MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz
https://forum.w114-115.org.pl/

Wymiana gumy pod rozdzielaczem KE M-103
https://forum.w114-115.org.pl/viewtopic.php?f=61&t=57327
Strona 1 z 1

Autor:  THC [ śr sty 11, 2012 3:20 pm ]
Tytuł:  Wymiana gumy pod rozdzielaczem KE M-103

Kalosz potocznie zwana guma pod rozdzielaczem i klapą spiętrzającą przysparza wiele problemów z prawidłowa pracą silnika.
Instrukcja do silnika M-103 we wszelkich odmianach i pojemnościach.
Narzędzia :
klucze płaskie 10,12,17x2.
wkrętaki płaski i gwiazdkowy
torx nie pamiętam rozmiaru ale mały, jest w kieszonkowych zestawach
nasadka na mała grzechotkę 10 w ostateczności na dużą też 10.
Gumę najlepiej wymienić profilaktycznie jeżeli samochód jest zasilany gazem.
UWAGA:
guma wystarczy, że jest stara nie musi mieć dziury , może być sparciała ,ale sam brak elastyczności kwalifikuje ją do wymiany.
Patrząc od strony przekładni kierowniczej widać datę prod. dwie cyfry w kółku.

Koszt tego elementu to około 25 euro, w naszym ASO tak samo z widełkami na kurs.
Postawienie samochodu na kobyłkach i odłączenie masy można sobie darować:)

Zdejmujemy obudowę filtra , nakrętka na klucz 10 z boku kolektora dolotowego w połowie długości silnika, dwie pozostałe widać.
Delikatnie wypinamy mały wężyk z oparami paliwa podłączony do przewodu odmy.
Następnie odpinamy wtyk potencjometru z przodu i wtyk z EHA z tyłu przy 5 cylindrze.
Klucz 17 stawiamy na miedzianej chyba nakrętce przy rozdzielaczu od strony kabiny i odkręcamy kontrę umieszczona na przewodzie paliwowym to powrót jest .
Najlepiej położyć na to szmatę , benzyna potrafi tryskać na ściany , jest tam ciśnienie.
Odkręcamy klucz 17 podobny przewód z przeciwnej strony, urządzenie taki bębenek przy nim nie wiem co to jest ale może ktoś dopisać to się uzupełni .Przy nim jest obejma mocująca go do podstawy gardzieli wykręcamy i pamiętamy miejsce, o tym potem.
Po kolei odkręcamy klucz 12 przewody stalowe z paliwem na szczycie rozdzielacza , również siódmy z boku od strony kabiny i ósmy z przeciwnej strony.Przewody można z wyczuciem odginać dla wygody dostępu.
Pozostało odkręcić całość.
Klucz 10 nasadka, dwie nakrętki od strony kierowcy , jedna ukryta między 4 i 5 cylindrem.
Tu mala grzechotka lub trudniej podejść duża.
Następnie odchylamy wspomniany bębenek razem z przewodem stalowym obiegającym cały rozdzielacz .
To zostaje w aucie resztę przewodów można odgiąć na boki.
Odkręcamy obejmę stalową na samym dole kolektora przy dolnej przepustnicy.
Teraz uruchamiamy torx i trzeba odkręcić poprzeczkę nad klapą spiętrzającą.jedna śrubka całkiem na bok drugą luzujemy i odchylamy poprzeczkę.Wykręcamy klapę klucz 10 można delikatnie zejść klapą na dól i wtedy odkręcić.Można nam spaść do wnętrza .
Pozostaje delikatnie wyjąc całość , unosimy rózne kombinacje i wyjdzie o ile w między czasie odepniemy wąż idący od zaworu pow.dodatkowego, od strony chłodnicy.
Kiedy mamy całośc na wierzchu , odkręcamy po kolei śruby i nakrętki idące wokół calej obudowy wtrysku.
Trzeba pamiętać gdzie jaka szła i w którą stronę.
Jeden otwór zostawiamy pusty na obejmę bębenka.
W nowa gumę wkładamy tuleję przewodu pow.dodatkowego . Jest trudno ale można użyć olej czy ślizgacz inny.
Wyrzucamy stara gumę i dokładnie zakładamy nową , pierścień dociskający ma specjalny rowek, a guma rant .
Tu trzeba zachowywać ostrożność manipulując całością , łatwo przestawić już na stole potencjometr .
Składamy tak jak rozkładaliśmy ale odwrotna kolejność hehe
Najpierw nasadzamy całość na gwint przy głowicy , potem opuszczamy i wciskamy przewód gumowy od zaworu pow.dodatkowego.
Następnie nakładamy obejmę na dolna częśc gumy i opieramy ją na otworze w kolektorze .
Palcami trzeba poprzez otwór po klapie spiętrzającej ułożyć rant gumy na rancie kolektora.
To jest trudne i wkurzające najlepiej od jednej strony gume nasadzić całkiem, a odwinięty odcinek lekko uderzać np. drugim końcem dużej grzechotki lub kołkiem.
Świecąc latarka w gardziel widać czy guma jest nałożona prawidłowo .
To najważniejszy moment, jeśli tego nie jesteśmy pewni nie składamy dalej .
Składamy całość .
Przed montażem obudowy filtra powietrza trzeba przekręcić na zapłon stacyjkę około 5 razy .
W układzie nie ma paliwa musi pompa nabić ciśnienie, przy okazji wyjdzie której śruby nie dokręciliśmy .
Odpalamy, będzie długo kręcił ale odpalić powinien bez problemu i od razu równo i przyjemnie pracować.
Oczywiście trzeba umieć ustawić klapę, ma byc wysoko i schodzić w dół bez tarcia o gardziel.
Jeśli zaboli nas dłoń położona przy odpalonym na gardzieli ,wciągnie ją a silnik zgaśnie wiedz że jest ok.
Zakładamy obudowę, podłączamy wszystko i odpalamy raz jeszcze.
Jeżeli jest gaz i jesteśmy pewni wszystkiego od prądu , a silnik pracuje bardzo kulawo i nie ma jałowych to niezbyt uważnie nalożona została guma na kolektor .
Na Pb powinien palić os strzału , jeśli jest ekonomizer po nagrzaniu do 90 st ma byc max w lewo.
Po tej operacji lekko drgające m-103 pracuje jak zegarek, zbiera sie od 4 000 w gorę lepiej.
mam film jak zachowuje sie silnik po wymianie pracujący na lpg i mający przecież ke.Teorie o ke i lpg każdy zna , i okazuje się że nei jest prawdziwa.
Innych fotek nie mam ale to proste o ile wiemy, że trzeba zdjąc klapę .
cała operacja godzina.
Po tej wymianie i stanie elementów powietrzno zapłonowych , nowe.
Na lpg odpala jak na pb ale nie polecam może strzelić.
Wzrost mocy i stabilizacja pracy warta jest tej stówki na gumę.

Autor:  Waciak [ wt lis 20, 2012 6:55 pm ]
Tytuł:  Re: Wymiana gumy pod rozdzielaczem KE M-103

Cena tego kalosza na dzień 20.11.2012 to 125 pln.
Nr części: A 1031410090

Załącznik:
127_1.jpg
127_1.jpg [ 44.69 KiB | Przejrzano 11176 razy ]

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+01:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/