MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz https://forum.w114-115.org.pl/ |
|
ASB - sterowanie podciśnieniem - jak to jest? https://forum.w114-115.org.pl/viewtopic.php?f=24&t=23862 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | Mike_THE_GR8 [ pn lut 12, 2007 9:00 pm ] |
Tytuł: | ASB - sterowanie podciśnieniem - jak to jest? |
Po weekendowych bojach z pompą podciśnienia stan jest o tyle lepszy, że podciśnienie fizycznie pojawiło się w układzie, jednak to jeszcze dalej nie jest to, co być powinno - przynajmniej jeśli chodzi o automatyczną skrzynię. Otóż jak wiadomo skrzynia w modelu W123 była sterowana podciśnieniem i jako, że owego zabrakło, skrzynia przełączała biegi tylko i wyłącznie po wejściu na właściwe obroty silnika i puszczeniu gazu do zera - to był jedyny sposób. Po wymianie membrany i powrocie podciśnienia skrzynia zmienia biegi, ale robi to w zupełnie innym momencie - wcześniej zmiany następowały przy prędkości 35 i 60, teraz odpowiednio 40 i 70 (mowa tu o najniższej prędkości, przy której skrzynia zmienia bieg na następny bez odpuszczania gazu, prędkości te są stałe). Różnica wyczuwalna gołym uchem w obrotach silnika. Teraz będzie pytanie właściwe: w jaki sposób następuje sterowanie skrzyni (nie znam dokładnego numeru, jest to skrzynia montowana do W123 startująca z 2 biegu - nie mam jak się teraz dostać pod spód żeby przeczytać numer) poprzez modulator podciśnienia znajdujący się na deklu od zaworów? Czy modulator działa na zasadzie 0/1 czyli przy głębszym wciśnięciu gazu odcina podciśnienie i nie pozwala przełączyć biegu, natomiast przy mniejszym wychyleniu obwód jest otwarty i skrzynia dostaje podciśnienie, co z kolei pozwala na zmianę biegu? Czy jest to na zasadzie płynnej i obwód jest w mniejszym/większym stopniu przymykany, a co za tym idzie zmienia się wartość podciśnienia trafiającego do skrzyni? Podejrzewając uszkodzenie w/w modulatora ominąłem go podpinając "na krótko" przewód podciśnienia wprost z rozgałęźnika, jak również z pominięciem całego układu oprócz wspomagania hamulca, jednak żadna z tych opcji nie przyniosła zmian w momencie zmiany biegów (przed awarią vacum pompy również miałem przez jakiś czas podpięty układ z pominięciem modulatora, skutkuje to natychmiastową zmianą biegu na następny po osiągnięciu odpowiedniej prędkości, bez względu na wychylenie pedału gazu). Czy ktoś jest na tyle zaznajomiony z tematem, że może mnie uświadomić, w jaki sposób skrzynia jest sterowana? Czy usterki mam szukać w zbyt małym podciśnieniu, co powoduje opóźnioną zmianę, czy modulator ma tylko dwa stany i przyczyna leży gdzie indziej? |
Autor: | kondrix123 [ wt lut 13, 2007 10:37 pm ] |
Tytuł: | |
Witam czy twoja skrzynia ma linke czy cięgno z tego co wiem to podciśnienie steruje płynnością zmiany biegów a linka kiedy bieg ma się zmieniać kiedyś przez przypadek podłączyłem linke w miejsce pod tempomat i wtedy wogule nie zmieniał biegów tylko wyciągał do końca u mnie przy skręconej lince 4 bieg wrzuca przy 40 jeżeli normalnie wolno jade ale przy gazie w podłodze 4 jest dopiero przy 120 |
Autor: | Mike_THE_GR8 [ śr lut 14, 2007 9:53 am ] |
Tytuł: | |
Linka/cięgno? Wydaje mi się, że przy mojej skrzyni nie trafiłem na żaden z powyższych mechanizmów. Podpowiedz, gdzie tego szukać w samochodzie ![]() |
Autor: | _me: how_ [ śr lut 14, 2007 10:50 am ] |
Tytuł: | |
Hi Mike, looknij tu: http://www.w114-115.org.pl/forum/viewto ... =modulator |
Autor: | Mike_THE_GR8 [ śr lut 14, 2007 12:49 pm ] |
Tytuł: | |
(me: how) pisze: Dzięki za link, bardzo pomocny temat, szkoda tylko, że fotek w nim już praktycznie nie ma. BTW nie wymyśliłem, żeby szukać po słowie "modulator" ![]() Czyli na podstawie powyższego wnioskuję, że były dwa rodzaje sterowania, albo mechaniczne w postaci cięgien (stosowane głównie w benzynach), albo podciśnieniowe (przy użyciu tylko jednego wężyka idącego poprzez modulator na pokrywie zaworów ?) i u mnie jest właśnie to drugie. Najważniejszy wniosek z podanego tematu: marcin280e w innym temacie pisze: Różne skrzynie używaja różnych ciśnień modulacji-ciśnienie za niskie powoduje przeciąganie biegów ,za wysokie twardą zmianę.
co oznacza, że po "naprawie" moja vacum pompa daje za małe podciśnienie, co z kolei powoduje przeciąganie na wszystkich biegach. I że modulator na deklu zaworów daje odczyt 0/1 natomiast za sam moment zmiany biegu odpowiada wartość podciśnienia, które można wyregulować na modulatorze w skrzyni. Czyli zabaw z vacum ciąg dalszy, skoro wcześniej zmieniała dobrze. Dzięki jeszcze raz za ten link. |
Autor: | _me: how_ [ śr lut 14, 2007 1:00 pm ] |
Tytuł: | |
Michał, dobrze rozumiem, że nie odczuwasz różnicy w jakości zmiany biegów, tylko jedynym problemem jest moment? |
Autor: | Mike_THE_GR8 [ śr lut 14, 2007 8:36 pm ] |
Tytuł: | |
(me: how) pisze: Michał, dobrze rozumiem, że nie odczuwasz różnicy w jakości zmiany biegów, tylko jedynym problemem jest moment?
Dokładnie tak jak piszesz, po awarii membrany w vacum pompie i wymianie jej na inną (celowo nie piszę "naprawie" ![]() |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |