MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz
https://forum.w114-115.org.pl/

KE - potencjometr klapy - cuda i dziwy
https://forum.w114-115.org.pl/viewtopic.php?f=25&t=51313
Strona 1 z 1

Autor:  devcrk [ czw paź 07, 2010 8:01 pm ]
Tytuł:  KE - potencjometr klapy - cuda i dziwy

Witam

Pacjent - w201 z silnikiem m102 1.8 lub 2.0, już nie pamiętam. bez ABS'u

Problem jest taki - jak wiadomo, napięcie między pinem 1 i 2 (od góry) przy pracującym silniku powinno być w przedziale 0,65-0,8 V. U mnie, przy włączonym zapłonie jest 5,5 V a przy pełnym otwarciu klapy 10,5 V :o Jak bym nie poruszał potencjometrem, nie mogę zejść poniżej 5 V, za to jak poruszam nim, mogę dojść do 7 V. Co sprawdziłem:
-potencjometr na nowy - brak zmian
-sterownik silnika na inny - brak zmian
-rozciąłem wiązkę silnika - brak zwarć, przewody do wtyczki potencjometru podłączone jak należy.
-klapa spiętrzająca dochodzi do położenia spoczynkowego, druty ślizgające się po potencjometrze wyglądają ok

O co może chodzić ? Silnik ma problemy z utrzymaniem jałowych, ale to chyba logiczne. Tylko nie mogę dojść ładu z tymi napięciami.

Autor:  ukaniu [ czw paź 07, 2010 8:50 pm ]
Tytuł:  Re: KE - potencjometr klapy - cuda i dziwy

Są trzy piny w pot.
Masa (góra). Sygnał. Zasilanie.
Zasilanie potencjometru idzie ze sterownika KE i wynosi dokładnie 5V.
Jeśli pomiędzy pinem górnym i dolnym masz inne napięcie - gdzieś jest uszkodzenie.
Trzeba zacząć od pomiaru tego co jest na złączu sterownika a potem dokładny przegląd wiązki - może coś ktoś nakombinował, jakiś kabel się urwał, jest pomylony czy występuje zwarcie.

Autor:  devcrk [ czw paź 07, 2010 10:07 pm ]
Tytuł:  Re: KE - potencjometr klapy - cuda i dziwy

napięcie mierzyłem między pinem 1 i 2 od góry. Między 2 a 3 było bodajże napięcie 12V.

Ukaniu, masz może wartości rezystancji dla klapy na 0 i pełne wychylenie ? Gdyby ktoś mi jeszcze podesłał foto tej wtyczki.. Może coś pomyliłem. Z tego, co pamiętam, do 1 pinu (masa) szły dwa przewody... Hmm, czyli to by było tak ? Oczywiście przewód 1 nie łączy się z 2. Tak narysowałem tylko...
Załącznik:
bez tytułu.JPG
bez tytułu.JPG [ 7.33 KiB | Przejrzano 400 razy ]

Autor:  ukaniu [ czw paź 07, 2010 10:21 pm ]
Tytuł:  Re: KE - potencjometr klapy - cuda i dziwy

1 - masa
2 - 0-5V wyjście z pot. w zależności od położenia klapy.
3 - 5V ze sterownika.

Rezystancja nie jest istotna, nie pamiętam.

Autor:  devcrk [ czw paź 07, 2010 10:46 pm ]
Tytuł:  Re: KE - potencjometr klapy - cuda i dziwy

Hmm, to jeszcze bardziej mi utrudnia sprawę, jutro będę walczył, zrobię foty. Ciekawe tylko, skąd tam wzięło się 12V... Jeśli na pinie 3 będzie 12V, to gdzieś do tego przewodu jest dopięte dodatkowe zasilanie ? [chory]
Zacznę chyba od wyciągnięcia calutkiej wiązki silnika i sprawdzenie jej. Mam wiązkę z silnika m103 i niby wszystko się zgadza na wtyczce sterownika, ale jeszcze sprawdzę dokładnie.

Ukaniu, masz może ogólny schemat instalacji el. KE ? od jakiegokolwiek silnika ?

Autor:  ukaniu [ czw paź 07, 2010 11:03 pm ]
Tytuł:  Re: KE - potencjometr klapy - cuda i dziwy

Na priv wyślij mi adres poczty, bo się na tym zmodernizowanym forum nie mieszczą większe obrazki.
Wiązkę będzie trzeba przedzwonić. Nikt nie wie co to za magia i jaki magik w tym maczał palce ;-) więc skąd bierze się 12V też nie wiadomo ;-)

Autor:  devcrk [ pt paź 08, 2010 6:46 pm ]
Tytuł:  Re: KE - potencjometr klapy - cuda i dziwy

Dzisiaj sprawdziłem dokładnie.

Na 1 pin od góry idą dwa przewody łączące sterownik<>potencjometr<>moduł zapłonowy.
2 pin to chyba masa.
3 pin to sterownik...

Trochę się to nie zgadza, z tym, co było napisane powyżej, ale taki układ przewodów jest także w moim m103 i tam było wszystko ok... Tzn w wiązce z tego silnika, bo tylko to mi po nim zostało.

Napięcia:
1-2 - 5,5 V w spoczynku, max idzie do 10,5V
2-3 - 8 V w spoczynku.

Rozprułem całą wiązkę, wszystko wygląda ok. Nie wiem, skąd się bierze taki wysokie napięcie. Po odpięciu wtyczki od modułu zapłonowego, do której idzie przewód z pinu 1 potencjometru, brak zmian.

Autor:  TReneR [ sob paź 09, 2010 7:29 pm ]
Tytuł:  Re: KE - potencjometr klapy - cuda i dziwy

Sprawdz czy masz tam napewno dobra mase!

Autor:  devcrk [ sob paź 09, 2010 7:36 pm ]
Tytuł:  Re: KE - potencjometr klapy - cuda i dziwy

Punkt masowy sterownika wtrysku oczyszczony (ten na kolektorze ssącym). Na próbę podepnę go bezpośrednio do "-" aku i zobaczę, ale to chyba błędny trop...

Autor:  ukaniu [ sob paź 09, 2010 7:40 pm ]
Tytuł:  Re: KE - potencjometr klapy - cuda i dziwy

Masz chyba już schemat.
Na nim widać, że 2 to wyjście na sterownik z pota, a 3 to zasilanie ze sterownika 5V - ono idzie też na korektor wysokości jeśli jest, a 1 to masa sygnałowa.
Takie cuda jak opisujesz to może być to co Trener pisze wadliwa masa albo uszkodzony sterownik ew, błędy w kablach.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/