MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz

Forum dyskusyjne klubu właścicieli i miłośników samochodów marki Mercedes-Benz
Dzisiaj jest ndz cze 15, 2025 8:19 am

Strefa czasowa UTC+02:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 6 ] 
Autor Wiadomość
Post: ndz lut 26, 2017 8:51 pm 
Offline
wiarus senior

Rejestracja: ndz cze 05, 2005 11:06 am
Posty: 1531
Lokalizacja: WROCŁAW
Witam
Poratuje ktoś takim schematem, bo pomocna ruska strona ze schematami już nie działa?
Problem w klimie jest taki, że non stop chodzi wentylator. Gaz jest a kompresor nie załącza się. Gdyby to było w W140 albo 123 to wiedziałbym gdzie wsadzić palce ale W124 pod tym względem jest dla mnie mało obcykane, więc muszę się podszkolić... :)
Auto kupiłem parę dni temu i nie wiem co za druciarstwo tam było uprawiane...
Z góry dziękuję za pomoc.
Może jakieś delikatne podpowiedzi, co szybko sprawdzić, żeby nie kopać za głęboko?

_________________
W140 600SEL
W123 280 CE M119
W123 280 E - do remontu, nowe serce już jest!! :)
W116 450 SE - Babcia
R129 300SL-24
W212 350 CDI
ExW124 220TE
EX W210 290 TD -wierny jak stary pies
EX W124 320 TE


Na górę
Post: wt lut 28, 2017 6:24 am 
Offline
wiarus senior

Rejestracja: ndz cze 05, 2005 11:06 am
Posty: 1531
Lokalizacja: WROCŁAW
Nikt nie pomoże? Ruska strona zaczęła działać ale tam schematy tylko do climatronica.

_________________
W140 600SEL
W123 280 CE M119
W123 280 E - do remontu, nowe serce już jest!! :)
W116 450 SE - Babcia
R129 300SL-24
W212 350 CDI
ExW124 220TE
EX W210 290 TD -wierny jak stary pies
EX W124 320 TE


Na górę
Post: wt lut 28, 2017 12:04 pm 
Offline
weteran
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr gru 14, 2005 8:08 pm
Posty: 2975
Lokalizacja: W-Wa
Sprawdziłbym czujnik ciśnienia klimy (w 126 miałem blisko osuszacza albo nawet w obudowie jego) i jak pamiętam objawy były podobne, ale było to wieki temu...
Wiatrak odpala też czujnik temp silnika (gdy działa powyżej 105st, ale może się zepsuł -brak styku z czujnikiem było równoznaczne z włączeniem wiatraka).

_________________
W126'89 300SE "Piękniak"
ex W202'99 C200 KOMPRESSOR Sport
ex W126'89 500SE "eSa" -jak Smok -znaczy Smoczyca :)
ex W110'64 200D "Kaczuszka"
ex W123'81 240D "Niszczyciel" -obecnie tatowóz
ex 353W'87


Na górę
Post: wt lut 28, 2017 6:26 pm 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt lis 20, 2001 1:00 am
Posty: 1723
Mam jaki schemat klimy do 124, nie pamiętam czy to do półautomatycznej.
Obrazek
Obrazek

Mam skopiowany opis jak klima działa, może się przydać w naprawach:
,,Jeśli chodzi o wentylatory skraplacza - te dwa z przodu samochodu, to są one zasilanie z jednego źródła (przewodu) i zawsze pracują w duecie. Chyba, że w którymś np skończą się szczotki, urwie kabel itd.

W sprawnym układzie, przy temp na dworze w granicach 22-25 st powinno to wyglądać nastęująco:

Po włączeniu klimatyzacji w przeciągu kilku sekund następuje wzrost ciśnienia w układzie do progu zadziałania czujnika ciśnienia. Po jego zadziałaniu zwiera on obwód, załączając przekaźnik w skrzynce bezpieczników. Po zwarciu przekaźnika, na oba wentylatory płynie prąd przez opornik znajdujący się za lewym reflektorem - ogranicza on prędkość wentylatora - tzw 1 bieg - wolny. W momencie wyłączenia klimy wentylatory chodzą jeszcze jakiś czas, do czasu spadku ciśnienia poniżej progu zadziałania czujnika. 1 bieg można sprawdzić, zwierając oba kable czujnika - znajduje się on obok osuszacza (czarna puszka) za lewą lampą. Są tam dwa czujniki - ciebie interesuje czerwony, z "wyprowadzonymi" kablami. Drugi czujnik z 2 pinami odpowiada za zabezpieczenie sprężarki w przypadku braku ciśnienia - pusty układ - sprężarka nie ruszy.

Drugi bieg wentylatora - szybki - włącza się, gdy silnik dobije do ok 115 st. Panel klimatyzacji monitoruje temp silnika za pomocą niebieskiego czujnika na pompie wody. Gdy temp wzrośnie, uruchamia on przekaźnik, a ten podaje prąd bezpośrednio na wentylatory, z pominięciem opornicy - bieg szybki.

Z doświadczenia wiem, że np przerwanie obdowu niebieskiego czujnika (np zdjęcie z niego wtyczki) spowoduje włączenie wentylatorów na 2 bieg. I jeszcze jedno - przy awarii jednego z wentylatorów skraplacza, drugi będzie się kręcił ciut szybciej, niż gdyby pracowały oba na raz - mniejszy spadek napięcia na przewodzie zasilającym ->mniejszy pobór prądu przez jeden wentylator, niż przez dwa.
I jeszcze jedno - przy temp w granicach 20 st i włączonej klimatyzacji wentylatory mogą na zmianę startować i wyłączać się na 1 biegu - ciśnienie w układzie jest bliskie ciśnieniu załączeniu czujnika. Raz je przekroczy - start wentyatorów, raz jest za niskie - stop. Przy temp na dworze w granicach 30 st wentylatory powinny włączyć się chwilę po włączeniu klimy i pracować w sposób ciągły, na 1 biegu. Chyba, że dojdzie do przegrzania silnika - wtedy wentylatory chodzą na 2 biegu i zostaje wyłączona klimatyzacja, aby zapobiec przegrzaniu silnika.

W m104 do 94 roku test drugiego biegu można przeprowadzić, wsadzając we wtyczkę niebieskiego czujnika temperatury rezystor ok 100-200 ohm. W m104 po 94 roku jest to trudniejsze, gdyż czujnik temperatury dla klimy jest w jednej obudowie z czujnikiem temp dla sterownika wtrysku. Gdy zdejmiemy z niego wtyczkę, celem upchania rezystorka w odpowiednie piny, sterownik zarejestruje nam błąd w.w czujnika. Tego czujnika nie zalecam sprawdzać poprzez zwieranie jego pinów.


Doskonały opis. Miałem gdzieś w pamięci kawałki tej wiedzy, ale dopiero teraz ogarniam cały układ, dzięki!

Dodam, że w M111 jest dokładnie tak samo poza faktem, że przynajmniej u mnie wiatrak jest jeden. Reszta identycznie. Łącznie z faktem, że od pewnego momentu zmienił się czujnik temperatury na 4-pinowy (taka jakby kwadratowa wtyczka).''

_________________
124 E220 coupe 96'FOTO
MB artykuły prasowe cz1
MB artykuły prasowe cz2


Na górę
Post: sob mar 04, 2017 4:22 pm 
Offline
wiarus senior

Rejestracja: ndz cze 05, 2005 11:06 am
Posty: 1531
Lokalizacja: WROCŁAW
Dziękuję za schemat i opis, jutro coś podziałam. Jak zwykle Kolega Valentine123 spisał się na medal. A tak na marginesie, to schematów do climatronika jest pełno w sieci a od manualnej klimy ma chyba tylko Valentine ma :) Szkoda tylko, że takie nieczytelne literki, ale jakoś dam radę.
Pozdrawiam

_________________
W140 600SEL
W123 280 CE M119
W123 280 E - do remontu, nowe serce już jest!! :)
W116 450 SE - Babcia
R129 300SL-24
W212 350 CDI
ExW124 220TE
EX W210 290 TD -wierny jak stary pies
EX W124 320 TE


Na górę
Post: ndz mar 05, 2017 1:50 pm 
Offline
wiarus senior

Rejestracja: ndz cze 05, 2005 11:06 am
Posty: 1531
Lokalizacja: WROCŁAW
Klima naprawiona, okazało się,że szpece od wiązki pomylili kable i wtyczkę od czujnika temperatury podłączyli do regulatora rozrządu a wtyczkę od regulatora podpięli pod czujnik [zlosnikz] . Ot taka drobna pomyłka a pół dnia walki, żeby do tego dojść...
Pozdrawiam

_________________
W140 600SEL
W123 280 CE M119
W123 280 E - do remontu, nowe serce już jest!! :)
W116 450 SE - Babcia
R129 300SL-24
W212 350 CDI
ExW124 220TE
EX W210 290 TD -wierny jak stary pies
EX W124 320 TE


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 6 ] 

Strefa czasowa UTC+02:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 14 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl