MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz

Forum dyskusyjne klubu właścicieli i miłośników samochodów marki Mercedes-Benz
Dzisiaj jest ndz sie 18, 2019 8:41 am

Strefa czasowa UTC+02:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 445 ]  Przejdź na stronę 1 2 3 4 530 Następna
Autor Wiadomość
Post: pt cze 13, 2008 9:42 pm 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lis 01, 2006 1:13 pm
Posty: 2620
Lokalizacja: Jaktorów
Układ wtryskowy KE jak składa się z części mechanicznej i elektronicznej.
W wersji stosowanej z silnikami M102 i M103 jest to KE3-Jetronic.
Z uwagi na prostotę sterowania elektronicznego, dość mało zaawansowaną adaptację do starzejącej się części mechanicznej
po wielu latach eksploatacji (często na LPG) dochodzi do rzstrojenia instalacji na tyle, że niemożliwe staje się uruchomienie

samochodu, moc jest niewystarczająca, w trakcie rozgrzewania silnik praktycznie nie ma mocy na niskich obrotach itd. itp.
Remedium na te kłopoty jest ponowne zestrojenie układu. Aby do tego przystąpić trzeba byc całkowicie pewnym poprawności pracy

części mechanicznej układu (strzał zwyklke mniej lub więcej wygina w KE i zestrojenie staje się niemożliwe). Oraz części elektrycznej (czujniki temperatury itd. itp.) Kluczową kwestią jest sprawność tzw. potencjometru klapy. Brak fałszywego powietrza.
Sprawdzenie potencjometru klapy dokonuje się podczas pracy na jałowych obrotach silnika - napięcie pomiędzy pinem górnym a środkowym ma wynosić 0.7V +-0.1. Poprawną pracę w pełnym zakresie sprawdzamy podłączając pomiędzy te dwa piny oscyloskop i palcem naciskając klapę przyglądamy się czy nie występuje trzeszczenie sygnału.
Sprawność sondy lambda łatwo potwierdzić testerem sondy - podpinanym do jej kabla sygnałowego, który powie ubogo/bogato (on przyda się do określenia pracy całego układu w drugim odcinku) zmiany na obrotach jałowych powinny zachodzić z czestotliwością 0,5-1Hz.
Następnie podłączając miernik wskazówkowy (koniecznie) do pinów 3(sygnał diagnostyczny KE) i 5(zasilanie) obserwujemy jakie tam jest napięcie podczas wszelkich faz pracy silnika. Ono jest proporcjonalne do wypełnienia sygnału (MB stosuje określenie 100% do sygnału 0V (bezwzględnie) dlatego drugą końcówkę miernika łaczymy do +) Współczynnik proporcjonalności to napięcie na 5tce względem masy. Np zmierzone (3-5) 7V przy napięciu na 5 (5-masa) = 14V oznacza 50%.
Przy włączonym zapłonie i zgaszonym silniku - otrzymamy wartość wypełnienia (nim będę się posługiwał) 70%.
Odpowiada to brakowi sygnału o prędkości obrotowej silnika - logiczne. Naciskając gaz do oporu 20%.
Inne błędy (także podczas pracy) to:
0% - całkowite uszkodzenie modułu.
10% - uszkodzony potencjometr klapy, niewystarczający przepływ powietrza przy aktywnym sygnale maksymalnego otwarcia przepustnicy. Wadliwy właćznik biegu jałowego.
20% - włącznik maksymalnego otwarcia przepustnicy
30% - uszkodzenie czujnika temperatury płynu chłodzącego
40% - uszkodzenie potencjometru klapy, zwarcie sygnałów.
50% - uszkodzona sonda lambda
70% - opisane
80% - termometr powietrza zasysanego uszkodzony
100% - brak zasilania. Zbyt uboga mieszanka.
(podczas pracy silnika - z sygnału na pinie 3 wnioskujemy, że dotyczy błędu jeśli pozostaje cały czas niezmienny).
Odpalamy silnik - jeśli jest ciepły po kilkudziesięciu sekundach w sprawnym układzie wypełnienie zaczyna oscylować (na obrotach jałowych) koło jakiejś wartości. W przypadku M103 chcemy aby było to 35-45% jeśłi tak nie jest - wkładamy klucz sześciokątny 3mm w otwór w filtrze powietrza i delikatnie kręcimy aż wskazanie ustabilizuje się w tych granicach. Dodajemy gazu i sprawdzamy czy przy 2500 obr nada stabilizuje się przy tej samej wartości (różnica nie większa jak +-10%). Jeśli tak jest uznajemy KE za sprawny i przystępujemy do jazdy próbnej. Jeśli tak nie jest... C.D.N. w którym będzie o strojeniu EHA, dużym spalaniu i kłopotach z przyspieszaniem.
Pozdrawiam, wszystkich śrubokrętowców
Łukasz D.


Na górę
 Tytuł:
Post: ndz cze 15, 2008 2:36 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: sob sty 07, 2006 12:49 pm
Posty: 442
Lokalizacja: Dębica
No piekny opis jak tylko bede mial chwile czasu to sprubuje cos pogrzebac u siebie w aucie bo mam cos nie tak z mieszanka. Bede tylko musial przetlumaczyc wszystko to co napisales z polskiego na swoje i doglebnie sie wczytac. czekam ze zniecierpliwieniem na dalsza część.
Pozdrawiam

_________________
Mercedes W204 C220 CDI 170KM '08
Mercedes W202 C180 '97
EX-Mercedes S124 230TE + LPG '91
EX-Mercedes W220 S320 '99
Ex-Mercedes W201 "Coccon" 2.0E '92
EX-Mercedes w201 2.0D '87


Na górę
 Tytuł:
Post: ndz cze 15, 2008 10:28 pm 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob lis 04, 2006 6:10 pm
Posty: 1380
Lokalizacja: Goleniów
Cytuj:
Bede tylko musial przetlumaczyc wszystko to co napisales z polskiego na swoje i doglebnie sie wczytac.

A jak już przetłumaczysz na ''Polski", to daj znać też chętnie pogłębie swoją wiedze :)

_________________
Pozdrawiam Mati.
W140 S500 Coupe 94r.
Częśći do W140
Ex:W124 230 TE 86r.;W124 300 CE 89r.; W123 300 D 78r.; W124 300 CE 24V


Na górę
 Tytuł:
Post: ndz cze 15, 2008 10:46 pm 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lis 01, 2006 1:13 pm
Posty: 2620
Lokalizacja: Jaktorów
mati124 coupe pisze:
A jak już przetłumaczysz na ''Polski", to daj znać też chętnie pogłębie swoją wiedze :)


:P Jeśli jest chętny do rozpisania tych czynności dokładniej to z zadowoleniem podejmę współpracę :-)! JA niestety nie mam zbyt wiele czasu - a temat KE jest bardzo obszerny. Np sama regulacja potencjometru czy sprawdzenie mechaniki. Chciałem nakreslić tutaj pewne najbardziej istotne kwestie - w kolejności w jakiej powinno się je testować, reszta można znaleźc w google :-). Część 2 - powstaje, jak skończę to zamieszczę.
Chętnie odpowiem na konkretne pytania :-) Jak nie będę wiedział to się razem zastanowimy i problem się uda rozwiązać!


Na górę
 Tytuł:
Post: ndz cze 15, 2008 11:43 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: sob sty 07, 2006 12:49 pm
Posty: 442
Lokalizacja: Dębica
ja mam pierwsze pytanie [zlosnik] napisales ze bede potrzebne jakies mierniki i tego typu rozne dziwne rzeczy. jak one wygladaja i gdzie ew. moznaby je nabyc??

_________________
Mercedes W204 C220 CDI 170KM '08
Mercedes W202 C180 '97
EX-Mercedes S124 230TE + LPG '91
EX-Mercedes W220 S320 '99
Ex-Mercedes W201 "Coccon" 2.0E '92
EX-Mercedes w201 2.0D '87


Na górę
 Tytuł:
Post: pn cze 16, 2008 12:10 am 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lis 01, 2006 1:13 pm
Posty: 2620
Lokalizacja: Jaktorów
Do pierwszego przetestowania będzie potrzebny
- Multimetr cyfrowy, najprostszy. Potrzebny do pomiaru napięcia z potencjometru. Najtańsze są po 20zł, nadają się ale trzeba wcześniej porównać z czymś bardziej wiarygodnym (u znajomego elektronika) czy pokazują cokolwiek sensownego.
- Prosty multimetr wskazówkowy (analogowy) a właściwie sam woltomierz do pomiaru wypełnienia (są po 20zł najprostsze, ew stare zacne przyrządy pomiarowe). Oczywiście, można zrobić to cyfrowym miernikiem przystosowanym do pomairu wypełnienia ale migające wskazanie nie pozwala uśrednić szybko wyniku okiem.
- Tester sondy lambda można kupić na allegro, w najprostszym przypadku miga 2 kolorowo - i takie wskazanie wystarcza.
(zdjęcia znajdziesz w googlu, tego jest cała masa)

_________________
Pamiętaj, że Mercedes daje znać, że go coś boli. Nie bagatelizuj oznak słabości.
190E 2.6 - bez LPG - Megasquirt 3.
Masz problem z zasilaczem awaryjnym "UPS" ? - http://www.power-serwis.pl


Na górę
 Tytuł:
Post: pn cze 16, 2008 11:45 am 
Offline
weteran
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr gru 14, 2005 8:08 pm
Posty: 2974
Lokalizacja: W-Wa
ukaniu pisze:
W przypadku M103 chcemy aby było to 35-45%

a w M117 tyż?

Dzięki za fajowy opis :)

_________________
W126'89 300SE "Piękniak"
ex W202'99 C200 KOMPRESSOR Sport
ex W126'89 500SE "eSa" -jak Smok -znaczy Smoczyca :)
ex W110'64 200D "Kaczuszka"
ex W123'81 240D "Niszczyciel" -obecnie tatowóz
ex 353W'87


Na górę
 Tytuł:
Post: pn cze 16, 2008 7:33 pm 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lis 01, 2006 1:13 pm
Posty: 2620
Lokalizacja: Jaktorów
Pewnie podobnie :-)
Można przyjąć za proawdopodobne wielce, że ustawienie na 50% +-10 na obrotach jałowych z nagrzanym silnikiem po dłuższej ale nieforsownej jeździe będzie OK. Im mniejsze nastawione wypełnienie tym nastawy bazowe wtrysku na wolnych obrotach są bogatsze i układ elektroniczny wprowadza korektę w stronę zubażania. Więc można liczyć na stablizniejsze jałowe i mniejsze kłopty z odpalaniem.
Ważne aby po dodaniu gazu i obrotach ok 2500 wskazówka ustaliła swoje położenie w granicach +-10% od tego co było ustawione na wolnych obrotach.
Jeśli wskaźnik po dodaniu gazu powędruje w górę, czyli zwiększy się wypełnienie znaczy, że na większych obrotach mieszanka staje się uboga i musi zostać elektronicznie wzbogacona - to nie wróży dobrze dynamice auta i oznacza, że panuje zbyt mała różnica ciśnień w komorze górnej i dolnej KE.
Cała filozofia wypełnienia w przybliżeniu mówi nam w czasie jazdy czy pracy na wolnych obrotach o ile układ elektroniczny wzbogaca (poniżej 50%) czy zubaża (powyżej 50% wypełnienia) mieszankę w stosunku tego co serwuje nam mechanika wtrysku.


Na górę
 Tytuł:
Post: ndz cze 22, 2008 8:59 pm 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lis 01, 2006 1:13 pm
Posty: 2620
Lokalizacja: Jaktorów
Piszę trochę chaotycznie, może kiedyś jakoś sie to poskleja.

W sumie na samym początku walki z KE powinno się wyjąć wtryskiwacze, połączyć je rurkami (z jakiegoś złomu) do rozdzielacza (rurki czyste i przepłukane) aby zobaczyć jak pylą. Ja byłem w sumie pewny w miarę poprawnej ich pracy bo auto odpalało sprawnie, jeździło sprawnie - ale spalało o 2-3l za dużo paliwa i olej zaczął nim też niebezpiecznie śmierdzieć. Co jednoznacznie w sumie wskazywało, że leją. Po wyjęciu okazało się, że jedyną słuszną nazwą jest "deszczowniki" Na małym przepływie wtryski ciurkały, kapały.. aż dziw bierze, że auto odpalało i jeżdziło sprawnie - Co więcej - dało się poprawnie zestroić! - sprawdzajcie wtryskiwacze!

Jeśli mamy wszystkie nowe i sprawdzone (na porównywalne ciśnienie otwarcia) wtryski przyłączamy je też do rozdzielacza i nacisając powoli palcem klapę sprawdzamy czy zaczynają pracować w miarę w jednym momencie i czy ich wydajność na oko jest porównywalna. Po tym przystępujemy do pomiarów. Pod poszczególne wtryskiwacze podkładamy buteleczki i mierzymy ilość płynu w jednostce czasu. Różnice w ilości płynu wylewającego się do butelek nie powinny przekraczać 10% objętości. Czy to przy małym przepływie - odpowiadającym pracy jałowej - czy dużym przeływie (rzędu 100cm3/min) odpowiadającej pełnej mocy.
Takie sprawdzenie pozwoli ostatecznie potwierdzić sprawność rozdzialacza.
Gdyby na jednym czy 2 wtryskach ilość paliwa wypływającego była poniżej tolerancji można ja zwiększyć. Regulacja wydajności dla konkretnego wtrysku znajduje się dokładnie po drugiej (w stosunku do wyjść na wtryski) stronie rozdzialacza. Są tam zaślepki gwintowane a pod nimi imbusowe śrubki. Wkręcenie powoduje zmniejszenie wydajności, upeirdliwa praca bo weryfikację można zrobić po zamontowaniu, przekręcamy o 1/6 obrotu - i sprawdzamy.

A jescze mi się przypomniało - po wykręceniu wtrysków, po włączeniu pompy w spoczynkowym położeniu klapy nie może z nich wyciekać paliwo - jeśli cieknie uszkodzone są zaworki w rozdzielaczu - złom.

_________________
Pamiętaj, że Mercedes daje znać, że go coś boli. Nie bagatelizuj oznak słabości.
190E 2.6 - bez LPG - Megasquirt 3.
Masz problem z zasilaczem awaryjnym "UPS" ? - http://www.power-serwis.pl


Na górę
 Tytuł:
Post: czw cze 26, 2008 3:14 pm 
Offline
kombatant
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr paź 18, 2006 9:02 pm
Posty: 3164
Numer GG: 4094058
Lokalizacja: Warszawa--> Leoncin
Troszkę się podczepię. Na ostatnim spocie mówiłem, ze lada dzień będzie możliwość kupienia nowego potencjometru klapy spiętrzającej, gdyż wznowiono produkcję (a raczej zaczęto produkować zamiennik). Dostałem dzisiaj maila i troszkę sie zawiodłem:
Dzień dobry,
dopiero dzisiaj pojawiła się możliwość zakupu potencjometru o numerze zamiennym F026T03021.
Niestety jest to droższy artykuł - 655 zł netto cena zakupu dla Państwa.
Pozdrawiam
Izabela Leja

Pozdrawiam

_________________
Chrome N Paint Custom Shop
Lakiery House Of Kolor / Felgi Dayton Wire Wheels


Cadillac DeVille Lowrider
Chevy '64 Impala SS Lowrider
C123 280CE
S124 250D
Lincoln Town Car -ex
C124 300CE 24V -ex
W126 420SEL Cali. -ex
W123 240D '84 -ex
W123 200D -ex


Na górę
 Tytuł:
Post: pt cze 27, 2008 10:17 am 
Offline
swój chłop

Rejestracja: sob sty 07, 2006 12:49 pm
Posty: 442
Lokalizacja: Dębica
heh nom cena troche nie fajna
niemialem jeszcze niestety czasu zeby pogrzebac kolo auta. Mam za to jeszcze jedno pytanie czy zeby sprawdzic wszystkie rzeczy o których pisał ukaniu trzeba robic to w opisany sposob czy mozna np wpiąć auto do komputera który wyświetli nam ewentualne blędy??

_________________
Mercedes W204 C220 CDI 170KM '08
Mercedes W202 C180 '97
EX-Mercedes S124 230TE + LPG '91
EX-Mercedes W220 S320 '99
Ex-Mercedes W201 "Coccon" 2.0E '92
EX-Mercedes w201 2.0D '87


Na górę
 Tytuł:
Post: pt cze 27, 2008 10:30 am 
Offline
kombatant
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr paź 18, 2006 9:02 pm
Posty: 3164
Numer GG: 4094058
Lokalizacja: Warszawa--> Leoncin
To wpięcie przy KE-Jetronicu wiele ci nie pokaże ;) .. chodź zawsze można spróbować... nie zaszkodzi

_________________
Chrome N Paint Custom Shop
Lakiery House Of Kolor / Felgi Dayton Wire Wheels


Cadillac DeVille Lowrider
Chevy '64 Impala SS Lowrider
C123 280CE
S124 250D
Lincoln Town Car -ex
C124 300CE 24V -ex
W126 420SEL Cali. -ex
W123 240D '84 -ex
W123 200D -ex


Na górę
 Tytuł:
Post: pt cze 27, 2008 2:36 pm 
Offline
kombatant
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw sty 13, 2005 8:56 am
Posty: 4301
Lokalizacja: Zurich, Debica
No przeciez w pierwszym poscie jest opisany sposob odczytania bledow na zlaczu diagnostycznym. Nie wiem o jakim "komputerze" piszesz - w najprostrzej wersji to woltomierz, w bardziej rozbudowanej oscyloskop lub miernik wypelnienia a w wypasionej fabryczny tester. Wszystkie one pokaza to samo.

_________________
TReneR

W124 230E '87
Drink Beer!


Na górę
 Tytuł:
Post: pt cze 27, 2008 4:53 pm 
Offline
kombatant
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr paź 18, 2006 9:02 pm
Posty: 3164
Numer GG: 4094058
Lokalizacja: Warszawa--> Leoncin
Koledze chyba chodzi o takie typowe podłączenie do komputera.
Laptop - oprogramowanie za 2 tys zł - interfejs za 5 tys zł ... i odczyt wszystkiego co się da ;) ... ale tak się nie da w tej konstrukcji.
Wszystko najprościej i najdokładniej opisał ukaniu ... inaczej się nie da albo niema po co

_________________
Chrome N Paint Custom Shop
Lakiery House Of Kolor / Felgi Dayton Wire Wheels


Cadillac DeVille Lowrider
Chevy '64 Impala SS Lowrider
C123 280CE
S124 250D
Lincoln Town Car -ex
C124 300CE 24V -ex
W126 420SEL Cali. -ex
W123 240D '84 -ex
W123 200D -ex


Na górę
 Tytuł:
Post: ndz cze 29, 2008 5:27 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: sob sty 07, 2006 12:49 pm
Posty: 442
Lokalizacja: Dębica
BrunoGiamatti dokladnie o taki komputer mi chodzilo. W takim razie bede musial wybrac sie w najblizszym czasie do jakiegos elektronika dac mu opis który zrobil ukaniu i niech mi powie co i jak;p
A tak n marginesie orientuje sie ktos moze ile moze kosztoac wymiana uszczelki pod glowica w ASO??

_________________
Mercedes W204 C220 CDI 170KM '08
Mercedes W202 C180 '97
EX-Mercedes S124 230TE + LPG '91
EX-Mercedes W220 S320 '99
Ex-Mercedes W201 "Coccon" 2.0E '92
EX-Mercedes w201 2.0D '87


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 445 ]  Przejdź na stronę 1 2 3 4 530 Następna

Strefa czasowa UTC+02:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl