MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz
https://forum.w114-115.org.pl/

[201] 190D - grzeje się w korku
https://forum.w114-115.org.pl/viewtopic.php?f=25&t=51732
Strona 1 z 2

Autor:  Bukol [ śr lis 03, 2010 4:06 pm ]
Tytuł:  [201] 190D - grzeje się w korku

Hej,

trochę pojeździłem 201-ką i mam mały (?) problem. Otóż przy normalnej jeździe, nieważne czy trasa czy miasto, temperatura pracy jest optymalna - grubość wskaźnika ponad 80. Ale jak stanę na dłużej w korku to temperatura zaczyna wzrastać do 100, nawet wyżej. Włączenie ogrzewania oczywiście pomaga i temperatura wraca do normy. Termostat mam nowy, płyn chłodzący też. Z obserwacji wynika, że wiatrak się załącza prawidłowo (raczej). Jakie mogą być ewentualne inne przyczyny grzania się auta? Auto to 190D z '90 roku z małym przebiegiem, ale najprawdopodobniej dość długo stał.

Autor:  Xytras [ śr lis 03, 2010 4:11 pm ]
Tytuł:  Re: [201] 190D - grzeje się w korku

Ja bym stawiał głównie na wiatrak, elektromagnes wyraźnie słychać jak zapina wentylator, a dźwięk wtedy jest zdecydowanie zbliżony do beczek z wiatrakiem spiętym na 100% ;) Generalnie paluchami lepiej nie sprawdzać czy zapięty [hihi] Jeśli masz visco to akurat łatwo sprawdzić, ma mieć lekki opór nawet na zimno.

Ja miałem identyczne objawy i winowajcą był czujnik temperatury, odpowiedzialny właśnie za działanie elektromagnesu, znajduje się w głowicy, w pobliżu górnego kroćca na szlauch do chłodnicy.

Autor:  witek-sec [ śr lis 03, 2010 5:33 pm ]
Tytuł:  Re: [201] 190D - grzeje się w korku

Bukol pisze:
ale najprawdopodobniej dość długo stał.

Sprawdź termostat, może się całkiem nie otwiera. Może masz układ chłodzenia częściowo zapowietrzony, sprawdź czy chłodnica się równomiernie nagrzewa i czy nie jest mocno zabrudzona.

Autor:  Bukol [ śr lis 03, 2010 5:37 pm ]
Tytuł:  Re: [201] 190D - grzeje się w korku

witek-sec pisze:
Sprawdź termostat, może się całkiem nie otwiera. Może masz układ chłodzenia częściowo zapowietrzony, sprawdź czy chłodnica się równomiernie nagrzewa i czy nie jest mocno zabrudzona.



Toż pisałem:
Bukol pisze:
Termostat mam nowy, płyn chłodzący też.

Autor:  sebastian_1987 [ śr lis 03, 2010 6:33 pm ]
Tytuł:  Re: [201] 190D - grzeje się w korku

Mam dokładnie takie auto jak ty, nawet kolor ten sam. W moim jest dokładnie to samo cały czas delikatnie ponad 80, a jak długo stoję w korku to skoczy 2-3 milimetry nad ta kreskę nad 80. Następnie dosłownie po chwili włącza się wentylator i temperatura spada do tych 82 stopni. Cały czas wnioskuję, że ta kreska nad 80 to 90 stopni,i kilku znajomych mechaników którzy całe życie naprawiają tylko mercedesy potwierdziło to. No ale mogę się mylić. [zlosnikz]

Pozdrawiam.

Autor:  Popey [ śr lis 03, 2010 7:36 pm ]
Tytuł:  Re: [201] 190D - grzeje się w korku

A chłodnice sprawdzałeś czy nie "zabita" od środka jakimś szlamem itp?

Autor:  bary123ce [ śr lis 03, 2010 8:16 pm ]
Tytuł:  Re: [201] 190D - grzeje się w korku

Bukol pisze:
Z obserwacji wynika, że wiatrak się załącza prawidłowo (raczej).

skoro się grzeje to nie do końca chyba. Masz elektromagnes? pewnie tak, więc łatwo go sprawdzić.

Autor:  ted [ śr lis 03, 2010 9:29 pm ]
Tytuł:  Re: [201] 190D - grzeje się w korku

U mnie podobnie jest, podczas jazdy temp. utrzymuje się zaraz nad 80 'C, ale jak tylko stanę w korku to dość szybko dochodzi do 90 i załącza się elektromagnes (słychać zdecydowanie inna pracę). Jest to o tyle dziwne, że nawet dzisiaj się tak zdarzyło, a jakoś super ciepło nie było. Jednakże dzieje się tak od jakiś 16 lat jak ją mamy.

Autor:  kielbik [ śr lis 03, 2010 10:26 pm ]
Tytuł:  Re: [201] 190D - grzeje się w korku

Po pierwsze: autem miala jezdzic twoja corka a nie ty wiec lepiej przesiadz sie na cos innego bo jeszcze jej popsujesz [zlosnik].

Po drugie: jezeli wentylator rzeczywiscie sie zalacza to temperatura, po tym jak wzrosnie do tych 100°C, powinna spasc w ciagu kilkunastu sekund po podwyzszeniu obrotow (ok. 2000) z powrotem w okolice 80-90°C. Jezeli tak sie nie dzieje to wentylator jednak nie dziala -> przyczyny moga byc dwie: uszkodzony (moze tylko odlaczony) czujnik temperatury lub uszkodzone (slizgajace sie sprzeglo) wentylatora.

Autor:  laudan [ śr lis 03, 2010 10:56 pm ]
Tytuł:  Re: [201] 190D - grzeje się w korku

Bez paniki, OM601 tak ma. To nie pocciwy OM615 z w123, z wiarakiem spietym na stale. Termostat standartowy dla 200Dma punkt otwarcia 85 stopni, a nie 82 jak 250 i 300. Elektromagnes zalacza sie powyzej 100 stopni, w dokumentacji podaja nawet 105-108. VISCO w 250 i 300 reaguje szybciej. Resumujac, jak wiatrak sie zalacza to jest ok. Takie skoki temeratury w korku sa normalne, po zalaczeniu wiatraka temp powina spajsc <100 stopni. W kazdej mojej 190d i 200d temperatura sie tak zachowywala przy staniu w korkach. Oczywiscie przy jezdzie powinna byc stala w przedziale 80-90 stopni.

Sprawdz, czy masz oslone chlodnicy - wymusza podcisnienie. Termostat mozesz zalozyc 82 stopnie, ale na korki i wzrost temp w nich to nie pomoze. Sa wlaczniki elektomagnesu o obnizonej temp, ale wtedy moze nie dogrzewac silnika.

Autor:  gwiazda [ czw lis 04, 2010 6:12 am ]
Tytuł:  Re: [201] 190D - grzeje się w korku

wiatj.
Czujnik temperatury znajduje się na górze głowicy przy węzu od chłodnicy..Dochodzą do nie go dwa kable.Metoda najprostrza nie inwazyjna zrobić na nich zwarcie na załączonym zapłonie,cewka elektromagnesu powinna załaczyc sprzęgło wentylatora(GŁOSNIE KLIK)Ukaład jest prosty, czujnik badz elektromagnes nie ma sie co zepsuć wiecej.Kiedys w 190 tyle, że benzyna spotkałem się też z zaśniedziałym stykiem masy w okolicach własnie czyjnika.Odmulaczów do układu chłodzenia lać nie polecam z wiadomych powodów..Jak Ci wyczyści to sie nie połapiesz potem gdzie płyn ucieka [zlosnikz] Pozdrawiam [zlosnik]

Autor:  Cem [ czw lis 04, 2010 7:45 am ]
Tytuł:  Re: [201] 190D - grzeje się w korku

laudan pisze:
Bez paniki, OM601 tak ma. To nie pocciwy OM615 z w123, z wiarakiem spietym na stale. Termostat standartowy dla 200Dma punkt otwarcia 85 stopni, a nie 82 jak 250 i 300. Elektromagnes zalacza sie powyzej 100 stopni, w dokumentacji podaja nawet 105-108. VISCO w 250 i 300 reaguje szybciej. Resumujac, jak wiatrak sie zalacza to jest ok. Takie skoki temeratury w korku sa normalne, po zalaczeniu wiatraka temp powina spajsc <100 stopni. W kazdej mojej 190d i 200d temperatura sie tak zachowywala przy staniu w korkach. Oczywiscie przy jezdzie powinna byc stala w przedziale 80-90 stopni.


Potwierdzam. Dokładnie tak samo stwierdził Karbownik. [ok]

Autor:  Frytejro [ czw lis 04, 2010 2:45 pm ]
Tytuł:  Re: [201] 190D - grzeje się w korku

Moja 190tka tak ma ale przy wyzszych temp niz te co sa teraz. W lecie w korku pod 100 dochodzi (kreska nad 80) moze 102 i schladza ją elektromagnes .. (o ile to mozna nazwac schladzaniem bo bez dodawania gazu to ew temp nie idzie wyzej.. ale nie spada do 83 bo skoro stoje w korku 30 minut na wolnych obr to nie ma zabardzo jak ten wiatrak sie rozpędzic..) w om603 tak samo, tyle ze ten szybciej do 100 bije ;) - wisko dziala ale podobnie okolice 100. Czyli te silniki to znoszą bo jak nie to powinny miec wlaczanie owych bajerów ponizej 100.. A ze kreska to 100 wynika chociazby z instr zalaczania wiatraka/wisko :D te maja zalaczanie kolo 100 a nie kolo 90, a to jest kolo owej kreski, wiec kreska to 100 - ale to juz bylo 1000 razy na forum;)

Autor:  Nemo [ pt lis 05, 2010 2:26 pm ]
Tytuł:  Re: [201] 190D - grzeje się w korku

Mam co prawda inny silnik ale problemy chłodzenia wszędzie są podobne więc spróbuję podać ci moje rozwiązanie, które u mnie się sprawdziło. Usterka: - przegrzewanie się silnika gwałtownie narastające aż do zagotowania się płynu po włączenie dodatkowego wiatraka. Bąbelkowanie płynu chłodniczego.
Próby usunięcia:- wszelkie tymczasowe, popularne próby zawiodły.
Przyczyna:
1) zapchana obszarami chłodnica. 2) za niskie obroty Viskozy 3) odwrotne podłączenie biegunów wiatraka. 4) Uszkodzenie się uszczelki pod głowicą.
Detale naprawy: -
ad 1)chłodnica zregenerowana w specjalistycznym warsztacie naprawy chłodnic ad 2) wymiana oleju we Viskozie na gęstszy ad 3) prawidłowe podłączenie kierunku obrotów wiatraka pomocniczego. ad 4) wymiana uszczelki, która uległa uszkodzeniu wynikającego ze silnie przegrzewającego się silnika.
Rezultat:
wszystko wróciło do normy tzn.: 1) temp. pracy rozgrzanego silnika w czasie jazdy 85-90 stopni 2) temp. pracy w korkach podczas upałów 90-100 stopni 3) praca dodatkowego wiatraka znacząco wspomaga chłodzenie przez wiatrak główny (Viskozę). Kontrola sprężania na wszystkich cylindrach wykazała prawie równo 13/1. To wszystko co dotyczyło usterki.

Autor:  krasuss młodszy [ pt lis 05, 2010 3:03 pm ]
Tytuł:  Re: [201] 190D - grzeje się w korku

Nemo pisze:
wiatraka pomocniczego
w 190 nie ma nic takiego. A w 190D czyli OM601 jest elektromagnes, który zapina śmiglo przy bodajże 104 czy 110 stopniach.

I Ty masz benzynę chyba, nie?

Moja 190 lubiła się grzać i tyle. I wielu ludzi tak ma.

Sprawdzić trzeba czujnik od śmigła (ewentualnie kupić taki, który się włącza przy mniejszej temperaturze - są takie).

Sprawdzić, czy termostat jest dobry (we wrzątek go wrzucić i patrzeć, czy się calkiem rozewrze, bo nowy termostat i dobry termostat to często dwie różne rzeczy).

Sprawdzić chłodnicę, czy nie zatkana.

Sprawdzić korek od zbiornika płynu (były 1,2 a potem 1,4 - niektórzy mówią, że przez to wywala im płyn)

A inna sprawa, że jak Wy to mówicie "plastiki" w klekocie lubią się grzać. Wiadomo, że nie powinny, ale się grzeją, kiedy stoją i tyle. I nikt nie udowodnił jednoznacznie, czego to wina i czy to wada, czy cecha. [zlosnikhihi]

Zauważyłem, że póki nie ma 120 stopni, to nic się złego nie dzieje. Sprawnemu samochodu zawsze w trasie wskazówka opadnie. [palacz]

Strona 1 z 2 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/