MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz

Forum dyskusyjne klubu właścicieli i miłośników samochodów marki Mercedes-Benz
Dzisiaj jest sob sie 23, 2025 9:51 pm

Strefa czasowa UTC+02:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 7 ] 
Autor Wiadomość
Post: pn lut 12, 2007 9:00 pm 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw wrz 13, 2001 2:00 am
Posty: 1561
Lokalizacja: [KR/KWI] Kraków i okolice
Po weekendowych bojach z pompą podciśnienia stan jest o tyle lepszy, że podciśnienie fizycznie pojawiło się w układzie, jednak to jeszcze dalej nie jest to, co być powinno - przynajmniej jeśli chodzi o automatyczną skrzynię. Otóż jak wiadomo skrzynia w modelu W123 była sterowana podciśnieniem i jako, że owego zabrakło, skrzynia przełączała biegi tylko i wyłącznie po wejściu na właściwe obroty silnika i puszczeniu gazu do zera - to był jedyny sposób. Po wymianie membrany i powrocie podciśnienia skrzynia zmienia biegi, ale robi to w zupełnie innym momencie - wcześniej zmiany następowały przy prędkości 35 i 60, teraz odpowiednio 40 i 70 (mowa tu o najniższej prędkości, przy której skrzynia zmienia bieg na następny bez odpuszczania gazu, prędkości te są stałe). Różnica wyczuwalna gołym uchem w obrotach silnika.
Teraz będzie pytanie właściwe: w jaki sposób następuje sterowanie skrzyni (nie znam dokładnego numeru, jest to skrzynia montowana do W123 startująca z 2 biegu - nie mam jak się teraz dostać pod spód żeby przeczytać numer) poprzez modulator podciśnienia znajdujący się na deklu od zaworów? Czy modulator działa na zasadzie 0/1 czyli przy głębszym wciśnięciu gazu odcina podciśnienie i nie pozwala przełączyć biegu, natomiast przy mniejszym wychyleniu obwód jest otwarty i skrzynia dostaje podciśnienie, co z kolei pozwala na zmianę biegu? Czy jest to na zasadzie płynnej i obwód jest w mniejszym/większym stopniu przymykany, a co za tym idzie zmienia się wartość podciśnienia trafiającego do skrzyni?
Podejrzewając uszkodzenie w/w modulatora ominąłem go podpinając "na krótko" przewód podciśnienia wprost z rozgałęźnika, jak również z pominięciem całego układu oprócz wspomagania hamulca, jednak żadna z tych opcji nie przyniosła zmian w momencie zmiany biegów (przed awarią vacum pompy również miałem przez jakiś czas podpięty układ z pominięciem modulatora, skutkuje to natychmiastową zmianą biegu na następny po osiągnięciu odpowiedniej prędkości, bez względu na wychylenie pedału gazu).
Czy ktoś jest na tyle zaznajomiony z tematem, że może mnie uświadomić, w jaki sposób skrzynia jest sterowana? Czy usterki mam szukać w zbyt małym podciśnieniu, co powoduje opóźnioną zmianę, czy modulator ma tylko dwa stany i przyczyna leży gdzie indziej?

_________________
http://pulpecik.pl/" onclick="window.open(this.href);return false; - Co dziś zjesz dobrego?
_________________
Ex MB C123 '80 300CD
Ex MB C124 '87 230CE
FSM 126el '95


Na górę
 Tytuł:
Post: wt lut 13, 2007 10:37 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: śr paź 25, 2006 11:10 am
Posty: 215
Lokalizacja: Łódź
Witam czy twoja skrzynia ma linke czy cięgno z tego co wiem to podciśnienie steruje płynnością zmiany biegów a linka kiedy bieg ma się zmieniać kiedyś przez przypadek podłączyłem linke w miejsce pod tempomat i wtedy wogule nie zmieniał biegów tylko wyciągał do końca u mnie przy skręconej lince 4 bieg wrzuca przy 40 jeżeli normalnie wolno jade ale przy gazie w podłodze 4 jest dopiero przy 120

_________________
Trzech braci 2 kombi, już bez beczki ehhhh....
S124 E300D
S124 300E 24V


Na górę
 Tytuł:
Post: śr lut 14, 2007 9:53 am 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw wrz 13, 2001 2:00 am
Posty: 1561
Lokalizacja: [KR/KWI] Kraków i okolice
Linka/cięgno? Wydaje mi się, że przy mojej skrzyni nie trafiłem na żaden z powyższych mechanizmów. Podpowiedz, gdzie tego szukać w samochodzie [zlosnik]

_________________
http://pulpecik.pl/" onclick="window.open(this.href);return false; - Co dziś zjesz dobrego?
_________________
Ex MB C123 '80 300CD
Ex MB C124 '87 230CE
FSM 126el '95


Na górę
 Tytuł:
Post: śr lut 14, 2007 10:50 am 
Offline
postmistrz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lut 26, 2003 7:02 pm
Posty: 6472
Lokalizacja: Ciecin
Hi Mike, looknij tu:

http://www.w114-115.org.pl/forum/viewto ... =modulator

_________________
123. W, S i C.


Na górę
 Tytuł:
Post: śr lut 14, 2007 12:49 pm 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw wrz 13, 2001 2:00 am
Posty: 1561
Lokalizacja: [KR/KWI] Kraków i okolice
(me: how) pisze:


Dzięki za link, bardzo pomocny temat, szkoda tylko, że fotek w nim już praktycznie nie ma. BTW nie wymyśliłem, żeby szukać po słowie "modulator" :lol:

Czyli na podstawie powyższego wnioskuję, że były dwa rodzaje sterowania, albo mechaniczne w postaci cięgien (stosowane głównie w benzynach), albo podciśnieniowe (przy użyciu tylko jednego wężyka idącego poprzez modulator na pokrywie zaworów ?) i u mnie jest właśnie to drugie.

Najważniejszy wniosek z podanego tematu:
marcin280e w innym temacie pisze:
Różne skrzynie używaja różnych ciśnień modulacji-ciśnienie za niskie powoduje przeciąganie biegów ,za wysokie twardą zmianę.

co oznacza, że po "naprawie" moja vacum pompa daje za małe podciśnienie, co z kolei powoduje przeciąganie na wszystkich biegach. I że modulator na deklu zaworów daje odczyt 0/1 natomiast za sam moment zmiany biegu odpowiada wartość podciśnienia, które można wyregulować na modulatorze w skrzyni.

Czyli zabaw z vacum ciąg dalszy, skoro wcześniej zmieniała dobrze.

Dzięki jeszcze raz za ten link.

_________________
http://pulpecik.pl/" onclick="window.open(this.href);return false; - Co dziś zjesz dobrego?
_________________
Ex MB C123 '80 300CD
Ex MB C124 '87 230CE
FSM 126el '95


Na górę
 Tytuł:
Post: śr lut 14, 2007 1:00 pm 
Offline
postmistrz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lut 26, 2003 7:02 pm
Posty: 6472
Lokalizacja: Ciecin
Michał, dobrze rozumiem, że nie odczuwasz różnicy w jakości zmiany biegów, tylko jedynym problemem jest moment?

_________________
123. W, S i C.


Na górę
 Tytuł:
Post: śr lut 14, 2007 8:36 pm 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw wrz 13, 2001 2:00 am
Posty: 1561
Lokalizacja: [KR/KWI] Kraków i okolice
(me: how) pisze:
Michał, dobrze rozumiem, że nie odczuwasz różnicy w jakości zmiany biegów, tylko jedynym problemem jest moment?


Dokładnie tak jak piszesz, po awarii membrany w vacum pompie i wymianie jej na inną (celowo nie piszę "naprawie" ;) ) jedyną różnicą jest moment zmiany biegów - płynność zmian jest bez zarzutu.

_________________
http://pulpecik.pl/" onclick="window.open(this.href);return false; - Co dziś zjesz dobrego?
_________________
Ex MB C123 '80 300CD
Ex MB C124 '87 230CE
FSM 126el '95


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 7 ] 

Strefa czasowa UTC+02:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 21 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl