MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz
https://forum.w114-115.org.pl/

Za wysoki stan oleju w ASB czym grozi!!!!!
https://forum.w114-115.org.pl/viewtopic.php?f=1&t=15999
Strona 1 z 2

Autor:  mirek188 [ czw gru 22, 2005 9:37 pm ]
Tytuł:  Za wysoki stan oleju w ASB czym grozi!!!!!

a co się stanie jak będzie za wysoki stan oleju!!

Autor:  semil05 [ czw gru 22, 2005 11:36 pm ]
Tytuł: 

znalazłem takie coś-" Nadmiar oleju powoduje zaś często uszkodzenia mechaniczne. Niektórzy uważają, że nadmiar nie szkodzi, najwyżej wycieknie przez odpowietrznik.
Błąd! Poziom oleju jest tak obliczony aby pompa mogła go w każdych warunkach zassać i doprowadzić wszędzie tam, gdzie jest potrzebny. Tam gdzie go nie potrzeba lepiej żeby go nie było. Naturalne jest, że podczas jazdy elementy skrzyni obracają się, często bardzo szybko. Smarowanie ich odbywa się poprzez podawanie oleju do osi wirowania. Jest on odśrodkowo rozrzucany i spływa do miski. Jeżeli elementy skrzyni będą musiały wirować zanurzone w oleju spowodują w najlepszym wypadku spienienie się oleju i wypchnięcie jakiejś uszczelki. W najgorszym zaś, bezwładność dużej masy oleju może zniszczyć delikatniejsze mechanizmy skrzyni"

Autor:  stanleym126 [ pt gru 23, 2005 7:26 pm ]
Tytuł: 

tak trochę o ASB i poziomie oleju przy okazji


Automatyczne skrzynie biegów

Automatyczna skrzynia biegów jest skomplikowanym urządzeniem i do prawidłowego działania wymaga odpowiedniej eksploatacji. Do podstawowych czynności należy okresowe sprawdzanie stanu oleju w skrzyni. Pomiaru dokonujemy na rozgrzanym silniku i rozgrzanej skrzyni. (skrzynia rozgrzewa się dłużej niż silnik) w pozycji P lub N. Stan oleju musi znajdować się pomiędzy kreską min i max na bagnecie. Niewłaściwy poziom oleju (zarówno niedomiar jak i nadmiar) może wpłynąć na niepoprawną pracę skrzyni lub do jej szybszego zużycia. Bardzo ważną czynnością podczas kontroli stanu oleju jest zbadanie jego koloru i klarowności. Musi być on czerwony (jak wino) i czysty. Mętny olej ze zmianami koloru o zapachu spalenizny świadczy o przepracowaniu i jego konieczności wymiany.

Bardzo istotną rzeczą wpływającą na trwałość automatu jest sposób eksploatacji i technika jazdy. Każda zmiana kierunku jazdy (przód - tył) musi być poprzedzona całkowitym zatrzymaniem pojazdu. Biegi wybieramy tylko przy wciśniętym pedale hamulca. (wsteczny bieg załącza się z pewnym opóźnieniem i jest to jak najbardziej normalne). Autem wyposażonym w automatyczną skrzynię biegów jeździmy używając prawej nogi (lewa nic nie robi). Wciśnięcie podczas jazdy hamulca przy wciśniętym pedale gazu zazwyczaj grozi poważnym uszkodzeniem skrzyni.

Skrzynia biegów stosowana w starszych modelach MB ma ręczna możliwość ograniczenia biegów. Pozycja L służy do wymuszenia startu samochodu z pierwszego biegu (normalnie auto rusza z dwójki) i jazdę tylko na nim. Temat ten przydaje się podczas ruszania pod strome wzniesienia, zalecany jest podczas ruszania przy holowaniu przyczep oraz gdy chcemy dynamiczniej ruszyć ze skrzyżowania. W czasie jazdy możemy przejść z pozycji L na S bądź D. Można też zredukować bieg w dół (np. z D na S lub L) jeśli robimy to we właściwym zakresie obrotów. Pozycja S daje nam możliwość poruszania się w obrębie 2 i 3 biegu.

Auto z automatyczną skrzynią biegów możemy uruchomić i zgasić tylko jeśli skrzynia ustawiona jest w pozycji P lub N. Aby wyłączyć silnik, zaciągamy ręczny, przesuwamy dźwignię w pozycję P, gasimy silnik, po czym zwalniamy ręczny. Jeśli nie zaciągniemy hamulca ręcznego, przed przełączeniem skrzyni w pozycje P niewielki obrót kół napędzanych spowoduje silne naprężenie zapadki w układzie blokującym koła. Może to mieć wpływ na utrudnioną zmianę pozycji skrzyni podczas ponownego odpalenia silnika. Pozycji N możemy używać przy dłuższych postojach na terenie płaskim aby odciążyć skrzynię. Przy ustawionej pozycji N możemy pchać auto

Autor:  zebda [ pt gru 23, 2005 11:38 pm ]
Tytuł: 

stanleym126 pisze:
tak trochę o ASB i poziomie oleju przy okazji


Bardzo ważną czynnością podczas kontroli stanu oleju jest zbadanie jego koloru i klarowności. Musi być on czerwony (jak wino) i czysty. Mętny olej ze zmianami koloru o zapachu spalenizny świadczy o przepracowaniu i jego konieczności wymiany.

Auto z automatyczną skrzynią biegów możemy uruchomić i zgasić tylko jeśli skrzynia ustawiona jest w pozycji P lub N. Aby wyłączyć silnik, zaciągamy ręczny, przesuwamy dźwignię w pozycję P, gasimy silnik, po czym zwalniamy ręczny. Jeśli nie zaciągniemy hamulca ręcznego, przed przełączeniem skrzyni w pozycje P niewielki obrót kół napędzanych spowoduje silne naprężenie zapadki w układzie blokującym koła. Może to mieć wpływ na utrudnioną zmianę pozycji skrzyni podczas ponownego odpalenia silnika. Pozycji N możemy używać przy dłuższych postojach na terenie płaskim aby odciążyć skrzynię. Przy ustawionej pozycji N możemy pchać auto


Czy w W124 jest tak samo??? Co sie stanie jak wylacze na D? Czy cos sie dzieje ze skrzynia??? Pare razy wylaczylem na D z zapomnienia, potem tylko na wylaczonym sinliku przesuwalem na P zeby moc wyjac kluczyk...na N nie chce on wyskoczyc ze stacyjki!!!

Jak jest z tym recznym i wrzucaniem z D na P, przeciez zeby zmienic bieg musze wcisnac hamulec, czy na wcisnietym hamulcu kola mogą się poruszyc w jakikolwiek sposob???

No i ten kolor oleju, ja mam texaco dextrona (hmmm...chyba II, nie sadze ze jest to III, nie pamietam opakowania jakie mam w bagazniku), olej jest nalany okolo 2 tysiecy temu i jak wyciagam bagnet to jest on klarowny, raczej jakby bezbarwny!!!???
No a pozatym mam problem z tym sprawdzaniem oleju bo go na bagnecie nie widac (przez te przezroczystosc), a palcem trudno wyczuc kiedy tak naprawde zaczyna byc slisko! I wychodzi mi tak jakbym mial troszke za duzo (a nalewal mechanik przeciez mi ten olej co sie zna ponoc).

Autor:  stanleym126 [ sob gru 24, 2005 9:43 am ]
Tytuł: 

zebda pisze:
stanleym126 pisze:
tak trochę o ASB i poziomie oleju przy okazji


Bardzo ważną czynnością podczas kontroli stanu oleju jest zbadanie jego koloru i klarowności. Musi być on czerwony (jak wino) i czysty. Mętny olej ze zmianami koloru o zapachu spalenizny świadczy o przepracowaniu i jego konieczności wymiany.

Auto z automatyczną skrzynią biegów możemy uruchomić i zgasić tylko jeśli skrzynia ustawiona jest w pozycji P lub N. Aby wyłączyć silnik, zaciągamy ręczny, przesuwamy dźwignię w pozycję P, gasimy silnik, po czym zwalniamy ręczny. Jeśli nie zaciągniemy hamulca ręcznego, przed przełączeniem skrzyni w pozycje P niewielki obrót kół napędzanych spowoduje silne naprężenie zapadki w układzie blokującym koła. Może to mieć wpływ na utrudnioną zmianę pozycji skrzyni podczas ponownego odpalenia silnika. Pozycji N możemy używać przy dłuższych postojach na terenie płaskim aby odciążyć skrzynię. Przy ustawionej pozycji N możemy pchać auto


Czy w W124 jest tak samo??? Co sie stanie jak wylacze na D? Czy cos sie dzieje ze skrzynia??? Pare razy wylaczylem na D z zapomnienia, potem tylko na wylaczonym sinliku przesuwalem na P zeby moc wyjac kluczyk...na N nie chce on wyskoczyc ze stacyjki!!!

Jak jest z tym recznym i wrzucaniem z D na P, przeciez zeby zmienic bieg musze wcisnac hamulec, czy na wcisnietym hamulcu kola mogą się poruszyc w jakikolwiek sposob???

No i ten kolor oleju, ja mam texaco dextrona (hmmm...chyba II, nie sadze ze jest to III, nie pamietam opakowania jakie mam w bagazniku), olej jest nalany okolo 2 tysiecy temu i jak wyciagam bagnet to jest on klarowny, raczej jakby bezbarwny!!!???
No a pozatym mam problem z tym sprawdzaniem oleju bo go na bagnecie nie widac (przez te przezroczystosc), a palcem trudno wyczuc kiedy tak naprawde zaczyna byc slisko! I wychodzi mi tak jakbym mial troszke za duzo (a nalewal mechanik przeciez mi ten olej co sie zna ponoc).


Na pozycji P załącza się obejma zaciskowa (taki hamulec) i na tej pozycji auto stoi w miejscu.Wrzucając w czasie jazdy na D poz.P mozna uszkodzić skrzynię,ponieważ obejma zaciska się na bębnie i w skrzyni nastepuje zgyrzt i auto staje dęba.To jest niedopuszczalne.pozycję P mozna włożyć tylko jak auto stoi.
Odnośnie blokady kluczyka to dokładnie nie wiem,ale widziałem u szwagra w W124 automat taką sytuację,że automat elektrycznie jest połączony ze stacyjką (chyba dla bezpieczeństwa może jak dzieci nieraz grzebią)i jak nie przękręci się kluczyka w stacyjce to wybieraka biegów nie mozna wyjąć z poz.P ale tym sie bliżej nie interesowałem.
O ile wiem to Dextron II jest czerwony.Nie wiem jaki kolor ma III, a może masz zalany jakiś syntetyczny.W zasadzie 124 powinien pracować na D II.(a nalewal mechanik przeciez mi ten olej co sie zna ponoc)
Oni ponoć się wszyscy tak znają,widać to później na forum.

Autor:  semil05 [ sob gru 24, 2005 11:41 am ]
Tytuł: 

niechce sie wymądrzać ale obejmy zaciskowe na bebnach są zaciągane hydraulicznie a nie mechanicznie (no chyba że myślisz o innych) i wydaje mi sie że w pozycji P zakleszczają sie trybiki z tyłu skrzyni jeżeli sie myle prosze o sprostowanie


Pozdrawiam

Autor:  Marcin S [ sob gru 24, 2005 11:53 am ]
Tytuł: 

na D, 3, 2 sie samochodu nie odpali - jest blokada rozrusznika

na P - jest blokowana skrzynia mechanicznie na jakiejśc zębatce, można tylko i wyłącznie stosowac P, jak auto stoi. tylko w tej pozycji można wyjąc kluczyk, i w żadnej innej. żeby samochód odpalić, trzeba włożyć kluczyk - raz przekręcić, wcisnąć hamulec, dopiero teraz sie odblokuje blokada skrzyni ( wybieraka skrzyni) i można przesunąć na inne biegi - innej możliwości niema
Na N, można odpalać gasić, poprostu Neutral - ale kluczyka sie nei wyjmie

Gasić można w każdej z pozycji skrzyni, ale i tak poterz trzeba przesunąć na P lub N żeby ponowanie odpalić, lub na P - żeby wyjac kluczyk, zaleca się gasic na P lub N

dotyczy W124, W126, W201 , innych również

Autor:  stanleym126 [ sob gru 24, 2005 11:53 am ]
Tytuł: 

semil05 pisze:
niechce sie wymądrzać ale obejmy zaciskowe na bebnach są zaciągane hydraulicznie a nie mechanicznie (no chyba że myślisz o innych) i wydaje mi sie że w pozycji P zakleszczają sie trybiki z tyłu skrzyni jeżeli sie myle prosze o sprostowanie


Pozdrawiam

Mówiąc szczerze ja nie zagłębiałem się w to czy obejma zaciagana jest hydraulicznie (chyba tak) czy inaczej.W każdym bądź razie na P zaciska się obejma i auta nie mozna nawet przepchnąć.Wybieranie pozycji P powinno następować przy bezwarunkowo zatrzymanym aucie.
A tak na marginesie czy wiesz,że auto z automatem mozna odpalić z zaciągu?

Autor:  semil05 [ sob gru 24, 2005 12:23 pm ]
Tytuł: 

wiem, ale jeszcze nie próbowałem, a jak silnik nie chodzi to hydraulika nie działa (ja pisze o swojej skrzyni może u ciebie jest inaczej) to obejma sie nie zaciśnie ,a tak na marginesie to o której obejmie myślisz bo u mnie są dwie

Autor:  maciek-126 [ sob gru 24, 2005 2:14 pm ]
Tytuł: 

hej u mnie lewarkek sie nie blokuje w 123 terz sie nie blokował, one maja jakąś blokade czy tylko te nowsze mają?
pozdrawaim i życzce wesołych swiąt

Autor:  nimnod [ sob gru 24, 2005 4:10 pm ]
Tytuł: 

zebda pisze:
o a pozatym mam problem z tym sprawdzaniem oleju bo go na bagnecie nie widac (przez te przezroczystosc), a palcem trudno wyczuc kiedy tak naprawde zaczyna byc slisko

mam dokładnie ten sam problem, od razu po swietach podjade do mechaniora, niech mi powie co i jak, ew. wymienie olej.

pozdrawiam,
Nimnod

Autor:  wojz [ sob gru 24, 2005 4:37 pm ]
Tytuł: 

Ja tam się na tym nie znam, ale szczególnie spodobał mi się ten fragment:
zebda pisze:
palcem trudno wyczuc kiedy tak naprawde zaczyna byc slisko!
[hehehe]
Wcale nie jest tak trudno, jak by się mogło wydawać [hehe]



nimnod pisze:
mam dokładnie ten sam problem

Wydaje mi się, że teraz są również oleje do ASB koloru innego niż czerwony (ogólnie rzecz biorąc, bo dla panienek to to na pewno czerwony nie jest :lol: )

Autor:  nimnod [ sob gru 24, 2005 4:43 pm ]
Tytuł: 

przy okazji wymiany chlodnicy widziałem pare kropel tego oleju i faktycznie miał takie rubinowe zabarwienie, jednak na bagnecie za cholere nie moge ustalić poziomu. Zaraz silnik ostygnie, zerkne na bagnet, pokonam trase 2 x 4km w ruchu miejskim, powininem ujrzec jakąs roznice - okaze sie.
Tak sobie mysle: czy jesli jest zbyt malo oleju, mniej go naplynie do sprzegla - czy efektem tego będzie jego większy uślizg przy ruszaniu?

pozdrawiam,
Nimnod

Autor:  zebda [ sob gru 24, 2005 6:09 pm ]
Tytuł: 

Dzis sprawdzilem na zimnym silniku i wyraznie widzalem ile jest oleju...duzo nad max, przed pierwszym zgieciem bagnetu (W124)...jak sporo pojezdzilem (w sumie ze 40KM, w ruchu podmiejskim) i znow zajrzalem pod maske nie moglem juz dojrzec gdzie byl ten olej, jest tak przezroczysty, ze trudno wyczuc...a po przejechaniu palcem to tak jakby nad maxem ok 0,5-1cm zaczynala sie sliskosc...pytanie tylko czy przy wyciaganiu cos tam sie nie rozchlapuje z tym olejem, nie rozciera sie jakos..Olej wygladal tak jakby mial kilka baniek powietrza malutkich.

Autor:  Boulik [ pn gru 26, 2005 1:51 pm ]
Tytuł: 

Wielkie dzięki Stanleym126 za szybką instrukcję obsługi skrzyni automatycznej. Tego mi było trzeba. Od tygodnia jeżdże swoim pierwszym w życiu MB i w dodatku pierwszym w życiu automatem i nie chcę narobić głupot!! Chciałbym tylko dopytać jeszcze jak to jest z tym zaciąganiem ręcznego, żeby włączyć P? Przecież - jak zauważył Zebda - aby zmienić pozycję, musze trzymać hamulec, więc koła nie mają prawa się ruszyć? Poco więc ten ręczny? Aha - i jeszcze jedno pytanie totalnego laika- czy podczas np. stania na światłach powinienem wrzucać N czy trzymać auto na hamulcu na D? Jak to wpływa na zużycie paliwa i samej skrzyni?
Mam 123 230CE z 80r. - czy moja skrzynia jest taka sama jak ta którą opisywałeś (tzn że L to tylko 1, S to 2 i 3 a D to 2,3,4) i czy bez obaw mogę zmieniać położenie pomiędzy L, S i D w czasie jazdy? Z góry bardzo super dziękuję za odpowiedź.

Strona 1 z 2 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/