MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz

Forum dyskusyjne klubu właścicieli i miłośników samochodów marki Mercedes-Benz
Dzisiaj jest pn sie 25, 2025 10:27 pm

Strefa czasowa UTC+02:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 13 ] 
Autor Wiadomość
Post: pt maja 05, 2006 1:33 pm 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz sie 07, 2005 12:55 am
Posty: 146
Lokalizacja: józefów nad wisłą
no i stało się..
zatrzymał się jeden tłoczek w zacisku prawy przód. w drodze do domu musiałem mocniej przyhamować i pękła tarcza hamulcowa.

po łikendzie podrzucę zdjęcia, ku przestrodze, żeby samemu sprawdzać grubość tarcz (robiłem niedawno tył - wymiana tarczobębnów - i mechanior powiedział, że przód ok!)

całe szczęście, że skończyło się tylko na nerwach, pozostałe 3 koła ok, ale i tak skuteczność hamowania bez jednego przedniego pozostawia wiele do życzenia!

niestety nie posiadam klucza dynamometrycznego więc oddałem do warsztatu. przed zakupem części nagrzebałem się w archiwum, w końcu kupiłem tarcze JURID 191,50zł za komplet, klocki były tylko włoskie więc zostawiłem sprawę zakupu chłopakom z warsztatu z zastrzeżeniem, że ważniejsza od ceny jest jakość i trwałość. reperaturki do zacisku ATE 36zł.
zobaczymy jak wyjdzie robocizna...
wymianę przewodów zostawiam na później, nie wyglądają jeszcze tragicznie.

oberwana tarcza (pękła wzdłuż kołnierza i zatrzymała się między klockami) miała
8mm grubości!!! jak mawiał Alex z 'Mechanicznej pomarańczy' - po prostu horror szoł!

dopiero po tym zdarzeniu uświadomiłem sobie, że nikt nie zadba o bezpieczeństwo moje i osób jeżdżących ze mną moim 25-letnim wehikułem, tylko ja sam. taka moja refleksja, musiało dojść do opisanego wyżej zdarzenia, żebym sobie to uświadomił. najważniejsze bezpieczeństwo!

_________________
W 123 240D ASB Coupe "bekunia"
OR


Na górę
 Tytuł:
Post: pt maja 05, 2006 8:57 pm 
Offline
postmistrz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lut 26, 2003 7:02 pm
Posty: 6472
Lokalizacja: Ciecin
Hej!

[ok]

Swięte slowa, a czujność mocno usypia zaufanie do wlasnego auta, w którym przez kilkadziesiąt tysięcy potrafi przecież się kompletnie nic nie dziać.

_________________
123. W, S i C.


Na górę
 Tytuł:
Post: pt maja 05, 2006 9:48 pm 
Offline
wiarus junior
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr sie 31, 2005 12:17 am
Posty: 855
Lokalizacja: Pułtusk, gdy studiuję- Słodowiec
Ja też miałem już w jednym miejscu koło 8 jeśli dobrze pamiętam i szybciutko wymieniłem, co jak co ale hamulce muszą działać bez zarzutu.

niedobry pisze:
skuteczność hamowania bez jednego przedniego pozostawia wiele do życzenia!

jechałem kiedyś na samych tylnich :x a raczej turlałem

_________________
www.asgpultusk.pl/
Peugeot 106 1.1i
W123 200D '81
W124 E250TD '94
808 (w krainie wiecznych ciężarówek) -> 813 '82
Sprinter 312 MAX '95
Suzuki Samuraj


Na górę
 Tytuł:
Post: sob maja 06, 2006 3:11 pm 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lis 21, 2001 1:00 am
Posty: 584
Lokalizacja: Szczecin/Poznań
Cytuj:
niestety nie posiadam klucza dynamometrycznego więc oddałem do warsztatu

A co szanowny kolega chce dynamometrować przy wymianie tarczy?

A swoją drogą to rozwiązanie z dwoma tłoczkami (w115/123) jest bez sensu. Jeden się przysyfi i już tarczę wygina, pływające zaciski z w201/124 zaciskają znacznie lepiej. Ciekawe czy można je bezboleśnie wżenić do 123? Kiedyś to sprawdzę.
pozdrawiam

_________________
komin


Na górę
 Tytuł:
Post: sob maja 06, 2006 4:50 pm 
Offline
wiarus junior
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr sie 31, 2005 12:17 am
Posty: 855
Lokalizacja: Pułtusk, gdy studiuję- Słodowiec
Cytuj:
A co szanowny kolega chce dynamometrować przy wymianie tarczy?


Śruby trzymające tarczę powinno się przykręcać do piasty z taką samą, określoną siłą, co z racji dopuszczalego bicia na poziomie 0,1 mm (słyszałem że nawet 0,05mm) wydaje się uzasadnione.

_________________
www.asgpultusk.pl/

Peugeot 106 1.1i

W123 200D '81

W124 E250TD '94

808 (w krainie wiecznych ciężarówek) -> 813 '82

Sprinter 312 MAX '95

Suzuki Samuraj


Na górę
 Tytuł:
Post: sob maja 06, 2006 9:16 pm 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw cze 24, 2004 9:39 pm
Posty: 1395
Lokalizacja: Warszawa
Ja miałem taką historię jak kupiłem moją pierwszą MB.
Przy przeglądzie zaraz po zakupie, tarcze wyglądały na dobre,
ale postanowiłem jednak zrobić hamulce od podstaw gdyż miałem
do nich zastrzeżenia...

Co się okazało, po zdjęciu przednia tarcza
spadła z wysokości 1m rozlatując się na dwie części [szalone]

Dobrze, że nie zwlekałem z wymianą dłużej...

_________________
ex:
W140 TurboDiesel - Brilliant silver metallic "Frantz"
W123 Diesel - Cypress green '81


Na górę
 Tytuł:
Post: sob maja 06, 2006 9:31 pm 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz sie 07, 2005 12:55 am
Posty: 146
Lokalizacja: józefów nad wisłą
airkomin pisze:
A co szanowny kolega chce dynamometrować przy wymianie tarczy?


piastę z łożyskiem

_________________
W 123 240D ASB Coupe "bekunia"

OR


Na górę
 Tytuł:
Post: sob maja 06, 2006 10:54 pm 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lis 21, 2001 1:00 am
Posty: 584
Lokalizacja: Szczecin/Poznań
Cytuj:
Śruby trzymające tarczę powinno się przykręcać do piasty z taką samą, określoną siłą, co z racji dopuszczalego bicia na poziomie 0,1 mm (słyszałem że nawet 0,05mm) wydaje się uzasadnione

Cytuj:
piastę z łożyskiem

A to się muszę zdziwić. Wydawało mi się, że tarczę ustala się jednym imbusem, a dokręcenie realizuje się poprzez dokręcenie felgi. Choć może się nie rozumiemy należycie.
W kwesti piasty z łożyskiem to zdaje się jedynym kryterium momentu dokręcającego jest swobodne obracanie się łożyska z jednoczesnym skasowaniem wszelkich luzów. Robi się to taką wesołą nakrętką, która wykonana jest tak przemyślnie, że można ją skręcić srubką celem zabezpieczenia przed odkręceniem. Jeżeli jest innaczej to świećcie Panowie, bo palą mi się bezpieczniki.
pozdrawiam

_________________
komin


Na górę
 Tytuł:
Post: sob maja 06, 2006 11:38 pm 
Offline
wiarus junior
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz paź 16, 2005 7:20 pm
Posty: 568
Lokalizacja: Szczecin
Cytuj:
Wydawało mi się, że tarczę ustala się jednym imbusem, a dokręcenie realizuje się poprzez dokręcenie felgi. Choć może się nie rozumiemy należycie.

Z tyłu tak natomiast z przodu tarcza przykręcona jest do piasty 6 śrubami teoretycznie momentem 115Nm (oczywiście mowa o W 123),potem teoretycznie zacisk do zwrotnicy momentem 115 Nm i koło teoretycznie momentem 110Nm.Kto to realizuje w praktyce? bo ja nie.
Cytuj:
W kwesti piasty z łożyskiem to zdaje się jedynym kryterium momentu dokręcającego jest swobodne obracanie się łożyska z jednoczesnym skasowaniem wszelkich luzów.

Tu masz rację,ale teoretycznie luz ten powinno się ustalać za pomocą czujnika zegarowego do wartości 0,01-0,02 mm
Cytuj:
można ją skręcić srubką celem zabezpieczenia przed odkręceniem.
żeby było śmieszniej 14 Nm .Ale jaja

_________________
R 107 E 45 ,W 123 ???,EX:42MB
Jurek tel: 880-310-005


Na górę
 Tytuł:
Post: sob maja 06, 2006 11:57 pm 
Offline
wiarus junior
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr sie 31, 2005 12:17 am
Posty: 855
Lokalizacja: Pułtusk, gdy studiuję- Słodowiec
adler1934 pisze:
teoretycznie momentem 115Nm

he he bardzo teoretycznie, niewielu widziałem mechaników u których klucz dynamometryczny leży zawsze pod ręką i dociągają nim każdą nakrętkę. Chyba że używali go przez pierwszy rok a teraz mają takie wyczucie że nie muszą.
Jedno jest pewne, trzeba ich pilnować, mi w serwisie Citroena tak przykręcili koła, że musiałem po kluczu skakać żeby ruszyć śruby :evil:

_________________
www.asgpultusk.pl/

Peugeot 106 1.1i

W123 200D '81

W124 E250TD '94

808 (w krainie wiecznych ciężarówek) -> 813 '82

Sprinter 312 MAX '95

Suzuki Samuraj


Na górę
 Tytuł:
Post: ndz maja 07, 2006 8:20 am 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lis 21, 2001 1:00 am
Posty: 584
Lokalizacja: Szczecin/Poznań
Podsumowując:
Primo. Człowiek się uczy żywot cały, a i tak głupi chodzi po ziemi.
Sekundo. Przy najbliższej okazji spojrze sobie na te śruby i nie omieszkam się zdziwić, bo miałem kiedyś 123 i je przeoczłem. Zacisków co prawda nie musiałem ruszać, ale kiedyś zdejmowałem koło i zdawało mi się, że jest dokładnie takie samo jak w w115 (znaczy piasta, tarcza i okolica, bo że patyki w zawieszeniu inne to się widzi z daleka). A może to dlatego, że miejscami w 115 mam zaciski od 123? W każdym razie jak widać przerzutki mi się zblokowały i dziekuje bardzo za oświecenie.
Trzecio. Skoro bezpieczeństwo ueber alles, to wszelkich czarnych mechaników należy dokładnie izolować od samochodu. Wymagana minimalna szczelina powietrzna miedzy czarnym mechanikiem, a samochodem 1m (tak żeby samochód mógł jeszcze umyć, ale żeby czarnym dotykiem niczego ważnego spieprzyć nie mógł). Może, więc lepiej samemu dokonać tej operacji drogi Niedobry?
pozdrówka

_________________
komin


Na górę
 Tytuł:
Post: ndz maja 07, 2006 10:41 am 
Offline
wiarus junior
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr sie 31, 2005 12:17 am
Posty: 855
Lokalizacja: Pułtusk, gdy studiuję- Słodowiec
airkomin pisze:
bo miałem kiedyś 123 i je przeoczłem

szczerze mówiąc nietrudno je przeoczyć, gdyż łby znajdują się od wewnątrz tarczy.
A propos czarnych mechaników to mój samochód wraca od mechaniora zawsze z upapranymi łapami błotnikami...

_________________
www.asgpultusk.pl/

Peugeot 106 1.1i

W123 200D '81

W124 E250TD '94

808 (w krainie wiecznych ciężarówek) -> 813 '82

Sprinter 312 MAX '95

Suzuki Samuraj


Na górę
 Tytuł:
Post: ndz maja 07, 2006 10:54 am 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw gru 15, 2005 2:37 am
Posty: 1053
Lokalizacja: Radomsko / Łódź [ERA]
Grigorij0 pisze:
mój samochód wraca od mechaniora zawsze z upapranymi łapami błotnikami...


No - i jeszcze tymi plastikowymi poprzeczkami w grillu, które trudno później ze smaru domyc.

_________________
S124 E28 1995r.


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 13 ] 

Strefa czasowa UTC+02:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 16 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl