MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz

Forum dyskusyjne klubu właścicieli i miłośników samochodów marki Mercedes-Benz
Dzisiaj jest czw lip 17, 2025 10:32 pm

Strefa czasowa UTC+02:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 13 ] 
Autor Wiadomość
Post: czw maja 06, 2010 10:46 pm 
Offline
wiarus junior

Rejestracja: czw maja 16, 2002 11:55 pm
Posty: 531
Lokalizacja: Konin
Przeszukałem forum i nie znalazłem pewnej informacji.
Czy ktoś ma wiedzę, czy M114.980 ma utwardzone gniazda zaworowe? Od kiedy w MB stosowano takie gniazda? Chodzi oczywiście o konieczność (lub nie) stosowania dodatku potasowego do benzyny bezołowiowej np. Unikat+

_________________
Pozdrawiam
Maciej

MB W114 280 74 r. Milka
Ford Transit MK2 84 r. Oldskool

Kosmetyki samochodowe CarChem
fb/CarChemPolska
Akcesoria do pielęgnacji samochodów egge.pl


Na górę
Post: pt maja 07, 2010 7:35 am 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt lut 27, 2007 1:34 am
Posty: 264
Lokalizacja: Zabrze
Ja do mojej qpety leje 95 bez zbednych dodatkow i wszystko smiga normalnie

_________________
W114 250c '70, wersja USA


Na górę
Post: ndz maja 09, 2010 5:59 pm 
Offline
wiarus junior

Rejestracja: czw maja 16, 2002 11:55 pm
Posty: 531
Lokalizacja: Konin
Skoro "wszystko smiga normalnie" rozumiem, że przejechałeś kilkadziesiąt tysięcy kilometrów, demontowałeś głowicę i zawory i po ogledzinach stwierdzasz, że gniazda zaworowe nie są "wyklepane". Jeżeli nie robiłeś tego, to skąd wiesz, że jest OK?

Naprawdę nikt nie zna odpowiedzi?

_________________
Pozdrawiam
Maciej

MB W114 280 74 r. Milka
Ford Transit MK2 84 r. Oldskool

Kosmetyki samochodowe CarChem
fb/CarChemPolska
Akcesoria do pielęgnacji samochodów egge.pl


Na górę
Post: ndz maja 09, 2010 6:50 pm 
Offline
wiarus senior

Rejestracja: czw lis 14, 2002 7:10 pm
Posty: 1039
Lokalizacja: Lublin
Nie wiem czy Ci to pomoże ale ja swoim /8 280E przejechałem 120tyś km z tego około 100tyś na LPG wiec na pewno bez ołowiu.
Robiłem głowicę ze względu na zużyte prowadnice zaworów zaś same gniazda i zawory były bez śladów wypalania.
Ołów zawarty w dawnym paliwie utwardzał gniazda podobno w początkowym okresie eksploatacji nowego silnika-póżniej jego brak nie miał wpływu na gniazda i zawory.
Oczywiście jak w trakcie naprawy głowicy szlifowane były gniazda i zawory to zdejmowana była utwardzona powierzchnia.
Jeśli głowica jest oryginalna z dawnych lat to śmiało można jeżdzić na pb 95-nic sie nie będzie działo.
Zresztą łatwo to sprawdzić- jeżeli zawory i gniazda się wypalają to zanika luz między trzonkiem zaworu a popychaczem-należy skontrolować luz zaworów np po 5tys km i wszystko jest jasne.

_________________
128 220SE'59 Ponton
BMW R71 '38
Honda Prelude 2,2 VTi '98
Honda CB650SC Nighthawk '82
Honda CX500 Cafe Racer '81


Na górę
Post: ndz maja 09, 2010 7:19 pm 
Offline
wiarus junior

Rejestracja: czw maja 16, 2002 11:55 pm
Posty: 531
Lokalizacja: Konin
Info o przejechaniu takiego dystansu bez uszczerbku dla zaworów z pewnością jest wskazówką. Dzięki.

Ołów zawarty przed laty w etylinie miał za zadanie amortyzować uderzenie przylgni grzybka zaworu o powierzchnię gniazda zaworowego. Nie chodzi o wypalanie zaworów, a o "wyklepanie" gniazda zaworowego. Zgodnie z moim stanem wiedzy i z tym czego mnie uczono nie sądzę by chodziło o "utwardzenie ołowiem" gniazd w początkowym okresie eksploatacji silnika. W przypadku nieutwardzonych gniazd zaworowych (starsze głowice) należało stosować etylinę (benzynę z dodatkiem czteroetylku ołowiu), a po zaprzestaniu jej sprzedaży należy do benzyny bezołowiowej dodawać dodatek potasowy np. Unikat+

_________________
Pozdrawiam
Maciej

MB W114 280 74 r. Milka
Ford Transit MK2 84 r. Oldskool

Kosmetyki samochodowe CarChem
fb/CarChemPolska
Akcesoria do pielęgnacji samochodów egge.pl


Na górę
Post: pn maja 10, 2010 12:51 pm 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt lut 27, 2007 1:34 am
Posty: 264
Lokalizacja: Zabrze
Nie, nie demontowałem silnika żeby sprawdzać stan gniazd ani nie zrobiłem dziesiątków tyś km. Auto jest z kaliforni gdzie od poczaku lat 70-tych nie używają paliwa z ołowiem. Z tego wynika że silnik jest fabrycznie przystsosowany do benzyny bez ołowiu

_________________
W114 250c '70, wersja USA


Na górę
Post: pn maja 10, 2010 3:58 pm 
Offline
wiarus junior

Rejestracja: czw maja 16, 2002 11:55 pm
Posty: 531
Lokalizacja: Konin
Styczu pisze:
Auto jest z kaliforni gdzie od poczaku lat 70-tych nie używają paliwa z ołowiem.

O! Jakaś wskazówka! Czyli auta z Kalifornii mają utwardzone gniazda. Ciekawe co z europejskimi?

_________________
Pozdrawiam
Maciej

MB W114 280 74 r. Milka
Ford Transit MK2 84 r. Oldskool

Kosmetyki samochodowe CarChem
fb/CarChemPolska
Akcesoria do pielęgnacji samochodów egge.pl


Na górę
Post: ndz maja 16, 2010 6:24 pm 
Offline
weteran
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw cze 09, 2005 10:28 pm
Posty: 2823
Numer GG: 578747
Lokalizacja: Katowice/Stuttgart
Mercedes, wlasnie ze wzgledu na to, ze eksportowal duza czesc swojej produkcji do USA dosyc wczesnie przystosowal swoje silniki do paliwa bezolowiowego. Juz pod poczatku lat 70-tych (rok modelowy 1970 (?)) silniki mogly byc zasilane takim paliwem - istnieje specjalna instrukcja MB, ktora odradza stosowanie dodatkow do paliwa i zaleca dwa razy czestsza kontrole luzow zaworowych. Najlepiej poytac w kumatym ASO. Jezeli chodzi o olow (a konkretnie czteroetylek olowiu) to stosowano go w etylinach (stad ich nazwa) ze wzgledu na jego wlasnosci smarne (samego olowiu). Chodzilo o, tak jak napisal Konik, zapobieganie zuzywania sie gniazd zaworowych. Olow powodowal tez lepsze odprowaczenie ciepla z przylgni zaworowych.

_________________
'68 250, szwajcar
'70 250 C, niemiec
'71 230, austryjok
'71 250 CE, angol


Na górę
Post: ndz maja 16, 2010 10:41 pm 
Offline
wiarus junior

Rejestracja: czw maja 16, 2002 11:55 pm
Posty: 531
Lokalizacja: Konin
kielbik pisze:
Juz pod poczatku lat 70-tych (rok modelowy 1970 (?)) silniki mogly byc zasilane takim paliwem

Ciekawe, czy mój z datą z DK 17 lipca 1970 ma utwardzone, czy nie.
kielbik pisze:
Najlepiej poytac w kumatym ASO.

A masz takie kumate ASO na podorędziu? Mógłbyś dopytać o 114022 12 010789, a raczej 114980 12 005375?

_________________
Pozdrawiam
Maciej

MB W114 280 74 r. Milka
Ford Transit MK2 84 r. Oldskool

Kosmetyki samochodowe CarChem
fb/CarChemPolska
Akcesoria do pielęgnacji samochodów egge.pl


Na górę
Post: wt maja 24, 2011 9:13 am 
Offline
wiarus junior

Rejestracja: czw maja 16, 2002 11:55 pm
Posty: 531
Lokalizacja: Konin
Ogrzewam kotleta.
Może od tamtego czasu ktoś posiadł wiedzę w tym temacie? Ktoś coś wie ponad to co zostało już napisane?

_________________
Pozdrawiam
Maciej

MB W114 280 74 r. Milka
Ford Transit MK2 84 r. Oldskool

Kosmetyki samochodowe CarChem
fb/CarChemPolska
Akcesoria do pielęgnacji samochodów egge.pl


Na górę
Post: czw cze 09, 2011 10:11 pm 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw sty 27, 2011 8:35 pm
Posty: 142
Cytuj:
Robiłem głowicę ze względu na zużyte prowadnice zaworów zaś same gniazda i zawory były bez śladów wypalania.


I to zdanie jest źródłem informacji o tym, ze chyba się mylisz.

Ołów w benzynie ołowiowej niejako smarował owe prowadnice i jego brak powoduje opisaną przez Ciebie usterkę. Gniazda zaworowe to jedno ale prowadnice to kolejna część która potrzebuje ołowi lub dodatku. Z tego co wiem to w latach 80-tych zaczęto produkować silniki przystosowane do bezołowiowej. Możliwe ze M-B robił to wcześniej ale raczej nie aż tak.

_________________
OLDTIMERY.COM Portal Miłośników Pojazdów Zabytkowych


Na górę
Post: pt cze 10, 2011 11:42 am 
Offline
wiarus junior

Rejestracja: czw maja 16, 2002 11:55 pm
Posty: 531
Lokalizacja: Konin
No i właśnie. Różne opinie, a konkretnej informacji brak.
A zapytam inaczej: kto leje dodatek potasowy do paliwa, a kto nie? Podajcie info z modelem auta.

_________________
Pozdrawiam
Maciej

MB W114 280 74 r. Milka
Ford Transit MK2 84 r. Oldskool

Kosmetyki samochodowe CarChem
fb/CarChemPolska
Akcesoria do pielęgnacji samochodów egge.pl


Na górę
Post: pt cze 10, 2011 11:46 am 
Offline
weteran
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw cze 09, 2005 10:28 pm
Posty: 2823
Numer GG: 578747
Lokalizacja: Katowice/Stuttgart
No ja cie prosze :o
Po pierwsze: jak juz wspomniano powyzej, w Kalifornii benzyna zawierajaca olow (etylina) niedostepna byla juz na poczatku lat 70-tych (siedemdziesiatych). Ciekawe zatem jakie silniki sprzedawano z przeznaczeniem na tamtejszy rynek... (podpowiedz: w przypadku samochodow amerykanskich wersja dla Kalifornii (pozniej rowniez dla Florydy) rozni sie od wersji na reszte USA).
Po drugie: w jaki to cudowny sposob czteroetylek olowiu mialby sie dostac z cylindra do prowadnicy zaworowej? Moze dyfunduje? :o. Prowadnice i trzonki zaworow wykonywane sa w taki sposob i z takich materialow, ze nie wymagaja smarowania.
Kacper Kasperkiewicz pisze:
Cytuj:
Robiłem głowicę ze względu na zużyte prowadnice zaworów zaś same gniazda i zawory były bez śladów wypalania.


I to zdanie jest źródłem informacji o tym, ze chyba się mylisz.

Ołów w benzynie ołowiowej niejako smarował owe prowadnice i jego brak powoduje opisaną przez Ciebie usterkę. Gniazda zaworowe to jedno ale prowadnice to kolejna część która potrzebuje ołowi lub dodatku. Z tego co wiem to w latach 80-tych zaczęto produkować silniki przystosowane do bezołowiowej. Możliwe ze M-B robił to wcześniej ale raczej nie aż tak.

_________________
'68 250, szwajcar
'70 250 C, niemiec
'71 230, austryjok
'71 250 CE, angol


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 13 ] 

Strefa czasowa UTC+02:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl