MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz
https://forum.w114-115.org.pl/

CNG - czyli niedrogi gaz ?
https://forum.w114-115.org.pl/viewtopic.php?f=1&t=58193
Strona 1 z 1

Autor:  buckswizz [ śr mar 28, 2012 2:28 pm ]
Tytuł:  CNG - czyli niedrogi gaz ?

Jako, że dawno nie było tematu o niczym, tak wiec zakładam takowy i pytam szanowne grono o opinie i refleksje na temat CNG w silnikach zapłonem iskrowym- warto, nie warto :P itd..

Autor:  Monter [ śr mar 28, 2012 2:40 pm ]
Tytuł:  Re: CNG - czyli niedrogi gaz ?

Yo... Miałem w zeszłym tygodniu przelotny romans z CNG i VW Caddy...

Rozważałem możliwość zakupu takiego auta dla przedstawiciela na teren Mazowsza, lubelskiego, podlaskiego i części łódzkiego.

Niestety łącznie 3 stacje w tych okolicach dyskwalifikują ten napęd. Nie ma siły, aby auto się zwróciło - droższy o 9.000 PLN od diesla - może kiedyś i to licząc, że przedstawiciel będzie myślał jak ma zaplanować sobie trasę... :-? Tak to będzie jeździł na na PB albo nadrabiał 60km w jedną stronę by zatankować CNG.

CO do VW Caddy byłem niemile zaskoczony dynamiką dwulitrowego benzyniaka o mocy rzekomo 110KM [krzyk] . Naprawdę nasz 1,9 diesel o porywającej mocy 75KM jest rakietą [totalszok] .... Auto było nowe więc raczej nieuszkodzone..

Ciekawa jest opcja zakupu przydomowej stacji ładowania auta - koszt ok 6.000 PLN i ok. 7 h ładowania. ALe gaz wtedy po ok 2 PLN za m3...

O tak...

pzdr
Paweł

Autor:  buckswizz [ śr mar 28, 2012 2:54 pm ]
Tytuł:  Re: CNG - czyli niedrogi gaz ?

no dobra, a jak założymy, że kupujemy auto używane (mniejsza różnica w cenie) i kalkulujemy dostępność stacji na tej podstawie :
http://cng.auto.pl/pl/stacje/stacje-cng-w-polsce.html i ,że tankujemy tylko tam ?

Autor:  THC [ śr mar 28, 2012 4:34 pm ]
Tytuł:  Re: CNG - czyli niedrogi gaz ?

U mnie we wiosce jest w PGNIG tzn. na ich terenie dystrybutor.
Mają też bmw e34 518g od nowości z 93 roku i od nowości jest na gaz ziemny.
bmw jeździ do dziś , czy remontowali musiał bym się popytać.
Być może cng nie wpływa az tak destrukcyjnie na silnik jak lpg.


Tak czy inaczej na wieś z 40 tysiącami wieśniaków nie znam nikogo kto jeździ na tym paliwie .
Jeden który miał marea weekend sprzedał.
Ludzi odpycha czas tankowania i mała ilośc stacji często na terenach lokalnych gazowni czynnych do 16.

Nawet mając domową stację tankowania co jest niezłe samo w sobie to w tarse pojedziemy na tym tylko w jedną stronę.
Ale wokół komina... jakbym się tym interesował to bym założył .

Z tego co teraz patrzę na tej stronce to u mnie już stacji nie ma heh.Ciekawe co z bmw.

Autor:  witek-sec [ śr mar 28, 2012 9:36 pm ]
Tytuł:  Re: CNG - czyli niedrogi gaz ?

THC pisze:
bmw e34 518g


W zeszłym roku coś takiego chciałem kupić ( niezarejestrowane BMW kombi - import Niemcy)
Stację CNG mam 800 m od pracy :-)

Ze względu na prawdopodobny brak możliwości rejestracji BMW w Polsce i totalne olanie mnie przez firmę która auto sprzedawała, nie zdecydowałem się na zakup.

Temat ciekawy ale trudny , z tego co wiem trzeba robić jakiś dozór/ homologację butli R110 bodajże co 2 lata.
Ze zwykłym LPG są problemy a co dopiero z CNG.

Niemniej jednak, w tej chwili jest to najtańsze paliwo.

Autor:  THC [ śr mar 28, 2012 9:52 pm ]
Tytuł:  Re: CNG - czyli niedrogi gaz ?

Jakie są problemy z butlą do lpg?
Wymiana co 10 lat lub przedłużenie homologacji co jest nieuzasadnione ekonomicznie.
Raz na 10 lat około 400zł na nową to chyba nie dużo.
Ja wymieniłem butlę na roczną od znajomego za połowę ceny nowej , gazu i tak nie mam w dowodzie ale tak jakoś wymieniłem ze starej na nową.

Autor:  kokosz [ śr mar 28, 2012 10:18 pm ]
Tytuł:  Re: CNG - czyli niedrogi gaz ?

Moi koledzy używają 3 caddy od ponad 3lat, auta od nowości w ich posiadaniu służą jako woły robocze do jazdy po Warszawie i okolicach, roczne przeloty ok.50tys km. Finansowo ponoc sie opłaca ale nie było och i ech na temat jazdy czy punktów tankowania, jeśli ktoś jest naprawdę zainteresowany mogę sie podpytać.

Autor:  buckswizz [ czw mar 29, 2012 7:15 pm ]
Tytuł:  Re: CNG - czyli niedrogi gaz ?

witek-sec pisze:
Ze względu na prawdopodobny brak możliwości rejestracji BMW w Polsce


jakie sa problemy? auto z lpg zarejestruje sie normalnie przecież

Autor:  witek-sec [ czw mar 29, 2012 10:01 pm ]
Tytuł:  Re: CNG - czyli niedrogi gaz ?

buckswizz pisze:
jakie sa problemy? auto z lpg zarejestruje sie normalnie przecież


Cytuję:

Pamiętajcie przy kupowaniu samochodów z założoną instalacją CNG z zagranicy.W większości przypadków nie będzie możliwości zarejestrowania tego samochodu bez dodatkowego nakładu finansowego.Nie dajcie się nabrać na informację między innymi od sprzedawców samochodów (którzy twierdzą ze wszystko jest OK) a w większości przypadków nie mają o tym pojęcia.
U W A G A !!! Dwa proste wyjścia z problemu.
Pierwszy będzie stanowiło kupienie auta z instalacją fabryczną np.Opel Zafira 1.6 CNG monovalent plus z roku co najmniej 2004. Butle posiadają atest międzynarodowy R-110.Po sprowadzeniu samochodu należy udać się do Transportowego Dozoru Technicznego (najbliższego w swoim terenie) i dokonania Polskiego atestu na butlę na podstawie nabitych legalnych atestów.Koszt atestu na 1 butlę 194 zł.W przypadku Zafiry ten koszt wyniesie około 600 zł (4 butle)Z tym dokumentem dopiero na dokończenie przeglądu technicznego,który w pierwszym podejściu zostanie odrzucony na brak atestu na butle.Pamiętajcie na dokończenie przeglądu jest 14 dni.
Zapomnijcie praktycznie o możliwości zdobycia atestu na butlę na której nie ma już wybitego atestu międzynarodowego.Droga do przebycia w Polsce próby ciśnieniowej to jak film z kategorii SF.Chyba tylko w Polsce jest takie prawo.
Drugie wyjście zamontować w Polsce nową instalację z butlami z Polskim atestem Dozoru Technicznego.Butle są na 10 lat z ponawianiem przeglądu Dozoru co 3 lata.I tu już jest po problemie.Nie ma kłopotu z przeglądem i rejestracją samochodu.

Autor:  buckswizz [ czw mar 29, 2012 11:54 pm ]
Tytuł:  Re: CNG - czyli niedrogi gaz ?

brzmi zachecajaco :) dzieki

Autor:  adask0 [ pt mar 30, 2012 11:34 pm ]
Tytuł:  Re: CNG - czyli niedrogi gaz ?

żeby było weselej, instalacja CNG od LPG różni się właśnie tylko butlą.

Autor:  KarolS1988 [ sob mar 31, 2012 9:04 am ]
Tytuł:  Re: CNG - czyli niedrogi gaz ?

adask0 pisze:
żeby było weselej, instalacja CNG od LPG różni się właśnie tylko butlą.


dokładnie,w przypadku CNG ze względu na ciśnienie przechowywania ok. 10 razy wyższe niż w przypadku LPG

Autor:  buckswizz [ sob mar 31, 2012 7:54 pm ]
Tytuł:  Re: CNG - czyli niedrogi gaz ?

to czy w takim razie koszt montazu instalcji cng jest zblizony do lpg?

Autor:  beet [ sob mar 31, 2012 9:21 pm ]
Tytuł:  Re: CNG - czyli niedrogi gaz ?

buckswizz pisze:
to czy w takim razie koszt montazu instalcji cng jest zblizony do lpg?


Samego montażu jak najbardziej 8)

Autor:  Gerri [ ndz kwie 01, 2012 11:11 am ]
Tytuł:  Re: CNG - czyli niedrogi gaz ?

adask0 pisze:
żeby było weselej, instalacja CNG od LPG różni się właśnie tylko butlą.

Raczej niekoniecznie. Wieki temu pisałem pracę magisterską o CNG w dieselu (konkretnie był to autobus komunikacji miejskiej) Otóż wysoki stopień sprężenia gazu (żeby uzyskać jego przejście w stan ciekły) stawia dodatkowe wymagania przy rozprężaniu. Nie wiem jak teraz, ale wtedy były bardzo duże problemy ze szronieniem reduktora. W końcu trzeba było założyć reduktor dwustopniowy - bo jednostopniowy się zamrażał i zatykał. Z tego samego powodu łądowanie butli jest wydłużone - mocne sprężanie bardzo podnosi temperaturę, a to z kolei podnosi temperaturę punktu skraplania i tak w kółko... Sprężanie musi więc być odpowiednio wolniejsze żeby uniknąć nadmiernego nagrzewania.
Jeżeli chodzi o wymianę oleju silnikowego, to brak (lub zdecydowane zmniejszenie) emisji cząstek stałych pozwolił w tych czasach na trzykrotne wydłużenie okresu pomiędzy wymianami bez zauważalnego wpływu na żywotność silnika. Pomimo tego olej spuszczany z miski był dalej jasnego koloru.
Pozostaje jeszcze kwestia doboru kąta zapłonu (większa odporność gazu na spalanie stukowe). Tak więc o ile w przypadku wyposażenia silnika w czujniki spalania stukowego ta wartość będzie automatycznie utrzymywana na poziomie optymalnym, to w przypadku wcześniejszej generacji układu zapłonowego będziemy mieli odczuwalny spadek mocy i mogą pojawić się tendencje silnika do przegrzewania.
Na zakończenie: Mercedes ma w ofercie produkcyjnej kilka aut wyposażonych fabrycznie w instalację LPG. Zarówno osobowych jak i van-ów.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/