Uzupełnię materiał dla potomnych. Dla jasności napiszę, że przedstawione poniżej fakty, opinie i hipotezy dotyczą wyłącznie mojego egzemplarza (W140 S350 1995) i jako takie nie powinny zostać uogólnione
1. Czy Carsoft do czegoś się nadaje?
Zdecydowanie tak. Gdybym rzetelniej podszedł do tego jakie błędy wypluwa, to ten wątek nie powinien powstać:
Co oznacza, że trzeba sprawdzić czujniki lewy przód, prawy tył i przekaźniki w pompie ABS.
2. Jakie problemy wykrywał SD ?
Po pierwsze dokładniej wskazuje o które przekaźniki chodzi - A7/3K1. W moim przypadku znajdują się na obudowie pompy ABS, pod wtyczka wiązki pompy. Są ukryte pod osłoną przykręconą jedną śrubką:
Po wyeliminowaniu błędu przekaźników, SD wskazywał usterkę czujnika lewy przód.
3. Czym skutkują błędy przekaźników?
Jeśli przekaźniki są niesprawne, to za pomocą SD i Carsoft w temacie ABS niczego więcej nie da się zdiagnozować. Trzeba usunąć tą usterkę, żeby przejść do testu samych czujników.
4. Jak usunąć usterkę przekaźników?
W moim przypadku przekaźniki były sprawne. Konieczne było solidne oczyszczenie styków wiązki.
5. Czy można sprawdzić oporność na wtyczkach czujników ?
Można ale tylko tych zamontowanych na tylnych kołach. Wystarczy podnieć siedzenie tylnej kanapy. Zielona wtyczka to czujnik koła prawego, żółta lewego. Czujniki przednich kół są połączone z czujnikami klocków. Zastosowane tam "rozdzielacze" powodują, że nie da się zmierzyć oporności na wtyczce. Silikonowa izolacja przewodów skutecznie broni się przed kolcami miernika. Można odciąć sam czujnik, pomierzyć i potem wszystko połatać ale jest lepszy sposób.
6. Jak pomierzyć oporność przednich czujników, bez ich rozcinania ?
Czujniki są bardzo drogie. Nowe około 800 zł, używane nawet 500 i nie da się sprawdzić czy są dobre zanim nie włożycie ich do auta. Niczego nie kupujcie zanim nie pomierzycie !
Aby dokonać pomiaru należy wyjąć moduł ETS PML (Bosch 015 545 82 32) z gniazda. Moduły/sterowniki/komputery znajdują się w komorze silnika po prawej stronie, tam gdzie jest gniazdo diagnostyczne. Modułu ABS nie wyciągamy. Podwójne gniazdo (jedno obsługuje czujniki przednie, drugie tylne) modułu ETS PML jest oczywiście opisane. Każdy pin ma swój widoczny numer. Co prawda ludzie w moim wieku do ich odczytania potrzebują gigantycznej lupy ale zawsze to jakaś pomoc. Po przekręceniu stacyjki, mierzymy oporność między pinami:
czujnik lewy przód - prawe gniazdo modułu: pin 10 i 30
czujnik prawy przód - prawe gniazdo modułu: pin 13 i 34
czujnik lewy tył (można zmierzyć pod tylną kanapą) - lewe gniazdo modułu: pin 31 i 32
czujnik prawy tył (można zmierzyć pod tylną kanapą) - lewe gniazdo modułu: pin 29 i 30
Oporność powinna mieścić się w granicach 0,7 - 2,2 KΩ. Moje czujniki z przodu miały po 0,92, czujnik lewy tył 1,9 a prawy tył, nie wykazywał oporności.
7. Dlaczego Carsoft wskazywał błąd prawego tyłu a SD wyłącznie lewego przodu ?
Też chciałbym to wiedzieć
8. Czy mój ABS udało się naprawić ?
Tak. Wystarczyło wymienić czujnik prawego tyłu. Ale sama wymiana nie należy do przyjemnych. Mimo długotrwałego "nasączania" WD40 łeb śruby odkręcanej na imbus się ukręcił a sam stary czujnik trzeba było usunąć za pomocą szlifierki i wiertarki.
9. Wnioski końcowe
- nie kupuj czujników zanim nie zrobisz pomiarów oporności tego co masz.
- nie sugeruj się jedynie tym co wypluwa oprogramowanie - zrób pomiary. Oprogramowanie SD nie wykazało błędu prawego tyłu.
- nie baw się w wymianę czujnika jeśli nie masz szlifierki, punktaka, ostrego wiertła do metalu i kompletu wykrętaków
- kable czujników ABS są lutowalne.
- Carsoft się sprawdza.