zdjęcia na wiosnę...
trochę poczytałem o ciekawostce która jest w moim aucie
chodzi o On-board diagnostic system for california models only
jest to dodatkowy komputer- moduł N59
monitoruje cały układ napędowy informując kierowce o występujących błędach
informuje przez zapalenie lampki CHECK ENGINE która jest na desce
pozwala na odczyt błędów i skasowanie
przeprowadza się to za pomocą wbudowanego skanera przy złączu diagnostycznym
skaner jest połączony z modułem N59
system ten daje możliwości diagnozowania auta przez użytkownika,
skaner miga diodą,określona ilośc mignięc to dany błąd
do tego jest tabela przy jakim błędzie co sprawdzic i ew. naprawic
kasujemy błąd a jezeli powraca to jedziemy do serwisu ale już wiemy z czym lub sami naprawiamy
co ciekawe ,ten układ był tylko montowany przez dwa lata w autach exportowanych do Californii
akurat dlatego tam bo auta kalifornijskie ze względu na restrykcje emisyjne miały bardziej rozbudowany układ recyrkulacji spalin
i właśnie moduł N59 monitoruje EGR
czyli w tym przypadku nie był to ukłon w strone kierowcy tylko ekologii
jak ktoś chce dokładnie zgłebic temat to polecam bo nigdy już potem mercedes nie dał mozliwości kierowcy diagnozowania i kasowania błędów samodzielnie:
http://www.k6jrf.com/MB_X11.html
http://www.k6jrf.com/MB_DM.html
raz juz wykorzystałem to, bo zsunał mi się wężyk z podciśnienia i wywalał błąd egr właśnie