MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz https://forum.w114-115.org.pl/ |
|
M103 - potencjometr klapy https://forum.w114-115.org.pl/viewtopic.php?f=25&t=52451 |
Strona 1 z 2 |
Autor: | AndyS [ pn gru 27, 2010 7:36 pm ] |
Tytuł: | M103 - potencjometr klapy |
Jak w temacie. Czy ktoś potrafi na podstawie własnego doświadczenia opisać konkretnie jakie będą objawy i jakie negatywne skutki popsutego/trzeszczącego/niekontaktującego potencjometru klapy przepływomierza dla silnika M103. Podstawową będzie z pewnością problem z ustawieniem napięcia 0,7V. A jakie są z tego powodu problemy z silnikiem i jego pracą. Mile widziane są konkretne odpowiedzi z podaniem wyraźnie opisanych skutków. ![]() |
Autor: | devcrk [ pn gru 27, 2010 8:47 pm ] |
Tytuł: | Re: M103 - potencjometr klapy |
Uszkodzony potencjometr - sterownik nie wie, w jakim położeniu znajduje się klapa spiętrzająca lub dostaje błędne dane. Objawy ? Brak stabilnych jałowych po wysprzęgleniu podczas jazdy, za niskie lub za wysokie jałowe, trzaski - nieregularne przyspieszenie, wahania w składzie mieszanki w różnym zakresie obrotów... |
Autor: | AndyS [ wt gru 28, 2010 12:27 am ] |
Tytuł: | Re: M103 - potencjometr klapy |
OK. To już są jakieś wiadomości w temacie. Mam jeszcze trudniejsze pytanie w zanadrzu - czy wadliwy potencjometr może mieć wpływ na pracę z LPG? ![]() |
Autor: | devcrk [ wt gru 28, 2010 12:30 am ] |
Tytuł: | Re: M103 - potencjometr klapy |
Nie ma żadnego wpływu... Elektronika KE nie ma nic do LPG |
Autor: | AndyS [ wt gru 28, 2010 12:50 am ] |
Tytuł: | Re: M103 - potencjometr klapy |
devcrk pisze: Nie ma żadnego wpływu... Hmmm. To komplikuje moje przemyślenia. ![]() W takim razie czym konkretnie i na jakiej zasadzie steruje potencjometr (czego zmienia parametry) ? |
Autor: | devcrk [ wt gru 28, 2010 1:05 am ] |
Tytuł: | Re: M103 - potencjometr klapy |
Hmm, może nie tak powiedziałem. Może mieć pośredni wpływ na stabilizacje jałowych, także podczas pracy na LPG. Informuje on sterownik w jakim położeniu znajduje się klapa spiętrzająca, a ten steruje pracą nastawnika jałowych, który z kolei będzie miał wpływ na prace na gazie. Może także sterować nastawnikiem EHA, ale nie jestem pewien. |
Autor: | ukaniu [ czw gru 30, 2010 12:37 pm ] |
Tytuł: | Re: M103 - potencjometr klapy |
Jeśli się jeździ na LPG bez ciśnienia paliwa w układzie klapa lata jak oszalała i pot. się zużywa w tempie ekspresowym. Druga sprawa, że położenie klapy jest wtedy jakieś i sterowanik KE - nie może stabilizować poprawnie obrotów biorąc sygnał z pot. Rada to stop-KE. |
Autor: | AndyS [ czw gru 30, 2010 4:40 pm ] |
Tytuł: | Re: M103 - potencjometr klapy |
ukaniu - od dawna cenię sobie Twoje rady i spostrzeżenia bo są merytoryczne i przemyślane ale w tym wypadku coś mi się nie zgadza. ukaniu pisze: Jeśli się jeździ na LPG bez ciśnienia paliwa w układzie klapa lata jak oszalała i pot. się zużywa w tempie ekspresowym. Jeżdżę tak przez 14 lat (auto i potencjometr ma 24) więc powinien być wytarty aż "do kości" a nie jest. Dopiero teraz mam PODEJRZENIE że coś jest nie tak bo trudniej znaleźć pozycje w której jest dokładnie 0,7V. A i wolne obroty czasem się zmieniają ale wystarczy jeszcze raz "zapalić". Ja myślę że jakieś ciśnienie w układzie paliwowym pozostaje a nacisk powietrza też nie zmienia się jak oszalały tylko płynnie w pewnych granicach. Bo inaczej jak wytłumaczyć że potencjometr tyle wytrzymał (od samego początku włączenie LPG odcina pompę paliwa). ![]() Poza tym obserwowałem kiedyś pracę klapy na LPG i poza charakterystycznym świstem nic nie budziło niepokoju - zachowywała sie normalnie. Przy dodaniu "gazu" wpadała płynnie bez wibracji. Fakt - było to bez obciążenia eksploatacyjnego ale to chyba niewiele zmienia. Strumień powietrza zasysanego idzie tak samo. Może to zasługa mniej typowego, opływowego miksera który niezbyt mocno zawirowywuje powietrze. ukaniu pisze: Rada to stop-KE. OKI - spróbować nie zaszkodzi. Tylko gdzie to kupić? ![]() |
Autor: | ukaniu [ czw gru 30, 2010 5:56 pm ] |
Tytuł: | Re: M103 - potencjometr klapy |
Jedyną istotną siłą jaka przeciwstawia się sile przepływającego powietrza jest ta generowana przez ciśnienie paliwa - działa ona na tłoczek w rozdzielaczau (pomijam małą sprężynkę w obudowie przepływomierza). Zaraz po wyłączeniu benzyny w układzie pozostaje ciśnienie i klapa jest tłumiona ale po kilku/kilkunastu minutach ciśnienie spada poprzez nieszczelności i klapa wykonuje ruchy o zdecydowanie większej amplitudzie i szybkości. Ciśnienie musi spaść bo układ koło tłoczka rozdzielacza nie jest szczelny (nawet jest norma MB ile może tam kapać). W większości przypadków uszkodzone potencjometry jakie widziałem pochodziły z samochodów z LPG. Stop Ke kiedyś można było kupić na alledrogo czy w sklepach z instalacjami lpg - pompy pracują non stop a wyłącznik wpina się w układ zasilania EHA, wyłączenie benzyny jest indentyczne z tym jakie wystepuje przy hamowaniu silnikiem. Jedni to chwalą - inni nie, bo paliwo naturalnie lekko ucieka przez rozdzielacz i zużycie jest większe. Z tymi potami jest poblem - bo używane są zwykle uszkodzone a nowe jeśli nie oryginalne to bardzo kiepskiej jakości. |
Autor: | maciek-126 [ ndz sty 02, 2011 9:01 pm ] |
Tytuł: | Re: M103 - potencjometr klapy |
Witam Czy stop ke mozna zastąpić przekaźnikiem? mam u siebie problem z wolnymi obrotami na lpg, wydaje mi sie ze dlatego ze nie ma ciśnienia w układzie paliwowym(jak auto stoi w miejscu to jest ok, ale jak zacznie się toczyć to spadają obroty, nawet jak jest na N ) pozdrawiam |
Autor: | KUBUS [ śr sty 05, 2011 11:02 am ] |
Tytuł: | Re: M103 - potencjometr klapy |
Dodam od siebie obserwacje związanie ze stop KE. Mam go zamontowanego od początku LPG i od jakiegoś czasu czasami się zawieszał bo nie zmniejszał ciśnienia. Wtedy auto muliło bo dostawało 2 paliwa na raz. Dla próby postanowiłem go odłączyć i założyłem przekaźnik do odłączania pompy. Co ciekawe mogę tak jeździć na krótkich dystansach tzn. np. po mieście, ale jak pojadę w trasę to po przejechaniu 30-40 km po zatrzymaniu się obroty tak spadną że auto zgaśnie. Ewidentnie znaczenie ma tu paliwo pozostające w układzie. Pytanie tylko czy układ jest mocno nieszczelny czy to normalne że po takim dystansie ciśnienie spadnie tak mocno? Stop ke widziałem kiedyś na allegro i w sklepach sprzedających części do LPG. |
Autor: | czarek12 [ śr sty 05, 2011 4:22 pm ] |
Tytuł: | Re: M103 - potencjometr klapy |
Trochę poszukać na allegro i eureka ! ![]() ![]() ![]() http://moto.allegro.pl/emulator-odcieci ... 00563.html http://moto.allegro.pl/emulator-pd-45-k ... 00644.html ja kupowałem z tego pierwszego linku /pasieka/ ,wysłali listem poleconym-priorytetem za 6,50 pln -miałem za dwa dni !!! jak do tej pory sprawuje się znakomicie,założyłem też stabilizator wolnych obrotów ale chyba padł bo nie trzyma obrotów,więc odłączyłem ! |
Autor: | AndyS [ śr sty 05, 2011 7:51 pm ] |
Tytuł: | Re: M103 - potencjometr klapy |
Oooo!!! Wielkie dzięki czarek12. ![]() ![]() W sumie mój układ z przekaźnikiem odcinającym pompę chodzi bezproblemowo od ponad 14 lat ale skoro ma być lepiej.... ![]() Ja jestem raczej "praktykiem" więc może zatem ktoś podpowie mi i DOKŁADNIE opisze na jakiej zasadzie działa to ustrojstwo i jak jest podłączone. Co daje - już wiem - ciśnienie paliwa w układzie wtryskowym przy jeździe na LPG. Dziwię się temu: KUBUS pisze: mogę tak jeździć na krótkich dystansach tzn. np. po mieście, ale jak pojadę w trasę to po przejechaniu 30-40 km po zatrzymaniu się obroty tak spadną że auto zgaśnie. Hmmm. U mnie taki objaw nie występuje. Wracając z Anglii przez 2350km jechałem non-stop wyłącznie na LPG gasząc silnik jedynie na promie i do tankowania - oczywiście startowałem silnik też z LPG (i nadal tak robię). Obroty zawsze takie same. I nie mam stabilizatora obrotów LPG więc chętnie z ciekawości przeczytam opis i tego urządzenia - jak działa i jak jest podłączone. ![]() |
Autor: | czarek12 [ śr sty 05, 2011 9:22 pm ] |
Tytuł: | Re: M103 - potencjometr klapy |
Zasada działania opisana w linkach do ogłoszeń,schematy połączeń dostaniesz wraz z urządzeniem,proste,nawet dla laika ! |
Autor: | AndyS [ śr sty 05, 2011 10:09 pm ] |
Tytuł: | Re: M103 - potencjometr klapy |
czarek12 pisze: Zasada działania opisana w linkach do ogłoszeń, Nie bez przyczyny pytałem o DOKŁADNE przedstawienie zasady działania. Na Allegro jak zwykle marketingowy bełkot. Oto przykład z polecanego przez Ciebie sprzedawcy: Emulator STOP KE-JETRONIC do odcięcia dopływu benzyny w układach BOSCH KE-JETRONIC Urządzenie to służy do odcięcia przepływu benzyny, we wszystkich samochodach wyposażonych w mechaniczny wtrysk BOSCH KE-JETRONIC. Używając tego emulatora unikamy przerywania pracy pompy benzynowej dzięki czemu w mechaniźmie KE-Jetronic utrzymywany jest stały przepływ benzyny, To w końcu odcina czy nie?! ![]() Dla mnie taki opis niczego mi nie wyjaśnia więc chciałbym zasadę działania poznać dokładniej, rzeczowo i ze szczegółami. Urządzenia nie miałem więc tematem się nie interesowałem. A jak już się interesuję to mam zwyczaj robić to dogłębnie. ![]() czarek12 pisze: schematy połączeń dostaniesz wraz z urządzeniem,proste,nawet dla laika ! To raczej wiem.
|
Strona 1 z 2 | Strefa czasowa UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |