Kalosz potocznie zwana guma pod rozdzielaczem i klapą spiętrzającą przysparza wiele problemów z prawidłowa pracą silnika. Instrukcja do silnika M-103 we wszelkich odmianach i pojemnościach. Narzędzia : klucze płaskie 10,12,17x2. wkrętaki płaski i gwiazdkowy torx nie pamiętam rozmiaru ale mały, jest w kieszonkowych zestawach nasadka na mała grzechotkę 10 w ostateczności na dużą też 10. Gumę najlepiej wymienić profilaktycznie jeżeli samochód jest zasilany gazem. UWAGA: guma wystarczy, że jest stara nie musi mieć dziury , może być sparciała ,ale sam brak elastyczności kwalifikuje ją do wymiany. Patrząc od strony przekładni kierowniczej widać datę prod. dwie cyfry w kółku.
Koszt tego elementu to około 25 euro, w naszym ASO tak samo z widełkami na kurs. Postawienie samochodu na kobyłkach i odłączenie masy można sobie darować:)
Zdejmujemy obudowę filtra , nakrętka na klucz 10 z boku kolektora dolotowego w połowie długości silnika, dwie pozostałe widać. Delikatnie wypinamy mały wężyk z oparami paliwa podłączony do przewodu odmy. Następnie odpinamy wtyk potencjometru z przodu i wtyk z EHA z tyłu przy 5 cylindrze. Klucz 17 stawiamy na miedzianej chyba nakrętce przy rozdzielaczu od strony kabiny i odkręcamy kontrę umieszczona na przewodzie paliwowym to powrót jest . Najlepiej położyć na to szmatę , benzyna potrafi tryskać na ściany , jest tam ciśnienie. Odkręcamy klucz 17 podobny przewód z przeciwnej strony, urządzenie taki bębenek przy nim nie wiem co to jest ale może ktoś dopisać to się uzupełni .Przy nim jest obejma mocująca go do podstawy gardzieli wykręcamy i pamiętamy miejsce, o tym potem. Po kolei odkręcamy klucz 12 przewody stalowe z paliwem na szczycie rozdzielacza , również siódmy z boku od strony kabiny i ósmy z przeciwnej strony.Przewody można z wyczuciem odginać dla wygody dostępu. Pozostało odkręcić całość. Klucz 10 nasadka, dwie nakrętki od strony kierowcy , jedna ukryta między 4 i 5 cylindrem. Tu mala grzechotka lub trudniej podejść duża. Następnie odchylamy wspomniany bębenek razem z przewodem stalowym obiegającym cały rozdzielacz . To zostaje w aucie resztę przewodów można odgiąć na boki. Odkręcamy obejmę stalową na samym dole kolektora przy dolnej przepustnicy. Teraz uruchamiamy torx i trzeba odkręcić poprzeczkę nad klapą spiętrzającą.jedna śrubka całkiem na bok drugą luzujemy i odchylamy poprzeczkę.Wykręcamy klapę klucz 10 można delikatnie zejść klapą na dól i wtedy odkręcić.Można nam spaść do wnętrza . Pozostaje delikatnie wyjąc całość , unosimy rózne kombinacje i wyjdzie o ile w między czasie odepniemy wąż idący od zaworu pow.dodatkowego, od strony chłodnicy. Kiedy mamy całośc na wierzchu , odkręcamy po kolei śruby i nakrętki idące wokół calej obudowy wtrysku. Trzeba pamiętać gdzie jaka szła i w którą stronę. Jeden otwór zostawiamy pusty na obejmę bębenka. W nowa gumę wkładamy tuleję przewodu pow.dodatkowego . Jest trudno ale można użyć olej czy ślizgacz inny. Wyrzucamy stara gumę i dokładnie zakładamy nową , pierścień dociskający ma specjalny rowek, a guma rant . Tu trzeba zachowywać ostrożność manipulując całością , łatwo przestawić już na stole potencjometr . Składamy tak jak rozkładaliśmy ale odwrotna kolejność hehe Najpierw nasadzamy całość na gwint przy głowicy , potem opuszczamy i wciskamy przewód gumowy od zaworu pow.dodatkowego. Następnie nakładamy obejmę na dolna częśc gumy i opieramy ją na otworze w kolektorze . Palcami trzeba poprzez otwór po klapie spiętrzającej ułożyć rant gumy na rancie kolektora. To jest trudne i wkurzające najlepiej od jednej strony gume nasadzić całkiem, a odwinięty odcinek lekko uderzać np. drugim końcem dużej grzechotki lub kołkiem. Świecąc latarka w gardziel widać czy guma jest nałożona prawidłowo . To najważniejszy moment, jeśli tego nie jesteśmy pewni nie składamy dalej . Składamy całość . Przed montażem obudowy filtra powietrza trzeba przekręcić na zapłon stacyjkę około 5 razy . W układzie nie ma paliwa musi pompa nabić ciśnienie, przy okazji wyjdzie której śruby nie dokręciliśmy . Odpalamy, będzie długo kręcił ale odpalić powinien bez problemu i od razu równo i przyjemnie pracować. Oczywiście trzeba umieć ustawić klapę, ma byc wysoko i schodzić w dół bez tarcia o gardziel. Jeśli zaboli nas dłoń położona przy odpalonym na gardzieli ,wciągnie ją a silnik zgaśnie wiedz że jest ok. Zakładamy obudowę, podłączamy wszystko i odpalamy raz jeszcze. Jeżeli jest gaz i jesteśmy pewni wszystkiego od prądu , a silnik pracuje bardzo kulawo i nie ma jałowych to niezbyt uważnie nalożona została guma na kolektor . Na Pb powinien palić os strzału , jeśli jest ekonomizer po nagrzaniu do 90 st ma byc max w lewo. Po tej operacji lekko drgające m-103 pracuje jak zegarek, zbiera sie od 4 000 w gorę lepiej. mam film jak zachowuje sie silnik po wymianie pracujący na lpg i mający przecież ke.Teorie o ke i lpg każdy zna , i okazuje się że nei jest prawdziwa. Innych fotek nie mam ale to proste o ile wiemy, że trzeba zdjąc klapę . cała operacja godzina. Po tej wymianie i stanie elementów powietrzno zapłonowych , nowe. Na lpg odpala jak na pb ale nie polecam może strzelić. Wzrost mocy i stabilizacja pracy warta jest tej stówki na gumę.
_________________ W123 200 W123 230E W124 230E W201 190E C124 300CE S210 E420 W140 300SE 2.8 R129 280SL C124 E220 W220 320 CDI C219 320 CDI
|