Mam jaki schemat klimy do 124, nie pamiętam czy to do półautomatycznej.


Mam skopiowany opis jak klima działa, może się przydać w naprawach:
,,Jeśli chodzi o wentylatory skraplacza - te dwa z przodu samochodu, to są one zasilanie z jednego źródła (przewodu) i zawsze pracują w duecie. Chyba, że w którymś np skończą się szczotki, urwie kabel itd.
W sprawnym układzie, przy temp na dworze w granicach 22-25 st powinno to wyglądać nastęująco:
Po włączeniu klimatyzacji w przeciągu kilku sekund następuje wzrost ciśnienia w układzie do progu zadziałania czujnika ciśnienia. Po jego zadziałaniu zwiera on obwód, załączając przekaźnik w skrzynce bezpieczników. Po zwarciu przekaźnika, na oba wentylatory płynie prąd przez opornik znajdujący się za lewym reflektorem - ogranicza on prędkość wentylatora - tzw 1 bieg - wolny. W momencie wyłączenia klimy wentylatory chodzą jeszcze jakiś czas, do czasu spadku ciśnienia poniżej progu zadziałania czujnika. 1 bieg można sprawdzić, zwierając oba kable czujnika - znajduje się on obok osuszacza (czarna puszka) za lewą lampą. Są tam dwa czujniki - ciebie interesuje czerwony, z "wyprowadzonymi" kablami. Drugi czujnik z 2 pinami odpowiada za zabezpieczenie sprężarki w przypadku braku ciśnienia - pusty układ - sprężarka nie ruszy.
Drugi bieg wentylatora - szybki - włącza się, gdy silnik dobije do ok 115 st. Panel klimatyzacji monitoruje temp silnika za pomocą niebieskiego czujnika na pompie wody. Gdy temp wzrośnie, uruchamia on przekaźnik, a ten podaje prąd bezpośrednio na wentylatory, z pominięciem opornicy - bieg szybki.
Z doświadczenia wiem, że np przerwanie obdowu niebieskiego czujnika (np zdjęcie z niego wtyczki) spowoduje włączenie wentylatorów na 2 bieg. I jeszcze jedno - przy awarii jednego z wentylatorów skraplacza, drugi będzie się kręcił ciut szybciej, niż gdyby pracowały oba na raz - mniejszy spadek napięcia na przewodzie zasilającym ->mniejszy pobór prądu przez jeden wentylator, niż przez dwa.
I jeszcze jedno - przy temp w granicach 20 st i włączonej klimatyzacji wentylatory mogą na zmianę startować i wyłączać się na 1 biegu - ciśnienie w układzie jest bliskie ciśnieniu załączeniu czujnika. Raz je przekroczy - start wentyatorów, raz jest za niskie - stop. Przy temp na dworze w granicach 30 st wentylatory powinny włączyć się chwilę po włączeniu klimy i pracować w sposób ciągły, na 1 biegu. Chyba, że dojdzie do przegrzania silnika - wtedy wentylatory chodzą na 2 biegu i zostaje wyłączona klimatyzacja, aby zapobiec przegrzaniu silnika.
W m104 do 94 roku test drugiego biegu można przeprowadzić, wsadzając we wtyczkę niebieskiego czujnika temperatury rezystor ok 100-200 ohm. W m104 po 94 roku jest to trudniejsze, gdyż czujnik temperatury dla klimy jest w jednej obudowie z czujnikiem temp dla sterownika wtrysku. Gdy zdejmiemy z niego wtyczkę, celem upchania rezystorka w odpowiednie piny, sterownik zarejestruje nam błąd w.w czujnika. Tego czujnika nie zalecam sprawdzać poprzez zwieranie jego pinów.
Doskonały opis. Miałem gdzieś w pamięci kawałki tej wiedzy, ale dopiero teraz ogarniam cały układ, dzięki!
Dodam, że w M111 jest dokładnie tak samo poza faktem, że przynajmniej u mnie wiatrak jest jeden. Reszta identycznie. Łącznie z faktem, że od pewnego momentu zmienił się czujnik temperatury na 4-pinowy (taka jakby kwadratowa wtyczka).''