O Cie florek - cienko, z dwóch zdań zrobić referat.
Zacznij od porządnego wstępu, coś na kształt: "wysokia izbo (albo szanowny kolektywie, drodzy zgoromadzeni), Panie marszałku (wodzireju, kapianie mój kapitanie, przewodniku ty nasz w ciemnościach itd), moje dane osobowe mają się nastepująco i będę miał przyjemność przez najbliższe 600 sekund referować o dwóch sposobach zasilania urządzeń dawkujących paliwo w silnikach spalinowych". Przygotuj sobie tekst zawczasu, tylko nie kafaruj go, bo się zatniesz,- masz widzieć co chcesz powiedzieć. Brawurowy wstęp jest niezwykle istotny, bo wszyscy się zamkną i zaczną słuchać, a nie ma gorszej rzeczy jak niezdyscypilniowane audytorium.
Potem następuje treść zasadnicza, że żeby wymusić przepływ musi zaistneć bodziec w postaci ciśnienia, że zależność ta jest opisana przez niejakiego Brenoulliego i że wiedzę tą Panowie (Państwo jak słuchają też smerfety) rozrzerzą na następnym poziomie edukacyjnym (zakładam, że prelekcja nastąpi w technikum, nie w podstawówce, bo wtedy dwa poziomy wyżej). Tytułem wprowadzenia mówisz, że zasilanie opadowe jest najstarsze i rozszerzasz jak działa. Trzeba powiedzieć, że bodziec ciśnieniowy napędza grawitacja, że ciśnienie słupa cieczy jest dane wzorem p = ęgh (ę - ro, grecka litera), gdzie ę - gęstość cieczy, g -przyspieszenie 9,81, chociaż w przypadku pojazdu w ruchu może być różnie (a w przypadku samolotu to już całkiem), h - wysokość słupa cieczy. Teraz rzuasz planszę (wzgl rysujesz) schemat takiego układu i wizualizujesz jego wady: 1) nadaje się tylko do zasilania gaźnikowego, z tej racji że żeby uzyskać ciśnienie otwarcia wtryskiwaczy trzeby by ten zbiornik umieścić na słupie (więc nawet współczesne motocykle mają pompe, możesz wstawić dane do tego wzoru, żeby żaden tam nie kwęknął nawet, tylko znajdź sobie parametry jakiegoś wtrysku benzyny, żeby znać ciśnienie otwarcia) , 2) wpółczesny silnik ma wysoko umieszczony kolektor, a ze względu na szereg zalet stosuje się gaźnik opadowy, czyli wsadza się go jeszcze ponad kolektor, więc w zabudowie trakcyjnej nie bardzo jest gdzie wsadzić ten zbiornik, za wyjątkiem motocykli (chociaż tu gaźnik opadowy nie jest najczęściej stosowany- na marginesie tylko), 3) wsadzenie zbiornika w przedział silnika to dość duże luzactwo ze względów pożarowych i nikt dzisiaj nie da na to homologacji, w wsadzenie go wysoko do bagażnika odpada, gdyż wjeżdzając na wzniesienie i tak znajdzie się niżej jak urządzenie które ma zasilać. 4) bodziec wymuszający przepływ jest nieustająco-permanentny, znaczy trzeba zastosować kranik paliwa - upierdliwstwo straszne. Jako zaletę można podać, że po dachowaniu/wywróceniu ustanie dopływ paliwa, co wcale jeszcze nie znaczy, że silnik zgaśnie - ma pełną komorę pływakową
Teraz jak już wszyscy znienawidzili szczerze zasilanie grawitacyjne należy jako wybawienie przedstawić pompę paliwa. No i zalety, które są w opozycji do poprzedniego 1) dowolność zabudowy zbiornika, 2) żadnych kraników - wyłączenie silnika wyłączenie pompy, 3) znaczne ciśnienie -można dać rozbudowany filtr paliwa i zaniechać jego opory przy projektowaniu - zwłaszcza istotne gdy paliwo dawkuje jakaś para precyzyjna (diesel, 300sl '54). Wadą będzie komplikacja układu, zawsze jest to jakieś tam urządenie, które może wyzionąć ducha i zmusić kierowcę do wejścia w tryb harcerskiej zaradności.
No i omawiasz jakie tam pompy stosowano, to już sobie znajdź sam i że współcześnie ze względu na konieczność stałociśnieniowego zasilania układów wtryskowych najlepiej pompę gonić elektrycznie.
Pamiętaj tylko, że to co powyżej to naciąganie tematu z dwóch zdań do referatu i łatwo można takie argumenty obalić, więc mózg sobie rozgimnastykuj. Np. na hasło, że można dać boksera i gaźnik poziomy (będzie to niskie), trzeba by powiedzieć owszem, ale będzie to optymalizacja układu napędowego do sposobu zasilania w paliwo, a to nie jest rzecz na ostatnim miejscu. Generalnie lepiej jak by się nie trafił poszukiwacz dziury w całym, ale bądź przygotowany jak ten skaut Panie.
_________________ komin
Ostatnio zmieniony pn mar 19, 2007 9:32 am przez airkomin, łącznie zmieniany 2 razy.
|