MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz

Forum dyskusyjne klubu właścicieli i miłośników samochodów marki Mercedes-Benz
Dzisiaj jest wt sie 26, 2025 5:39 pm

Strefa czasowa UTC+02:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 13 ] 
Autor Wiadomość
Post: pt kwie 27, 2007 12:55 am 
Offline
swój chłop

Rejestracja: pt lut 23, 2007 8:24 pm
Posty: 182
Lokalizacja: Warszawa/Radom
Problem jak w temacie :cry:
nie moge wykrecic na 1 i 2 biegu do 5-6 tys/min? skrzynia w trybie s, a przelacza biegi na wyzsze przy 2,5-3 tys obrotow?
jak jade 80 km/h przelacze na teryb s to redukuje na 2 i mozna fajnie pojezdzic tzn pokrecic silnik do 6-7 tys ?
Cos mam nie tak ze skrzynia czy ten typ tak ma ? w mercu jest tzw kick - wcisniecie gazu na maxa powoduje redukcje i zmiane trybu pracy skrzyni?
Kilka lat jezdzilem vectra w automacie i tam byl tryb s i kick jak wcisnelo sie gaz do podlogi, wtedy mozna bylo krecic silnik do odciecia ????


Na górę
 Tytuł:
Post: pt kwie 27, 2007 12:25 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: sob gru 09, 2006 10:48 am
Posty: 463
u mnie kick nie dzialal jak samochod kupilem, a w sumie to z automatami nie mialem do czynienia i nie wiedzialem gdzie szukac - robilem eksperymenty i wymienialem doswiadczenia na forum.
Szybko okazalo sie ze kicka nie ma, a to przez fakt, ze cięgno po prostu wypadlo z mocowania (w starych skrzyniach jest ciegno mechaniczne i tyle) - poprzedni wlasciciel jezdzil tak kilka lat i nie wiedzial o tym choc sprawa sie dla mnie wyjasnila po pierwszych dokladniejszych ogledzinach pod maska.

Nie wiem jaka masz skrzynie w 350tce, ja mam trzy biegi i ogolnie sprawa jest ciezka do wyczucia przy tak malej liczbie przelozen - zwlaszcza ze u mnie zmiany sa aksamitnie plynne i zeby sie zaglebic w sytuacje to podczas jazdy musze olac droge zupelnie [usmiech] .
Na marginesie to moje C107 przy przebiegu 250k+ i nieudolnym serwisowaniu przez druga polowe zycia przerzuca nadal plynniej niz moje W124 z dobra historia i przebiegiem jedynie 150k.

dla trzybiegowej skrzyni:
w trybie D masz dostepne tylko II i III
w trybie S masz dostepne tylko I i II

kickdown wlacza sie tylko przy pelnym wcisnieciu pedalu i uzycie go w trybie S przy dostepnych tylko dwoch biegach praktycznie nie rozni sie od pelnego przyspieszenia w trybie S z zepsutym kickdownem. Dodatkowo przy mocnym motorze limit I-go biegu zostaje dosc szybko osiagniety i znowu jedzie sie praktycznie na jednym biegu (II).

kickdown załączony w rybie D redukuje tyle ile sie da, potem jedzie tak jak w trybie S, ale po osiagnieciu limitu II-giego biegu zalacza bieg III.

u mnie wyglada to tak (jade z pamieci, wiec moze sie wkrasc blad) :
limit I-go biegu: 90kmh
limit II-go biegu: 190kmh

Do takich predkosci mozna samochod rozpedzic na poszczegolnych biegach kiedy obrotomierz dochodzi do czerwonego pola. Normalnie w kickdownie zmiany zajda troche wczesniej, zapewne ze wzgledow bezpieczenstwa, ale niewiele wczesniej - nie ma o co drzec szat [usmiech] .

Podczas normalnej jazdy w trybie D samochod startuje z dwójki, a na trójkę przerzuca się nieco powyzej 2000 obrotow (mój).

Mam nadzieje, ze tobie pomoze to co napisalem. Z twojego postu i z moich doswiadczen wynika, ze jesli masz skrzynie trzybiegową, to po prostu kickdown ci nie dziala. Bo tryb S niewiele moze zrobic majac do dyspozycji tylko dwa biegi, a jakichs mega przyrostow przyspieszenia nie odczujesz bo masz slaby silnik. A przy przerzuceniu z D na S przy 80kmh bieg powinien zrzucic sie o 1 w dol, albo moze nawet wcale. Przy niskim momencie twojego silnika i trzech biegach taka predkosc moze oznaczac ze na D jeszcze nie wrzuca trojki, a na S jest juz poza limitem jedynki.
Mam nadzieje ze prosto ujalem to w slowa :)

A jak masz skrzynie IV, co jest prawdopodobne, ale nie chce mi sie sprawdzac [zlosnik] , to rzeczy moga sie miec z goła inaczej, ale przy najslabszym V8 z palety bedziesz musial naprawde duzo i cierpliwie obserwowac.

Zycze powodzenia [ok] i daj znac jak juz dojdziesz do czegos konkretnego - przyda sie na przyszlosc.

_________________
Pozdrawiam, mMm

E280 T
450SLC 5.0
dawniej: W115 200D '72 - Boluś, W115 '70 - No Name, W116 '76 - No Name, oraz rozne 123

Automatom mówię NIE
Śląsk, Gliwice


Na górę
 Tytuł:
Post: czw maja 03, 2007 10:56 am 
Offline
swój chłop

Rejestracja: pt lut 23, 2007 8:24 pm
Posty: 182
Lokalizacja: Warszawa/Radom
Dzieki za pomoc ale:
Kick chyba nie dziala, bo nie ma zadnej reakcji jesli sie wcisnie w podloge
(niezaleznie d czy s) :-?
Co do wrazen to w trybie s "problem jest z 1 tzn zmienia na 2 juz przy 2 tys obrotow nastepnie na 2 mozna krecic do 6 tys i przelacza sie na 3 prawidlowo tzn na wysokich obrotach.
W instr obslugi ( po niemiecku :x ) podaja ze zakres 1 biegu to max 90 km/h, ( w 5.0 jest to 111km/h) a mi "ucieka z 1" juz przy ok 30 km/h, wiec chyba cos mam ze skrzynia nie oki :(.
Czy ktos sie orientuje jak ma sie poziom oleju w skrzyni do zakresow zmian biegow? czy cisnienie oleju w skrzyni ma wplyw na takie anomalie jak opisalem?
I ostatnie pytanie do mMm2 skad wiesz o tych dostepnosciach tylko 2 biegow?
dla trzybiegowej skrzyni:
w trybie D masz dostepne tylko II i III
w trybie S masz dostepne tylko I i II


W instrukcji cos pisze na temat trybow pracy skrzyni ale ja ni w zab po krzyzacku nie szprecham. Skrzynie mam chyba 3 ale na 100 pewny nie jestem, bo chodzi plynnie, a na niskich obrotach to nawet na obrotomierzu ciezko dostrzec moment zmiany, jakbys nial chvile czasu to podaje moj vin: 10702312013700

_________________
W107 350 SLC 79r
W190 2.0 B+G 89r
Fiat 125p 85r


Na górę
 Tytuł:
Post: czw maja 03, 2007 1:53 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: sob gru 09, 2006 10:48 am
Posty: 463
Witam

Od razu podaje linka, z ktorego jasno wynika, ze masz trzybiegowego automata:
macmerc.eltrakon.pl

Po pierwsze umowmy sie, ze nie bedizemy literkom D, S przypinac jakichs etykietek typu drive czy sport, bo wcale takie nie sa.


Nie bardzo wiem jak ponizsze ustawienia odnosza sie do skryzni czterobiegowej, ale w trzybiegowej jest tak jak mowilem:
Na D sa dostepne dwa gorne biegi (o kickdownie za chwile)
Na S sa dostepne dwa dolne i nic wiecej.

Wynika to z instrukcji i pokrywa sie z moimi doswiadczeniami.
W trybie D dostepne sa tylko dwa gorne biegi, bo samochod normalnie (normalnie = D) rusza z dwojki i ma juz tylko jeden bieg do gory. Ruszanie z jedynki jest zarezerwowane do zrywnych przyspieszen albo ciagniecia przyczepy. Samochod rusza z jedynki tylko w trybie S, albo w trybie D jesli wcisniesz pedal do dna i kickdown od razu zrobi swoje (wtedy tryb D rozszerza sie do trzech biegow, ale tylko dzieki kickdownowi!).
Nie wiem co wiecej moge tu dodac...


koordian pisze:
Co do wrazen to w trybie s "problem jest z 1 tzn zmienia na 2 juz przy 2 tys obrotow nastepnie na 2 mozna krecic do 6 tys i przelacza sie na 3 prawidlowo tzn na wysokich obrotach.


Zaczne od tego, że nie jest mozliwe, zeby w trybie S skrzynia wrzucila 3 bieg. Albo cos zle wyczules albo ja sie grubo myle (albo skrzynia 4, dziwne...). Daje glowe ze w moim trojka nie wejdzie na S za chiny i u ciebie tez nie powinna...

A to, ze z jedynki przerzuca zaraz na dwojke to akurat normalny objaw - zmienia tak wczesnie jak tylko sie da, mozna by rzecz, ekonomicznie. Bo samochod w trybie S nie staje sie sportowa maszyna o innej charakterystyce zmiany biegow - tryb S po prostu zmienia zakres biegow z jakich auto korzysta podczas jazdy - przetraw dokladnie te slowa [usmiech] .
Od sportowej charakterystki jest tylko i wylacznie kick-down i tylko on pozwala ciagnac biegi wysoko caly czas dzialajac w trybie automatycznym (czyli sam zmienia biegi jak dojdzie do wysokich obrotow*).
Jesli cos pomyliles z tym wrzucaniem trojki u ciebie w trybie S (czyli jesli ja mam racje), to winnym calego zamieszania jest tylko i wylacznie kick-down, bo bez kickdowna skrzynia nie ma prawa pozwolic wchodzic na wysokie obroty i tak sie u ciebie dzieje*). Zobacz (pisalem wczesniej) czy ci cięgno nie spadło - to widac jak na dloni, miedzy silnikiem a sciana grodziową, troche na lewo od osi samochodu, stojac przodem do komory silnika. Byc moze trzeba zdjac obudowe filtra powietrza - nie pamietam juz.


*) Skrzynia mozna sterowac rowniez w trybie recznym - sam dbasz o to ktory bieg jest aktualnie zalaczony i jest to bardzo dobry sposob na diagnozowanie pewnych rzeczy. Dziala to jak skrzynia manualna bez sprzegla i absolutnie nie boj sie tego uzywac. Chodzi po prostu o przerzucanie dzwigni L -> S -> D.
W trybie L jedziesz tylko na pierwszym biegu i bardzo uwazaj na obroty! Podkręcasz, wrzucasz S i powinien zmienic bieg - potem znowu podkrecasz obroty (nie powinien sie wrzucic nastepny bieg - czyli ta twoja trojka, co sie wziela znikad [zlosnik] ), jak uznasz ze obroty wysokie to dzwignia na D i wtedy znowu ma nastapic zmiana biegu, tym razem na trojke - wiecej biegow nie ma.

Skrzynie trzy- i czterobiegowe roznia sie opisem na wybieraku biegow:
trzy biegi: R, P, N, D, S, L
cztery biegi: R, P, N, D, S, L, 1.
jesli sie pomylilem to prosze o sprostowanie, bo skrzyni czworki nie mialem:D

Hmm, kurcze, wybacz ze sie tak znowu rozpisalem. Na pewno miejscami troche zawile cos opisalem, ale wgryz sie w to, bo bardzo sie staralem zeby duzo sensu w tym bylo [zlosnik] .
I zajmij sie kickdownem!! Na te chwile nie masz innej opcji!!.

Z numeru VIN nic dla mnie nie wynika bo sie w tym nie wyznaje [zlosnik] . Gdzies na forum jest link podwieszony, albo ktos ci to rozszyfruje w wolnej chwili.


P.S.
Cytuj:
ni w zab po krzyzacku

[zlosnik] [zlosnik]

_________________
Pozdrawiam, mMm



E280 T

450SLC 5.0

dawniej: W115 200D '72 - Boluś, W115 '70 - No Name, W116 '76 - No Name, oraz rozne 123



Automatom mówię NIE

Śląsk, Gliwice


Na górę
 Tytuł:
Post: czw maja 03, 2007 2:03 pm 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob lut 10, 2007 9:17 pm
Posty: 407
Lokalizacja: Szczecin
VIN WDB10702312013700
Chassis 10702312013700
Engine 116984 12 004508
Transmission 02 062185
Order 0 9 240 01334
Approx. year not defined
Lights BOSCH
Cab 00607
Dealer Ravensburg branch (240)
Interior (cloth) fabric gray+blue or anthracite+blue (032)
Paint
930 silver blue metallic (с 01.01.1979 по 31.12.1984, с 1994)
Options
254 Becker radio Europa Kurier cassette (с 01.06.1978 по 30.11.1990)
elimination of lettering "automatic" (с 01.11.1964 по 31.12.1972)
410 electric sliding roof (с 01.03.1965 по 29.02.1988)
420 automatic transmission, floor shift (с 01.01.1963)
466 central locking system (с 01.04.1970 по 31.10.1993)
461 + 464 (с 01.10.1966 по 31.12.1966)
462 + 463 (с 01.07.1968 по 31.08.1969)
590 heat-insulating glass, all-around, heated rear window pane (laminated glass), Germany
heat-insulating glass, windshield (с 01.01.1967 по 31.01.1971)
green heat-insulating glass all round, heated rear window, laminated safety glass - Germany (с 01.01.1972)
640 aluminium disc wheels with radial-ply tires (с 01.10.1969 по 31.12.1989)
tires with tube (с 01.01.1963 по 31.08.1965)
15-hole light alloy rims (с 01.01.1990)

_________________
w124 400E 93'
s210 320CDI 00'
w201 3.0 24v 89'


Na górę
 Tytuł:
Post: czw maja 03, 2007 2:56 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: pt lut 23, 2007 8:24 pm
Posty: 182
Lokalizacja: Warszawa/Radom
W trybie L jedziesz tylko na pierwszym biegu i bardzo uwazaj na obroty!

A dokladniej na co mam uwazac? cos sie moze ze skrzynia stac? nie krecic powyzej jakiejs granicy?
W vektrze nie zalecali praktycznie uzywac n, a jesli byla koniecznosć holu to tylko do kilkunastu kilometrow i max ok 50km/h, podejrzewam ze w mercu jest podobnie. Macie jeszcze jakies zalecenia i spostrzezenia odnosnie automatow w MB? ja musze swoja instr. oddac kumplowi do tlumaczenia, bo jest tam sporo szczegolow odnosnie eksploatacji


Na górę
 Tytuł:
Post: czw maja 03, 2007 3:09 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: czw lip 06, 2006 11:14 am
Posty: 361
Lokalizacja: Kraków
Wszystkiego sie dowiesz tu - KLIK

Bardzo obszerny temat w zwiazku z ASB.

_________________
Mercedes-Benz W116 280SE '78 - Cruiser


Na górę
 Tytuł:
Post: czw maja 03, 2007 3:24 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: sob gru 09, 2006 10:48 am
Posty: 463
Koordian pisze:
Cytuj:
W trybie L jedziesz tylko na pierwszym biegu i bardzo uwazaj na obroty!

A dokladniej na co mam uwazac? cos sie moze ze skrzynia stac? nie krecic powyzej jakiejs granicy?

Tylko tak profilaktycznie powiedzialem. Wiem ze podczas prob mozesz sie zdekoncentrowac, a na jedynce samochod dosc szybko nabiera obrotow. Reszta po staremu :) , nic sie ze skrzynia nie dzieje. Zbyt dlugie trzymanie na obrotach spowoduje przegrzewanie sie oleju - potem juz wsyzstko zalezy od sprawnosci systemu chlodzenia. Dla twoich (i moich) potrzeb nie ma sie czym przejmowac przy takich chwilowych probach.
Koordian pisze:

W vektrze nie zalecali praktycznie uzywac n, a jesli byla koniecznosć holu to tylko do kilkunastu kilometrow i max ok 50km/h, podejrzewam ze w mercu jest podobnie.

Takie zalecenia dotycza kazdego samochodu z konwencjonalnym automatem.
Raczej nie uzywa sie N gdy samochod jest w ruchu, o to tu glownie chodzi. Z tych samych wzgledow holowanie odbywa sie przy minimalnych predkosciach i krotkim dystansie. Wszystko przez to, ze nie ma prawidlowej cyrkulacji oleju w trybie N - o tym w instrukcji juz nic nie piszą. Olej jest najwazniejszy w skrzyni automatycznej i nigdy go nie lekcewaz.
Uzywanie N na postoju w zadnym stopniu nie jest zabronione i nic sie od tego "nie psuje" - inaczej nie byloby N na wybieraku. Podczas normalnej eksploatacji uzywanie N w jakichkolwiek warunkach jest po prostu do niczego nie potrzebne a powoduje dodatkowe zalaczanie i rozlaczanie napedu (czytaj: dodatkowe niemierzalne zuzycie :) )

_________________
Pozdrawiam, mMm



E280 T

450SLC 5.0

dawniej: W115 200D '72 - Boluś, W115 '70 - No Name, W116 '76 - No Name, oraz rozne 123



Automatom mówię NIE

Śląsk, Gliwice


Na górę
 Tytuł:
Post: czw maja 03, 2007 3:25 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: pt lut 23, 2007 8:24 pm
Posty: 182
Lokalizacja: Warszawa/Radom
A nie wydaje sie wam, ze przelaczanie z L na s i kolejnie d nie jest zalecane chociazby przez konstrukcje skrzyni ( chodzi mi o to, ze z s na d i vce versa to wystarczy pyknac leciutko gora lub dol, a z L na s juz tak latwo nie jest i konstruktorzy zrobili to specjalnie aby sie nie bawic?)


Na górę
 Tytuł:
Post: pt maja 04, 2007 12:23 am 
Offline
swój chłop

Rejestracja: sob gru 09, 2006 10:48 am
Posty: 463
Mnie sie absolutnie nie wydaje [zlosnik]
A ty to chyba teraz szukasz dziury w calym...

Latwo da sie przerzucic z S na D i vice versa bo sie tego czesto uzywa i sie wyrabia. L nie uzywa sie prawie nigdy (dam glowe ze sa tacy co nigdy przenigdy) i dlatego nie jest wyrobione.

Poza tym L jest odseparowane schodkiem zeby nie dalo sie go wrzucic przez przypadek podczas jazdy, co nie znaczy ze nie mozna - ale trzeba to zrobic swiadomie (obroty!). S i D sa uzywane czesto wiec sa blisko siebie i latwo dostepne.
To sie nazywa ergonomia.

_________________
Pozdrawiam, mMm



E280 T

450SLC 5.0

dawniej: W115 200D '72 - Boluś, W115 '70 - No Name, W116 '76 - No Name, oraz rozne 123



Automatom mówię NIE

Śląsk, Gliwice


Na górę
 Tytuł:
Post: sob maja 05, 2007 10:07 pm 
Offline
wiarus junior
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw paź 16, 2003 10:16 pm
Posty: 974
Lokalizacja: pomiędzy Legnicą a Wrocławiem
tryb S po prostu zmienia zakres biegow z jakich auto korzysta podczas jazdy - przetraw dokladnie te slowa .

To nie tak. Tryb S zmienia nie zakres biegow z jakich korzysta skrzynia (to umozliwia tryb blokowania biegow, czyli tryby 2,3,L)
ale zakres obrotow przy ktorych nastepuje zmiana biegu na wyzszy.
Przy czym dziala to tylko w lekko (do okolo 2/3) wcisnietym pedale gazu, bo w trybie pracy D i wcisnietym pedale gazu do konca (bez zalaczenia kickdownu) skrzynia i tak bedzie zmieniala biegi w maksymalnym dopuszczalnym zakresie obrotow, tak samo jak w trybie S.

Od sportowej charakterystki jest tylko i wylacznie kick-down i tylko on pozwala ciagnac biegi wysoko caly czas dzialajac w trybie automatycznym (czyli sam zmienia biegi jak dojdzie do wysokich obrotow*).

Nieprawda, patrz to co napisalem wyzej. Kick down jest od tego, zeby redukowac biegi w ASB w chwili potrzeby. Osiagniecie wysokich obrotow jest mozliwe poniewaz pedal gazu jest wcisniety do konca. Tzw. Sportowy tryb pracy ASB przelacza biegi przy wyzszych obrotach silnika (przy lekko wcisnietym pedale przyspieszania)

Latwo da sie przerzucic z S na D i vice versa bo sie tego czesto uzywa i sie wyrabia. L nie uzywa sie prawie nigdy (dam glowe ze sa tacy co nigdy przenigdy) i dlatego nie jest wyrobione.

Ciekawa teoria, niemniej dosc zabawna :-)
Choc niewykluczone, ze prawdziwa (z tym wycieraniem). Sadze jednak, ze bardziej chodzi tu o to, ze przy przelaczaniu z S na D w zasadzie, nic zlego stac sie nie moze. Tryby 2,L moga przyniesc juz troche wiecej szkody wiec sa trudniej dostepne. Tak jak napisales, ze wzgledu na obroty.

_________________
MB 123 200D '81, wersja taxi, podłokietnik, elektryczne lusterko - najsympatyczniejszy dieselek.
MB 123 230E, ASB i gaz 82 - dawca
Audi 100 2,3, ASB i gaz 91.


Na górę
 Tytuł:
Post: sob maja 05, 2007 10:49 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: sob gru 09, 2006 10:48 am
Posty: 463
No coz, jezeli mamy skomplikowac sprawe, to jest tak jak mowisz :)
Ale pamietaj ze my tutaj mamy skrzynie trzybiegowe i kilka wiader momentu wiecej.

3.5l 289Nm/4000 dyfer 3,46
5.0l 402Nm/3200 dyfer 2,72
2.3l(E) 205 Nm/3500 dyfer 3.58
Umowmy sie, ze moj samochod nie zachowuje sie tak temperamentnie jak twoj. Jego samochod powinien juz bardziej przypominac twoj, ALE:
Powtorze po raz trzeci - na S sa biegi I i II, na D sa biegi II i III, bo to skrzynia trzybiegowa. Blokady 2,3(?),L nie sa tutaj adekwatne.

Po pierwsze moze jest tak jak mowisz, ze na S charakterystyka nieco sie zmienia, ale przy dwoch dostepnych biegach sprawa jest ciezka do sprawdzenia, a samochod koordiana sie zachowuje tak jak moj, wiec cos w tym jest - oba sa V8.

Po drugie oczywistym jest ze kolega koordian nie ma kickdowna, wiec dopiero jak to naprawi to mozna bedzie sie dalej bawic.

Po trzecie nic nie napisze o kickdownie... :roll:

Po czwarte moja teoria na temat przelaczania S/L jest tak samo wydumana jak wydumane bylo pytanie :)

_________________
Pozdrawiam, mMm



E280 T

450SLC 5.0

dawniej: W115 200D '72 - Boluś, W115 '70 - No Name, W116 '76 - No Name, oraz rozne 123



Automatom mówię NIE

Śląsk, Gliwice


Na górę
 Tytuł:
Post: pn maja 07, 2007 10:51 am 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw paź 06, 2005 7:55 pm
Posty: 1503
Lokalizacja: Łódź [EL]/Szczecin [ZS] czasami
Nie zebym sie czepial ale czemu znow techniczny problem na Hyde Parku - od tego sa odpowiednie podfora!

_________________
"Think Locally,
Fuck Globally"

Kiedyś:
Matiz z kratką - Twardy Zawodnik; MB W124 230TE Aut. - Baleron Forever; Ford Focus II 5d - Fantastic Sam Plastik

Dziś:
Ford Focus kombi III - cholerne 6 biegów!


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 13 ] 

Strefa czasowa UTC+02:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 11 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl