MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz
https://forum.w114-115.org.pl/

M103 - odkręcanie koła pasowego wału/zdjęcie miski olejowej
https://forum.w114-115.org.pl/viewtopic.php?f=25&t=48429
Strona 1 z 1

Autor:  PiotrGo [ śr kwie 28, 2010 10:50 pm ]
Tytuł:  M103 - odkręcanie koła pasowego wału/zdjęcie miski olejowej

Proszę o poradę, czy koło pasowe które jest na wale odkręca się za wykręcają 6 śrub na imbus? Czy może trzeba wykręcić jeszcze tą wielką centralną śrubę (nasadka 24mm)
Jeżeli trzeba ją również odkręcić to jak zblokować wał?
Ogólnym celem jest wymiana uszczelniacza wału, wiec podejrzewam że te koło z podziałką w stopniach też trzeba zdjąć.
Mam nadzieje że po zdjęciu pasowego te drugie da się zdemontować bez niespodzianek.

Autor:  ukaniu [ śr kwie 28, 2010 11:06 pm ]
Tytuł:  Re: M103 - odkręcanie koła pasowego wału

Do wymiany simeringu koniecznie trzeba zdjąć piastkę - czyli odkręcić śrubkę główną.
Najłatwiej stosująć blokadę klucza i "szczał" z rozrusznika.
Zakręcanie - blokując koło zamachowe po wyjęciu zaślepki z tyłu miski. Moment ok 300 Nm więc sporo .
Trzeba uważać na "wypadywujący" klin wału - chlup do miski... Jak odkręcisz śrubę to widać rowek i wtedy trzeba go ustawić do góry - klin nie wyleci przy wyciąganiu piastki.

Autor:  bmw [ czw kwie 29, 2010 7:32 am ]
Tytuł:  Re: M103 - odkręcanie koła pasowego wału

Miałem przyjemność odkręcać śrubkę na wale ,nie chcąc stosować chwytu z rozrusznikiem w obawie przed innymi uszkodzeniami zastosowałem klucz udarowy ale mój klucz od kół udarowy poległ ,a śrubka go wyśmiała.Zadzwoniłem po większy taki do ciężarówek ,zdemontowałem chłodnicę ,zderzak i dosłownie po jednym puknięciu dużym kluczem udarowym śrubka puściła.A klin faktycznie wylata i łatwo go utopić w misce ,a jak wiemy demontaż miski do przyjemnych nie należy.

Autor:  PiotrGo [ czw kwie 29, 2010 10:02 am ]
Tytuł:  Re: M103 - odkręcanie koła pasowego wału

Dzięki za odpowiedzi ale raz jeszcze spytam, czy po odkręceniu tych 6 śrub na imbus koło pasowe + czarne koło z podziałką w stopniach zejdzie, czy trzeba jeszcze odkręcać ta centralną śrubę.
Chcę zdjąć miskę olejową, aby dostać się do pompy oleju, a te koło z podziałką blokuje miskę, tak że nie da się jej wyjąć.
Uszczelnienie wału mam zamiar zmienić przy okazji...

Autor:  ukaniu [ czw kwie 29, 2010 10:17 am ]
Tytuł:  Re: M103 - odkręcanie koła pasowego wału

koło pasowe i tłumik drgań trzyma 6 mniejszych śrub - zejdzie.
Co się dzieje z pompą oleju?

Autor:  bmw [ czw kwie 29, 2010 10:35 am ]
Tytuł:  Re: M103 - odkręcanie koła pasowego wału

Po odkręceniu 6 śrub zejdzie tylko koło pasowe.żeby zdjąć tłumik z podziałką trzeba odkręcić tę dużą śrubę.
Mam tą część w ręce bo kupowałem drugą na potrzeby przeróbki i nie widzę innej opcji demontażu tego elementu.

Autor:  PiotrGo [ czw kwie 29, 2010 10:53 am ]
Tytuł:  Re: M103 - odkręcanie koła pasowego wału

ukaniu pisze:
Co się dzieje z pompą oleju?


Na wolnych obrotach daje 0 ciśnienie, gdy już przy 1500 wskaźnik pkazuje 3 bary. W innym wątku podawałeś że wydajność pompy jest mniejwięcej liniowa
Podejrzewam że jest w niej jakaś nieszczelność (np zawieszony zawór upustowy).
Mam inną chcę ją zmienić i zoczbaczyć jak będzie. Jak nie pomoże to wstawię koło zębate + łańcuch od diesla.

bmw pisze:
Po odkręceniu 6 śrub zejdzie tylko koło pasowe.żeby zdjąć tłumik z podziałką trzeba odkręcić tę dużą śrubę.
Mam tą część w ręce bo kupowałem drugą na potrzeby przeróbki i nie widzę innej opcji demontażu tego elementu.


To chyba dam sobie z tym spokój. Miałem nadzieję że odkręcanie tej śruby nie jest niezbędne.

Może uda się wyciągnąć miskę unosząc trochę silnik do góry, odkręciłem go od poduszek, jeszcze wydech mocno trzyma i nie bardzo chce się unieść.

Jeszcze pytanie na przyszłość jak już zdejmę tą miskę. Co można / warto w silniku zbadać kiedy miska jest zdjęta.

Autor:  ukaniu [ czw kwie 29, 2010 11:45 am ]
Tytuł:  Re: M103 - odkręcanie koła pasowego wału

bmw pisze:
Po odkręceniu 6 śrub zejdzie tylko koło pasowe.żeby zdjąć tłumik z podziałką trzeba odkręcić tę dużą śrubę.


W103 na wale po odkręceniu śrub powinna zostać taka piastka
http://www.allegro.pl/item999345966_piasta_przod_na_wal_korbowy_mercedes.html
Przyznaję, że odkręcałem to 2 lata temu ale nie pamiętam aby śruba wału trzymała coś wiecej jak tą piastkę.

A ciśnienie było mierzone manometrem?

Autor:  zegarek [ czw kwie 29, 2010 11:52 am ]
Tytuł:  Re: M103 - odkręcanie koła pasowego wału

PiotrGo pisze:
To chyba dam sobie z tym spokój. Miałem nadzieję że odkręcanie tej śruby nie jest niezbędne.

Może uda się wyciągnąć miskę unosząc trochę silnik do góry, odkręciłem go od poduszek, jeszcze wydech mocno trzyma i nie bardzo chce się unieść.


Tu masz instrukcję zdejmowania miski w m103. Nie ma nic mowy o zdejmowaniu tłumika drgań.

Autor:  zegarek [ czw kwie 29, 2010 11:57 am ]
Tytuł:  Re: M103 - odkręcanie koła pasowego wału

ukaniu pisze:
bmw pisze:
Po odkręceniu 6 śrub zejdzie tylko koło pasowe.żeby zdjąć tłumik z podziałką trzeba odkręcić tę dużą śrubę.


W103 na wale po odkręceniu śrub powinna zostać taka piastka


Zgadza się, w m103 jest tak samo jak w m116/117/119 czyli jest piastka przykręcona tę dużą śrubą na 300NM, a dopiero do piastki tłumik drgań i koło pasowe na 6 śrub

Autor:  bmw [ czw kwie 29, 2010 12:02 pm ]
Tytuł:  Re: M103 - odkręcanie koła pasowego wału

Ukaniu nie wiem czy da się to rozdzielić ,może być wciskane na prasie bo nawet toczyłem trochę tłumik drgań na tokarce ,a w tokarce uchwyciłem go za piastę i nic się nie ruszyło nawet.A mam dwa tłumiki w domu i nie bardzo widzę szanse na ich rozbrojenie.

Autor:  bmw [ czw kwie 29, 2010 1:03 pm ]
Tytuł:  Re: M103 - odkręcanie koła pasowego wału

Dobra da się rozbroić [hihi] poszedłem i przywaliłem młotkiem i piasta wybija się z tłumika drgań, więc wystarczy odkręcić 6 śrub aby pozbyć się tłumika drgań ale trzeba ściągacza użyć bo mocno jest osadzone ,a dodatkowo rdza ,brud i wiek zrobiły swoje [zlosnikok]

Autor:  PiotrGo [ czw kwie 29, 2010 1:06 pm ]
Tytuł:  Re: M103 - odkręcanie koła pasowego wału

zegarek pisze:
Tu masz instrukcję zdejmowania miski w m103. Nie ma nic mowy o zdejmowaniu tłumika drgań.


Tyle że silnik cały czas jest w samochodzie a manual dotyczy silnika wyjętego :)

Miskę właśnie wyjąłem, znalazłem w niej kilka ciekawych śmieci, widoczne na poniższych zdjęciach:

Obrazek Obrazek Obrazek

Może ktoś poznaje co to jest? Te blaszki wyglądają podobnie do zapinek którymi blokuje się zawory, jednak nimi nie są. Wyglądają ja części jakiegoś małego łożyska

Autor:  zegarek [ czw kwie 29, 2010 2:59 pm ]
Tytuł:  Re: M103 - odkręcanie koła pasowego wału

PiotrGo pisze:
zegarek pisze:
Tu masz instrukcję zdejmowania miski w m103. Nie ma nic mowy o zdejmowaniu tłumika drgań.


Tyle że silnik cały czas jest w samochodzie a manual dotyczy silnika wyjętego :)


Ta? To po co każą odkręcić poduszki i podnieść silnik? :)

Autor:  PiotrGo [ czw kwie 29, 2010 3:49 pm ]
Tytuł:  Re: M103 - odkręcanie koła pasowego wału

Cytuj:
Ta? To po co każą odkręcić poduszki i podnieść silnik? :)


ten obrazek wyjętego silnika mnie zmylił ;)

Te metalowe elementy w misce olejowej to części łańcucha rozrządu.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/