MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz

Forum dyskusyjne klubu właścicieli i miłośników samochodów marki Mercedes-Benz
Dzisiaj jest pt sie 08, 2025 4:14 pm

Strefa czasowa UTC+02:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 40 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 1 2 3
Autor Wiadomość
 Tytuł:
Post: czw kwie 02, 2009 10:07 am 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw sty 19, 2006 10:51 am
Posty: 1459
Numer GG: 183187
Lokalizacja: Warszawa [WGM]
Ok Filippo, przyjmij w takim razie moje przeprosiny.
Uważam, że jest sens dyskutować na ten temat i bardzo chętnie w takiej dyskusji wezmę udział - zwłaszcza, że temat jest dla mnie szalenie interesujący.
Pierwsza sprawa - grafit nie chłodzi - służy do spowalniania reakcji rozpadu. Chłodzi się reaktory wodą lub sodem.
Jest kilka rodzai reaktorów - różnią się budową i przeznaczeniem. W Polsce ma być budowany reaktor PWR. Ten reaktor służy do bezpiecznego produkowania ciepła. Jest to w uproszczeniu bańka stalowa. W bańce tej masz paliwo i chłodziwo. Jest w niej też zabudowany wymiennik ciepła - powoduje to to, że poza tę bańkie nie wydostaje się chłodziwo które ma styczność z paliwem - jest wiec nie napromieniowane. Stosuje się w tych reaktorach różne rodzaje zabezpieczeń. W tej branży dąży się do automatyzacji procedur awaryjnych. Co za tym idzie kiedy temperatura przekracza wartość krytyczną zaczyna się opuszczanie prętów grafitowych. Jeśli to zawodzi zalewa się całe ustrojstwo ciężką wodą i mamy sprawę załatwioną. Paliwo w taki reaktorze wymienia się raz na rok. Z zużytym paliwem można robić klika rzeczy - można je "przefiltrować" i uzyskać jeszcze trochę wzbogaconego uranu bądź załadować do odpowiednich pojemników i zakopać w ziemi. Pojemniki są szczelne grube i nie przepuszczają promieniowania. Do składowania używa się wyeksploatowanych kopalni - rozwiązanie najtańsze bądź buduje się specjalne sarkofagi i tam się to trzyma. Kiedyś była koncepcja wystrzeliwania tego w kosmos ale to moim zdanie głupi pomysł. Do miejsca składowania zużyte paliwo transportuje się koleją - najtańszy i najbezpieczniejszy sposób.
Generalnie nad wszystkim czuwa MAEA i ona nadzoruje budowę elektrowni - patrz problemy z dostępem inspektorów do urządzeń w Iranie czy Iraku pod rządami Sadama. Polska jest członkiem MAEA i ma obowiązek udostępniania inspektorom wszelkich instalacji. Budową elektrowni zajmują się firmy specjalizujące się w takich budowach - dlatego Tusk gada z francuzami, którzy mają jedne z największych doświadczeń z takimi instalacjami.
Chętnie wyjaśnię Ci dodatkowe wątpliwości. <br>Dodano po 22 minutach.:<br> Klika słów o przyszłości.
Brytyjczycy pod koniec lat osiemdziesiątych osiągnęli dodatni bilans energetyczny reakcji termojądrowej - czyli fuzji nie rozpadu, takie reakcje zachodzą na słońcu i podczas wybuchu bomby termojądrowej. Świat sobie zaczął cierpliwie czekać na technologię pozwalającą użytkować takie rozwiązanie do produkcji ciepła. Niestety sprawa okazała się mocno skomplikowana i do tej pory jeszcze nie wyszła z laboratoriów naukowców. Diabli wiedzą kiedy wyjdzie. W sumie jest to jeszcze bezpieczniejsza i mniej "brudząca" reakcja od rozpadu. Co będzie czas pokaże.
Druga sprawa do Hel3. Niesamowicie wydajne źródło energii. Parę kilo takiego paliwa może zaopatrzyć USA w energię na lata. Niestety na ziemi jest tego pierwiastka tyle, że zmieści się na łyżeczce od herbaty. I co? I okazuje się, że na księżycu jest tego od pyty. Dlatego chińczycy tak przebierają nogami, żeby szybko do księżyca się dobrać.
Ale to temat na dłuuuugą dyskusję.

_________________
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów." Stanisław Lem


Na górę
 Tytuł:
Post: czw kwie 02, 2009 10:43 am 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lut 04, 2005 11:31 am
Posty: 1777
Lokalizacja: Łobez [ZŁO] [GLE] - rezydent
Nie ma za co przepraszać bo jak napisałem się nie obraziłem bo i nie było czym. Cieszy mnie bardzo Twoja rzeczowa odpowiedź.
Jeśli chodzi o moje wątpliwości to chętnie dowiedziałbym się jak to ma wyglądać ponownie w Żarnowcu bo jak pisałem większość tego co postawiono w latach 80tych się na niewiele zda oraz w jaki sposób odbywa się to kolejowe transportowanie i samo składowanie odpadów (składuje się to na zawsze?)

_________________
Mercedes Benz S124 220TE 1993r.
Volvo FH13 500 2016r. - służbówka
ex: Mercedes Benz W115 200D 1968
ex: Mercedes Benz W115 200D 1973
ex: Mercedes Benz S123 300TD 1983
ex: Mercedes Benz Actros MPII 1844 2007r.


Na górę
 Tytuł:
Post: czw kwie 02, 2009 11:29 am 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw sty 19, 2006 10:51 am
Posty: 1459
Numer GG: 183187
Lokalizacja: Warszawa [WGM]
Rzeczywiście to co zostało z Żarnowca ma niewielką wartość - ale dalej opłaca się myśleć o Żarnowcu ze względu na żmudny proces przygotowawczy. Badania geologiczne i inne takie, które to w Żarnowcu były przeprowadzone i jak się można spodziewać sytuacja geologiczna przez 20 lat nie zmieniła się tam. Drugie miejsce to Klempicz. Obie lokalizacje są o tyle sensowne, bo nie ma w okolicach innych elektrowni więc koszt dystrybucji energii będzie relatywnie mały. Chłopaki kombinują też nad budową w Małkini albo w Wyszkowie.
Transportuje się zużyte paliwo pociągami specjalnym i pod specjalnym nadzorem i utajnia się to jak tylko się da. Mamy w tym spore doświadczenie bo przez tereny polskie transportuje się paliwo i zużyte paliwo z elektrowni w Niemczech i Czech od lat kilkudziesięciu. Mało kto o tym wie (i dobrze) i do tej pory nic się jakoś z tymi transportami specjalnie nie stało. Jakiś czas temu grinpisy wyniuchały taki transport i wiązali się do szyn kolejowych ale transport bez problemu dojechał gdzie miał dojechać.
Składuję się w zasadzie na zawsze wiec szuka się dobrych miejsc do składowania. Kupę kasy robi na tym Rosja (bo w sumie to całkiem dochodowy biznes) i dużo krajów wysyła odpady do nich. W europie składuję się to w komorach solnych na głębokości 1000 metrów i więcej i w zasadzie na tysiące lat.
Zdecydowaną większość kosztów budowy elektrowni atomowej pochłaniają koszty zabezpieczeń i koszty składowania więc jest najlepiej zabezpieczona technologia produkcji ciepła.

_________________
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów." Stanisław Lem


Na górę
 Tytuł:
Post: czw kwie 02, 2009 11:50 am 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lut 04, 2005 11:31 am
Posty: 1777
Lokalizacja: Łobez [ZŁO] [GLE] - rezydent
To co się transportuje przez Polskę jedzie do Rosji czy Polska też zarabia na tym dochodowym składowaniu?
Wiem że składuje się też na terenach gdzie występują iły a nie tylko sól.
Badania pod Żarnowiec trwały podobno 20 lat z tym że tak jak wspomniałem bezpieczeństwa sejsmologicznego po trzęsieniu w Kaliningradzie już niema chociaż ryzyko poważnego trzęsienia jest bardzo mało i pisałeś że i tak chcą zabezpieczyć - wiesz jak?
Słyszałem też opinię, że beton użyty do produkcji "obudowy" reaktora nie był zbyt dobrej jakości oraz, że sama grubość ścian była za mała. Ściany takie robi się w odstępach a pomiędzy nie co się wsypuje i w jakim celu?

_________________
Mercedes Benz S124 220TE 1993r.
Volvo FH13 500 2016r. - służbówka
ex: Mercedes Benz W115 200D 1968
ex: Mercedes Benz W115 200D 1973
ex: Mercedes Benz S123 300TD 1983
ex: Mercedes Benz Actros MPII 1844 2007r.


Na górę
 Tytuł:
Post: czw kwie 02, 2009 12:14 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw sty 19, 2006 10:51 am
Posty: 1459
Numer GG: 183187
Lokalizacja: Warszawa [WGM]
filippo pisze:
To co się transportuje przez Polskę jedzie do Rosji czy Polska też zarabia na tym dochodowym składowaniu?
Wiem że składuje się też na terenach gdzie występują iły a nie tylko sól.
Badania pod Żarnowiec trwały podobno 20 lat z tym że tak jak wspomniałem bezpieczeństwa sejsmologicznego po trzęsieniu w Kaliningradzie już niema chociaż ryzyko poważnego trzęsienia jest bardzo mało i pisałeś że i tak chcą zabezpieczyć - wiesz jak?


Nie mam pojęcia. Z tego co wiem to Kaliningrad ma niewiele wspólnego w Żarnowcem. Nie mieszkamy na terenach aktywnych pod względem sejsmicznym wiec nie martwiłbym się tym za specjalnie.

filippo pisze:
Słyszałem też opinię, że beton użyty do produkcji "obudowy" reaktora nie był zbyt dobrej jakości oraz, że sama grubość ścian była za mała. Ściany takie robi się w odstępach a pomiędzy nie co się wsypuje i w jakim celu?


To jest cały proces technologiczny zależny właśnie od wyniku badań geologicznych. Ważne jest aby cała konstrukcja była sztywna i nie osiadała bądź nie poddawała się drganiom gruntu. Ważny jest dostęp do dużej ilości wody, więc jezioro Żarnowieckie bardzo się przyda :).
Nie słyszałem aby w Żarnowcu robiono coś niezgodnie ze sztuką więc nie mam nic do powiedzenia na temat grubości ścian.
Nie mam pojęcia co tam wsypywali i czy w ogóle to robili, nie wiem czy był to element budowy czy element zabezpieczenia konstrukcji po wstrzymaniu budowy. Nie wydaje mi się aby to były istotne szczegóły.

_________________
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów." Stanisław Lem


Na górę
 Tytuł:
Post: czw kwie 02, 2009 3:14 pm 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lut 04, 2005 11:31 am
Posty: 1777
Lokalizacja: Łobez [ZŁO] [GLE] - rezydent
Jeśli chodzi o jezioro Żarnowieckie to popełniono ciekawy błąd bo w związku z elektrownią miała się zmienić jego fauna (średni wzrost temperatury o około 10 st.) więc by zapobiec nadmiernemu rozrostowi roślinności podjęto decyzję że zarybi się je gatunkami ciepłolubnymi które będą zżerały jej nadmiar (amur). W związku z tym zezwolono na niekontrolowany odłów ryb drapieżnych dotąd zamieszkujących jezioro nie znosząc go po zaniechaniu budowy co spowodowało wytrzebienie żyjących tam ryb drapieżnych. Udało się jednak przywrócić populację lecz jeśli elektrownia znów powstanie to pewnie wrócą do tego pomysłu i będziemy mieli w Polsce jezioro które w zimie będzie miało kilkunastostopniową temperaturę wody.

_________________
Mercedes Benz S124 220TE 1993r.
Volvo FH13 500 2016r. - służbówka
ex: Mercedes Benz W115 200D 1968
ex: Mercedes Benz W115 200D 1973
ex: Mercedes Benz S123 300TD 1983
ex: Mercedes Benz Actros MPII 1844 2007r.


Na górę
 Tytuł:
Post: czw kwie 02, 2009 3:26 pm 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob lut 14, 2004 3:43 pm
Posty: 2822
Lokalizacja: Pyrlandia
filippo pisze:
...lecz jeśli elektrownia znów powstanie to pewnie wrócą do tego pomysłu i będziemy mieli w Polsce jezioro które w zimie będzie miało kilkunastostopniową temperaturę wody.


Takie jezioro mamy w pobliskich Gosławicach, które jest połączone kanałami chłodniczymi z elektrownią Konin.

_________________
Kuba
W116 300SD '79
Ex:
C114 250 2,8 '71, S203 220 CDI '04, W115 200 '72, W123 200 '84, C123 230 '82, W116 350 '77, C123 280 '80, S202 250TD '98, W124 300D '88, W201 1.8 '91, W202 180 '99


Na górę
 Tytuł:
Post: czw kwie 02, 2009 6:50 pm 
Offline
wiarus junior
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lip 06, 2007 8:40 pm
Posty: 512
Lokalizacja: Piastów (Warszawa)
filippo pisze:
- Kocopoły to zacytowany wywiad z Prof. Jaworowskim bo wycieczki Eleny obnażają jego niewiedzę a to zdanie to jest szczyt wszystkiego -

Przecież Elena pisała, że większość z tych terenów nadaje się do zamieszkania.
filippo pisze:
ukaniu napisał:
Trzeba na sprawę patrzeć realnie, śledząc statystyki państw posiadających taką energię od lat, przekalkulować sobie ile znajomych miało wypadki samochodowe (skoro to takie forum) a ilu zginęło w katastrofach atomowych


Średnio trafny ten realizm kolego bo co ma piernik do wiatraka (niby ryzyko niewielkie ale jak już coś to wynik jest kiepski)

Ja to rozumiem tak:
codzień ginie bardzo wielu użytkowników samochodów i nie wiele się z tym robi. Oczywiście są prace nad poprawą bezpieczeństwa, ale pojedynczy wypadek znika w statystyce, a przyczyna to:nadmierna prędkość , bo nie jest tak spektakularny. No, ewentualnie jak taki Zientarski się rozwali na słupie betonowym, to poprawią kawałek asfaltu w tym miejscu, ale 5 km. dalej już zostawią dziórę.
Jak spadnie samolot i przy okazji zginie kilkaset osób, to natychmiast zaczyna działać komisja, która bada szczegółowo przyczyny wypadku i powstają nowe procedury i zmiany konstrukcyjne i raczej drugi taki sam wypadek nie nastąpi. Kierowca samochodu pozna przepisy, nauczy się posługiwać samochodem i nie ma pojęcia na temat zagrożeń jakie na Niego czekają na drodze. Pilot samolotu został odpowiednio przeszkolony nie tylko pod względem techniki latania i obowiązujących przepisów, ale również włożono sporo pracy w przygotowanie go do działań w przypadku awarii. Tak samo jest w energetyce. Jedna kopalnia, czy elektrownia węglowa, która truje ciągle, ale małymi dawkami, czy nawet kilka ofiar jakiegoś wypadku nie jest tak spektakularne, jak awaria w Czernobylu, dlatego ze szkodliwością zwykłych elektrowni nie wiele się robi, a kwestia bezpieczeństwa elektrowni atomowych jest sprawą wartą wiele miliardów dolarów. Są odpowiednie procedury, których się przestrzega, bo ludzie mają świadomość, że w razie kłopotów może być katastrofa na skalę światową. Dla tego też najprawdopodobniej "Czarnobyl" już nigdy się nie powtórzy.
Im większe szkody może przynieść awaria, tym mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia tej awarii. <br>Dodano po 53 minutach.:<br> Takie jest zdanie laika, czyli moje [zlosnik]

_________________
Pozdrawiam - Bartek

MERCEDES-BENZ A 160 CDI 2005r. Jeszcze nie mój.
Mercedes W123 240D 1979r. - do sprzedaży jako dawca.
VW GOLF 1,6 LPG AUTOMAT 3D 1990r. -"CZARNY LOTNIK" - Sprzedany.


Ostatnio zmieniony pt kwie 03, 2009 8:05 pm przez bartekmw, łącznie zmieniany 1 raz.

Na górę
 Tytuł:
Post: czw kwie 02, 2009 10:21 pm 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lut 04, 2005 11:31 am
Posty: 1777
Lokalizacja: Łobez [ZŁO] [GLE] - rezydent
bartekmw pisze:
Przecież Elena pisała, że większość z tych terenów nadaje się do zamieszkania.


Chyba niezbyt dokładnie czytałeś opisy - nadają ale tylko niektóre i w dodatku pełne są "niespodzianek" oraz miejsc w których licznik raptem skacze dość znacznie w górę po zrobieniu kilku kroków od miejsca gdzie pokazywał bezpieczny poziom. Tereny musiałyby być zneutralizowane co jest już praktycznie niemożliwe.


bartekmw pisze:
codzień ginie bardzo wielu użytkowników samochodów i nie wiele się z tym robi. Oczywiście są prace nad poprawą bezpieczeństwa, ale pojedynczy wypadek znika w statystyce, a przyczyna to:nadmierna prędkość


Wybacz ale gadasz jak Ci co chcą kolejne tysiące radarów stawiać - jak dla mnie przyczyna najpoważniejsza to brak wyobraźni czy pospolita głupota plus oczywiście inne pomniejsze.

bartekmw pisze:
Jedna kopalnia, czy elektrownia węglowa, która truje ciągle, ale małymi dawkami, czy nawet kilka ofiar jakiegoś wypadku nie jest tak spektakularne, jak awaria w Czernobylu, dlatego ze szkodliwością zwykłych elektrowni nie wiele się robi


Robi się robi - Jedną z najpoważniejszych przyczyn budowy elektrowni atomowej jest zmniejszenie emisji co2 którego najwięcej produkują właśnie elektrownie węglowe.

bartekmw pisze:
Im większe szkody może przynieść awaria, tym mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia tej awarii.


Nie kryję, że mam nadzieję, że nigdy nie będzie nam dane się o tym przekonać.

_________________
Mercedes Benz S124 220TE 1993r.
Volvo FH13 500 2016r. - służbówka
ex: Mercedes Benz W115 200D 1968
ex: Mercedes Benz W115 200D 1973
ex: Mercedes Benz S123 300TD 1983
ex: Mercedes Benz Actros MPII 1844 2007r.


Ostatnio zmieniony pn kwie 06, 2009 11:10 pm przez filippo, łącznie zmieniany 2 razy.

Na górę
 Tytuł:
Post: pt kwie 03, 2009 8:27 pm 
Offline
wiarus junior
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lip 06, 2007 8:40 pm
Posty: 512
Lokalizacja: Piastów (Warszawa)
filippo pisze:
Chyba niezbyt dokładnie czytałeś opisy

Całkiem możliwe - czytałem z częstymi przerwami, w wolnych chwilach, w pracy.


Cytuj:
Wybacz ale gadasz jak Ci co chcą kolejne tysiące radarów stawiać - jak dla mnie przyczyna najpoważniejsza to brak wyobraźni czy pospolita głupota plus oczywiście inne pomniejsze.

Nie rozmawiamy tu o przyczynach wypadków samochodowych. Na podstawie tego przykładu chciałem wyjaśnić dla czego uważam, że:

Cytuj:
Im większe szkody może przynieść awaria, tym mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia tej awarii.

_________________
Pozdrawiam - Bartek



MERCEDES-BENZ A 160 CDI 2005r. Jeszcze nie mój.

Mercedes W123 240D 1979r. - do sprzedaży jako dawca.

VW GOLF 1,6 LPG AUTOMAT 3D 1990r. -"CZARNY LOTNIK" - Sprzedany.


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 40 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 1 2 3

Strefa czasowa UTC+02:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl