MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz

Forum dyskusyjne klubu właścicieli i miłośników samochodów marki Mercedes-Benz
Dzisiaj jest czw lip 31, 2025 3:10 pm

Strefa czasowa UTC+02:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 4 ] 
Autor Wiadomość
Post: pt lut 11, 2011 11:18 pm 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn cze 18, 2007 7:43 am
Posty: 379
Lokalizacja: Poznań
Witam Szanownych Forumowiczów,

taki oto problem prawny chciałbym zapodać:
czy istnieje jakaś granica wieku albo inne okoliczności, które samochód osobowy przeistaczają w zabytek?

czy też jeżeli nie dopełnimy sami wszelkich formalności związanych z uwzględnieniem naszego pojazdu w ewidencji lub rejestrze zabytków, to w nieskończoność pozostanie on po prostu samochodem osobowym, który dowolnie możemy np. sprzedać za granicę?
i w ten sposób np. w120 z 1961 roku posiadające białe blachy nadal jest i będzie samochodem osobowym?

pytanie jest w kontekście możliwości stałego wywozu poza granice RP.

prawo ubezpieczeniowe definiuje pojęcie pojazdu historycznego, przy którym nie ma obowiązku ciągłości ubezpieczenia OC, jednakże to pojęcie tyczy się tylko i wyłącznie kwestii ubezpieczeń!

kodeks drogowy mówi, że pojazd staje się zabytkowym na podstawie wpisu do ewidencji lub rejestru na podstawie innych przepisów.
chodzi tu zapewne o ustawę o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
ta z kolei nie precyzuje, że przedmiot ruchomy staje się zabytkiem w momencie, wpisu do sotsownego rejestru bądź ewidencji
nie znalazłem nic w internecie na temat automatyczności procesu stawania się zabytkiem pięćdziesięcio- i więcej -letniego auta.

może ktoś z Was ma jakąś szerszą wiedzę na ten temat?

dzięki,
szymon

_________________
'66 Wartburg 312/1
'69 w114 250CE
'69 w108 280SEL
'77 w116 450SEL 6.9
i inne Pontony


Ostatnio zmieniony sob lut 12, 2011 1:25 pm przez szyki, łącznie zmieniany 1 raz.

Na górę
Post: sob lut 12, 2011 6:19 am 
Offline
wiarus senior

Rejestracja: pn sty 27, 2003 1:24 am
Posty: 1447
Lokalizacja: Gryfino
Kiedys juz Kielbik drazyl ten temat, poszukaj na forum

_________________
https://www.facebook.com/pages/Old-Merc-Garage/618806288213349


Na górę
Post: sob lut 12, 2011 11:02 am 
Offline
swój chłop

Rejestracja: pn sty 07, 2008 7:22 pm
Posty: 401
Z tego co się orientuję to na dzień dzisiejszy można sprzedawać samochody zabytkowe za granicę bez zezwolenia jeśli ma nie więcej niż 50 lat lub jego wartość nie przekracza 10k. Eur. Co do kwoty to nie jestem pewien, najlepiej zadzwoń do WKZ i oni wszystko powiedzą.

_________________
W107 450SL


Na górę
Post: sob lut 12, 2011 1:39 pm 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn cze 18, 2007 7:43 am
Posty: 379
Lokalizacja: Poznań
Stomek pisze:
Kiedys juz Kielbik drazyl ten temat, poszukaj na forum

szukam, szukam i coś znaleźć nie mogę.
same tematy odnośnie wywozu auta na żółtych blachach...

richie pisze:
Z tego co się orientuję to na dzień dzisiejszy można sprzedawać samochody zabytkowe za granicę bez zezwolenia jeśli ma nie więcej niż 50 lat lub jego wartość nie przekracza 10k. Eur

richie, wiesz, że dzwoni, tylko kościół trochę mlisz:)
art. 51.1.15 ust o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami:
"pozwolenia na stały wywóz nie wymagają środki transportu, które mają więcej, niż 50 lat i ich wartość jest wyższa, niż 32 tyś zł."
szczęśliwie, wszystkie do 50 lat w ogóle nie wymagają zgody.

oczywiście, to się tyczy auta na żółtych blachach i tu możemy się cieszyć, gdyż to prawo zostało w zeszłym roku zliberalizowane. wcześniej w ogóle nie można było wywozić nawet 25-latka na żółtych

mnie się rozchodzi jednak o coś innego:
o zgodny z prawem wywóz pojazdu na białych blachach.

była kilka razy mowa na forum o tym, że to ktoś wyjechał za granicę Fiatem 125p z 1973 roku lub Golfem I. Oba miały białe blachy i, może ze względu jeszcze na niezbyt podeszły wiek, nie rzucały się tak w oczy w rejonie granicznym.
Wszak jeszcze całkiem niedawno Polacy masowo poruszali się po europejskich drogach takimi autami.

Mój przypadek dotyczy w120 z '61 roku.
auto zostało w Polsce odrestaurowane i niestety ma nasz kraj opuścić.
jest zarejestrowany, ubezpieczony i wszystko z nim technicznie super, no i rzuca się w oczy, co wzbudza moje obawy w kwestii potencjalnego zatrzymania przez straż graniczną.

niestety, ustawa o ochronie zabytków definiuje zabytek jako:
"nieruchomość lub rzecz ruchomą, ich części lub zespoły, będące dziełem człowieka lub związane z jego działalnością i stanowiące świadectwo minionej epoki bądź zdarzenia, których zachowanie leży w interesie społecznym ze względu na posiadaną wartość historyczną, artystyczną lub naukową;"

pytanie, czy Ponton się łapie?
moim zdaniem łapie się pełną gębą.

wbrew moim wcześniejszym przypuszczeniom, nie ma w ww. ustawie warunku mówiącego, że rzecz staje się zabytkiem w momencie wpisania jej do odpowiedniego rejestru.
jest za to mowa o dokonaniu wpisu z urzędu w kilku przypadkach, m.in. przy uzasadnionej obawie przed zniszczeniem, uszkodzeniem lub nielegalnym wywozem zabytku za granice RP.

reasumując to, co udało mi się znaleźć w przepisach:
praktycznie każde z naszych starych autek spełnia definicję zabytku i w związku z tym podlega pod ograniczenia wywozu nakreślone w ustawie o ochronie zabytków.

takie są moje wnioski,
chociaż nie ukrywam, że bardzo chciałbym się mylić.

_________________
'66 Wartburg 312/1
'69 w114 250CE
'69 w108 280SEL
'77 w116 450SEL 6.9
i inne Pontony


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 4 ] 

Strefa czasowa UTC+02:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 16 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl