Witam.
Dzięki ciężkiej pracy
brajtas'a i bmw mamy fotorelacje i szczegółowy opis
jak przystąpić do regulacji potencjometru przepływomierza i wypełnienia w silniku M103.
Regulacja potencjometru przepływomierza i wypełnienia w silniku M103
Przygotowania do regulacji możemy przeprowadzić na zimnym silniku a następnie na postoju go rozgrzewamy do 80ºC lub po krótkiej przejażdżce przygotowujemy się do regulacji a potem tylko dogrzewamy silnik do wymaganych 80ºC . Tym którzy będą przeprowadzali regulację po raz pierwszy proponuję przeprowadzić przygotowania do niej na zimnym silniku.
Zdejmujemy obudowę filtra powietrza: odkręcamy trzy śrubki (czerwone strzałki), zdejmujemy „odmę” (najpierw z filtra potem z pokrywy zaworów) przekręcamy w lewo i wyjmujemy z obudowy filtra czujnik temperatury zasysanego powietrza (niebieska strzałka) następnie podnosząc tył obudowy filtra wyciągamy całość w stronę podszybia (żółte strzałki)
W ten sposób uzyskujemy dostęp do elementów układu zasilania paliwem
kolejny etap to uzyskanie dostępu do potencjometru przepływomierza w tym celu zdejmujemy nakładkę znajdującą się na korytku (jest na zatrzaski) i ściągamy widoczne na zdjęciu korytko z przewodami elektrycznymi przez odkręcenie 3-ch śrub.
następnie otwieramy wlew paliwa aby w ten sposób zniwelować nadciśnienie panujące w zbiorniku, które to po odkręceniu przewodu na regulatorze ciśnienia paliwa spowodowałoby wyciek dużej ilości paliwa
Teraz możemy odkręcić regulator ciśnienia paliwa, który zasłania jedną ze śrubek przytrzymujących obudowę potencjometru
w tym celu popuszczamy lekko metalowy przewód paliwowy przy regulatorze aż zacznie wypływać paliwo,
czekamy chwilę aż paliwo przestanie wypływać, potem odkręcamy ten przewód (strony od regulatora ciśnienia całkowicie przy rozdzielaczu tylko popuszczamy) następnie od dołu regulatora odkręcamy drugi metalowy przewód paliwowy a potem śrubę od obejmy mocującej regulator paliwa do obudowy rozdzielacza (żółta strzałka). Nakrętki zakreślonej niebieskim kółkiem nie musimy odkręcać gdyż ten przewód paliwowy w dalszej części jest gumowy i pozwoli nam odsunąć regulator w dowolne miejsce.
po odkręceniu dwóch przewodów paliwowych i opaski mocującej regulator do obudowy przepływomierza możemy go odsunąć na bok
w ten sposób uzyskujemy dostęp do zasłoniętej śrubki potencjometru przepływomierza
z obudowy potencjometru wyjmujemy podważając cieniutkim śrubokrętem dwie plastykowe zaślepki z lewej i prawej strony obudowy, każda z nich zasłania po dwie śrubki. Poniżej zdjęcie wymontowanego potencjometru ze zdjętymi zaślepkami,
śrubki popuszczamy na tyle mocno żeby obudowa potencjometru mogła się przesuwać gdy będziemy w nią delikatnie uderzać śrubokrętem (śrubkę Nr 4 lepiej odkręcić trochę mocniej, żeby w trakcie regulacji nie okazało się, że nie można przesunąć potencjometru bo to będzie nas „kosztowało” przeprowadzenie kolejnego demontażu i montażu regulatora paliwa no i utratę tegoż paliwa),
miejsce gdzie w trakcie regulacji delikatnie uderzamy w obudowę potencjometru na zdjęciu poniżej zaznaczyłem zielonymi strzałkami. WAŻNE aby obudowa potencjometru nie była zbyt mocno odkręcona od przepływomierza, nie była zbyt luźna bo to nam utrudni regulację albowiem zmiana położenia potencjometru jest naprawdę niewielka (w lewo lub w prawo o przysłowiowy „włos”) a już samo dokręcanie śrubek zmienia dość mocno wskazania woltomierza.
Montujemy regulator paliwa podłączamy przewody paliwowe i przygotowujemy dwa kabelki (ja wykorzystałem kabelki z krokodylkami z zepsutego miernika a do wykonania oczek jako wzór wykorzystałem stary przekaźnik z MB na którego jeden z bolców nawinąłem drut odwzorowując jego średnicę a potem każde oczko „pocynowałem”)
Do pomiaru napięcia między górnym stykiem (masa) i środkowym stykiem (+) potencjometru zdejmujemy wtyczkę elektryczną i wsuwamy na górny i środkowy bolec przygotowane wcześniej kabelki (oczka)
następnie z powrotem na potencjometr zakładamy wtyczkę a kabelki podłączamy odpowiednio górny do minusa środkowy do plusa woltomierza.
W ten sposób w trakcie przestawiania potencjometru będziemy mogli cały czas obserwować wskazania woltomierza.
Uruchamiamy silnik, nagrzewamy go do temperatury 80ºC i w trakcie pracy silnika na wolnych obrotach dokonujemy pomiaru i ewentualnie zmieniamy położenie potencjometru tak aby wskazania woltomierza zbliżyły się do wartości 0,7V.
Operacja jest dość żmudna gdyż już niewielkie przesunięcie potencjometru dość mocno zmienia wskazanie woltomierza tak samo jak dokręcanie śrubek jego obudowy. Z tego powodu regulację trzeba kilkukrotnie powtarzać znajdując optymalną wartość napięcia przed dokręceniem śrubek, tak aby po ich dokręceniu zmieścić się w określonym przedziale napięcia 0,7V ±0,1V.
Ważne jest aby pomiar wykonać mając 100% pewność co do sprawności zaworu powietrza dodatkowego (jest ścisła zależność między wielkością otwarcia przysłony zaworu powietrza dodatkowego a kątem wychylenia klapy przepływomierza) jak również aby w trakcie regulacji silnik pracował na odpowiednich obrotach biegu jałowego. Wartości obrotów biegu jałowego dla poszczególnych modeli podane są w tabelce poniżej.
Gdy już udało się nam uzyskać prawidłowe napięcie możemy znów zdemontować regulator paliwa, dokręcić czwartą śrubkę obudowy potencjometru (nie za mocno) po czym ponownie zmontować regulator i podłączyć do niego przewody paliwowe. Następnie uruchamiamy silnik, sprawdzamy czy z przewodów paliwowych, które odkręcaliśmy nie wycieka paliwo jeszcze raz mierzymy napięcie potencjometru, jeśli wszystko jest ok. montujemy dwie zaślepki śrubek regulacyjnych potencjometru, trzema śrubami przykręcamy korytko z przewodami elektrycznymi wiązki silnika, zakładamy i przykręcamy filtr powietrza, wkładamy odmę, montujemy czujnik temperatury zasysanego powietrza i zamykamy wlew paliwa.
Przystępujemy do sprawdzenia i regulacji wypełnienia. W tym celu odkręcamy zaślepkę gniazda diagnostycznego umieszczonego na prawym nadkolu tuż nad modułem zapłonowym. Do 3-go pinu wkładamy minusową końcówkę pomiarową woltomierza a plusową do pinu 5-go.
Uruchamiamy silnik (80ºC, bieg jałowy, luz P lub N) i obserwujemy wskazania woltomierza. Z chwilą gdy sterownik rozpoczyna procedurę korekty składu mieszanki na podstawie danych otrzymanych z sondy lambda wskazania woltomierza zaczynają oscylować w okolicach pewnej wartości napięcia np.: min: 5,79V, max: 6,94V.
Wartości dolną i górną tego napięcia dzielimy przez napięcie nominalne jakie w tym czasie występuje w instalacji samochodu (w czasie pracy silnika, mierzone między pinem 5 i masą pojazdu) np.: 14,32V a wynik mnożymy razy 100%
5,79V / 14,32V x 100% ≈ 40%
6,94V / 14,32V x 100% ≈ 48%
Średnia wartość to: 44% (40%+48%:2)
w ten sposób otrzymujemy wynik pomiaru % wypełnienia (który w tym przypadku dla 260E mieści się w przedziale 40±5%).
Wartości wypełnienia dla poszczególnych modeli określa tabelka:
Jeżeli w przypadku naszego silnika wynik pomiaru odbiega od tego prawidłowego, do otworu w filtrze powietrza wkładamy śrubokręt zakończony imbusem 3mm lekko naciskając nim w dół (pokonujemy opór sprężynki) pokręcamy śrubą w kominku a zarazem zmieniamy wartość tego napięcia w taki sposób aby uzyskać pożądane wypełnienie.
Podobnie jak w przypadku regulacji napięcia potencjometru przepustnicy tak i tutaj wykonujemy niewielką korektę obracając śrubokrętem minimalnie w prawo (zmniejszając tym samym napięcie i wzbogacając mieszankę) lub w lewo (zwiększając napięcie zarazem zubożając mieszankę). Po przekręceniu śruby regulacyjnej w odpowiednim kierunku czekamy chwilę aż sterownik ustabilizuje obroty silnika, wykonujemy „przygazówkę” i po ponownym ustabilizowaniu się obrotów obserwujemy wskazania miernika, co najmniej trzy cykle wyświetlenia wartości dolnej i górnej napięcia da nam miarodajny wynik wprowadzonej korekty…… i tak, aż do skutku.
KONIEC
Panowie wielkie podziękowania za naprawdę dobrą robotę.
Pozdrawiam