No nie wytrzymalem!
Takie rzeczy!
W konkursie pierwszej nagrody nie przyznano, mimo ze startujacy wykazali sie wieloma poprawnymi informacjami!
Do rodziny skrzydlakow nalezaly modele 111, 110, 112. Kolejnosc nie jest przypadkowa, tak powstawaly po sobie. Najpierw byly modele 111: 220, 220S, 220SE i 230S. Model 230S byl ostatnia limuzyna serii 111, niejako schylkowa. Podobnie jak w 114/115, 123 i innych modelach wystepowaly rozne serie rozniace sie detalami typu hamulce, chromy, gazniki itp.
Na poczatku w tej samej budzie byly s ki i modele masowe (220, nastepca modelu 219) Pierwsze skrzydla byly robione od roku 59 ubieglego wieku. Rok puzniej wyprodukowano po jednym egzemplarzu Qp i Cab, rowniez jako 111. Nastepny rok powstaly pierwsze 110 - 190 i 190D. Skrocono im znacznie maske, wypuszczono z okraglymi reflektorami, bez balkonow na zderzakach, male swiatla z tylu, szczatkowy chrom na skrzydlach, brak drewna w srodku no i oczywiscie krotkie silniki. W tym samym roku skrzydlo sie tez nieco rozwinelo i powstal pierwszy 112. Bylo to prawie 111, tyle, ze silnik rodem z 300SL, aluminiowy 3l blok na wtrysku, zawieszenie na poduszkach powietrznych, jeszcze wiecej chromow i jeszcze wiecej drewna. Kolejny rok i kolejny news - 331 egzemplarzy 112 w cabriolecie i QP i .... jedna sztuka 300SE o dluzszym rozstawie osi (odpowiednik SEL). Kolejnym rokiem, w ktorym sie cos powaznego stalo 1965. To w zasadzie koniec, lub poczatek konca. Te date przetrwaly jedynie 300SE w wersjach dwudrzwiowych. Wszystko inne juz bylo inne. Zamiast 190 i 190D mamy 200 i 200D z malymi zmianami silnikowymi i chromowymi. Skrzydla juz nie maja wogole chromow, za to sa dwie listwy na tylnym pasie. Troche inne tylne swiatla, niemniej male. Z przodu doszly w standarcie juz lampy przeciwmgielne polaczone z kierunkowskazami, ktore zniknely z blotnikow przed przednia szyba. Pojawily sie dwa nowe modele - 230 i 230S. Pierwszy to 110, ktore pod krotka maska miala dlugi rozwiercony 220 silnik. Legenda glosi ze na zamowienie policji. Silnik byl dlugosci komory silnikowej, wiec chlodnica weszla prawie w atrape, a dokladnie w pas przedni, pojawil sie zbiorniczek wyrownawczy, pierwszy w skrzydlaku. Drugi model to tak jakby 220S, ktoremu kosztem wyposarzenia rozwiercono silnik. Rok 1967 - zakonczono produkcje ostatnich 112, rok 1968 pozostale skrzydlaki ulegly przedawnieniu. W sumie trudno sie dziwic, w 1967 zrobiono 3135 egzemplarzy 114/115 (to tak w kierunku fanow skad sie wzielo /8
), a modelu 108 juz od 65 roku ponad 100 000.
Pozdrawiam