MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz
https://forum.w114-115.org.pl/

Kategoria B - jak to wyglada z przyczepa?
https://forum.w114-115.org.pl/viewtopic.php?f=1&t=40270
Strona 1 z 2

Autor:  Borys [ pt kwie 03, 2009 12:24 am ]
Tytuł:  Kategoria B - jak to wyglada z przyczepa?

Sluchajcie, mam problem, bo w zasadzie juz nie wiem do czego mam sie odniesc.. Najlepiej pewnie do Kodeksu Drogowego, powiecie..
Sprawa wyglada nastepujaco. Mam Lublina 3,5t. Auto wazy z grubsza 2t, jego ladownosc to 1,5t, a wiec wyczerpujemy tym limit ewentualnego zestawu dopuszczonego przez kategorie B. Lublin ma hak, ktory wbity do dowodu jest sygnowany masa 1500kg. Z tego co pamietam, na kat B wolno mi ciagnac przyczepe, przy czym dmc nie moze przekroczyc 3,5t i to jest w zasadzie jedyne ograniczenie. W moim przypadku definicyjna dmc wyniesie 5t, chocbym na pace i przyczepie wiozl powietrze..
Czy to oznacza, ze nie wolno mi do mojego Lublina podczepic przyczepy? Jesli tak to jakie uprawnienia musze zrobic zeby moc ja ciagnac?
Pytam, bo planowalem zakup jednej z przyczep oferowanych w marketach w cenach do 2,5tys zl i teraz sie waham w obawie przed tym, ze bedzie stala bezuzytecznie w ogrodku... Posiadam kat B prawa jazdy bez zadnych dodatkow (posiadana przeze mnie kat A raczej nie wnosi nic do sprawy
[zlosnikz] ).
Pozdrawiam!

Autor:  beet [ pt kwie 03, 2009 1:13 am ]
Tytuł: 

Sam sie nad tym zastanawialem swojego czasu i jak dla mnie nie ma sensu zaglebiac sie w jakze "klarowne" przepisy Prawa o ruchu drogowym, tylko zerknac do Konwencji wiedenskiej o ruchu drogowym. Ograniczenia co do DMC zestawu owszem sa, ale wtedy, kiedy przyczepa nie jest przyczepa lekka. Taka o DMC <750kg mozesz "spokojnie" ciagnac swoim Lublinkiem, wartosc uciagu na haku wpisana do dowodu niestety nie rozszerzy Twoich uprawnien. A ze policja sie moze przyczepic? Odmowa przyjecia mandatu karnego i tyle, Konwencja jest aktem nadrzednym w stosunku do KD, a ludzka glupote i niewiedze trzeba tepic.


Pozdrawiam

Autor:  szymon.dziawer [ pt kwie 03, 2009 10:24 am ]
Tytuł: 

Witam
Na kat "B" możesz prowadzić zestaw o DMC nie przekraczajacym 3,5t. Powyżej tej wartości musisz mieć przynajmniej "BE".
Co ciekawe, na kat. B możesz ciągnąć przyczepę cieższą niż 750 kg O ILE DMC zestawu nie przekroczy 3500 kg - czyli np. DMC auta 2000 kg, DMC holowanej przyczepy 1500 kg.
Kiedyś obowiazywało, że na kat. B możesz ciągać tylko przyczepy do 750 kg, teraz ważna jest suma DMC obu pojazdów.
Oczywiście DMC przyczepy nie może być > od DMC holującego ją pojazdu.
No i każda przyczepa powyżej 750 kg DMC musi być wyposażona w hamulec najazdowy.
Pozdrawiam
Szymon <br>Dodano po 9 minutach.:<br>
beet pisze:
Taka o DMC <750kg mozesz "spokojnie" ciagnac swoim Lublinkiem

A nie dotyczy to TYLKO pojazdów o DMC powyżej 3500 kg, czyli ciężarówek i autobusów? <br>Dodano po 2 minutach.:<br>
beet pisze:
Odmowa przyjecia mandatu karnego i tyle

+ holowanie zestawu na parking policyjny/dojazd osoby z "BE" - bo nie puszczą Cię w dalszą drogę panowie policjanci, jeśli stwierdzą, że nie masz uprawnień na taki zestaw.

Autor:  Borys [ pt kwie 03, 2009 10:50 am ]
Tytuł: 

Wlasnie z racji tego, ze Lublin to ciezarowka, jego dmc okresla masa calkowita pojazdu + mozliwy zaladunek, a wiec w moim przypadku jest to juz 3,5t. Gdzie wiec przyczepa?

Autor:  WeebShut [ pt kwie 03, 2009 10:51 am ]
Tytuł: 

Szymon a nie ma tutaj znaczenia czy przyczepa jest jedno czy dwu osiowa?

Autor:  beet [ pt kwie 03, 2009 11:32 am ]
Tytuł: 

Borys pisze:
Gdzie wiec przyczepa?


Z tylu pojazdu ;) W Twoim przypadku laczna DMC zestawu moze wynosic 4250kg, ale warunkiem jest ciagniecie przyczepy lekkiej. Czemu policja w DE nie zatrzymuje busow z lekkimi przyczepkami? Bo znaja przepisy, a nasz ciemnogrod jeszcze dlugo pozostanie ciemnogrodem.

Autor:  Sokol [ pt kwie 03, 2009 11:38 am ]
Tytuł: 

szymon.dziawer pisze:
Oczywiście DMC przyczepy nie może być > od DMC holującego ją pojazdu.

ależ nie tak do końca nasze przepisy zawsze są niejednoznaczne [zlosnik] nie dotyczy to samochodów terenowych 4x4

Autor:  filippo [ pt kwie 03, 2009 11:46 am ]
Tytuł: 

beet pisze:
Czemu policja w DE nie zatrzymuje busow z lekkimi przyczepkami? Bo znaja przepisy, a nasz ciemnogrod jeszcze dlugo pozostanie ciemnogrodem.


Czasem z tego ciemnogrodu można skorzystać. Znajomy jeszcze nie miał E a ciągał przyczepkę z końmi swoim autem - zatrzymała go policja i pytają ile waży przyczepa na konie (800kg) no to ok mówi policjant "bo ile taki koń może ważyć ze 300kg maksymalnie" :) - średnio koń waży 450-550kg więc potrzebne już E.

Autor:  szymon.dziawer [ pt kwie 03, 2009 12:23 pm ]
Tytuł: 

WeebShut pisze:
Szymon a nie ma tutaj znaczenia czy przyczepa jest jedno czy dwu osiowa?

Ilość osi nie ma żadnego znaczenia.
Poza tym wg przepisów: jeśli rozstaw osi nie przekracza 1m oś wielokrotna liczona jest jako 1 oś (ale to jest istotne raczej na autostradzie przy płaceniu za przejazd, a nie przy kat. p.j.)
beet pisze:
Czemu policja w DE nie zatrzymuje busow z lekkimi przyczepkami?

Prawdopodobnie dlatego:
30.12.2006 PL Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 403/21
(1) Dz.U. L 124 z 9.5.2002, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą
Komisji 2005/30/WE (Dz.U. L 106 z 27.4.2005, str. 17).

Art 4 p. 4 b) Kategoria B:
Pojazdy silnikowe o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej
3 500 kg i konstrukcyjnie przystosowane do
przewozu nie więcej niż ośmiu pasażerów oprócz kierowcy;
pojazdy silnikowe tej kategorii, mogą być łączone z przyczepą
o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej
750 kg.
Bez uszczerbku dla przepisów dotyczących zasad przyznawania
omawianym pojazdom homologacji typu, pojazdy
silnikowe należące do tej kategorii mogą być łączone z przyczepą
o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej
750 kg, pod warunkiem że dopuszczalna masa całkowita
takiego zespołu pojazdów nie przekracza 4 250 kg. W przypadku
gdy masa takiego zespołu pojazdu przekracza
3 500 kg, państwa członkowskie, zgodnie z przepisami
załącznika V, wymagają, aby taki zespół pojazdów był kierowany
wyłącznie po:
— ukończeniu szkolenia, lub
— zdaniu egzaminu umiejętności oraz zachowania na
drodze.
Państwa członkowskie mogą także wymagać zarówno ukończenia
takiego szkolenia, jak i zdania egzaminu umiejętności
oraz zachowania na drodze.
Państwa członkowskie umieszczają na prawie jazdy odpowiedni
kod wspólnotowy informujący o nadaniu uprawnień
do kierowania takim zespołem pojazdów.
Dolna granica wieku dla kategorii B zostaje ustalona na 18
lat;

Dyrektywa ma zacząć obowiązywać od zdaje się 2011 roku - ja nie wiem, jak to będzie u nas. Rozmawiałem z MI tylko w sprawie praw jazdy na motocykle, gdyż te mnie bardziej interesowały.
Aktualnie wydaje mi się, że w PL masy pojazdów się nie sumują - w Polsce kat. B do 3500 kg i już. Ale jeszcze grzebię w poszukiwaniu wykładnika - CE robiłem już jakieś 1,5 roku temu, więc mogło umknąć.

Pozdrawiam
Szymon

Autor:  beet [ pt kwie 03, 2009 1:22 pm ]
Tytuł: 

szymon.dziawer pisze:
Prawdopodobnie dlatego:


A ja mysle, ze dlatego:

"..do pojazdów samochodowych kategorii B, wymienionych w załącznikach 6 i 7 do niniejszej konwencji, może być dołączona lekka przyczepa; może do nich być także dołączona przyczepa, której największa dopuszczalna masa przekracza 750 kg ale nie przekracza ona masy własnej pojazdu samochodowego, oraz jeżeli największa dopuszczalna masa pojazdów połączonych w ten sposób nie przekracza 3500 kg."

Nie wiem jak mozna miec problemy z wykladnia tego przepisu..

Autor:  szymon.dziawer [ pt kwie 03, 2009 3:30 pm ]
Tytuł: 

beet pisze:
oraz jeżeli największa dopuszczalna masa pojazdów połączonych w ten sposób nie przekracza 3500 kg

Czyli na B nie można ciągnąć Lublinem mającym 3500 kg przyczepy, nawet 750 kg, bo wówczas
beet pisze:
największa dopuszczalna masa pojazdów połączonych w ten sposób

przekracza 3500 kg
Pozdrawiam
Szymon

Autor:  beet [ pt kwie 03, 2009 4:35 pm ]
Tytuł: 

Dalej nie rozumiemy, ze dalsza czesc przepisu ktora cytujesz dotyczy przyczep >750kg? Ludzie ratujcie.. [szalone]

Autor:  szymon.dziawer [ pt kwie 03, 2009 8:25 pm ]
Tytuł: 

Dla mnie to jednoznaczne. Nie można na B prowadzić zestawu powyżej 3500 kg. Inaczej byłaby JAKAKOLWIEK wzmianka, że można prowadzić zestaw do 4250 kg o ile DMC przyczepy nieprzekraczającej 750 kg.
Jak często się zdarza w naszych zagmatwanych przepisach - czytamy to samo, odczytujemy co innego. Rozpytam o interpretacje bieglejszych w temacie i się odezwę.
A przyczepy niemieckie i inne - cóż - różne są tam ułatwienia, np. kat. C1, czy A1 "wklepywana" z automatu, jeśli ileś lat masz bezwypadkowe przejechane na B. U nas na wszystko musisz zdać egzamin i zapłacić za kurs - za darmo nic nie dają.
Pozdrawiam
Szymon

Autor:  beet [ pt kwie 03, 2009 9:24 pm ]
Tytuł: 

szymon.dziawer pisze:
Inaczej byłaby JAKAKOLWIEK wzmianka


Wiesz jaka objetosc mialyby wszelkie Kodeksy i inne zbiory przepisow gdyby mialy zawierac takie wzmianki? Po to sa definicje legalne, po to jest wykladnia, zeby przepis zawieral jak najwiecej tresci przy jak najmniejszej objetosci. Ja juz sie nie udzielam, ide pucowac dekle w Panu Sreberko.

Pozdrawiam

Autor:  Borys [ pt kwie 03, 2009 9:53 pm ]
Tytuł: 

Szymon, jesli mozesz rzeczywiscie zasiegnac rady u zrodel i jak wyglada interpretacja to bede bardzo wdzieczny... Po prostu kocham ten kraj, zwlaszcza po dzisiejszym calodziennym bieganiu po urzedach i niezalatwieniu kompletnie niczego... Pozdrawiam!

Strona 1 z 2 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/