MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz https://forum.w114-115.org.pl/ |
|
Bestseller https://forum.w114-115.org.pl/viewtopic.php?f=1&t=3630 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | Stawros [ wt wrz 09, 2003 4:19 pm ] |
Tytuł: | Bestseller |
No nareszcie, doczekałem się ( chyba wszyscy się doczekaliśmy)! Po 18 latach, drugie wydanie bestselerowej książki inż. Witolda Rychtera "Moje dwa i cztery kółka". Pamiętam że wydanie pierwsze miałem tylko tyle ile je czytałem to znaczy jakieś dwa-trzy dni, potem ktoś je podprowadził momentalnie a nakład rozszedł się w mgnieniu oka. Inż. Witold Rychter był człowiekiem który całe swoje życie (1902-1984) poświęcił motoryzacji,był najmłodszym w okresie międzywojennym przysięgłym rzeczoznawcą do spraw samochodowych,jako jeden z pierwszych rejestrował w Warszawie samochody i egzaminował kierowców(przez wszystkie lata pracy przeegzaminował ich ponad 50.000!),był współtwórcą Polskiego Klubu Motocyklowego,ale był chyba przede wszystkim, doskonałym sportowcem,Mistrzem Polski w torowych i szosowych wyścigach motocyklowych, dwukrotnym zwycięzcą Rajdu Polski(1938 i 1946), uczestnikiem Rajdu Monte Carlo, zwycięzcą wielu rajdów samochodowych i motocyklowych, restytuował po II wojnie światowej Aeroklub Warszawski (samoloty to była druga jego pasja) oraz przyczynił się w znacznej mierze do odbudowy i rozwoju polskiej motoryzacji.W końcu żołnierz i uczestnik wojny z bolszewikami i trzeciego Powstania Śląskiego. "Moje dwa i cztery kółka" to książka wyjątkowa i obowiązkowa lektura wszystkich dla których samochód to nie tylko przedmiot codziennego użytku, taki jak pralka czy lodówka.Obok fascynujących opisów rajdów i wyścigów - wiele kapitalnych scen z życia międzywojennej motoryzacji.Autor pokusił się również o opisy niektórych rozwiązań technicznych z czasów kiedy samochód był już może nie oseskiem , ale powiedzmy małym dzieckiem. Kto dziś wie o mamkach, hamulcach na jedną oś(pojazdy z hamulcami na dwie osie musiały być specjalnie ozanakowane!) czy stosowaniu w samochodach silników w układzie gwiaździstym,kto słyszał o przekładniach które obsługiwało się za pomocą nachylenia silnika, a może ktoś widział hamulec po lewej , sprzęgło po prawej a gaz (czyli ówczesny akcelerator) po środku? I jeszcze jedno: zawsze myślałem że głupota rządzących i kretyńskie przepisy, to spuścizna po komunie , okazuje się że nie.Krótkowzroczność i bezmyślność elit władzy to patent przedwojenny , tak samo zresztą jak przekręty i chęć wydojenia nas - "automobilistów". To wszystko i wiele innych fantastycznych tematów w "Moich dwóch i czterech kółkach", polecam gorąco!!!! Witold Rychter "Moje dwa i cztery kółka" Wydawnictwo WKŁ Wydanie II 2003r. 511 stron,cena ok 36zł. Ja kupiłem na Moto-weteran Bazar w Łodzi ale jest już w internecie, bodajże w onetowskim pasażu. |
Autor: | Wika [ pn lis 24, 2003 8:31 pm ] |
Tytuł: | |
Właśnie skończyłem lekturę wyżej opisanej książki i muszę powiedzieć ,że jestem pod wielkim wrażeniem Autor wpradzie do skromnych osób nie należał ( nie należał ,bo zmarł w 1984 roku ) ale pióra miał lekkie . Miło się czyta . Jest to historia polskiej motoryzacji ,opisana z punktu widzenia miłośnika motoryzacji i wielkiego patryjoty,jakim niewątpiliwe był Witold Rychter . Mercedes również przewiją się na kartach książki ale brylują takie marki jak tatra , hudson,ford,chevrolet,packard . Jest też o pierwszym polskim samochodzie CWS T1 . Poza tym można przeczytać o rzeczach , które dziś śmieszą rekordy prędkości ustanawiane były np. na drodze , po której odbywał się normalny ruch ( nie można było zatrzymać ruchu ale reakcja konia była zbyt wolna ,więc można było przeprowadzić próbę ) pomiar prędkości przez policjantów odbywał się w następujący sposób : musiało ich być dwóch i każdy musiał mieć stoper . Robili zasadzkę i mierzyli czas pokonania określonego odcinka drogi przez kierowcę. Cóż - nie mieli jeszcze radarów Jak weszły na rynek auta z hamulcami na przodzie i tyle ( na początku auta miały hamulec tylko na tylną oś ) , to musiały mieć z tyłu specjalny trójkąt na błotniku ostrzegający inne auta o możliwości bardzo silnego hamowania . Są też opisane rzeczy , które smucą i pokutują do dziś . Z tego co wywnioskowałem , dominująca pozycja Fiata na polskim rynku wzieła się z przekupstwa urzędników . W okresie międzywojennym został bowiem rozpisany przetarg na dostarczenie Polsce karetek samochodowych . Polegało to na przedstawieniu oferty cenowej oraz na teście sprawdzającym pojazd . Mimo , że oferta wielu producentów była lepsza a Fiat okazał się najgorszy w testach , to i tak wygrał. Poza tym w książce znajdziemy opisy rajdów samochodowych, podróży autora po europie , reklamy samochodowe i wiele innych ciekawych rzeczy . Również polecam wszystkim gorąco tą książkę . Naprawdę warto zaznajomić się z historią motoryzacji i poznać jej ABC . P.S. Bardzo ciekawe są opisy napraw samochodów , Niektóre np. podczas rajdów , to po prostu rewelacja . ehh, dawnych wspomnień czar ... Mam książkę wydaną w 1985 r. |
Autor: | Sobiecha [ wt lis 25, 2003 4:07 am ] |
Tytuł: | |
Fajna ksiazeczka. Pierwszy raz ja przeczytalem jak mialem 11-12 lat A potem to ze 20 razy, taka byla dobra. Mam ja do dzis (tak w ogóle to ksiazka mojej matki ), okladka pomieta, troche zdezelowana. Nawet znajomy kowal ja przeczytal - chyba jego pierwsza i ostatnia ksiazka w zyciu A tak w ogole to szukam ksiazki Rychtera dotyczacej latania... |
Autor: | Stawros [ wt lis 25, 2003 11:52 am ] |
Tytuł: | |
Tak jak juz pisałem, pierwsze wydanie czytałem blisko 20 lat temu więc już nie bardzo pamiętam ale wydaje mi sie że wydanie II jest poszerzone o wpomnienia powojenne których w wydaniu I nie było - a to są dopiero smutne dzieje. Tak więc polecam zapoznanie sie z II wydaniem. |
Autor: | Wika [ wt lis 25, 2003 6:31 pm ] |
Tytuł: | |
Ta książka o lataniu nosi tytuł " Skrzydlate Wspomnienia " i również jest warta polecenia . |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |