MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz
https://forum.w114-115.org.pl/

Indeksy na oponach
https://forum.w114-115.org.pl/viewtopic.php?f=1&t=44249
Strona 1 z 1

Autor:  sneer [ czw paź 15, 2009 3:23 pm ]
Tytuł:  Indeksy na oponach

Od jakiegos czasu nurtuje mnie takie zagadnienie: na oponach sa dwa istotne indeksy: predkosci oraz nosnosci. O ile wszedzie w Internecie mozna znalezc tabelki, ktore tlumacza oznaczenia na konkretne wartosci, o tyle nigdzie nie znalazlem znaczenia wartosci tych indeksow.
Jak rozumiem, istnieje jakas norma, okreslajaca metode wyznaczania owych wartosci, ale nawet sladu po niej... to moze oznaczac, ze te parametry wyznacza sobie kazdy z producentow na podstawie norm zakladowych, ktore sa niejawne. czyli - 99ZR moze nie znaczyc nic...

czy ktos moglby potwierdzic/zaprzeczyc?

Autor:  beet [ czw paź 15, 2009 4:42 pm ]
Tytuł: 

Chcesz produkowac opony, zeby korzystac z owych norm? ;) Na stronce ISO w zakladce komitetu technicznego pewnie bys znalazl to, co Cie interesuje, ale nie za darmo niestety. Zreszta pewnie wartosci tam podane nic zwyklemu smiertelnikowi nie powiedza, lepiej poszukaj prac inzynierskich traktujacych o tym albo napisz do OBR Stomil, to moze udostepnia Ci jakies materialy.

Autor:  sneer [ czw paź 15, 2009 4:59 pm ]
Tytuł: 

beet pisze:
Chcesz produkowac opony, zeby korzystac z owych norm? ;) Na stronce ISO w zakladce komitetu technicznego pewnie bys znalazl to, co Cie interesuje, ale nie za darmo niestety. Zreszta pewnie wartosci tam podane nic zwyklemu smiertelnikowi nie powiedza, lepiej poszukaj prac inzynierskich traktujacych o tym albo napisz do OBR Stomil, to moze udostepnia Ci jakies materialy.


chce wiedziec, jak indeksy przekladaja sie na bezpieczenstwo jazdy i czy sa sensownym parametrem przy wyborze.
nie wiem, czemu nie mialyby mi nic powiedziec. czy w PN to jest? moze. Ale szukalem glownie po angielsku - i NIC.

Autor:  McCoy [ czw paź 15, 2009 5:35 pm ]
Tytuł: 

Niewiem czego nie rozumiesz. Indeksy masz dwa: prędkości dopuszczalnej dla danej opny o danym indeksie i maksymalnego obciązenia również dla danej opony o konkretnym oznaczeniu.

Czyli: Jeździsz( twoj samochód potrafi) do 190 km/h wybierasz indeks predkości T i w zależności od masy auta odpowiedni indeks nośności wyrażony w kilogramach, np. 88.

Masz wtedy gwarancje,ze opona nie ulegnie zniszczeniu w trakcie normalnej eksploatacji, niestrzeli przy szbkiej jedzie, a auto nie straci kierowalności pod obciązeniem.

Autor:  Bukol [ czw paź 15, 2009 7:05 pm ]
Tytuł: 

McCoy pisze:
odpowiedni indeks nośności wyrażony w kilogramach, np. 88.


Ten indeks nie jest wyrażony w kilogramach. Gdyby opona samochodowa miała 88kg nośności to by była masakra.

Myślę, że koledze właśnie o to chodziło - co oznacza to "88"?

Autor:  McCoy [ czw paź 15, 2009 7:09 pm ]
Tytuł: 

Żle to ująlem - 88 to przeciętnemu Kowalskiemu nic nie mowiacy numer,a po rozszyfrowaniu w tabeli indeksów nośności jest wartość wyrażona w Kg. Zanim mi ktoś przerwal tok myslenio/pisania mialo być: 88= 560 Kg na opone.

Pzdr!

Autor:  sneer [ pt paź 16, 2009 8:32 am ]
Tytuł: 

McCoy pisze:
Niewiem czego nie rozumiesz. Indeksy masz dwa: prędkości dopuszczalnej dla danej opny o danym indeksie i maksymalnego obciązenia również dla danej opony o konkretnym oznaczeniu.

Czyli: Jeździsz( twoj samochód potrafi) do 190 km/h wybierasz indeks predkości T i w zależności od masy auta odpowiedni indeks nośności wyrażony w kilogramach, np. 88.


przeczytaj jeszcze raz ze zrozumieniem, co napisalem:
CO TO ZNACZY, ŻE MA INDEKS 88? nie, ile to jest kilogramow, bo odpowiedz na to pytanie jest dwa klikniecia stad.
chodzi mi o to, na jakiej podstawie producenci oznaczaja w ten sposob opony?
co do gwarancji, ze opona "nie strzeli" to, o ile te indeksy mają mieć sens, jest to niewystarczająca informacja. Sądzę, że w normie czy innych przepisach homologacyjnych oprócz wytrzymałości na "strzał" są znacznie istotniejsze parametry, jak np. zachowanie iluś tam % kontaktu bieżnika z drogą np. w zakręcie, uwzględnienie starzenia się gumy i kordu, jakichś tam założeń dynamicznych owej wytrzymałości.

Bo stawiam skrzynkę piewa, że opona o indeksie typu 300 kg nie strzeli pod dwutonowym samochodem, ani też opona o indeksie prędkości 160 km/h nie pęknie przy prędkości 200 km/h.

Autor:  Bukol [ pt paź 16, 2009 9:49 am ]
Tytuł: 

sneer pisze:
Bo stawiam skrzynkę piewa, że opona o indeksie typu 300 kg nie strzeli pod dwutonowym samochodem, ani też opona o indeksie prędkości 160 km/h nie pęknie przy prędkości 200 km/h.


Zapewne tak jest, jak w każdej inżynierii przyjmuje się zapas i tolerancję. Moim zdaniem jednak to dobrze, że przeciętny użytkownik nie wie jaka ta tolerancja w przypadku n.p. opon jest. Bo nasz oszczędny naród zaraz by stwierdził, że gumy od malucha mają taki zapas nośności, że do Żuka podejdą. Itp.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/