MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz
https://forum.w114-115.org.pl/

słyszał ktoś o obowiązkowych przeglądach dla zabytków?
https://forum.w114-115.org.pl/viewtopic.php?f=1&t=43811
Strona 1 z 2

Autor:  szyki [ wt wrz 22, 2009 9:26 pm ]
Tytuł:  słyszał ktoś o obowiązkowych przeglądach dla zabytków?

Witam,
Jak w temacie.

Żeby nie było, że sieję zamęt, to "radosne" info podała dzisiaj lokalna telewizja informacyjna.
Zmienił się kodeks drogowy. Zmiany:
1. samochód osobowy rejestrowany w Polsce po raz pierwszy nie musi przechodzić przeglądu zerowego, jeżeli ma ważny przegląd kraju, skąd przyjechał - dyskusyjne,
2. motorowery i skutery będą musiały przechodzić przeglądy techniczne - w sumie dobrze, będzie może trochę bezpieczniej,
3. pojazdy zabytkowe będą przechodziły okresowe przeglądy techniczne. Ja to rozumiem jako zniesienie przeglądu wieczystego - ciekawe, czy rzeczywiście tak jest, czy pan redaktor się pomylił.

pozdro,
szymon.

Autor:  grabekk [ wt wrz 22, 2009 9:35 pm ]
Tytuł: 

Tez dzis o tym słyszalem wlasnie w raporcie na tvn turbo. Ze zabytki maja miec przeglady jak kazdy inny samochod [ co rok] a skutery co 2 lata i 50zl ma kosztowac.

Autor:  BrunoGiamatti [ wt wrz 22, 2009 9:36 pm ]
Tytuł: 

taa.. http://www.motofakty.pl/artykul/pojazdy ... gladu.html
Ja jestem krótko mówiąc .. udu**ony :/ i ze skuterem i z caddym bo ani jeden ani drugi nie ma prawa przejść żadnego przeglądu :roll:

Autor:  szyki [ wt wrz 22, 2009 9:47 pm ]
Tytuł: 

co do zabytków, to skłonny byłbym uwierzyć w wypadek przy pracy ustawodawcy, bo z pewnością nie uwierzę w badania statystyczne, z których wyjdzie, że statystyczny kierowca zabytkowego auta powoduje więcej wypadków od jakiejś przeciętnej. wypadków spowodowanych stanem jego auta.

jeżeli to rzeczywiście prawda, to zastanawiam się, jak to będzie się miało do spełnienia wszystkich warunków uzyskania wieczystego przeglądu.
przecież to kosztuje trochę zachodu i wiąże się z wydaniem paru złotych.
normalnie poszedłbym i poprosił o zwrot tej kwoty, jeżeli bym miał któreś auto na żółto zarejestrowane.

Autor:  BrunoGiamatti [ wt wrz 22, 2009 9:52 pm ]
Tytuł: 

... I znowu tylko koperty po kieszeniach będą latały.. Już diagności się o to postarają.
Trzeba to jakoś zagasić zanim się rozpali na dobre [szalone]
edit.
ale ale .. co z tymi pięknymi zasadami typu "prawo nie działa wstecz" ??
Jaką mają podstawę, żeby teraz zmienić to za co płaciłem .. i o co starałem się tak długo? .. Mam w dowodzie "bezterminowo" i mogą mnie teraz ... pocałować..
Jak to wygląda w takiej sytuacji?

Autor:  Pyzio69 [ wt wrz 22, 2009 10:25 pm ]
Tytuł: 

no to się wkurzyłem... mam nadzieję, że to jakies chwilowe głupoty tych darmozjadów z sejmu. w najgorszym wypadku będę się bronił zasadą 'lex retro non agit' :)

PS. Pozdro z Łeby, BrunoGiamatti !! [zlosnikz]

Autor:  ghost2255 [ wt wrz 22, 2009 11:02 pm ]
Tytuł: 

A stare prawa jazdy? ja miałem ważne "bezterminowo" a musiałem wymienić, bo straciło ważność. :o

Autor:  BrunoGiamatti [ śr wrz 23, 2009 12:21 am ]
Tytuł: 

Pyzio69 aaa to Ty wariacie :D .. codziennie przechodziłem obok [zlosnik] Pozdro
Zacytuję wypowiedź koleg z innego forum:
Cytuj:
Jedna sprawa..
tak czytam ten dziennik ustaw.. i ja tam widzę ze to nie jest dla wszystkich zabytków a tylko:
"W przypadku pojazdu zabytkowego wykorzystywanego do zarobkowego transportu drogowego wykonuje sie zakres badania technicznego okreslony w pkt 1-10 dzialu I zalacznika nr 1 do rozporzadzenia, stosujac odpowiednio warunki techniczne, na podstawie których pojazd zostal uznany za zabytkowy."

Czyli np taki Caddy bez problemu przejdzie przeglad bo będzie traktowany kryteriami zawartymi na podstawie których zostal uznany za zabytkowy <- biała karta? dunno.gif ..

zródło:
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 września 2009 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach /Dz. U. z 2009 r. Nr 155 poz. 1232/
http://www.mi.gov.pl/files/0/1791721/Dz ... oz1232.pdf

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 września 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów /Dz. U. z 2009 r. Nr 155 poz. 1233/
http://www.mi.gov.pl/files/0/1791721/Dz ... oz1233.pdf

Ciągle jakieś niejasności ... Mam nadzieję, że kolejny false start ... taki jak i podatek eko złodziejski

Autor:  ROBHEN [ śr wrz 23, 2009 1:07 pm ]
Tytuł: 

Witam będąc bezpośrednio zainteresowany tym tematem udałem się dzisiaj do zaprzyjażnionego naczelnika wydziału komunikacji by dowiedzieć sie jak to wygląda z punktu widzenia wydziału komunikacji który dokonuje odpowiedniego wpisu o terminie lub bez terminowości przeglądu technicznego przy wydawaniu dowodu rejestracyjnego. Moje informacje pokrywają się z tym co cytowane było powyżej. Zasada bezterminowego przeglądu dotyczącego pojazdów zarejestrowanych na "żółtych tablicach" pozostaje taka jak dotychczas z tą zmianą że pojazdy takowe służące do zarobkowania jak np. taksówki ale nie tylko bo także autobusy na żółtych tablicach które wożą ludzi na zlecenie różnych firm i instytucji (np. noc muzeów ) a także pojazdy wożące do ślubu. Tak wiec dla posiadacza "żółtych tablic" użytkującego pojazd "prywatnie" nic się nie zmienia.

Autor:  Waciak [ śr wrz 23, 2009 1:13 pm ]
Tytuł: 

Nie wiem o co się tak bulwersować?
Badania techniczne moim zdaniem powinny przechodzić wszystkie poruszające się po drogach pojazdy.
Mieszkamy w polsce a żółte tablice i przegląd wieczysty może zrobić każdy.
Również osoba nieodpowiedzialna, której nie przeszkadza przerdzewiały wachacz, tudzież brak hamulców i łyse opony.
Nie mam ochoty zostać zabitym przez wrak, który x lat temu uzyskał przegląd bezterminowy i od tej pory nikt go nie kontrolował.
Skoro Arturze, nadmieniłeś, iż Twoje pojazdy nie mają prawa przejść badań technicznych, to obowiązkiem Stacji Kontroli Pojazdów i odpowiednich organów państwowych, powinno być uniemożliwienie wyjazdu na drogi publiczne ww. wehikułów.


P.S. Niestety państwo polskie rzadko kiedy uchwala ustawy mające zapewnić bezpieczeństwo lub ochronę środowiska.
W większości jest to coroczne, nowe ciągnięcie podatnika za kieszeń.

Autor:  BrunoGiamatti [ śr wrz 23, 2009 2:56 pm ]
Tytuł: 

Masz trochę racji .. ale z drugiej strony pojazdy zabytkowe mają być bardziej eksponatami a nie .. dupowozami.
.. I dlatego w stanach jest .. bardziej ludzko. Tam się wchodzi do garażu, buduje się przykładowo motocykl .. i się wyjeżdża na ulicę. A u nas wszystko pod górkę.. I głównie po to żeby wyssać z ludzi jak najwięcej hajsu.

Autor:  marpie [ śr wrz 23, 2009 5:15 pm ]
Tytuł: 

Więc posłużyłem się pomocami naukowymi i wyszło mi, co następuje. Obowiązek badania pojazdu zabytkowego został wprowadzony z dniem 8 lipca 2009 roku ustawą z dnia dnia 22 maja 2009 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 97 poz. 802 z dnia 23 czerwca 2009 r.), która zmieniła m.in. Art. 81 ustawy - prawo o ruchu drogowym, mówiący o obowiązku badania technicznego pojazdów. To co nas interesuje zawarte jest obecnie w Art. 81 ust. 10 ustawy prawo o ruchu drogowym, który w obecnym brzmieniu jest następujący:

Art. 81 ust. 10. Przyczepa lekka i pojazd zabytkowy nie podlegają okresowym badaniom technicznym. W przypadku pojazdu zabytkowego, wykorzystywanego do zarobkowego transportu drogowego podlega on corocznym badaniom technicznym.

Czyli jeżeli ktoś nie transportuje zabytkiem to nie ma badań corocznych i śpi spokojnie.

Dodatkowo warunki techniczne dla badań zabytków używanych do transportu drogowego precyzuje rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 września 2009 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. nr 155 poz. 1232 z dnia 21 września 2009 r.):

Par. 2 ust. 2. W przypadku pojazdu zabytkowego wykorzystywanego do zarobkowego transportu drogowego wykonuje się zakres badania technicznego określony w pkt 1-10 działu I załącznika nr 1 do rozporządzenia, stosując odpowiednio warunki techniczne, na podstawie których pojazd został uznany za zabytkowy.

Pkt. 1 Identyfikacja
Pkt. 2 Dodatkowe wyposażenie
Pkt. 3 Ogumienie
Pkt. 4 Światła
Pkt. 5 Hamulce
Pkt. 6 Układ kierowniczy
Pkt. 7 Podwozie i zawieszenie
Pkt. 8 Instalacja elektryczna
Pkt. 9 Nadwozie i osprzęt
Pkt. 10 Ochrona środowiska (hałas, emisja spalin, wycieki)

Z kolei te warunki techniczne określa rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 października 2004 r. w sprawie badań zgodności pojazdów zabytkowych i pojazdów marki "SAM" z warunkami technicznymi (Dz. U. nr 238 poz. 2395 z dnia 4 listopada 2004 r. oraz Dz. U. nr 164 poz. 1161 z 2006 r.). W skrócie:

§ 2. 1. Badanie zgodności pojazdu zabytkowego z warunkami technicznymi określonymi w przepisach o warunkach technicznych pojazdów, zwanych dalej "warunkami technicznymi", polega na sprawdzeniu prawidłowości działania poszczególnych zespołów i mechanizmów pojazdu, w szczególności pod względem bezpieczeństwa jazdy oraz wykonaniu porównania stanu faktycznego pojazdu z warunkami technicznymi zgłoszonymi przez właściciela pojazdu we wniosku o przeprowadzenie badania zgodności pojazdu zabytkowego z warunkami technicznymi, którego wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.

Czyli na okresowych badaniach technicznych zabytku sprawdza się to co zostało zgłoszone na przeglądzie zerowym jako warunki techniczne.
Przewożenie do ślubu podpada pod Art. 18 ust. 3 ustawy o transporcie drogowym:

Nie wymaga zezwolenia wykonywanie przewozu okazjonalnego, jeżeli:
1) tym samym pojazdem samochodowym na całej trasie przejazdu przewozi się tę samą grupę osób i dowozi się ją do miejsca początkowego albo
2) polega on na przewozie osób do miejsca docelowego, natomiast jazda powrotna jest jazdą bez osób (podróżnych), albo
3) polega on na jeździe bez osób do miejsca docelowego i odebraniu oraz przewiezieniu do miejsca początkowego grupy osób, która przez tego samego przewoźnika drogowego została przewieziona na zasadzie określonej w pkt 2.

Czyli przewóz do ślubu jest transportem i wymaga badań pojazdu zabytkowego, natomiast nie wymaga żadnego zezwolenia. Ergo: jak Policja zatrzyma samochód ślubny bez badań corocznych to klops.

Autor:  BrunoGiamatti [ śr wrz 23, 2009 5:40 pm ]
Tytuł: 

Ale czemu? Jak udowodnią, że to przejazd zarobkowy a nie przykładowo "prezent dla kolegi" ? .. Mam furę a kolega się żeni to go przewiozę i już.. (nikt nie mówi, że za kasę)

Autor:  ROBHEN [ śr wrz 23, 2009 6:22 pm ]
Tytuł: 

Wozić do ślubu itp. można "żółtymi tablicami" ile się chce. W rozumieniu transportu zarobkowego rozumie się taką sytuacje jeśli jest to zarejestrowana działalność usługowa i dany pojazd jest "wciągnięty" na tą firmę np. Firma świadcząca wynajem pojazdów zabytkowych na śluby itp.

Autor:  filippo [ czw wrz 24, 2009 8:29 am ]
Tytuł: 

Mimo wszystko zastanawia mnie ten zapis:

marpie pisze:
Pkt. 10 Ochrona środowiska (hałas, emisja spalin, wycieki)


Wycieki to zrozumiałe ale jakie normy emisji spalin gdy na badanie przyjedzie zabytkowy autobus który obecnych norm nijak nie spełnia zapewne. Będą zastosowane jakieś inne???

Strona 1 z 2 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/