MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz

Forum dyskusyjne klubu właścicieli i miłośników samochodów marki Mercedes-Benz
Dzisiaj jest ndz sie 03, 2025 11:52 am

Strefa czasowa UTC+02:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 27 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 1 2
Autor Wiadomość
 Tytuł:
Post: śr mar 24, 2010 8:56 pm 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn kwie 12, 2004 8:02 am
Posty: 1054
Lokalizacja: DST JO80MU
Daje wiele.
Dlaczego na kablach fiderowych jest podawany wspolczynnik skrocenia?
Dlaczego fidery dla nadajników GSM czy radiowych przychodzą zkrojone na dokładną długość?

Nie chce mi się bawić w teorie i doświadczenia, pewne jest, ze jak zrobisz linie 5/8 lambda razy np. 3 to możesz zamiast 3.8W mieć składowe o wartości 0, co za tym idzie nie usłyszysz i nie będziesz słyszany.
Mam w tej dziedzinie dopiero 15016 lat doświadczeń i ciągle mnie wcz zaskakuje. Jeszcze raz, pamiętaj że jest to prąd zmienny gdzie każda pojemność czy indukcyjność ma znaczenie.

wcz czyli wysokie częstotliwości to nie stałe 12 czy 24V pływające po czymkolwiek. Nawet dobre kable glośnikowe mają ekrany itp.
Mój nadajnik potrafi blokować klawiatury i myszki :-) jak się uziemienie odepnie.
Zabawa zaczyna się jeszcze lepsza przy 172 czy 480 MHz nie wspominając o 1 czy 2 czy 4 GHz, to wyżej niż pracuje WiFi czy UMTS.

Ten TTI o którym mowa w temacie może ma RF Gain, czyli tłumienie odbiornika. Powinno być na max w prawo podobnie jak Mic Gain, czyli tłumienie czułości mikrofonu.

Jedno jest pewne, SWR to nie wszystko jeśli chodzi o sprawność układu antenowego, opornik 50ohm będzie miał SWR 1:1 a i tak nic nie usłyszysz :-)

"Po dokręceniu wtyczki do anteny mogę tą wtyczką kręcić 360* bez oporu Czy tak powinno być?
Czy zrobić dodatkową masę anteny i auta?"

Wtyczka nie powinna się obracać, może jest żle oprawiona.
Dodatkowa masa przy antenie często jest pomocna, świetnie w tej roli spisuje się taśma miedziana używana np. do podłączenia masy w maluchu czy innym aucie.
Podłącz ją pod nakrętkę mocującą podstawę, oplot anteny i w najbliższy punk na aucie.

Jak będziesz w okolicy Wrocka to mogę zerknąć.

ps. tti 771 nie ma RF gaina. Sprawdź poziom szumów/zakłóceń wnoszonych przez auto, może zakłócenia są tak wysokie, że musisz podkręcać SQL tak wysoko, że wycinasz sygnały zbyt słabe.
Jak pisałem, porównaj zakłócenia przed zapaleniem silnika i po zapaleniu.
Oczywiście testy poza 19 najbardziej zaśmieconym kanałem.

_________________
Pozdrawiam Qzyn

s123 240TD - 6.X.82; Taigabeige Drobinka

http://www.nanoelektrody.pl


Na górę
 Tytuł:
Post: śr mar 24, 2010 10:37 pm 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lis 01, 2006 1:13 pm
Posty: 2628
Lokalizacja: Jaktorów
Ja tak się tylko pytam :-)
Bo jeśli uwzględniasz długość kabla - i to na 5/8 -więc zakładasz transformator imepdancji w kablu. Z jakiej na jaką? no właśnie!
"poprszę Pana Panie P.H. Smith - Pan policzy!" Jak mawiał pewien dr.
Bo je nie mówię nie :-) ja tak się zastanawiam czego tyle? z uwagi na moją dziecinną dociekliwość.
Kable do anten GSM są cięte na określone długości aby anteny były zasilane sygnałem o ściśle określonym opóźnieniu. Można też uwzględnić odpowiedni transformator - obliczyć, wyznaczyć - konkretnie do specyficznej anteny - do źródła, na jakąś f.
Może nie jestem praktykiem ;-) ale takie cudo stoi obok mnie (HP8505A)
Obrazek
Jak już będę miał więcej miejsca to możemy się umówić, wpadniesz zrobimy pomiary kabli i anten CB (jak masz dostęp do różnych modeli) - sam jestem ciekaw wyników - a nie mam zapału na taką robotę teraz.

_________________
Pamiętaj, że Mercedes daje znać, że go coś boli. Nie bagatelizuj oznak słabości.
190E 2.6 - bez LPG - Megasquirt 3.
Chcesz coś naprawić? skonstruować? - www.ldl-elektronika.pl


Na górę
 Tytuł:
Post: śr mar 24, 2010 10:45 pm 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn kwie 12, 2004 8:02 am
Posty: 1054
Lokalizacja: DST JO80MU
Mnierzone i testowane.

Jedno jest pewne, kabel dla wcz jest nie drutem a obwodem LC.
Ma swoją pojemność i indukcje.
Na podstawie własnych doświadczeń i "mądrych książek" pewnikiem jest, że nie powinno się stosować wielokrotności 5,8 fali razy wsp. skrócenia.
Zasada ta obowiązuje w środowisku radiowym od conajmniej kilkudziesięciu lat, powiedzmy od lat '60 bo opracowania z tych lat już o tym pisały.

Nie powinno zwijać się go w pętle, u mnie pętla 3 zwoi kabla H1000 powodowała spadek sygnału odbieranego o S2 przy 438MHz.

ps. sprzęt chętnie wykorzystam do pomiaru wzmacniacza na 144MHz, działa, ale nie wiem jaką mocą nadaje. Powinno być około 45-55W.

_________________
Pozdrawiam Qzyn

s123 240TD - 6.X.82; Taigabeige Drobinka

http://www.nanoelektrody.pl


Na górę
 Tytuł:
Post: śr mar 24, 2010 11:03 pm 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lis 01, 2006 1:13 pm
Posty: 2628
Lokalizacja: Jaktorów
Pewnie, że kabel ma swoją pojemność i indukcyjność na jednostkę długości. Z tego policzymy tzw. Równania Telegrafistów. A także impedancję charakterystyczną - będącą liczbą prawie rzeczywistą dla kabli o małych stratach... Rozbijamy się o dopasowanie. Muszę sobie zerknąć bo dawno nie liczyłem co dzieje się dla tych magicznych 5/8 :-) co transfrormujemy na co i dla czego tyle lat ;-)
Moc można mierzyć i zniekształcenia ale musisz mieć obciążenie z tłumikiem - ja nie posiadam na takie moce - popytam może się uda pożyczyć.

_________________
Pamiętaj, że Mercedes daje znać, że go coś boli. Nie bagatelizuj oznak słabości.
190E 2.6 - bez LPG - Megasquirt 3.
Chcesz coś naprawić? skonstruować? - www.ldl-elektronika.pl


Na górę
 Tytuł:
Post: czw mar 25, 2010 1:39 pm 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn kwie 12, 2004 8:02 am
Posty: 1054
Lokalizacja: DST JO80MU
Ukaniu, lokalnie się ustawiłem na testy we Wrocku. Mam bliżej :-).

Również nie pamiętam obliczeń, pamiętam natomiast przypadek na 2m gdzie zamiast 5W dolatywało 0.8W.

Z czasem miejsce obliczeń zajmuje tzw. rutyna.
Pewne jest, że lepiej przyciąć niż zwinąć w pętlę. Ewentualnie rozłożyć po pojeździe.

_________________
Pozdrawiam Qzyn

s123 240TD - 6.X.82; Taigabeige Drobinka

http://www.nanoelektrody.pl


Na górę
 Tytuł:
Post: czw mar 25, 2010 2:40 pm 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob lut 14, 2004 3:43 pm
Posty: 2822
Lokalizacja: Pyrlandia
Dario1 - i wszystko jasne, nie? [zlosnikz]

_________________
Kuba
W116 300SD '79
Ex:
C114 250 2,8 '71, S203 220 CDI '04, W115 200 '72, W123 200 '84, C123 230 '82, W116 350 '77, C123 280 '80, S202 250TD '98, W124 300D '88, W201 1.8 '91, W202 180 '99


Na górę
 Tytuł:
Post: czw mar 25, 2010 6:39 pm 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn kwie 12, 2004 8:02 am
Posty: 1054
Lokalizacja: DST JO80MU
Kubol, lepiej mi napisz czy np. BINZ robił 123 pick-up? Poza tym napewno za drogo ;-)

_________________
Pozdrawiam Qzyn

s123 240TD - 6.X.82; Taigabeige Drobinka

http://www.nanoelektrody.pl


Na górę
 Tytuł:
Post: czw mar 25, 2010 6:46 pm 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob lut 14, 2004 3:43 pm
Posty: 2822
Lokalizacja: Pyrlandia
Nie, nie robił [zlosnikz]

_________________
Kuba
W116 300SD '79
Ex:
C114 250 2,8 '71, S203 220 CDI '04, W115 200 '72, W123 200 '84, C123 230 '82, W116 350 '77, C123 280 '80, S202 250TD '98, W124 300D '88, W201 1.8 '91, W202 180 '99


Na górę
 Tytuł:
Post: czw mar 25, 2010 7:16 pm 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lut 27, 2008 1:58 pm
Posty: 163
Lokalizacja: Piotrków Trybunalski
jasne że jasne [zlosnik]
1. skrócic kabel antenowy do długości ???? m
2. zrobioc dobrą drugą masę
3. ustawic swr
4. wszystko jeszcze raz sprawdzic
Acha antena zamocowana jest z przodu przed kierowcą na dachu ;)

_________________
MB 350SE W116 E35 '77


Zawiozę do ślubu 510 263 758


Na górę
 Tytuł:
Post: czw mar 25, 2010 7:27 pm 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn kwie 12, 2004 8:02 am
Posty: 1054
Lokalizacja: DST JO80MU
1. skrócic kabel antenowy do długości ???? m to będzie 5,5m*0,6m (współczynnik skrócenia będzie nadrukowany na kablu) to około 3,3m i wielokrotność.

2. zrobioc dobrą drugą masę
jeśli antene masz w dach wkręconą to dokładnie wyczyść z lakieru miejsce zamocowania nakrętki masowej, raczej nie trzeba dodatkowego kabla. Dodatkowe kable to raczej przy uchwytach rynnowych (choć tu starcza wyczyszczenie) , na klapie, lusterku. Potem zabezpiecz np. wazeliną techniczną aby nie korodowało lub innym glutem.

_________________
Pozdrawiam Qzyn

s123 240TD - 6.X.82; Taigabeige Drobinka

http://www.nanoelektrody.pl


Na górę
 Tytuł:
Post: sob mar 27, 2010 8:45 am 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lut 27, 2008 1:58 pm
Posty: 163
Lokalizacja: Piotrków Trybunalski
Odkryłem nową zależnośc
klaskon słychać w cb - sprzęga się :oops:

_________________
MB 350SE W116 E35 '77





Zawiozę do ślubu 510 263 758


Na górę
 Tytuł:
Post: sob mar 27, 2010 10:02 am 
Offline
kombatant
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw sty 13, 2005 8:56 am
Posty: 4306
Lokalizacja: Zurich, Debica
http://hamradio.pl/sq9jdo/_Kurs/Kurs%20 ... /z_06.html

Długość kabla ma znaczenie przy nieidealnym dopasowaniu instalacji antenowej - zależny od tego jaka amplitudę sygnału odbitego zobaczy nasz nadajnik.

ps. jeżeli jesteś bardzo przesadny to zastosuj kabel o długości równej wielokrotności długości fali na środku pasma CB (oczywiście uwzględniając współczynnik skrócenia fali przez kabel).

_________________
TReneR

W124 230E '87
Drink Beer!


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 27 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 1 2

Strefa czasowa UTC+02:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 11 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl