MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz
https://forum.w114-115.org.pl/

[W124 i inne ] KE-Jetronic - czyli zrób to sam. Częśc 1
https://forum.w114-115.org.pl/viewtopic.php?f=25&t=34349
Strona 2 z 30

Autor:  Janfocus [ sob lip 05, 2008 7:11 pm ]
Tytuł: 

Korzystając z chwili wolnego pięknego urlopowego dnia, zachęcony opisem i zniesmaczony czarnym dymem Smoczycy postanowiłem zabrać się do operacji regulacji KE-instalacji.
Po upraniu tapicerki, wymyciu deski i napastowaniu krzesełek -jako że warunki musiały być aseptyczne zabrałem się za operację na otwartym sercu:
Obrazek
Przygotowania w moim przypadku wymagały rozgrzania silnika :), zdemontowanie filtra powietrza wraz z bajpasami i palnikiem (czyt. orurowaniem i mikserem gazu), na szczęście byłem zaopatrzony w dziewiczą (lubię to słowo) obudowę filtra z lekko używanym (jak to w życiu) wkładem -o czym będzie dalej i nie zaślepionym otworem regulacyjnym składu mieszanki wolnych. Dodatkowo ampul 4mm i miernik analogowy, jak i cyfrowy, zestaw sterylnych narzędzi i odrobinę chęci [zlosnik]
Po zdjęciu filtra (obrazek j.w.) pomierzyłem wartości czujników (nie wiem czy Komuś się to przyda, ani czy są właściwe [zlosnik] -ale to wyjdzie z czasem)...
Warunki pomiarowe:
temp. otocz 28 st C., multimetr o błędzie ok 1,5%
Obrazek
Wartości odpowiednio:
Ad1 2,3kOhm
Ad2 262Ohm
1-czujnik tem płynu m.in. dla klimy, 2-czujnik temp. -wskaźnik na tablicy...
Ad3 4,7kOhm -regulator wolnych obr.
Ad4 4,8Ohm -wtryskiwacz rozruchowy
Obrazek
Ad5 Potencjometr klapy od 2,7kOhm do 9,1kOhm przy pełnym wychyleniu, ale podczas wychylania były skoki do 14kOhm -co podejrzewam oznacza uszkodzenie (nieciągłość) potencjometru
Obrazek
Ad6 20,8Ohm -cewka regulatora składu mieszanki

Pomiar napięcia na potencjometrze na wolnych obrotach książkowo 0,7V, niemniej odchylanie klapy powoduje zubożenie mieszanki i gaśnięcie -zapewne należy robić to przez dodanie gazu...
Potem po założeniu filtra quasi dziewiczego już tylko V-meter w 5 i 3 pin złącza i kręcimy składem za pośrednictwem imbusa -obrót w prawo wzbogaca mieszankę (dodaje paliwa), w lewo zubaża...
Regulacja się udała, po prze gazowaniu wsio jak trzeba (lambda śmiga)
Z filtrem czy bez regulacja działa -prawdopodobnie nie wpływa on znacznie na ustawienia podciśnień -co było by logiczne.
Wnioski:
Silnik zaczął chodzić mniej regularnie na wolnych -prawdopodobnie lewe powietrze, za to już nie dymi przy rozruchu na czarno i odzyskał dół czyli ma moc od samego dołu obrotów i wkręca się lekko.
Mikser (wg pomiarów geometrii) zdławia dolot powietrza 4ro krotnie!
co skutkuje wolniejszym wchodzeniem silnika na obroty jak i mniejszą chęcią do zrzucania biegów przez skrzynię (mniejsze chwilowe różnice ciśnień) -to z obserwacji.
Po przejechaniu się na filtrze bez miksera, auto śmiga nieziemsko, pięknie i bez trudu steruje się skrzynią, a pomiary przyspieszenia to 7,8sek do 100km -niedaleko do fabrycznych.
i od razu jest ładniej [zlosnik]
Obrazek

Autor:  ukaniu [ sob lip 05, 2008 9:01 pm ]
Tytuł: 

Ciągłość pracy potencjometru klapy sprawdzisz naciskając ją palcem przy włączonym zapłonie i nie pracującym silniku. Miernik łączy się tak jak do pomiaru 0.7V - napięcie powinno się zwiększać płynnie bez zawahań, to czy występują trzaski najlepiej sprawdzić oscyloskopem. Pomiar rezystancji może owszem coś powiedzieć, jednak to napięcie jest tutaj tym co widzi sterownik KE.
Faktycznie po regulacji składu mieszanki bywa, że jakość pracy się pogarsza. To jest logiczne - przechodzimy (jeśli wcześniej było za bogato) do stanu pracy w którym zubożenie wynikające z wadliwego wtryskiwacza czy lewego powietrza powoduje przejście poniżej granicy planości.

Autor:  roadrunner [ czw lip 17, 2008 8:03 pm ]
Tytuł: 

Dziś przetestowałem ten sposób kożystajac z okazji ze własnie wymieniłem uszczelkę pod głowicą i uważam jest on conajmniej niedkoładny jesli idzie o regulacje. Mogłem spokojnie kręcic imbusem o ponad 3 pełne obroty a wskazanie nadal było w okolicy 40% wypełnienia. Auto w tym czasie przechodzilo od falowania obrotów (mieszanka zbyt bogata) do telepania silnikiem (mieszanka zbyt uboga). Jeśli natomiast zmieni się ustawienie potencjometru klapy znacząco wpływało na wypełnienie wiec smiem twierdzić ze o ile system jest sprawny to właśnie od ustawienia potencjometra zależy wartośc wypełnienia. Póbowałem również zasymulować awarie czujnika temp. silnika i temp. powietrza zasysanego i nie przyniosło to znaczących wychyleń wypełnienia. Ustawiłem auto tak jak zwykle i auto chodzi rewelacyjnie.

Autor:  ukaniu [ czw lip 17, 2008 8:09 pm ]
Tytuł: 

Nie możliwe są takie cuda, opisywane sposoby to są najzwyklejsze metody strojenie KE. Najwyraźniej masz jakieś uszkodzenie - np sondy lambda - wtedy wypełnienie ma się stabilizować na 50% non stop (myślę, że może to było u Ciebie 50% tylko jakoś wadliwie odczytane?)
Zmiana wypełnienia od 0-100% na luzie to jest może 1/3 obrotu śrubą CO w sprawnym układzie.
Najpierw napraw tą wadę jaką sygnalizuje układ a potem symuluj inne ;-) inaczej niczego się sesnsownego nie dowiemy.

Autor:  roadrunner [ czw lip 17, 2008 8:37 pm ]
Tytuł: 

Sonda lambda działa bo uzywam jej do ustawiania skladu mieszanki. Poza tym uzyskiwałem napiecie od 5 do 7 V (napiecie 14,1V miedzy stykiem 5 i masą) wiec od 35-50% więc raczej trudno mówić o tym że sygnał sie stabilizował na jakiejś wartości. tyle że przy skrajnych wartościach silnik pracował katastrofalnie. Napiecie 5,7 taj jak wspomnialem utrzymywało sie przez 3 pełne obrot imbusem podczas gdy sonda lambda przy obrocie o 1/8 obrotu wykazywała już zmiane skladu mieszanki. Poza tym nie rozumiem jednego skoro prawidłowe są sygnały od 35-45% to dlaczego 40% jest opisem błedu uszkodzenie potencjometru klapy, zwarcie sygnałów. Tylko mi zaraz nie mów ze mam uszkodzony potencjometr jest nowy a na zmianę jego ustawienia silnik reaguje normalnie.

Autor:  ukaniu [ czw lip 17, 2008 8:57 pm ]
Tytuł: 

A ja nie wiem co Ty tam masz uszkodzone, ja piszę jak jest w sprawnym.
A napewno coś jest nie całkiem OK. Układ zgłaszał jeden błąd, a jak go przydusiłeś całkowitym rozstrojeniem to zaczął świrować i zgłaszać inne błędy czy kompletne bzdury
Regulując śrubą CO jestem w stanie nie kręcąc zbyt dużo, jak już pisałem uzyskać wypełnienie w granicach praktycznie 10-90%.
Jakie masz napięcie wyjściowe z potencjometru podcza pracy na jałowych?
Sonda L. powinna wykazywać zmianę składu mieszanki i oscylować ubogo-bogato wraz z pływającym wypełnieniem na oko z 10% w okolicach średniej wartości. Ta oscylacja właśnie świadczy o braku jednoznacznie zgłaszanej usterki. Układ pracuje w pętli zamkniętej i stroi wtrysk na Lambda=1.

Autor:  roadrunner [ czw lip 17, 2008 9:13 pm ]
Tytuł: 

Tyle że jak ustawiłem swoim sposobem to wypełnienie jest około 42% na wolnych i 40% na 2,5krpm czyli prawidłowe. Na potencjometrze mam 0,68-0,69V. Tyle ze tak jak ja ustawiam nie mam aż tak dużego błedu regulacji bo układ reaguje na najmniejszy ruch sruby regulacyjnej. Byc może że mam cos zwalone w końcu auto ma ponad 20 lat ale wszystkie czujniki jakie sprawdzilem daja poprawne wskazania (nie sprawdzałem tego ostatnio ale wczesniej jak walczylem z moim zdaniem za wysokim spalaniem a od tego czasu praca silnika sie nie zmienila). Chetnie jesli masz jakies sugestie to podyskutuje o nich bo w koncu może sie uda wymyśleć konkretnego albo znależs usterke która mimo ze auto pracuje wrecz idealnie może powodować np. zwiekszone spalanie.

Autor:  ukaniu [ czw lip 17, 2008 11:42 pm ]
Tytuł: 

Wyjmij wtyk z nastawnika EHA i nastaw śrubą CO aby sygnał z sondy był na granicy zmiany. Włącz wtyk.
Jaki masz sygnał wtedy z sondy lambda, z powtarzalnym okresem oscyluje ubogo bogato?
Jeśli tak to czy w takt tych oscylacji wypełnienie pływa? jeśli nie to na jakiej wartosci się zatrzymuje.

Autor:  roadrunner [ pt lip 18, 2008 8:39 am ]
Tytuł: 

ukaniu pisze:
nastawnika EHA


Podejrzewam ze chodzi ci o nastawnik wolnych obrotów (EHA to bardzo szeroki termin w mechanice nietylko samochodowej). To co opisujesz mniejwiecej sposób w jaki ustawiam zwykle auto wiec wynik masz powyżej. Sonda oscyluje po podlaczeniu układu w okolicy 0,3-0,7V czasami lekko przekraczajac te granice.

Autor:  ukaniu [ pt lip 18, 2008 9:02 am ]
Tytuł: 

EHA w KE to jest Electro-Hydraulic-Actuator. Czyli nastawnik elektrohydrauliczny. Czarna kostka dokręcona do rozdzielacza paliwa.
Jeśli sygnał z sondy oscyluje (systematycznie z jakąś częstotliwością 0,5-2Hz) na wolnych obrotach i na podniesionych to znaczy, że strojenie działa. I wraz z tym powinien pływać sygnał wypełnienia. Jeśli nie pływa - zgłasza błąd.
Jeszcze jedno - z jakiego roku masz auto? być może masz jakąś wersję z wczesnej produkcji (chyba do 86 czy 89 )czy na nietypowy rynek. Wtedy sterowniki KE sie różnią. Po włączeniu silnika jakie wypełnienie się ustala?

