawił płotu do granicy działki bo wtedy nie bedzie dojazdu do innych dzialek. Jak można go zablokowac bo sie odgraża że w tym tygodniu wejdzie ekipa i bedzie stawiać płot.

_________________
Toyota MR2 2,0 '93
Chrysler Voyager 3,8 auto na zakupy :)
ex: S124 300TE 4matic '87 w świni, patyku i leniuchu
ex: Ford Escort MK II 75' 1,3GL
ex: Nissan Micra 1,3 RR Edition
Ex: W124 300E 4matic '87
[url=http://www.w114-115.org.pl/jomla/content/view/145/52/]RR Auto Szczecin-Pilchowo, ul. Staroleśna 1A[/url]


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 6 ] 

Strefa czasowa UTC+02:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl