Spisałem wykaz do Waszych diesli, zamieszczam ponizej. Oczywiście chodzi o przeróbke na 100% OR, jeżeli ktos chce lać mieszanki n.p. 60% OR to zmian jest wiele mniej.
.......................................
Mercedes W123/124/201 z pompą rzędową i komorą wstępną:
Zmiany/części:
- wywalić sitko w smoku w baku
- zamontować na odcinku bak - pompa wtryskowa grubsze przewody paliwowe, min. 10mm śr.wewn, lepiej 12tki.
- jako opcja,można dać przy baku el. pompke paliwa, wersja standardowa do 0,45atm wystarczy (320zł), ale jest to luksus, bez niej w 95% przypadków technicznie sprawne autko tez pojedzie, bo mercedes ma przy silniku wstepną pompke mechaniczną, prawda?

.
- filtr wstępny wymienić na filtr o wiekszej powierzchni, koszt 20zł.
- przed filtrem głównym można dać nagrzewnice paliwa (wymienik woda-paliwo, wersja A8 kosztuje 240zł), i nie musi to być absolutnie jakis kolos, chodzi tylko o 40-50st na filtrze paliwa.
- na wejsciu do pompy wtryskowej należy zamontować manometr ciśnienia paliwa, chodzi o kontrole dopływu paliwa do pompy i diagnostyke w razie awarii (80zł + 30zł na materiał montażowy do pompy).
- należy zamontowac dodatkowy sterownik świec żarowych. Chodzi o dłuższe podgrzewanie, i dodatkowo o dogrzewanie po odpaleniu silnika. Zależnie od wersji koszt sterownika to 150-380zł.
Oczywiscie świece żarowe muszą być te nowoczesne, z samoregulacja temperatury (do PSA i VW mam po 30zł/szt, do Mesia musiałbym zapytać u dostawcy)!
- należy zaślepić EGR.
Regulacje:
- wtryskiwacze warto wymienić na nowe (60zł/szt), i ustawic ciśnienie otwarcia na 200-250atm. Niektórzy w Mesiach daja i 400atm, 200 to minimum, 250 jest już OK.
- pompe wtryskową należy wyregulować i to z dwoch powodów:
1. OR ma inna charakterystyke spalania, wymaga wcześniejszego zapłonu i często też zmian w dawkowaniu paliwa.
2. po podbiciu ciśnienia wtrysku, pompa jest z zasady rozregulowana - należy dostosowac jej nastawy do innych parametrów wtryskiwaczy. Jest to wyprzedzenie wtrysku, dawka paliwa, wolne obroty, przy silnikach Turbo dodatkowo wzbogacanie mieszanki. Brzmi prosto, ale jest trudne.
Problemem jest utrafienie optymalnych nastawów pompy dla pracy na OR. Przeciętny pompiarz bez doświadczenia z OR tego niestety nie zrobi.....
Jazda na ON po zmianach pod OR: jest jak najbardziej możliwa, należy tylko odłączyć ogrzewanie filtra paliwa (inaczej spadnie moc na ON o ok. 10-20%) i nie jechać pod pełnym obciążeniem – przy wczesnym zapłonie silnik ma skłonności do przegrzewania się, na OR nie tak bardzo, ale na ON tak. Dlatego powyżej 2/3 ciągłego obciażenia silnika nie powinno się jechac na ON i należy obserwować temperature wody.
Ogólnie, silnik zrobiony pod OR, na ON ZAWSZE będzie szedl gorzej (nizsza moc o ok. 5-10%, ale spalanie podobne), ale jest to mala różnica i nie szkodzi silnikowi dopóki się go nie katuje jazdą na maxa.
Osiągi i spalanie: z zasady, po regulacji diesla pod OR i osiągi i spalanie się poprawiają albo przynajmniej wracają do wartości fabrycznych (starsze silniki często tracą moc w skutek zaniedbań i rozregulowania). Przy silnikach z seryjnem EGRem spalanie zawsze będzie niższe po jego odłaczeniu i przyspieszeniu zapłonu.