Dobrze kupić tester lambdy - czyli układzik z np 2 diodami - wskazującymi ubogo-bogato (nic więcej nie potrzeba). Przypina się to do sygnały z sondy i jeździ. Diody podczas pracy (silnika) w miarę jednostajnej (bez gwałtownego przyspieszania czy hamowania) powinny oscylować ubogo-bogato. Przy gwałtowniejszym wciśnięciu pedału (czy odpuszczeniu) można sprawdzić w jaką stronę idzie skłąd mieszanki - i po jakim czasie znó zaczyna znów oscylować. To potrafi wiele powiedzieć o stanie mechaniki wtrysku.

Autor:  roadrunner [ pt lip 18, 2008 10:05 am ]
Tytuł: 

Cytuj:
EHA w KE to jest Electro-Hydraulic-Actuator.


ja wyrzucam bezpieczniki na srebrnym przekazniku i odpinam wtedy cała elektronike KE.



ukaniu pisze:
Dobrze kupić tester lambdy


To samo uzyskujesz miernikiem

ukaniu pisze:
Jeśli nie pływa - zgłasza błąd.


Sygnal jest w okolicy 5,7V odbiega od tej wartości maksymalnie o 0,2V

Autor:  ukaniu [ pt lip 18, 2008 10:51 am ]
Tytuł: 

Co do testowanie L. Miernika nie da się obserwować podczas jazdy, wskazówkowy ma za duża bezwładność ustroju a cyfrowy miga wskazniami. Najlepsze są 2 diody Ubogo-Bogato umieszczone w polu widzenia - podczas dokładniejszych testów, te diody+wskaźnik wypełnienia.
Takie niewielkie odchylenia napięcia raczej odpowiadają za błąd.
5.7V na pinie 3 w stosunku do masy czy do + na 5?

Autor:  roadrunner [ pt lip 18, 2008 11:24 am ]
Tytuł: 

Cytuj:
5.7V na pinie 3 w stosunku do masy czy do + na 5?



piny 3 i 5

Cytuj:
Takie niewielkie odchylenia napięcia raczej odpowiadają za błąd.


Czyli bylo by to uszkodzenie potencjometra klapy ktory jest nowy i poprawnie uklad reaguje na jego regulacje.

ukaniu pisze:
Miernika nie da się obserwować podczas jazdy,


a to niby dlaczego? Pzreciez nie musze ja prowadzić. Pozatym ja nie robilem testu pod obciązeniem i juz raczej przed wyjazdem na urlop nie zdąze go zrobic. Przedzima ustawialem w ten sposób auto na gazie i posilkowalem sie wskazaniami z benzyny wtedy wsio bylo ok. No i w sumie teraz tez nie widze żadnych objawow usterkowych poza spalaniem.

Autor:  jakub_gozdzik [ pt lip 18, 2008 10:24 pm ]
Tytuł: 

Panowie powiedzcie mi jedna rzecz, bo widze, ze piszecie tu madre rzeczy. Jesli auto ma zepsuta sonde lambda lub jest ona odlaczona to czy KE-jetronic wogole zapali?
Dajcie prosze odpowiedz
Pozdrawiam

Autor:  ukaniu [ pt lip 18, 2008 10:29 pm ]
Tytuł: 

Roadrunner, więc ni mniej ni więcej sterownik zgłasza 40% - przynajmniej z opisu tak wynika. Ile pokazuje po przekręceniu kluczyka bez zapalonego silnika? a ile po zapaleniu silnika przez pierwszy okres rozgrzewania (praca bez uwzględniania L.) - powinien 50%.
Błąd 40% jest opisywane dodatkowo jako :zwarcie sygnałów. Więc jednak trzeba poszukać co on tam świruje.

Tak - KE odpala bez problemu bez sondy - KE nie uwzględnia sygnału z sondy przez pewnien okres czasu od odpalenia - zależny od temperatury silnika.

Strona 2 z 30 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/