MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz
https://forum.w114-115.org.pl/

Webasto - ne kopczolaszung za pierwszym razem
https://forum.w114-115.org.pl/viewtopic.php?f=25&t=46235
Strona 1 z 2

Autor:  ukaniu [ śr sty 20, 2010 6:22 pm ]
Tytuł:  Webasto - ne kopczolaszung za pierwszym razem

Webasto to jest najsamprzedniejszycudownyratujacyzdrowieiżycie wynalazek - jak działa.
Od pewnego czasu borykam się z taką usterką:
Webasto odpala (widać, słychać) po czym czujnik płomienia nie sygnalizuje jasno i wygasza się, przystępuje do ponownego odpalania i wtedy już pracuje OK.
I teraz pytanie czy:
a) czujnik płomienia jest krank aber nie całkiem i jakoś powoli reaguje?
b)za mało benziny a cug za duży i nie ogrzewa czujnika?
c) jakaś inna usterka - np wadliwy palnik?

Miał ktoś podobny problem?
Może wiecie jaka powinna być wydajność pompki paliwa webasto na ileś "puknięć" co by sprawdzić czy ona nie jest kaput.
Bo mnie szlag trafia jak ta wada zjada mi prąd z akumulatora i opóźnia luksusowe ciepło.

Autor:  bmw [ śr sty 20, 2010 7:36 pm ]
Tytuł: 

Jakby co pompkę paliwa z webasta mam działającą ,ale webasto wytargałem z w123,pewnie pasować będzie i też puka :)

Autor:  rolbas [ śr sty 20, 2010 11:19 pm ]
Tytuł:  Re: Webasto - ne kopczolaszung za pierwszym razem

ukaniu pisze:
Webasto odpala (widać, słychać) po czym czujnik płomienia nie sygnalizuje jasno i wygasza się, przystępuje do ponownego odpalania i wtedy już pracuje OK.
I teraz pytanie czy:
a) czujnik płomienia jest krank aber nie całkiem i jakoś powoli reaguje?


Masz zapewnie BBW 46?
tez bym obstawial niepewne dzialanie czujnika plomienia. Czasami wystarczy go oczyscic.

Czujnik plomienia mozna zdignozowac dosc lawto czy jest OK:


Sterownik ma 3 kostki podlaczeniowe A i B jako zespolona 8 pinowa, srodkowa C jako dwupinowa i 8 Pinowa jednolita kostka D .
Pomiedzy pinami D7 i D8 ( Kable odpowiednio pomaranczowy i zielony w tej kostce) w momencie uruchmienia Webasto powinno byc 12V. PO ok 13-26 s czujnik plomienia powinien dac sygnal " JASNO" i napiecie powinno spac do ok 1 V.

To smo mozna pomierzyc na zlaczu 12 pinowym na samym piecu. Rowniez mierzymy na pinach 7 i 8.

Autor:  ukaniu [ śr sty 20, 2010 11:49 pm ]
Tytuł: 

Dziękuję za rekację!
Tak Webasto to BBW46, zapomniałem dopisać - ale oczywiście zamontowane jako jedyne fabryczne ;-)

Czujnik płomienia testowałem i napięcie spada do własciwych wartości ale zbyt powoli, na tyle że kończy się okres ochronny podczas którego grzeje świeca i webasto się wygasza wietrząc komorę i przechodząc znów do grzania świecy. Wtedy następuje drugie odpalenie i napięcie z czujnika już zdąża spaść do właściwej wartości i piec pracuje stabilnie.
Jak "pomogłem" zwierając piny czujnika - czyli we własciwym momencie udałem -> jasno - to wszystko pracuje poprawnie od kopa.
Jeśli mówisz, że taka usterka czujnika płomienia się zdarza to może jego wina - bo myślałem, że - płomień słaby?
Czy czujnik ma na końcu jakiś otworek czy jest to zamknięcya rurka która ma się rozgrzać do czerwoności? - na to mi wygląda.

Dzięki za odpowiedzi.
Co do pompki to najpierw muszę zdiagnozować mierniczo swoją a potem będę szukał czegoś na podstawkę :-)

- Czy ma ktoś w okolicy Bemowa/Ochoty/Woli (ale jestem wygodnicki ;-) ) pozyczyć do testu czujnik płomienia?

Autor:  AndyS [ czw sty 21, 2010 12:36 am ]
Tytuł: 

Przy okazji podłączę się z pytaniem. U mnie w BBW46 występuje jedna usterka - system nie podaje napięcia na świecę grzejną. Świeca jest dobra więc nie wiem czy to elektronika ("komputerek" z przekaźnikiem) nawala czy któryś czujnik dał ciała czy może gdzieś się urwał kabelek zasilający - gdzie? Po prostu na wtyczce od świecy jest zero volt.
Dodam że bezpieczniki sprawdzone (te główne), zegar sterujący działa, pompka puka i paliwo leci aż "waniajet", włóknina nówka, pompa wody i nadmuch sprawny. Co dalej??

Autor:  rolbas [ czw sty 21, 2010 1:33 am ]
Tytuł: 

ukaniu pisze:
Czy czujnik ma na końcu jakiś otworek czy jest to zamknięcya rurka która ma się rozgrzać do czerwoności? - na to mi wygląda.


Z tego co pamietam tylko rurka a w niej ( jak wspomina isntrukcja) fotorezystor. Czasami te rurki s osmolone czyms i czesto pomoglo potraktowanie drobnym papierem sciernym

Dzięki za odpowiedzi.
Co do pompki to najpierw muszę zdiagnozować mierniczo swoją a potem będę szukał czegoś na podstawkę :-)




ukaniu pisze:
- Czy ma ktoś w okolicy Bemowa/Ochoty/Woli (ale jestem wygodnicki ;-) ) pozyczyć do testu czujnik płomienia?


Mam chyba gdzies na zapasie i pompke i czujnik.
Jak kcesz to moge Ci podeslac do testow, ale tylko do testow :)

Mam tez serwisowke z katalogiem czesci zamiennych w pdfie od tego typu webasto.
Jesli potrzebujesz daj znac. podesle. <br>Dodano po 51 minutach.:<br>
AndyS pisze:
Dodam że bezpieczniki sprawdzone (te główne), zegar sterujący działa, pompka puka i paliwo leci aż "waniajet", włóknina nówka, pompa wody i nadmuch sprawny. Co dalej??


Skoro pompka puka to znaczy ze sterownik dostal wszystkie potrzebne sygnaly do uruchomienia pieca i przynajmniej na etapie rozruchu swieca powinna grzac.

Hmm wyglada to albo na brak masy ( latwo sprawdzic) albo ze sterownik nie podaje plusa bo sie cos w nim zjaralo. PO drodze ze sterownika do swiecy jest jeszcze zwykla zworka ( zgodnie z schematem) gdy swieca jest na 12 V lub opornik gdy swiec ma pracowac na 24 V.Moze tam cos nie styka?

Ewentualnie sprawdzilbym dokladnie bezpieczniki od Webasto, Jeden z nich F1 z powodu poboru sporego prady potrafi nadtapiac gniazdo i wowczas zdarza sie ze nie ma zasilania swiecy.


http://www.w114-115.org.pl/forum/img01/ ... ebasto.jpg

Autor:  sneer [ czw sty 21, 2010 10:45 am ]
Tytuł:  Re: Webasto - ne kopczolaszung za pierwszym razem

ukaniu pisze:
Miał ktoś podobny problem?


u mnie w BW46 jest dokladnie tak samo - od tego roku. za pierwszym razem nie odpala, podsmierduje benzyna, za drugim raze odpala i grzeje.

Autor:  VALENTINE123 [ czw sty 21, 2010 11:16 am ]
Tytuł: 

Tu jest sporo informacji na temat webasto ,może się komuś przyda:
http://www.gdtm.net/Webasto/Webasto.htm

Autor:  ukaniu [ czw sty 21, 2010 12:43 pm ]
Tytuł: 

Rolbas - dziękuję! nie będę Cię fatygował z tym czujnikiem, w sumie jak już będę miał łikend to podskoczę może do Mercmiana i u niego co wyszperam.
Rurka czujnika jest czysta, istnieje w sumie z elektronicznego punktu widzenia możliwość spadku wzmocnienia fotranzystora - na tyle, że działa dopiero jak troszkę się nagrzeje a to właśnie przy drugim odpaleniu ma miejsce. Z tym, że jednak muszę jechać podstawić inny albo wydłubać z rurki i wymienić fototranzystor.

AndyS - Rolbas ma rację, jak sterownik pompuje znaczy świeca była wykryta - ale może być już coś nie halo z samym sterownikiem. Po latach czasem pojawiają się w nim słabe połączenia i trzeba je przelutować.
Warto też sprawdzić i wyczyścić wszelkie połączenia - bo jak świeca grzeje słabo to nie nastąpi odpalenie.

Sneer - jeśli nie występuje u Ciebie odpalenie przy pierwszym pompowaniu (u mnie zwykle występuje) to być może świeca też grzeje za słabo.

Valentine - dzięki za przypomnienie linku - rosyjska strona to dobra sprawa! gdyby nie ona to bym chyba mojego webasto nie zamontował.

Autor:  kit [ czw sty 21, 2010 2:29 pm ]
Tytuł: 

ukaniu pisze:
Czy czujnik ma na końcu jakiś otworek czy jest to zamknięcya rurka która ma się rozgrzać do czerwoności? - na to mi wygląda.


Ten czujnik to zamknięta rurka. Ma się rozgrzać.
Miałem przejścia z tymi czujnikami. W jednym aucie padł całkiem (sprawdzałem omomierzem). Szukałem nówki i nawet znalazłem jakąś firmę z Krakowa (z dobrą ceną), ale trafiła się okazja kupienia całego piecyka z allegro. Oczywiście stary czujnik był tak zapieczony, że zdecydowałem się przełożyć go razem z komorą spalania.
W drugim aucie czasem zdarzy się, że zapali za drugim razem - pewnie też przydałoby się go wymienić.
Co do innych przyczyn warto sprawdzić napięcia zasilania, podczas rozruchu jest spory pobór prądu (przez świecę) przy słabych połączeniach pojawiają się spadki napięcia.
Dobrze też upewnić się (szczególnie rpzy dokłądanej instalacji czy układ paliwowy nie zapowietrza się/ jest zapowietrzony.

Autor:  AndyS [ czw sty 21, 2010 3:52 pm ]
Tytuł: 

Dzięki za wiele przydatnych informacji. 8)
rolbas pisze:
albo ze sterownik nie podaje plusa bo sie cos w nim zjaralo.
Chyba tu jest przyczyna bo zapomniałem dodać ważny szczegół - cały czas pracuje u mnie dmuchawa wnętrza. Wiem że Webasto wymusza jej pracę. Ale teraz działa od razu po przekręceniu stacyjki niezależnie w którym położeniu jest pokrętło dmuchawy. Tak więc na:
0 - dmucha jak na dwójce !!!
0/1 - dmucha jak na dwójce ?!
1 - dmucha jak na dwójce
2 - no wiadomo :)
3 - dmucha prawidłowo mocniej i szybciej
4 - zasuwa jak trzeba
czyli od 0 przez 1/2 do 2 jest dwójka a potem prawidłowo.
Nie wiem jak układ jest podłączony do silnika dmuchawy samochodowej i co nim steruje - zapewne też sterownik Webasto.
rolbas pisze:
Ewentualnie sprawdzilbym dokladnie bezpieczniki od Webasto, Jeden z nich F1 z powodu poboru sporego prady potrafi nadtapiac gniazdo i wowczas zdarza sie ze nie ma zasilania swiecy.
Wiem że F1, F2, F4 są w plastikowej obudowie ale jakoś nie mogę ich znaleźć (F3 wiem gdzie jest). Nie wiem czy szukać w komorze silnika czy wewnątrz auta a szukanie na dworzu o tej porze roku jest zabójcze...
rolbas pisze:
PO drodze ze sterownika do swiecy jest jeszcze zwykla zworka ( zgodnie z schematem)
Też nie wiem gdzie. :(
rolbas pisze:
Mam tez serwisowke z katalogiem czesci zamiennych w pdfie od tego typu webasto.
Czy to ta z ruskiej strony czy oryginał? Bo jak masz równie czytelne schematy pozostałej części układu jak załączony to byłbym zainteresowany. I to bardzo. [zlosnik]

Autor:  rolbas [ czw sty 21, 2010 4:43 pm ]
Tytuł: 

AndyS pisze:
Dzięki za wiele przydatnych informacji. 8)
rolbas pisze:
albo ze sterownik nie podaje plusa bo sie cos w nim zjaralo.
Chyba tu jest przyczyna bo zapomniałem dodać ważny szczegół - cały czas pracuje u mnie dmuchawa wnętrza. Wiem że Webasto wymusza jej pracę. Ale teraz działa od razu po przekręceniu stacyjki niezależnie w którym położeniu jest pokrętło dmuchawy.



NA tym schemacie
http://www.w114-115.org.pl/forum/img01/ ... ebasto.jpg

widzimy ze sterownik zapina wentylator wnetrza do pracy podajac na przekaznik K6 12V z pinu nr 6 gniazda A. Ale dopiero gdy temp cieczy w ukladzie chlodzacym przekroczy 55 st C.!!! Czyli sprawdzajac czy w momencie uruchomienia Webasto juz jest napiecie na pinie nr 6 gniazda A ( kabel zielono-bialy) to znaczy ze sterownk glupoty robi.
Ew tez moze byc ze przekaznik jest ciagle zwarty mimo ze nie ma napiecia na cewce przekaznika i stad takie cyrki. Skoro Webasto na razie Tobie nie dziala to wyciagnalbym albo przekaznik albo bezpiecznik F4 i wtedy dmuchwa bedzie dzialac tak jak jest nastawione w kabinie.

Z tym ze sterownik webasto zalacza dmuchawe wnetrza niezaleznie od pozycji stacyjki wiec nie dokonca rozumiem te sytuacje...

Bezpieczniki F1, F2 i F4 sa w komorze silnika a za grodzia czyli albo w okolicach akumulatroa ( strona prawa ) albo w okolicach skrzymki bezpiecznikow ( jelsi uklad jest taki jak w W124)


AndyS pisze:
Czy to ta z ruskiej strony czy oryginał? Bo jak masz równie czytelne schematy pozostałej części układu jak załączony to byłbym zainteresowany. I to bardzo. [zlosnik]


Podaj emaila to podesle to co mam. Jak sie nie przyda to DELETE
[zlosnik]

Autor:  AndyS [ czw sty 21, 2010 5:38 pm ]
Tytuł: 

rolbas pisze:
Podaj emaila to podesle to co mam. Jak sie nie przyda to DELETE
Jeszcze raz dzięki za informacje i pomoc. Adres wysłałem na PW.

P.S.
rolbas pisze:
widzimy ze sterownik zapina wentylator wnetrza do pracy podajac na przekaznik K6 12V z pinu nr 6 gniazda A. Ale dopiero gdy temp cieczy w ukladzie chlodzacym przekroczy 55 st C.!!! Czyli sprawdzajac czy w momencie uruchomienia Webasto juz jest napiecie na pinie nr 6 gniazda A ( kabel zielono-bialy) to znaczy ze sterownk glupoty robi.
Gdzieś czytałem że M3 to dodatkowo montowany nadmuch a nie wentylator wnętrza ale mogę się mylić. Dlatego ma opcjonalną zworkę. Nie ma tu oryginalnego sterowania dmuchawy więc myślę że mój trop jest dobry. Na którymś z rysunków widziałem regulator w postaci półkoli i jeszcze jeden wiatrak (z oznaczeniem chyba BLOW) jako wentylator wnętrza.

Autor:  rolbas [ czw sty 21, 2010 6:12 pm ]
Tytuł: 

AndyS pisze:
Gdzieś czytałem że M3 to dodatkowo montowany nadmuch a nie wentylator wnętrza ale mogę się mylić. Dlatego ma opcjonalną zworkę.


Ale dodatkowy wentyltor musilby wymuszac przeplyw powietrza przez nagrzewnice wiec w bliskim jej sasiedztwie raczej. Nie wiem czy to mialby sens skoro juz fabryczny wentylatorek jest juz tam gdzie powienien chetny do wspolparcy.

AndyS pisze:
. Na którymś z rysunków widziałem regulator w postaci półkoli i jeszcze jeden wiatrak (z oznaczeniem chyba BLOW) jako wentylator wnętrza.


Te polkola to sa schematy Mercedesa do instrukcji fabrycznych samochodow ale reszta jest taka sama.
Gdzies mam chyba za zapasie sterownik. Jak chcesz moge Ci go podeslac celem szybkiej wyeryfikacji czy aby na pewno sterownik siedzi.
Chyba ze w KOscierzynie w wweekend bedzie to szybki swap zrobimy

Autor:  ukaniu [ czw sty 21, 2010 7:16 pm ]
Tytuł: 

Jeśli chodzi o sterowanie wentylatora to tak jak mówi Rolbas - niezależne od położenia klucza.
A ja nie lubię nie wiedzieć ;-) więc dziś przyniosłem do domu czujnik, wyciągnąłem inwazyjnie fotoelement i niestety nie mogłem sprawdzić najważniejszego - jego czułości, bo się mu była nóżka lekko urwała.
W zasadzie na 80% jestem pewny, że ten czujnik był jednak sprawny a kłopoty są z płomieniem - ale 100% pewności nie mam więc:
Jutro wkręcę samą rurkę po czujniku, w obwód zamontuję włącznik i odpalę piec palcacyjnie. Zobaczę kiedy wnętrze rurki robi się wyraźnie czerwone.
W rurkę wkleję fototranzystor czuły na podczerwień i powinno być OK.
Znaczy jak się nie rozgrzewa to szukam dalej przyczyn.
PS - kupię uszkodzony czujnik płomienia do BBW46

Strona 1 z 2 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/