Cytacik z danymi..
"Przejmując prawa produkcji Bosch nadał nowemu rozwiązaniu, zaczerpniętą z języka angielskiego, nazwę common-rail. Oznacza ona wspólną szynę, listwę (rail = szyna). Firmy stosujące to rozwiązanie nazywają je różnie, np. Peugeot posługuje się literami HDi będącymi skrótem od "High pressure Direct injection", czyli wysokociśnieniowe sterowanie wtryskiem, a Mercedes - CDI (Common-rail Direct-Injection).
Przypomnijmy, że w klasycznym układzie zasilania jest pompa wtryskowa wytwarzająca ciśnienie ok. 900 barów. Napędzana jest mechanicznie od wału korbowego silnika i bezpośrednio tłoczy paliwo do wtryskiwaczy poszczególnych cylindrów. Tym samym kąt wyprzedzenia wtrysku nie jest regulowany.
Inaczej jest w systemie common-rail. Nie ma wyżej wymienionej pompy wtryskowej, a silnik napędza wysokociśnieniową pompę, która tłoczy paliwo do szyny, listwy, kolektora, akumulatora lub nazywanego jeszcze magistralą przewodu - wspólnego dla wszystkich cylindrów. W przewodzie tym jest utrzymywane ciśnienie do 1350 barów, niezależnie od prędkości obrotowej i obciążenia silnika. Dopiero z tego przewodu paliwo jest rozdzielane do wtryskiwaczy wyposażonych w szybko działające zawory elektromagnetyczne i wtryskiwane do komory spalania.
Z nieosiągalną dotychczas precyzją, dzięki sterowaniu elektronicznemu, utrzymywany jest na stałym poziomie moment wtrysku, czas jego trwania oraz dawka wtryskiwanego paliwa. Konstruktor silnika może dowolnie kształtować przebieg wtrysku, a więc jego wyprzedzenie lub opóźnienie.
Dodatkową zaletą systemu common-rail jest tzw. wtrysk pilotowy (wstępny), w mikrosekundowym czasie, tuż przed wtryskiem zasadniczym. Jego zadaniem jest wstępne nagrzanie przestrzeni spalania. W ten sposób następuje szybszy zapłon mieszanki, powolniejszy wzrost ciśnienia i temperatury. Przy spalaniu jest niższy poziom hałasu, nawet od wytwarzanego przez silniki z komorą wstępną. Ważnymi zaletami są; małe zużycie paliwa i małe wydzielanie spalin.
System common-rail wywołał prawdziwą rewolucję w silnikach wysokoprężnych. Zwłaszcza w zastosowaniu do samochodów osobowych. Silniki te pracują równo, wyjątkowo ekonomicznie, są dynamiczne i tylko na krótko przy uruchomieniu słyszymy "klekoczącego" diesla. Jego odgłosy już po chwili podobne są do silników benzynowych. Bardzo ważne jest też, że rozruch takiego silnika nie stwarza kłopotu.
Silniki diesla z systemem zasilania common-rail stosują już znani producenci samochodów osobowych i dostawczych, również i ciężarowych. M.in. FIAT, Peugeot, Citroën, Mercedes, BMW i Rover."
autor Zdzisław Podbielski
_________________ Kierownik 190(W201) '86 2,0E afftomat-ex
Z-ca Kierowniak Beka '81 300D afftomat-ex
Z-ca 124 `94 300D 24V leniuszek
Zmiana Audi 80 B4 1,9TDi Avant `95
|