MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz

Forum dyskusyjne klubu właścicieli i miłośników samochodów marki Mercedes-Benz
Dzisiaj jest sob lip 05, 2025 6:01 am

Strefa czasowa UTC+02:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 18 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna
Autor Wiadomość
Post: sob kwie 03, 2004 4:23 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: czw wrz 25, 2003 3:26 pm
Posty: 173
Witam,
jako ze wiosna idzie postanowilem pierwszy raz nacisnac na przycisk elektrycznego szyberdachu w moim 123. Nie robilem tego nigdy od zakupu bo poprzedni wlasciciel powiedzial ze jak otworze to czasami moze sie nie zamknac. Wiec nie chcialem zima jezdzic z otwartym dachem. Ale teraz zaryzykowac mozna :)

No i wciskam guzik i efekt jest taki ze slychac ze cos sie kreci a szyber ani drgnie :roll: Czy ktos ma pojecie o co moze chodzic ? Zapiekl sie czy co ? :)


Na górę
 Tytuł:
Post: sob kwie 03, 2004 5:19 pm 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 07, 2002 8:23 pm
Posty: 1547
Lokalizacja: karlikowo, sopot
Naped elektrycznego szyberdachu jest banalnie prostym, ale dosc delikatnym urzadzeniem.
Sklada sie z silnika elektrycznego wraz z przekladnia umieszczonych w bagazniku (w przypadku /8 mocowany na prawej sciance wewnetrznej bagaznika, przypuszczam, ze miejsce dla W123 jest podobne) oraz linki w korpusie metalowym biegnacej od powyzszej przekladni az do szyberdachu, zakonczonej metalowym pretem mocowanym do samej konstruncji nosnej szyberdachu.
Najbardziej wrazliwym elementem jest wlasnie linka. Jest to w gruncie rzeczy elastyczny pret skonstruowany z "koralikow" nawleczonych na metalowa linke. Osadzone sa w korpusie wypelnionym smarem grafitowym. Dopoki wszystko jest nowe chodzi sprawnie. Gorzej, gdy albo ubywa smaru, smar jest stary, lub dach nie jest przez dluzszy czas uzywany, wtedy moze dojsc do zapiecznia a nawet pekania (mielenia sie) koralikow. Najlepszym wyjsciem jest zalozenie nowego pancerza, nowej linki i swiezego smaru. Alternatywa jest rozebranie wszystkiego, oczyszczenie, przesmarowanie od nowa, choc w przypadku ubytkow koralikow wiele to nie pomaga.
Piszesz, ze kreci ale nie drgnie. Prawdopodobnie kreci sie silnik, nie drgnie dlatego, ze byc moze zebatki w przekladni sa zuzyte/pekniete i nie przesuwaja linki. Od rozebrania tego modulu bym zaczal. Powodem zuzycia/zniszczenia przekladni jest prawdopodobnie unieruchomiona linka. Proponuje zaczac od rozmontowania silnika z przekladnia, w nastepnej kolejnosci pancerza z linka... Jest troche roboty, bo trzeba rozebrac spora czesc poszycia wewnetrznego kabiny, ale nie ma innej metody. Przy ponownym ukladaniu pancerza pamietaj, zeby nie zaginac go zbyt mocno, moze to stwarzac problemu podczas pozniejszej jego pracy.
Jeszcze jedno pytanie, czy reczna pomoc w przesuwie szyberdachu skutkuje?

Powodzenia!

_________________
Michał

[url=http://tinyurl.com/ynncqo]C wie cool[/url]
[url=http://tinyurl.com/yqlveg]T wie toll[/url]
[url=http://tinyurl.com/29p2sb]V wie volksschubkarre[/url]
[url=http://tinyurl.com/26282p]W wie... volvo[/url]


Na górę
 Tytuł:
Post: sob kwie 03, 2004 5:42 pm 
Offline
wiarus senior

Rejestracja: czw gru 05, 2002 10:32 pm
Posty: 1162
Lokalizacja: Warszawa
Doprawdy imponująca porada! Nic dodać, nic ująć.

Pozdrawiam :-)

_________________
W114 280C 1974 "Esther"


Na górę
 Tytuł:
Post: sob kwie 03, 2004 8:19 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: czw wrz 25, 2003 3:26 pm
Posty: 173
Wielkie dzieki za szczegolowe opisanie zagadnienia ! :) Czy mowiac o recznym otwieraniu szyberdachu masz na mysli krecenie sruba znajdujaca sie wewnatrz bagaznika po prawej jego stronie w gornej czesci? Jesli tak to tez o tym myslalem i jak tylko znajde klucz to uczynie :) A jesli to nie to o czym mysle to co innego ? :)


Na górę
 Tytuł:
Post: sob kwie 03, 2004 9:06 pm 
Offline
weteran

Rejestracja: śr lut 04, 2004 12:38 am
Posty: 2215
Lokalizacja: Limerick
Witam.
Nie bierz się od razu za rozbieranie, bo możesz sobie narobić niepotrzebnej roboty.
Po pierwsze trzeba sprawdzić, czy linka faktycznie się zerwała, jeżeli tak, to po uruchomieniu silniczka w którąkolwiek stronę zerwana linka po dojściu do któregokolwiek krańcowego położenia wywoła zwiększony opór na silniczku, co objawi się zmianą odgłosu jego pracy. Tak się dzieje, jeżeli linka oberwie się w okolicy końca przy płacie dachu. Jeżeli linka oberwie się od strony silniczka, wtedy jego zębatka traci kontakt z linką, i motor miele na sucho, bez obciążenia, nie wystąpi więc wspomniana zmiana odgłosu po dojściu linki do pozycji krańcowej. Jednak w takim przypadku nie będzie działać zamykanie / otwieranie ręczne. Uruchamianie tej funkcji polega na ręcznym obracaniu śruby z drobnozwojowym gwintem na przekładni silnika. Należy tu podkreślić ŚRUBY a nie nakręconej na niej nakrętki. Oba te elementy są częścią sprzęgła przeciążeniowego, które po dojściu dachu do pozycji krańcowej powinno zacząć się ślizgać, gdyż duży moment obrotowy silniczka wzmocniony dodatkowo przekładnią ślimakową niewątpliwie spowodowałby rozerwanie całego mechanizmu. Są to po prostu dwie tarczki, których siła ściśnięcia regulowana jest poprzez dociągnięcie wspomnianej, drobnozwojowej nakrętki. Jeżeli dach się tylko zastał, a jest mechanicznie sprawny, i linka jest cała, to najczęściej pomaga niewielkie dokręcenie nakrętki, o ćwierć / pół obrotu, a po otwarciu przesmarowanie elementów ruchomych i powierzchni ślizgowych.
Pzdr. Gerri


Na górę
 Tytuł:
Post: sob kwie 03, 2004 9:51 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: czw wrz 25, 2003 3:26 pm
Posty: 173
Gerri pisze:
Uruchamianie tej funkcji polega na ręcznym obracaniu śruby z drobnozwojowym gwintem na przekładni silnika.


Dzieki za wskazowki ! Czy mozesz sprecyzowac gdzie dokladnie szukac tej sruby ?
:roll:
Z gory dzieki !


Na górę
 Tytuł:
Post: sob kwie 03, 2004 10:56 pm 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 07, 2002 8:23 pm
Posty: 1547
Lokalizacja: karlikowo, sopot
Lukasz123 pisze:
Wielkie dzieki za szczegolowe opisanie zagadnienia ! :) Czy mowiac o recznym otwieraniu szyberdachu masz na mysli krecenie sruba znajdujaca sie wewnatrz bagaznika po prawej jego stronie w gornej czesci? Jesli tak to tez o tym myslalem i jak tylko znajde klucz to uczynie :) A jesli to nie to o czym mysle to co innego ? :)


Nie, mam na mysli jednoczesne wciskanie przycisku sterujacego i pomaganie druga reka (lub pomoc drugiej osoby), co moze swiadczyc o ustawieniu/stanie sprzegla o ktorym pisze Gerri. Jesli przesuw wtedy nie jest mozliwy nie pozostaje nic innego jak rozbiorka bebechow.
Wiec?

_________________
Michał

[url=http://tinyurl.com/ynncqo]C wie cool[/url]
[url=http://tinyurl.com/yqlveg]T wie toll[/url]
[url=http://tinyurl.com/29p2sb]V wie volksschubkarre[/url]
[url=http://tinyurl.com/26282p]W wie... volvo[/url]


Na górę
 Tytuł:
Post: sob kwie 03, 2004 11:41 pm 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lut 06, 2004 5:44 pm
Posty: 1213
Lokalizacja: Kutno
Wszystko ładnnie pieknie tylko silnik w beczce jest s lewej strony bagażnika.


Na górę
 Tytuł:
Post: sob kwie 03, 2004 11:52 pm 
Offline
weteran

Rejestracja: śr lut 04, 2004 12:38 am
Posty: 2215
Lokalizacja: Limerick
Metoda zalecana fabrycznie w 124 przed ręcznym zamykaniem/otwieraniem: odkręcić 2-3 obroty nakretkę aby rozłączyć sprzęgiełko, w przeciwnym razie bedziemy srubą ciągnąć dach i poprzez przekładnię wirnik silnika, a to grozi uszkodzeniem śruby służącej do tego celu; po prostu zmaltretujemy ją ponieważ znając życie do kręcenia użyjemy narzędzi przypadkowych bądź dowolnych. Metoda z jednoczesnym naciskaniem guziczka i ciągnieciem mechanicznym wydaje się bardzo słuszną i przemyślaną, chociaż niekoniecznie jest po linii myslenia niemieckiego inżyniera. :lol:
Pzdr.


Na górę
 Tytuł:
Post: ndz kwie 04, 2004 9:03 am 
Offline
swój chłop

Rejestracja: czw wrz 25, 2003 3:26 pm
Posty: 173
Metoda z reka niestety nic nie daje. Ani drgnie. Kiedy naciskam guziczek w dol, czyli otwieranie silniczek kreci non stop tak samo. Kiedy wciskam w druga strone caly czas sie powoli rozpedza. Sprobuje ta metode ze sruba, ale dopiero za 2 dni. Dam wtedy znac czy pomoglo :roll:
Dzieki za podpowiedzi !
[happy]


Na górę
 Tytuł:
Post: ndz kwie 04, 2004 2:50 pm 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn cze 02, 2003 2:53 pm
Posty: 164
Lokalizacja: Zielona Góra / Rzepin
Ja mam podobny proble z szybardachem. Silniczek sie kreci a szyber stoi w miejscu, ale jak recznie krece to sie otwiera i zamyka. Czyli cos jest nie tak z nim. :(

_________________
VW Passat B5 1,9TDI AFN `97
MB201 190E 2,3-16v 185 KM, FULL `85
VW Golf 1,9TDI ALE `97 - EX
MB201 190E 2.0 88r automat leniuch - EX
MB123 240D 79r - EX
dawniej FIAT 126p 'czerwona strzala' 87-88r - EX


Na górę
Post: ndz kwie 04, 2004 8:25 pm 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw kwie 01, 2004 3:51 pm
Posty: 62
Lokalizacja: Zabrze
mialem podobny problem, paru "fachowcow" powiedzialo mi ze to pewnie linka dupnieta (koszt nowej 230 zl) no i zdesperowany kupilem reczny dach bo z takimi to nie ma nigdy problemow (ponoc) ale oczywiscie znalazl sie czlowiek ktory mi pomogl i za niewielkie pieniadze pomogl naprawic szyberek (dzieki Gerri). jednak jesli nie byl otwierany ten szyber zbyt czesto to najleopszym rozwiazaniem jest rozebranie go i przesmarowanie a przy okazji bedziesz widzial co faktycznie jest dupniete !!!! powodzenia i zycze ci powodzenia bo naprawde szyber daje duza satyswakcje

ps: no chyba ze ktos ci zaproponuje na gieldzie gliwickiej klime do beczki za 1 tys. zlatych (-:

_________________
W123 240D 81'


Na górę
Post: sob cze 12, 2004 1:51 pm 
Offline
weteran
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn maja 17, 2004 6:54 am
Posty: 2088
Lokalizacja: Kielce
deniken pisze:
mialem podobny problem, paru "fachowcow" powiedzialo mi ze to pewnie linka dupnieta (koszt nowej 230 zl) no i zdesperowany kupilem reczny dach bo z takimi to nie ma nigdy problemow (ponoc) ale oczywiscie znalazl sie czlowiek ktory mi pomogl i za niewielkie pieniadze pomogl naprawic szyberek (dzieki Gerri). jednak jesli nie byl otwierany ten szyber zbyt czesto to najleopszym rozwiazaniem jest rozebranie go i przesmarowanie a przy okazji bedziesz widzial co faktycznie jest dupniete !!!! powodzenia i zycze ci powodzenia bo naprawde szyber daje duza satyswakcje

ps: no chyba ze ktos ci zaproponuje na gieldzie gliwickiej klime do beczki za 1 tys. zlatych (-:


o co chodzi z tym PS ?? kupiles ta klime czy nie ?? w katowicam znalazlem za 1200 zł ... 1000 to tanio czy drogo ?

_________________
ex W123 280E "CZOŁG" sprawił że pokochałem M110
C123 280CE '79 "QP" Klimaanlage, ASB, heated seats, Lampewiperanlage, Becker Mexico with Kurier
C123 280CE "Carlsson"
W107 560sl
W108 280se 3.5 Rote Sau


Na górę
 Tytuł:
Post: sob cze 12, 2004 6:00 pm 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn cze 02, 2003 2:53 pm
Posty: 164
Lokalizacja: Zielona Góra / Rzepin
Za ile mozna kupic reczny szyber dach do w123 i czy duzo jest przerabiania zeby go wsadzic? - ja mam elektryczny z peknieta linka.

_________________
VW Passat B5 1,9TDI AFN `97

MB201 190E 2,3-16v 185 KM, FULL `85

VW Golf 1,9TDI ALE `97 - EX

MB201 190E 2.0 88r automat leniuch - EX

MB123 240D 79r - EX

dawniej FIAT 126p 'czerwona strzala' 87-88r - EX


Na górę
 Tytuł: odp
Post: sob cze 12, 2004 7:27 pm 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw kwie 01, 2004 3:51 pm
Posty: 62
Lokalizacja: Zabrze
Konri pisze:
Za ile mozna kupic reczny szyber dach do w123 i czy duzo jest przerabiania zeby go wsadzic? - ja mam elektryczny z peknieta linka.



ja kupilem szyber kompletny tak jak na zdjeciu za 150 zl. nie montowalem go i mam go nadal. moge odsprzedac za 100zl
Obrazek<br>
Obrazek

_________________
W123 240D 81'


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 18 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna

Strefa czasowa UTC+02:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 15 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl