MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz

Forum dyskusyjne klubu właścicieli i miłośników samochodów marki Mercedes-Benz
Dzisiaj jest pn lip 28, 2025 9:23 am

Strefa czasowa UTC+02:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 7 ] 
Autor Wiadomość
Post: pt lip 13, 2012 11:32 pm 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lis 01, 2006 1:13 pm
Posty: 2628
Lokalizacja: Jaktorów
Czołgiem,

Zamierzam zacząć zabawę z lutowaniem twardym aluminium. Skłoniła mnie do tego rurka - może nie sama ale w parze z dziurą.
Mam pytanie do fachowców jak to ugryźć.
Mam jakieś palniki na propan, kupiłem reduktor, palniki są podobno na sprężone powietrze. Pytanie czy taki palnik da radę wyciągnąć 600 st. ? Mam kilka kalibrów ale do małej rurki chciałbym mały palnik. Jak nie da rady to pewnie zaopatrzę się w tlen - tego wolał bym jednak uniknąć.
Jaki topnik najlepszy? (FL20?) jaki lut? (AlSi12? )Na pczątek interesuje mnie tylko ta rura od klimy. Są jakieś patenty które zdradza tylko stary spawacz po pół litrze?

_________________
Pamiętaj, że Mercedes daje znać, że go coś boli. Nie bagatelizuj oznak słabości.
190E 2.6 - bez LPG - Megasquirt 3.
Chcesz coś naprawić? skonstruować? - www.ldl-elektronika.pl


Na górę
Post: ndz lip 15, 2012 9:18 pm 
Offline
wiarus junior
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt mar 06, 2007 9:10 pm
Posty: 927
Lokalizacja: Poznań
Ukaniu, a o klejeniu nie myślałeś ?

Np. http://technicoll.pl/index.php?lang=pl& ... php?id=52#

Kiedyś pokleiłem dziurę w aluminium ( klima w audi ) zwykłym poxipolem i działało...

_________________
Witek
W126 500SEC '83 - ex. R.I.P.
Buk, humor, dziczyzna


Na górę
Post: ndz lip 15, 2012 11:12 pm 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lis 01, 2006 1:13 pm
Posty: 2628
Lokalizacja: Jaktorów
Wiesz w sumie pewnie robił bym tym 5 min zamiast 50, wydał bym tyle co na klej a nie na tą całą orkiestre - ale gdzie by była przyjemność równa tej jaką doznaje Tatuś Muminka kiedy udowodni, że jest potrzebny? [clown]
w tej rurze bywa do 20 kilku atm. Nie ma horroru więc pewnie i klej epoksydowy + jakaś opaska z blachy by dały radę.
Zresztą jak na cyt. "rozcięczone kwasy" daje radę ten Technicoll to i polialfaolefiny zniesie bez kłopotu ;-)

_________________
Pamiętaj, że Mercedes daje znać, że go coś boli. Nie bagatelizuj oznak słabości.
190E 2.6 - bez LPG - Megasquirt 3.
Chcesz coś naprawić? skonstruować? - www.ldl-elektronika.pl


Na górę
Post: pn lip 16, 2012 10:42 am 
Offline
wiarus junior
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw lis 05, 2009 3:06 pm
Posty: 825
Lokalizacja: Czarnobrzeg
Jeżeli pracowałeś z prętami spawalniczymi i tlenem i nie wypalałeś dziur w cienkich blachach, czujesz kwestię tlenków palących się w 2000 a spoiwa w np. 600 i w jakim czasie się to dzieje, to materiał nie powinien mieć dla Ciebie znaczenia. Po prostu zmieniasz gaz i substancje łączone.

Jeżeli nie - zacznij od spawania drutem żelastw a dopiero potem baw się w aluminium.

To jest wiedza w ręku a nie w głowie. Jak z lakiernictwem.

Aluminium można łączyć dziś na dziesiątki sposobów. Twardy lut nie jest już ani najlepszy ani najtańszy.

Opinię wydał mój tatełe po pół litra. Certyfikowany w zasadzie na wszystko u nas i u sąsiadów zachodnich.

_________________
124.190 '93


Na górę
Post: pn lip 16, 2012 12:18 pm 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lis 01, 2006 1:13 pm
Posty: 2628
Lokalizacja: Jaktorów
Pomińmy kwestie techniki bo tego się nie boję ;-) Poćwiczę i będzie dobrze. Zdarzało mi się lutować autogenicznie stal, mosiądz, daawno temu i aluminium w sumie nie raz z tym, że z alu mam po latach problem natury naukowej. Wtedy brałem to co było na półce w warsztacie i lutowałem a teraz muszę sam zebrać to co mi potrzebne.
Za spoiwo do lutowania twardego biorę AlSi12, popularniejsze i tańsze jest AlSi5 z tym, że chyba różnica temepratury topnienia spoiwa i detalu się jeszcze w tym wypadku zmniejsza.
Z topnikami mam w tej chwili mętlik w głowie - nie wiem czy uda mi się w rurce wypłukać agresywny czy szukać nie wymagającego płukania - ale co będzie z reakcją z czynnikiem i olejem?
FH11, FL10, FL20, inne? z cezem? z potasem/fluorem - nocolock czy coś w ten deseń?
Nie mam praktyki w tym temacie chwilowo. Nie wiem co lepsze, potrzebuje podpowiedzi fachowca.

_________________
Pamiętaj, że Mercedes daje znać, że go coś boli. Nie bagatelizuj oznak słabości.
190E 2.6 - bez LPG - Megasquirt 3.
Chcesz coś naprawić? skonstruować? - www.ldl-elektronika.pl


Na górę
Post: pn lip 16, 2012 12:34 pm 
Offline
wiarus junior
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw lis 05, 2009 3:06 pm
Posty: 825
Lokalizacja: Czarnobrzeg
ukaniu pisze:
Poćwiczę i będzie dobrze.


To najpierw poćwicz i wtedy się nie bój. Mnie się też wydawało, że to pestka. A tu nie. Pół sekundy i masz dziurę wyżarzoną na dwa centy.

Tak, jak Ci pisałem - jak masz naprawdę dobrą wprawę i rutynę w ręku, to każdym przyzwoitym materiałem i palnikiem zrobisz to dobrze.

Nie doktoryzuj się niepotrzebnie. A o taką rurkę, to już w ogóle kopii kruszyć nie wypada.

Zapytam o te topniki, ale jak przewidujesz wpuścić tego topnika tyle, żeby wszedł w reakcję z czynnikiem, to Ty masz chyba taką samą wprawę jak ja. [hihi]

_________________
124.190 '93


Na górę
Post: pn lip 16, 2012 12:54 pm 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lis 01, 2006 1:13 pm
Posty: 2628
Lokalizacja: Jaktorów
Nawet niewielka ilość szajsu w układzie klimy potrafi skutecznie zalepić zawór rozprężny. Stąd moje rozterki, nie będę tego ładował do oporu ;-)
Nie jestem polonistą chwytającym pierwszy raz w życiu za palnik ;-) wychowałem się w warsztacie z acetylenem. Wiem, że łatwiej wypalić dziure niż polutować - w szczególności przy tak niewielkiej różnicy temp. topnienia materiału i spoiwa, do tego wszystkiego nie chcę błądzić w świecie topników do aluminium - zapytaj jak możesz.
Swoją drogą już zdążyłem się zorientować, że wszystko trzeba dobrać do materiału o którym i tak nic nie wiemy więc eksperyment albo wiedza kogoś kto już lutował konkretnie rury klimy i wie co dobrze zwilża a co nie.

_________________
Pamiętaj, że Mercedes daje znać, że go coś boli. Nie bagatelizuj oznak słabości.
190E 2.6 - bez LPG - Megasquirt 3.
Chcesz coś naprawić? skonstruować? - www.ldl-elektronika.pl


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 7 ] 

Strefa czasowa UTC+02:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl