MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz
https://forum.w114-115.org.pl/

Jzda z ASB
https://forum.w114-115.org.pl/viewtopic.php?f=1&t=24288
Strona 1 z 1

Autor:  sattann [ ndz mar 04, 2007 1:40 pm ]
Tytuł:  Jzda z ASB

Witam MB 124 to moje pierwsze auto z "leniuchem". I mam w związku z tym pare pytań(choć jeżdżę nim juz pół roku).1-czy wskazane jest uzywanie pozycji N na dłuzszym postoju?2-czy mozna korzystac z pozycji N podczas jazdy(jazda na tzw luzie z górki) ,choc nie preferuje takiej jazdy(mniejsza kontrola nad pojazdem)3-czy mozna jezdzić zmieniając biegi manualnie(zmieniając samemu biegi z blokowanej 2 na 3-nie wiem czy dobrze się wyraziłem?) Dzięki z góry z odpowiedzi! p.s Oczywiscie sam nie sam nie stosuje tych metod jazdy bo nawet nie wiem czy są własciwe. Pozdrawiam!

Autor:  Fymek [ ndz mar 04, 2007 1:59 pm ]
Tytuł: 

Wszystko o tym tutaj:

LINK

Autor:  mMm2 [ ndz mar 04, 2007 2:30 pm ]
Tytuł:  Re: Jzda z ASB

Wszystkie z tych rzeczy mozna.

Z tym zrzucaniem N na postoju, to mniemam ze zrzucasz z ktoregos biegu do jazdy - sytuacja na swiatlach na przyklad. Jak trzymasz skrzynie na D (przyklad) i nie pozwalasz sie samochodowi ruszyc bo stoisz na czerwonym to skrzynia mieli olej i ogolnie jest pewne obciazenie. Wrzucajac na N mozna pozwolic olejowi ostygnac i ja tak robie. To kwestia twojego uznania, bo w poprawnie dzialajacym samochodzie trzymanie skrzyni na biegu jest jak najbardizej dozwolone.

Co do wrzucania na N jadac z gorki to sytuacja jest taka sama jak z manualem wrzuconym na N - silnik i skrzynie mozna nieco ochlodzic pedem powietrza i brakiem obciazen. Powrot do biegu nie moze sprawic ze stanie sie cos zlego - silnik zawsze wyrowna obroty przed wskoczeniem w bieg (tak jak przegazowka w manualu). Zle bedzie jak wrzucisz za niski bieg do predkosci z jaka juz porusza sie samochod (to samo co w manualu) - najbezpieczniej wrzucic zawsze D.

Reczne wahlowanie biegami jest jak najbardizej dozwolone i po to to tam jest ale trzeba obserwowac obrotomierz i nie przeciagac nadmiernie na zbyt niskim biegu (temperatura oleju w ASB!) - oczywiscie znowu zasada taka sama jak w manualu.
Cyfra jaka wybierzesz lewarkiem bedzie oznaczac najwyzszy bieg jakim bedzie sie poslugiwac skrzynia i powyzej ktorego nie wskoczy.
Litera D oznacza w mercedesie, ze uzywany jest zakres wszystkich biegow i dlatego jesli mamy skrzynie czterobiegowa, to cyfry na wybieraku koncza sie na 3, a D oznacza wtedy zakres do czwartego biegu.
Oczywiscie zaraz znajdize sie ktos, kto powie zeby unikac recznego wybierania biegow bo nie po to skrzynia zostala skonstruowana. Bzdura... Zasada dzialania skrzyni wcale nie rozni sie od tego w jakim trybie pracuje i zuzycie tez specjalnie nie wzrasta. To samo co zrobilbys z manualem w swoim samochodzie wolno ci zrobic z ASB i na pewno ta druga wiecej wytrzyma. Podczas normalnej eksploatacji biegi wybierasz recznie na duzych podjazdach albo kiedy ciagniesz przyczepe.

Jak juz pewnie zauwazyles, automatem da sie jezdzic jak manualem bez sprzegla. ASB w trybie wybierania recznego i pelnym gazie zachowuje sie prawie jak manual i jest zalezna od ciebie. Korzystne jest to ze biegi przerzuca szybciej niz dalbys rade to zrobic ze sprzeglem. Ale ogolnie takie zabiegi robi sie raczej w przyplywie podniecenia, kiedy chcemy ogladac wskazowke obrotomierza i sluchac wyjacego silnika.
Prawidlowo ustawiony silnik i automat daja optymalne przyspieszenie w trybie kickdown (pelny gaz i bieg wyzszy niz 1) przy ustawieniu dzwigni na D i nie powinno byc mozliwe uzyskanie lepszych wynikow w trybie recznym.

Autor:  sattann [ ndz mar 04, 2007 2:32 pm ]
Tytuł: 

Wielkie dzieki za link.Wszystkie moje wątpliwosci zostały rozwiane.

Autor:  roadrunner [ ndz mar 04, 2007 3:45 pm ]
Tytuł:  Re: Jzda z ASB

mMm2 pisze:

Co do wrzucania na N jadac z gorki to sytuacja jest taka sama jak z manualem wrzuconym na N - silnik i skrzynie mozna nieco ochlodzic pedem powietrza i brakiem obciazen. Powrot do biegu nie moze sprawic ze stanie sie cos zlego - silnik zawsze wyrowna obroty przed wskoczeniem w bieg (tak jak przegazowka w manualu). Zle bedzie jak wrzucisz za niski bieg do predkosci z jaka juz porusza sie samochod (to samo co w manualu) - najbezpieczniej wrzucic zawsze D.




tutaj bym sie sprzeczal instrukcja przewiduje holowanie auta z automatem z Vmax. ok 40 mk/h nie bez przyczyny, ty jadac z gorki np. 90 km/h z wlaczonym N jestes w podobnej sytuacji jakbys byl holowany. silnik pracujacy w tym momencie na wolnych obrotach zmniejsza obciazenie pompy jednak przy duzej predkosci nie mozna wykluczyc ze moze ona sie uszkodzic.

mMm2 pisze:
Wszystkie z tych rzeczy mozna.

Z tym zrzucaniem N na postoju, to mniemam ze zrzucasz z ktoregos biegu do jazdy - sytuacja na swiatlach na przyklad. Jak trzymasz skrzynie na D (przyklad) i nie pozwalasz sie samochodowi ruszyc bo stoisz na czerwonym to skrzynia mieli olej i ogolnie jest pewne obciazenie. Wrzucajac na N mozna pozwolic olejowi ostygnac i ja tak robie. To kwestia twojego uznania, bo w poprawnie dzialajacym samochodzie trzymanie skrzyni na biegu jest jak najbardizej dozwolone.

I tu tez moim zdaniem lepiej jest jesli autko jest na biegu z prostej przyczyny - stojac na biegu pracuje sprzeglo hydrokinetyczne czyli olej, a wlaczajac bieg z N na D pracuje elementy cierne tarczek i mechanizmow skrzyni i przeniesienia napedu - olej zdecydowanie latwiej sie wymienia.

Autor:  mMm2 [ ndz mar 04, 2007 5:04 pm ]
Tytuł:  Re: Jzda z ASB

roadrunner pisze:

tutaj bym sie sprzeczal instrukcja przewiduje holowanie auta z automatem z Vmax. ok 40 mk/h nie bez przyczyny, ty jadac z gorki np. 90 km/h z wlaczonym N jestes w podobnej sytuacji jakbys byl holowany. silnik pracujacy w tym momencie na wolnych obrotach zmniejsza obciazenie pompy jednak przy duzej predkosci nie mozna wykluczyc ze moze ona sie uszkodzic.


Zbadam sprawe. Poogladam jeszcze troche rysunkow pogladowych i poczytam.

roadrunner pisze:

I tu tez moim zdaniem lepiej jest jesli autko jest na biegu z prostej przyczyny - stojac na biegu pracuje sprzeglo hydrokinetyczne czyli olej, a wlaczajac bieg z N na D pracuje elementy cierne tarczek i mechanizmow skrzyni i przeniesienia napedu - olej zdecydowanie latwiej sie wymienia.


To prawda. Ale tak naprawde to nie poznalem nikogo kto wymienial tarczki, zawsze tylko slyszalem ze moze trzeba i podobne porady... Jak ktos dba o skrzynie (olej!) to go te mechanizmy przeżyją.
A akurat o tym chlodzeniu oleju tyle mowie bo mam taki samochod jaki mam i naprawde ciezko sie oprzec czasem :oops:, potem samochodowi trzeba dac odsapnac. [usmiech] Jakby to byl 200D to bym w ogole z czyms takim nie wyskoczyl.
Wiec co kto woli :)

P.S.
Pan wybaczy, panie roadrunner, moją mało kąśliwą odpowiedź, ale ponoć już się dziś raz pokłóciliśmy a nie chcę potem czekać na odwieszenie bana cały rok
[uhaha]


:uwaga_na_moda:

Autor:  roadrunner [ ndz mar 04, 2007 8:58 pm ]
Tytuł:  Re: Jzda z ASB

mMm2 pisze:
Pan wybaczy, panie roadrunner, moją mało kąśliwą odpowiedź, ale ponoć już się dziś raz pokłóciliśmy


Jakos nie zauwazylem zebysmy sie klucili, prowadzimy dyskusje na rozne tematy - do tego chyba sluzy forum. Co do oleju natomiast wiecej porzytku by przynioslo np. w polowie przebiegu przewidzianego do wymiany zlac ze 3-4l i zastapic go swierzym, choc w ASB nie dostaje on w kosc tak bardzo jak we wspomaganiu kierownicy a raczej rzadko sie spotyka zeby ktos ten olej wymienial. No i juz konczac - znakomita wiekszosc aut eropejskich posiada chlodnice oleju ASB.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/