TReneR pisze:
Czyli dla jasnosci - dla przyczepy 8m, jezeli przednie obrysowe biale umieszcze 3m za poczatkiem dyszla, to wystarczy jedno boczne pozycyjne pomaranczowe swiatlo, ale nic nie przeszkadza, zeby bylo ich wiecej?
Opiszę najprościej jak potrafię:
To tak: otwieramy sobie tabelkę (Załącznik nr 6) i odnajdujemy punkt 19 gdzie opisane są wymagania dla świateł pozycyjnych bocznych. W kolumnie 6 (liczba świateł – przyczepy) mamy: „jak lp. 11” idziemy więc do punktu 11. Tam w kolumnie 6 mamy odnośnik (24), maszerujemy na koniec tabeli i w odnośnikach odnajdujemy owy i czytamy: „Liczba świateł powinna zapewniać spełnienie wymagań dotyczących rozmieszczenia na długości pojazdu”. Wracamy do punktu 11 i w odnajdujemy kolumnę, w której opisane są właśnie te wymagania. Jest to kolumna nr 8. Spoglądamy i okazuje się, iż jest tam kolejny odnośnik – tym razem (27). Znowu więc przenosimy się na koniec tabeli i czytamy punkt (27) a w nim stoi: „Przynajmniej jedno światło z każdej strony powinno być umieszczone w środkowej jednej trzeciej długości pojazdu(długość przyczepy mierzy się razem z dyszlem); światło wysunięte najbardziej do przodu powinno być umieszczone nie dalej niż 3 m od przedniego obrysu pojazdu, a umieszczone najbardziej z tyłu nie dalej niż 1 m (3 m dla ciągnika) od tylnego obrysu pojazdu; wzajemna odległość dwóch sąsiednich świateł umieszczonych na tym samym boku pojazdu, z wyjątkiem samochodów osobowych i ciężarowych o dmc poniżej 3,5 tony (kat. M1 i N1), nie może przekraczać 3 m (dopuszcza się 4 m, jeśli konstrukcja pojazdu nie pozwala na zachowanie tej odległości), a dla ciągnika 6 m; dla motocykli światło lub światła powinny być umieszczone w taki sposób, aby w normalnych warunkach nie mogły być zasłonięte odzieżą kierowcy lub pasażera.”
Czyli – moim zdaniem – dla przyczepy o długości 8 m: 8/3=2,67 – światło nr 1 umieszczamy odległości między 2,67 m a 5,34 m. Skoro Ty umieściłeś pierwsze światło w odległości 3 metrów to mamy spełnione dwa warunki: umieszczenie światła w środkowej trzeciej części i nie dalej niż 3 metry od przedniego obrysu. Ponieważ odległość wzajemna świateł nie może przekraczać 3 metrów – światło nr 2 umieszczamy gdzieś między 4 a 6 metrem długości przyczepy. Ponieważ od tylnego obrysu ostatnie światło może być nie dalej niż 1 metr, to w związku z tym światło nr 3 umieściłbym gdzieś między 7 a 8 metrem długości przyczepy.
Tak ja to rozumiem, proszę poprawcie mnie, jeżeli się mylę.
TReneR pisze:
Jeszcze jedno pytanie mi sie nasunelo; czy konieczne sa osobne swiatla przednie pozycyjne i obrysowe - czy tez wystarczy tylko obrysowe?
Najprościej jak potrafię:
Załącznik nr 6 i odszukujemy punkt tyczący świateł pozycyjnych przednich – okazuje się, że jest to numer 6. Czytamy sobie wymagania – „Liczba świateł” (kolumna 6) - same szóstki – strach! – więc liczba świateł: 2, barwa, rozmieszczenie i sygnał kontrolny nas nie interesują. Idziemy dalej, kolumna 16 „Inne warunki” – nic nie napisane.
Sprawdźmy jeszcze, co piszą w punkcie 15 dotyczącym świateł obrysowych przednich: kolumna 6 – „Liczba świateł” – „2 widoczne z przodu i 2 widoczne z tyłu”, kolumna 11 – „Rozmieszczenie na pojeździe [mm] – inne wymagania” a tam stoi: „nie bliżej niż 200 mm od światła pozycyjnego przedniego lub tylnego”.
No, to chyba mamy jasność?!
TReneR pisze:
Jeszcze jedna rzecz - ogladam zdjecia przyczep fabrycznych i wszystkie maja tylne obrysowki z jednej strony czerwone (tyl) a z drugiej biale - w ustawie nie ma nic o takiej mozliwosci - czy to przejdzie na przegladzie?!
Jeżeli dobrze Cię zrozumiałem to chodzi Ci o rodzaj obudowy, która z jednej strony ma klosz czerwony a z drugiej biały, tak? Jeżeli tak to zapewniam, że w rozporządzeniu jest coś o takiej możliwości. Jak już Ci pisałem – załącznik 6, punkt 15 „Obrysowe przednie i tylne”, kolumna 16 „Inne warunki”. Napisano tam tak: „światło widoczne z przodu i światło widoczne z tyłu, umieszczone po tej samej stronie pojazdu, mogą być połączone w jednym urządzeniu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań”.
To chyba wyczerpująca odpowiedź, co?
Student