Candy78 pisze:
Istnieje wiele ciekawych koncepcji np Joe Cell - czyli wytrącenie wodoru z wody
Tak jak napisał kolega Leopold - wodoru się nie wytrąca, tylko produkuje, a jego produkcja pochłania więcej energii, niż daje potem wytworzony wodór. Wodór jest rodzajem baterii, która magazynuje energię w innej postaci niż dostarczona pierwotnie (np. energia elektryczna do elektrolizy wody, z której otrzymujemy wodór i tlen).
Candy78 pisze:
Wiatraki i elektrownie wodne to właśnie przykłady 'free energy'. Problem w tym jak zdobyć taką energie do napędzania samochodu.
Stosunkowo prosto - wiatraki i turbiny wodne wytwarzają energię elektryczną, którą można użyć do naładowania baterii w samochodzie elektrycznym, baterie natomiast zasilają silnik elektryczny i samochód jedzie. Problemem jest w chwili obecnej czas ładowania baterii oraz ich pojemność, czyli ogólnie zasięg pojazdu z napędem elektrycznym. Zalet jest sporo - silnik elektryczny w teorii i w praktyce jest znacznie lepszym silnikiem do napędu pojazdów niż silnik spalinowy. Jego najważniejsze zalety w stosunku do silnika spalinowego:
- znacznie wyższa sprawność (ponad 90%); silnik spalinowy ok. 30-40%, starsze konstrukcje jeszcze mniej,
- dodatkowo większa sprawność dzięki możliwości odzyskiwania energii podczas hamowania i jazdy z górki,
- cichobieżność,
- bardzo prosta konstrukcja w stosunku do silnika spalinowego (brak układu smarowania, chłodzenia cieczą itp.),
- szeroki zakres użytecznych prędkości obrotowych oraz brak tzw. minimalnej prędkości obrotowej (jak przy silniku spalinowym) - silnik elektryczny działa od prędkości obrotowej równej 0 (zero) rpm,
- w związku z powyższym - brak rozrusznika,
- brak konieczności stosowania wielobiegowej skrzyni biegów,
- w związku z powyższym - mniejsze straty w układzie przeniesienia napędu,
- kompaktowa budowa,
- możliwość użycia kilku silników (sterowanych niezależnie) do napędu jednego pojazdu (np. czterech silników napędzających osobno cztery koła); dzięki temu można np. bardzo łatwo rozdzielać moment napędowy na poszczególne koła - większe bezpieczeństwo i lepsze prowadzenie pojazdu bez konieczności stosowania skomplikowanych układów napędowych,
- łatwe dopasowanie kształtu silnika do wymagań - np. można zastosować długi i wąski silnik, lub krótki i szeroki,
- itd...
Niestety, rozwój motoryzacji poszedł w innym kierunku i obecnie mamy to, co mamy. Gdyby było inaczej, na pewno dzisiaj mieli byśmy baterie o bardzo dużej pojemności, które można szybko naładować i problem z zasięgiem auta elektrycznego by przestał istnieć.
Pozdrawiam.