Hej, niestety nie jest tak różowo .....

Przepisy które obecnie nas obowiązują określa :
USTAWA z dnia
22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. Nr 124, poz. 1152)
Art. 23. 1. Posiadacz pojazdu mechanicznego jest obowiązany zawrzeć umowę obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych za szkody powstałe w związku z ruchem posiadanego przez niego pojazdu.
Art. 29. 1.
Posiadacz pojazdu jest obowiązany zawrzeć umowę ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych:
1)
najpóźniej w dniu rejestracji pojazdu mechanicznego, z wyjątkiem pojazdów historycznych;
Art. 31.
3. W razie nabycia pojazdu mechanicznego zarejestrowanego, którego zbywca wbrew obowiązkowi nie zawarł umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, nabywca
jest obowiązany zawrzeć umowę ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych w dniu nabycia pojazdu mechanicznego.
Art. 84.
1. Spełnienie obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia obowiązkowego, o którym mowa w art. 4 pkt 1-3, podlega kontroli wykonywanej przez organy do tego obowiązane lub uprawnione.
2. Do przeprowadzania kontroli spełnienia obowiązku zawarcia umowy
ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych:
1) są obowiązane:
a) Policja,
b) organy celne,
c) Straż Graniczna,
d)
organy właściwe w sprawach rejestracji pojazdów,
e) Inspekcja Transportu Drogowego;
Art. 87.
1. Jeżeli osoba kontrolowana nie okaże dokumentu potwierdzającego zawarcie umowy ubezpieczenia obowiązkowego, o którym mowa w art. 4 pkt 1 i 2, lub dowodu opłacenia składki za to ubezpieczenie, organ przeprowadzający kontrolę
zawiadamia o tym na piśmie Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny w terminie 14 dni od dnia przeprowadzenia lub zakończenia kontroli.
Art. 88.
1. Osoba, która nie spełniła obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia
obowiązkowego, zgodnie z warunkami tego ubezpieczenia określonymi w ustawie, jest obowiązana wnieść opłatę.
2. Wysokość opłaty, o której mowa w ust. 1, obowiązującej w każdym roku kalendarzowym, stanowi równowartość w złotych:
1) w ubezpieczeniu OC posiadaczy pojazdów mechanicznych:
a)
samochody osobowe - 500 euro,
b) samochody ciężarowe i autobusy - 800 euro,
c) pozostałe pojazdy - 100 euro,
2) w ubezpieczeniu OC rolników - 30 euro;
3) w ubezpieczeniu budynków rolniczych - 100 euro
- ustalana przy zastosowaniu kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski według tabeli kursów nr 1 w roku kontroli.
3. W przypadku posiadaczy pojazdów mechanicznych, którzy nie spełnili obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych zgodnie z warunkami tego ubezpieczenia, wysokość opłaty jest uzależniona od okresu pozostawania tego posiadacza bez ochrony ubezpieczeniowej w każdym roku kalendarzowym i wynosi:
1) 20 % opłaty w wysokości określonej w ust. 2 pkt 1 - w przypadku gdy okres ten nie przekracza 3 dni,
2) 50 % opłaty w wysokości określonej w ust. 2 pkt 1 - w przypadku gdy okres ten nie przekracza 14 dni,
3)
100 % opłaty w wysokości określonej w ust. 2 pkt 1 - w przypadku
gdy okres ten przekracza 14 dni.
Po krótce wyjaśniając obecnie mamy taką sytuację, że każdy pojazd, który jest zarejestrowany powinien posiadać ubezpieczenie OC. Jeśli samochód który się zakupi OC nie posiada należy go w tym samym dniu ubezpieczyć. Czyli załatwiając jakiekolwiek sprawy w Wydziale Komunikacji trzeba pamiętać, że mają one obowiązek sprawdzania ubezpieczenia i w przypadku braku powiadamiania UFG, które przesyła rozliczenie według wyżej podanaego cennika
![[zlosnik]](./images/smilies/zlosnik.gif)
.
W tym przypadku auto nie posiada ubezpieczenia od 3 lat. Czyli kupując go nabywca od razu ponosi dodatkowo koszty ubezpieczenia lub ryzykuje karę. Nawet jeżeli nie będzie ono już nigdy rejestrowane czy nawet wyrejestrowywane w WK to i tak obowiązek ubezpieczenia istnieje, a jego niedopełnienie jest bardzo proste do wychwycenia.
Na podstawie Art. 102 cytowanej Ustawy UFG gromadzi wszelkie dane o ubezpieczonych pojazdach, które są aktualizowane przez Ubezpieczycieli, z drugie strony ze względu na Art. 105 otrzymuje dane zarejestrowanych pojazdów z centralnej ewidencji pojazdów. Zestawiając te dane bez trudu wychwytuje się samochody zarejestrowane i nie posiadające ubezpieczenia. Sytem ten ma działać na bieżąco i jest w stanie wyłapać nawet jednodniowe przerwy i to u kazdego z właścicieli. Kilka lat temu wykonano taką akcję i naprawdę wielu ludzi miało z tego poważny problem. Obecnie system teoretycznie jest sprawny i działa, ale w praktyce jest inaczej. Nie wiadomo jednak kto i kiedy puści go w ruch, tak więc posiadając zarejestrowane auto bez ważnego OC mozna się codziennie spodzieać komornika, to trochę jak bomba z tykającym zapłonem.
Dlatego pisałem o problemie z OC.......
Powyższe wywody nie dotyczą pojazdów historycznych według Art.2 p.11
11) pojazd historyczny:
a) pojazd zabytkowy w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo o ruchu
drogowym,
b) pojazd wpisany do księgi inwentarza muzealiów zgodnie z przepisami
dotyczącymi ewidencjonowania dóbr kultury w muzeach,
c) pojazd mający co najmniej 40 lat,
d) pojazd mający co najmniej 25 lat i uznany przez uprawnionego
rzeczoznawcę samochodowego za pojazd unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji;
Tak więc może problem to za duże słowo, w tym przypadku trzeba uważać, żeby dodatkowo owego 500EUR nie dołożyć i tyle
Pozdrawiam Piotr
![[zlosnik]](./images/smilies/zlosnik.gif)