MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz https://forum.w114-115.org.pl/ |
|
Mercedes wchłania Hanomaga https://forum.w114-115.org.pl/viewtopic.php?f=56&t=39701 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | filippo [ wt mar 10, 2009 8:20 pm ] |
Tytuł: | Mercedes wchłania Hanomaga |
Historia dużych koncernów samochodowych to często fuzje, przejęcia, wchłonięcia czy jak w ostatnich latach kupczenie pakietami akcji. Mercedes jest jednym z największych graczy na rynku samochodów bo obsługuje wszystkie segmenty aut od najmniejszych osobowych przez terenowe, dostawcze i ciężarowe po pojazdy specjalistyczne dla wojska czy straży pożarnej czy podwozia do wielotonowych dźwigów. W związku z czym w jego dziejach spotykamy także przejęcia innych firm. Pomijam wcześniejszą historię hanowerskiej firmy Hanomag-Henschel bo nie o niej tu mowa w każdym razie Daimler-Benz kupił większościowy pakiet (51%) w 1968 roku z planem wykupu 100% co udało się już dwa lata później. Dzięki temu Hanomag otrzymuje dostęp do technologii inżynierów ze Stuttgartu i pod maski lądują silniki Mercedesa. W "kooperacji" produkowane są busy i ciężarówki lecz praktycznie dwa modele i tylko do 1974 roku kiedy to DB stawia na swoje ciężarówki i sprzedaje zakład w Hanowerze firmie Massey-Fergusson która produkuje weń maszyny budowlane i po kilku latach sprzedaje w całości firmie Komatsu. od Hanomag przez Henschel dalej Mercedes dalej Massey Fergusson dalej Komatsu do całkowitego zniknięcia nazwy i firmy z rynku. Dziwne to wchłonięcie bo ani DB nie zyskało przez nią dostępu do jakiejś technologii, ani nie przejęło konkurenta, nie stworzyło nic nowego bo tak ciężarówki jak i busy czy Hanomag czy Mercedes są identyczne. Nie wiem po co. Mercedes LAPK i LAPS 1632 czyli Hanomag-Henschel F163 AK Dane techniczne: Silnik: Wysokoprężny Daimler Benz OM 403-32 Pojemność: 15950 ccm Skrzynia biegów: ZF 5 S-110 GP Masa: 7700kg Ładowność: 8300kg Ilość osi: 2 Napęd: 4x2 i 4x4 Produkowany w latach 1971-1972 Możliwe opcje: wywrotka, cysterna, gruszka do betonu, śmieciarka itp, itd Na pierwszym zdjęciu mamy do czynienia z autem Hanomaga z grillem Mercedesa bo jedyną różnicą zewnętrzną był grill oraz oznaczenie boczne (w Mercedesie 1632 umieszczone na drzwiach a w Hanomagu F 163 umieszczone na słupku przed drzwiami.) ![]() ![]() ![]() Mercedes 2632 czyli Hanomag 263 Dane techniczne: Silnik: Wysokoprężny Daimler Benz OM 403-32 Pojemność: 15950 ccm Skrzynia biegów: ZF 5 S-110 GP Ilość osi: 3 Napęd 6x6 Lata produkcji: 1971-1973 Możliwe opcje: wywrotka, cysterna, ciągnik siodłowy, gruszka do betonu i inne ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nie mogę sie oprzeć wrażeniu że kabina przypomina polskiego Stara. Oprócz ciężarówek produkowano także auta dostawcze: - Mercedes L206D czyli Hanomag F20 - Mercedes L207 czyli Hanomag F25 - Mercedes L306D czyli Hanomag F30 - Mercedes L307 czyli Hanomag F35 Ze względu na ogromną ilość konfiguracji były bardzo popularne i są wciąż spotykane nawet w Polsce. Dane techniczne dla Mercedesa L206D i L306D (przed fuzją montowano jednostkę Hanomaga - D301E2): Silnik: wysokoprężny OM 615.917 czyli świetnie znany z W115 Ilość cylindrów: 4 Pojemność: 2197 ccm Moc: 55KM Skrzynia biegów: ZF 4 DS 10/2 czterobiegowa synchronizowana Spotykane konfiguracje: skrzyniowe otwarte, skrzyniowe kryte opończą, furgon, bus, izoterma, meblowóz, karetka, laweta, więźniarka, lekki wóz strażacki, kilka rodzajów wozów kempingowych Danych technicznych dla benzynowych wersji Mercedesa czyli 207 i 307 nie posiadam dlatego też proszę o pomoc w ich znalezieniu, chociaż istnieje prawdopodobieństwo, że nie trafił tam żaden z silników DB i pozostano przy jednostkach Austina. Wersje benzynowe Hanomaga były dwie Silnik: benzynowy Austin Motor Company A-60-16AMW i A-70-16AMW Ilość cylindrów: 4 Pojemność: 1622ccm i 1797ccm Moc: 54KM i 70KM ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Źródła: www.hanomag-henschel.net www.baggerundbahnen.de www.baumaschinenbilder.de www.lkv-infos.eu www.wikimedia.com www.blog.doctissimo.fr www.oldtimerwelt.de Zebrał i opracował: filippo |
Autor: | kielbik [ wt maja 26, 2009 4:25 am ] |
Tytuł: | |
filippo pisze: chociaż istnieje prawdopodobieństwo, że nie trafił tam żaden z silników DB i pozostano przy jednostkach Austina. prawdopodobienstwo graniczace z pewnoscia ![]() filippo pisze: Dziwne to wchłonięcie bo ani DB nie zyskało przez nią dostępu do jakiejś technologii, ani nie przejęło konkurenta, nie stworzyło nic nowego bo tak ciężarówki jak i busy czy Hanomag czy Mercedes są identyczne. Nie wiem po co. W roku 1952 koncern Rheinsche Stalwerke AG przejal firme Hanomag z Hannoveru - producenta maszyn i pojazdow. W 1964 roku nastapilo przejecie firmy Henschel z Kassel - producenta lokomotyw i ciezkich ciezarowek. Pod koniec lat 60-tych Rheinstal, na skutek ogolnego kryzysu w branzy stalowej popadla w tarapaty i zaczela poszukiwac firmy, ktora przejelaby udzialy w produkcji samochodow ciezarowych obu firm (Hanomag i Henschel). Poczatkowo prowadzono negocjacje u firma Magurus-Deutz a po ich fiasku z angielska British Leyland. Wlasnie te negocjacje zwrocily uwage Daimler AG, ktora widziala w Anglikach powazna konkurencje. Daimler, aby uniknac przejecia przez Leylanda i stworzenia w ten sposob przyczolka na niemieckim rynku postanowil rowniez przystapic do rokowan i odniosl sukces. 01.04 1969 wydzielono z koncernu Rheinstahl oddzialy pojazdow uzytkowych w obydwu firmach Hanomag i Henschel i polaczono je w nowoutworzonej spolce Hanomag-Henschel-Fahrzeugwerke GmbH z siedziba w Hannoverze, w ktorej Daimler AG objela 51% udzialow. Od tego czasu samochody otrzymaly nowa marke "Hanomag-Henschel". Pod koniec roku 1970 Daimler przejal pozostale 49% udzialow firmy. Lekkie samochody doszawcze serii F 20-F 35 (Mercedes L206D - L307) pochodzily z przejetej w roku 1966 przez Hanomaga hamburskiej (Hamburg-Harburg) firmy Tempo, konkretnie byl to model Tempo Matador, ktory pojawil sie na rynku w 1963 roku. W 1967 roku przednia czesc samochodu poddano optycznym zmianom i w takiej formie budowany byl juz do roku 1978 - po przejeciu przez Daimlera poczatkowo rownolegle pod markami Hanomag-Henschel oraz Mercedes a od 1973 roku juz tylko pod marka Mercedes. Samochod ten okreslany jest mianem harburski transporter (Harburger Transporter). W roku 1977 zaprezentowano nowy model lekkiego transportera a jego produkcja miala miejsce w przejetych rowniez za posrednictwem Hanomaga zakladow Borgward w Bremie (stad okreslenie brem(er)ski transporter (Bremer Transporter)). W 1984 roku produkcje transporterow przeniesiono calkowicie do Düsseldorfu a w zakladach w Bremie produkowano nowe w palecie Mercedesa samochody kombi (W123 a pozniej W124), oraz, z racji bliskosci portu w Bremerhaven, wersje eksportowe innych modeli.
O matko, ale sie rozpisalem... ![]() http://de.wikipedia.org/wiki/Hanomag-Henschel http://de.wikipedia.org/wiki/Borgward http://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-B ... _in_Bremen |
Autor: | semil05 [ wt wrz 15, 2009 10:06 pm ] |
Tytuł: | |
takie sobie strzeliłem ![]() ![]() ![]() ![]() |
Autor: | Gajowy [ wt mar 09, 2010 9:54 pm ] |
Tytuł: | |
Miałem kiedyś przyjemność dokonać zakupu wspólnie z właścicielem firmy w której pracowałem ,Hanomaga (chyba 73 lub 75 rok prod) a właściwie był to Mercedesem 608,Kierownica i atrapa miały znaczki Hanomaga . Nadwozie piasty kół silnik i inne części miały jako oznaczenia gwiazdy MB, Sprzedający twierdził że jest to model przejściowy ponieważ Hanomag miał kontrakt na dostarczenie pewnej ilości pojazdów dostawczych, i po likwidacji zakładu dostarczyli model 608 z dokumentami Hanomaga Nie chciało mi się wierzyć (lata 90 modne były szczepany) po przeczytaniu tematu stwierdzam że mogła to być prawda |
Autor: | Stomek [ wt mar 09, 2010 11:35 pm ] |
Tytuł: | |
semil05 pisze: takie sobie strzeliłem
![]() Super, przyjemne z pozytecznym ![]() |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |